Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Specialtecknen kommer jag åt, men det är en extra kommandknapp att trycka in vilket jag tycker är bra bökigt

Men det är det väl ett fullstort med? []{}\| etc kräver ju alla att du håller nere alt gr, det är ingen skillnad om du har ett 60%? Det enda som kräver att du håller nere något annat samtidigt som inte gör det på ett fullstort är ju typ piltangenter, delete, home och F-tangenterna. Men alla som har använt en Mac vet att funktion+backspace är överlägset att ha en separat deleteknapp

Det skulle väl vara pilarna då men det tar ju inte åratal att lära sig använda HJKL för det. Fast är ett Ducky så pass bra att man kan programmera det själv? För annars kan jag tänka mig att de inte har gjort "rätt" när de bestämde vad som är vad under funktionslagret.

Det korrekta* sättet att göra det är att ha caps lock som funktionstangent och sen använda den för att komma åt pilar, home, end, delete, pgup och pgdown. Antingen kan man ju köra pilarna som caps+IJKL eller WASD om det känns mer intuitivt men HJKL är ju enkelt för de som använder vi/vim. Och sen caps+backspace då för delete som nämnt.

Jag har då aldrig känt att jag saknat fler knappar än vad jag har på ett 60% sedan jag började använda det. Eventuellt en numpad då om man ska skriva in mycket siffror men då kan man ju köpa en separat och koppla in vid behov.

*enligt mig

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med kvalitetsproblem med färdigbyggda mekaniska tangenbord?

I vintras började jag intressera mig för såna här brädor då jag helt enkelt ville ha ett vettigt tangentbord utan numerisk del för att ha musen närmare högerhanden.

Jag köpte under relativt kort tid från butik 1 ett Varmilo VA88M med MX Red och från butik 2 ett Ducky One med MX Brown när jag hittade erbjudanden till bra pris.

Ducky-brädan gav mig massor med dubbelstudsar / chatter på tio olika tangenter så det gick i retur och jag fick tacksamt nog pengarna åter från butik 2 utan knot (efter att ha stoppat deras försök att skicka mig en bräda med MX Blue).

Jag hann dock inse att MX Brown var mer för mig, så när det dök upp ett demoexemplar hos butik 1 så köpte jag ett VA88M med MX Brown där. Det höll i ett halvår, sen slutade escapetangenten att fungera. Det blev retur där butiken tacknämligt nog gav mig ett fabriksnytt likadant åter trots att jag köpt en demoprodukt från början ... men detta ersättningsbord höll bara i en vecka innan en tangent (FN) gav upp.

Jag tycker inte jag misshandlar mina prylar. Jag spelar inte på dem, jag skriver i första hand text. Inga drycker spillda i tangenborden. Under 5 års studier och därefter 25 års arbetsliv har jag aldrig varit med om att tantenbord pajar på detta vis, åtminstone inte utan att de först levt ett långt och välanvänt liv. De Logitech-tangentbord som varit min standard både på jobbet och hemma sen tidigt 00-tal håller ofta i sju-tio år innan de blir så utslitna att jag väljer att byta dem - men inte ens då har tangenter slutat funka.

Tre av fyra köpta tangenbord har alltså varit trasiga från början eller hållit kort tid. Är detta normalt med denna klass av tangentbord? Känns inte rimligt. Jag hoppas att ert svar blir att jag har haft maximal otur.

Det sista fungerande av de köpta är nu utlånat till en kompis som ville prova sånt här, men jag lär ju inte vilja sälja det till honom om detta är förväntad kvalitet. Eller i alla fall inte ta betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Tre av fyra köpta tangenbord har alltså varit trasiga från början eller hållit kort tid. Är detta normalt med denna klass av tangentbord? Känns inte rimligt. Jag hoppas att ert svar blir att jag har haft maximal otur.

Det sista fungerande av de köpta är nu utlånat till en kompis som ville prova sånt här, men jag lär ju inte vilja sälja det till honom om detta är förväntad kvalitet. Eller i alla fall inte ta betalt för det.

Nej, det låter otroligt kasst. Jag vet inte om det är du som misshandlar tangentborden eller bara har haft grov otur men de enda tangentbord som jag ägt som varit mekaniska, och har gått sönder, är såna jag byggt själv fantastiskt nog. Men då har det varit en enstaka brytare som börjat ge chatter varpå den helt enkelt byts ut. Ja, det har varit ett enstaka tangentbord med för den delen. Så en brytare på 10 tangentbord totalt ungefär.

Visst kommer det vara irriterande om tangentbordet du lånat ut till en kompis fungerar klockrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Visst kommer det vara irriterande om tangentbordet du lånat ut till en kompis fungerar klockrent?

Det jag lånade ut till polarnen har funkat i princip klockrent när jag använt det, några veckor i stöten. Men det gjorde ju mitt första bruna Varmilo också ända till det en dag efter sex månader inte gjorde det. Det andra bruna också, men i sex dagar.

Varmilo-brädorna var fysiskt helt i min smak när jag väl hittade rätt switch. Layouten och storlek, höjd var närmast idealiskt för min smak. Om de bara funnits utan blinkenlitchts och med längre livslängd än jag upplevt kanske jag kunde tänka mig ett sådant igen.

Vi får väl se om butik 1 vill ta en vända till eller om det blir elektronikskroten med detta tangentbord. Deras finstilta säger att de kan ge mig tillgodokvitto istället för ersättningsprodukt, men ... nä. Lär nog inte handla mer där ändå i så fall.

Livet är för kort för att vara sur på att man köpt fel elektronikprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Hur vanligt är det med kvalitetsproblem med färdigbyggda mekaniska tangenbord?

Uppdatering: Det tredje felet var tydligen jag som klantat mig och lyckats konfigurera bort FN-tangenten utan att lyckas återställa. Genom support från butiken lyckades jag till slut hitta rätt magiska kommandorörelser för att återställa det till önskad funktion.

Vi är alltså nere på 50% felfunktion av de mekaniska jag köpt. Bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja jag såg det, men gillar tanken på att ha dom separata. Tycker inte om att hålla på och, antar jag? hålla ner fn-knappen bara för att ex kunna komma åt ett enkelt kommando som ALT + F4. Vilket jag använder otroligt frekvent till att stänga saker. Var därför jag landade i det andra bordet.
Tycker den här bilden förklarar det hela rätt bra, vill ha dom rödmarkerade områdena
Vet att det fanns space runt piltangenterna på det jag länkade först, bilden är bara ett ex.
https://i.imgur.com/2qfxGCv.jpg

Well, finns alltid smarta workarounds för det. Då jag inte använder F raderna så mycket men kan tycka att det är skönt att ha de ändå så finns de för mig på 1-12 när jag håller ned space. Dock använder jag alt+f4 väldigt mycket så kör jag space+X så slipper jag hålla ned FN knappen för att komma åt F raderna.

Ah då förstår jag hur du menar
där kör jag JKLI då fingrarna ändå ligger där per default

Men Keychron Q2 då?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Well, finns alltid smarta workarounds för det. Då jag inte använder F raderna så mycket men kan tycka att det är skönt att ha de ändå så finns de för mig på 1-12 när jag håller ned space. Dock använder jag alt+f4 väldigt mycket så kör jag space+X så slipper jag hålla ned FN knappen för att komma åt F raderna.

Ah då förstår jag hur du menar
där kör jag JKLI då fingrarna ändå ligger där per default

Men Keychron Q2 då?

Redan hittat ett:

🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av baverskalle:

Någon här som har testat Royal Kludge tangentbord? Går det att beställa nordic keycaps och byta ut de befintliga?

Om du syftar på denna tex, så ja det går bra.
https://www.amazon.se/ROYAL-KLUDGE-kabelansluten-tangentbord-...

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av SA profil? Av någon som bara har kört med oem och nu cherry, men är lite sugen på att testa SA, vad är för/nackdelar med denna profil?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som har erfarenhet av SA profil? Av någon som bara har kört med oem och nu cherry, men är lite sugen på att testa SA, vad är för/nackdelar med denna profil?

Fördelar: ser bra ut.

Nackdelar: oergonomisk, oskön, högljudd.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Fördel: ytan känns otroligt bra mot fingrarna (iallafall de som är gjorda av SP)
Att kalla den högljudd tycker jag är lite orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fördel: ytan känns otroligt bra mot fingrarna (iallafall de som är gjorda av SP)
Att kalla den högljudd tycker jag är lite orättvist.

Att de är högljudda har ja inget problem med, de ja undrar är om de är osköna att spela med, o skriva o så, jag programmerar inte, ja använder det endast för spel och skrift
Om de är så höga menar jag, så att de blir oskön vinkel på handen och fingrar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Går ju alltid att kompensera med ett handledsstöd.
Men kan inte minnas att jag tyckte vinkel/höjd påverkade mig nämnvärt när jag hade dem.
Men som mycket med tangenter och brytare så är det väldigt personligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Går ju alltid att kompensera med ett handledsstöd.
Men kan inte minnas att jag tyckte vinkel/höjd påverkade mig nämnvärt när jag hade dem.
Men som mycket med tangenter och brytare så är det väldigt personligt..

Ja nej, de är ju högst personligt såklart, varit sugen på o testa, de finns ju ingenstans man kan prova innan man köper heller, de hade fått in ett snyggt set på maxgaming nu med SA profil

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fördel: ytan känns otroligt bra mot fingrarna (iallafall de som är gjorda av SP)
Att kalla den högljudd tycker jag är lite orättvist.

Ytan har ingenting med profilen att göra, fler än SP gör SA caps.
Du får kalla det orättvist, men när jag jämfört SA PBT och SA ABS med lägre profiler så låter SA mer, killgissar att det blir resonans i tomrummet.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Nej men en lika viktig kriterie vid köp av keycaps.
Att SA skapar en annan ljudbild är jag helt med på, men just att kalla den högljudd tycker jag är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej men en lika viktig kriterie vid köp av keycaps.
Att SA skapar en annan ljudbild är jag helt med på, men just att kalla den högljudd tycker jag är fel.

Men den är ju högljudd haha. Vad vill du att jag använder för uttryck för något som objektivt låter högre? Säger inte att det låter bättre eller sämre, bara högre

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

Men den är ju högljudd haha. Vad vill du att jag använder för uttryck för något som objektivt låter högre? Säger inte att det låter bättre eller sämre, bara högre

Det har ju så mycket mer än bara keycaps att göra.
Tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Men den är ju högljudd haha. Vad vill du att jag använder för uttryck för något som objektivt låter högre? Säger inte att det låter bättre eller sämre, bara högre

Tror inte du mäter nån skillnad med en decibelmätare om jag får gissa.

Tror inte heller du mäter nån skillnad mellan Cherry Red och Blue heller. Men folk säger att Blå låter mycket och Red är tysta. För att ett klick är mer genomträngande än ett klack.

Med det sagt vet jag vad du menar. Men SA vs DSA är knappast något som spelar i fråga om hur mycket ett tangentbord stör någon i rummet intill.

Killgissningar nu ska tilläggas, har gärna fel om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det har ju så mycket mer än bara keycaps att göra.
Tex
https://youtu.be/XlCzcJNq9co

Klart det har det, men nu råkar jag sitta på ett gäng ortolinjära brädor som inte är traymount, så jag kan jämföra caps och switchar bredvid varandra med samma förutsättningar!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tror inte du mäter nån skillnad med en decibelmätare om jag får gissa.

Tror inte heller du mäter nån skillnad mellan Cherry Red och Blue heller. Men folk säger att Blå låter mycket och Red är tysta. För att ett klick är mer genomträngande än ett klack.

Med det sagt vet jag vad du menar. Men SA vs DSA är knappast något som spelar i fråga om hur mycket ett tangentbord stör någon i rummet intill.

Killgissningar nu ska tilläggas, har gärna fel om det är så.

Har du en decibelmätare och något som kan göra nedslag med en kontrollerad vikt så kan jag skicka en testrigg till dig med två olika caps

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett set med SA pbt keycaps, kommer imorgon, så får prova då helt enkelt

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Då kanske du kan hjälpa mig, har köpt ett likadant men blir galen på att jag inte kan hitta fn kommandona. Fick inte med någon bruksanvisning och googlat som en dåre men utan lycka Lyckas stänga av och på backlight med fn + > och fn + ^ men råkade få på någon puls någon gång men fattar inte vad jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huggggge:

Då kanske du kan hjälpa mig, har köpt ett likadant men blir galen på att jag inte kan hitta fn kommandona. Fick inte med någon bruksanvisning och googlat som en dåre men utan lycka Lyckas stänga av och på backlight med fn + > och fn + ^ men råkade få på någon puls någon gång men fattar inte vad jag gjorde.

https://en.varmilo.com/keyboardproscenium/generic/web/viewer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Har du en decibelmätare och något som kan göra nedslag med en kontrollerad vikt så kan jag skicka en testrigg till dig med två olika caps

Eftersom du är så övertygad antar jag att du har en decibelmätare och redan gjort det testet? Annars har jag massvis av tangentbord med massvis av keycaps i diverse profiler och vet med mig att den största variabeln som påverkar volymen inte är formen på hattarna, men om SA är särskilt på något sätt räcker det att du skickar en sån hatt så kan jag absolut jämföra.

Permalänk

Vilka mekaniska tangentsbord märken är det som gäller idag? Och då menar jag inte de som är gaming nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Eftersom du är så övertygad antar jag att du har en decibelmätare och redan gjort det testet? Annars har jag massvis av tangentbord med massvis av keycaps i diverse profiler och vet med mig att den största variabeln som påverkar volymen inte är formen på hattarna, men om SA är särskilt på något sätt räcker det att du skickar en sån hatt så kan jag absolut jämföra.

Nej, jag har bara testat för öra, så det vore intressant att få det bekräftat!

Jag skickar en cap till dig om du langar adress i PM! Nämn också om du vill jämföra ABS eller PBT.

Tänk sedan på att du behöver testa på samma position på tangentbordet om du inte har två knappar som sitter lika långt från dina mounting points. Ljudet påverkas nämnvärt med avstånd, särskilt om det är en tray mount.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Så här vart det, jag är väldigt nöjd faktiskt Upplever det inte svårare att skriva på tangentbordet heller

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så här vart det, jag är väldigt nöjd faktiskt Upplever det inte svårare att skriva på tangentbordet heller

https://i.imgur.com/JO04BN5.jpg

Läckert!

Permalänk

@Simeh
Just Durock sitter trångt i GMMK Pro, men det kanske du känner till?