Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Funderar på ett GMMK Pro men kan inte bestämma mig om jag ska gå ISO eller ANSI layout?

Anledningen till ANSI är utbudet av keycaps vilket typ är hela grejen med ett sånt tangentbord liksom, är det en stor inlärningskurva att byta layout bara så där tror ni och använder sig utav Swerty?

Är ingen power user sitter på någon discord och skriver några rader om dagen och spelar lite typ..

Jag är också casual PC user, spelar lite, surfar lite etc och hoppade över till ansi i Februari efter att ha använt iso i över 20 år. Visst är det en liten inlärningskurva men det handlar egentligen om symbolerna för att bokstäverna ligger på sin plats. Jag tänkte att jag bara kör och ser vad jag behöver lära mig istället för att oroa mig i onödan och försöka lära mig alla symboler.
Passa på att sitta lite med de sidorna som är gratis för att lära sig att skriva med samtliga 10 fingrar så får man även med symbolerna.

Skrivet av cfw:

Gött och höra, antar att det är denna https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm.... Ska även finnas en tunnare modell men då får man nog stapla massa.

Jag använde denna också när jag moddade min Anne Pro 2 tillsammans med en gammal Qck XXL. Resultat var rätt bra förutom att brädan var medelmåttig haha

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Kanske lite sen på bollen men upptäckte denna på inet av en ren slump och tänkte att det kan väl inte vara EC som i Electrostatic Capacitive?

https://www.inet.se/produkt/6102300/varmilo-ma88m-moonlight-e...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dashio:

Kanske lite sen på bollen men upptäckte denna på inet av en ren slump och tänkte att det kan väl inte vara EC som i Electrostatic Capacitive?

https://www.inet.se/produkt/6102300/varmilo-ma88m-moonlight-e...

Jo, men funktionen är som vanliga MX-Switchar.
Det är alltså inte gummituttar ala topre som gäller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jo, men funktionen är som vanliga MX-Switchar.
Det är alltså inte gummituttar ala topre som gäller där.

Jaha det sög ju, trodde det var "gummituttarna" (dog av garv när jag läste detta). Då var det bara att lägga ned nyfikenheten då

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Inget fel med att göra det med QMK, men att flasha den med VIA eller VIAL gör att du smidigt kan ändra saker och ting

Jag försöker lista ut hur jag flashar brädan och får den att förstå att den skall vara just 75% ISO Nordic med de bindningarna men får inte till det...
Några tips? Jag hittar inte några nordiska tangenter att binda varken i QMK eller VIA.

Edit:

Se videoklipp
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag försöker lista ut hur jag flashar brädan och får den att förstå att den skall vara just 75% ISO Nordic med de bindningarna men får inte till det...
Några tips? Jag hittar inte några nordiska tangenter att binda varken i QMK eller VIA.

Ändra layout i VIA. Lämna tecknen som de är. Det blir översatt i din keymap men du kan inte binda Ä.som just Ä tex.

Permalänk
Medlem

Så var vi klara för denna gången!
Toknöjd med resultatet!
Nu ska jag bara vänta på mina planerade keycaps, sen är vi färdiga på riktigt tror jag.
Sitter och skriver på brädan nu, och måste säga att den känns helt underbar. Matchar lätt min Topre-bräda som ligger bredvid. Ska prova denna framöver och se vad jag landar i!
Bundit lite mediaknappar längst ute till höger så länge, men det var ju busenkelt att modda bindings upptäckte jag när jag väl började tänka efter och inte bara hamra på knappar som en apa -.-

Och ja. Keycapsen jag har på är inte 100% rätt storlek alltid, t.ex. saknar jag en left shift som passar där, men det är i varje fall shift bundet där om inte annat.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Funderar på ett GMMK Pro men kan inte bestämma mig om jag ska gå ISO eller ANSI layout?

Anledningen till ANSI är utbudet av keycaps vilket typ är hela grejen med ett sånt tangentbord liksom, är det en stor inlärningskurva att byta layout bara så där tror ni och använder sig utav Swerty?

Är ingen power user sitter på någon discord och skriver några rader om dagen och spelar lite typ..

Haha varför har jag inte tänkt på detta innan... ANSI funkar ju lika bra för nordisk layout som ISO, bara att som du säger, det finns fler caps att välja på..

Kanske kör ANSI GMMK när det väl är dags. Eller finns det några nackdelar?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Skrivet av sqd:

Haha varför har jag inte tänkt på detta innan... ANSI funkar ju lika bra för nordisk layout som ISO, bara att som du säger, det finns fler caps att välja på..

Kanske kör ANSI GMMK när det väl är dags. Eller finns det några nackdelar?

Jag bytte själv från ISO till ANSI, och kände att det inte var så svårt att vänja sig!

Om du är van att skriva utan att titta ner, så är det inte jättesvårt att vänja sig!

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Haha varför har jag inte tänkt på detta innan... ANSI funkar ju lika bra för nordisk layout som ISO, bara att som du säger, det finns fler caps att välja på..

Kanske kör ANSI GMMK när det väl är dags. Eller finns det några nackdelar?

ANSI enter suger ju lite och tycker det ser fulare ut, men i övrigt är det ju bara att tuta och köra. Swerty finns ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

ANSI enter suger ju lite och tycker det ser fulare ut, men i övrigt är det ju bara att tuta och köra. Swerty finns ju alltid.

Jag tycker det är bättre, enklare att nå med lillfingret.

Är Glorious Gaming G-Lube vettig för att smörja med? Såg att inet hade för 69kr.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker det är bättre, enklare att nå med lillfingret.

Är Glorious Gaming G-Lube vettig för att smörja med? Såg att inet hade för 69kr.

Det verkar vara ett osäkert kort. Så om du inte har jätte bråttom så skulle jag beställa Krytox 205g0 från
Keys.my
Keygem.store
Loob.no

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker det är bättre, enklare att nå med lillfingret.

Är Glorious Gaming G-Lube vettig för att smörja med? Såg att inet hade för 69kr.

Skrivet av StuntmanMike:

Det verkar vara ett osäkert kort. Så om du inte har jätte bråttom så skulle jag beställa Krytox 205g0 från
Keys.my
Keygem.store
Loob.no

Annars så finns även Krytox 205g0 hos svenska kbnordic.se

Permalänk
Skrivet av unixware:

Annars så finns även Krytox 205g0 hos svenska kbnordic.se

Vad bra! Har missat att han har börjat sälja det nu.

Permalänk
Medlem

Vet ni någon butik som säljer 3204?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Vet ni någon butik som säljer 3204?

Loob.no

Annars är Krytox 204g0 samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Loob.no

Annars är Krytox 204g0 samma.

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om det här gruppköpet som är live nu (till 30e november).
https://geekhack.org/index.php?topic=115180.0 November fog. Har svenska tangenter också.

Riktigt snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I väntan på gruppköpen ska levereras beställde jag tangenter med NP profil och nordisk layout från KBDfans. De kom fint packade

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Bra pris på Logitech G915 hos proshop, 1666:-
Hade man inte köpt ett varmilo för ett tag sen så…

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har börjat leta lite efter ett nytt tangentbord, och börjat fastna för 65% layouten. Ni som har lite koll på tangebordsmarknaden går det att hitta något med följande:

* Bruna cherry brytare
* Vitt
* Bakgrundsbelyst (behöver inte vara RGB, men om inte vitt eller ljusblått ljus)
* ISO layout

Bonus om det är trådlöst (men måste då funka även med sladd).

Hittade detta https://rkgamingstore.com/products/rk68-68-keys-keyboard-whit... som såg riktigt trevligt ut! Men budgetbrytare och ansi layout...

Så hur går man till väga? Måste man bygga själv eller finns det något annat alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

I väntan på gruppköpen ska levereras beställde jag tangenter med NP profil och nordisk layout från KBDfans. De kom fint packade
https://i.imgur.com/WJuZtYZ.jpg

Åkte du på tull/moms på din beställning från kbdfans? När jag beställde från dem sist skickade de via UK men jag kan tänka mig att det kanske har förändrats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Åkte du på tull/moms på din beställning från kbdfans? När jag beställde från dem sist skickade de via UK men jag kan tänka mig att det kanske har förändrats?

De lade på tillägg för 'taxes' i kassan. Mest troligt moms enligt One-Stop-Shop (IOSS) som trädde ikraft i Juli i år.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Har börjat leta lite efter ett nytt tangentbord, och börjat fastna för 65% layouten. Ni som har lite koll på tangebordsmarknaden går det att hitta något med följande:

* Bruna cherry brytare
* Vitt
* Bakgrundsbelyst (behöver inte vara RGB, men om inte vitt eller ljusblått ljus)
* ISO layout

Bonus om det är trådlöst (men måste då funka även med sladd).

Hittade detta https://rkgamingstore.com/products/rk68-68-keys-keyboard-whit... som såg riktigt trevligt ut! Men budgetbrytare och ansi layout...

Så hur går man till väga? Måste man bygga själv eller finns det något annat alternativ?

Söktips: "Varmilo VA69"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

De lade på tillägg för 'taxes' i kassan. Mest troligt moms enligt One-Stop-Shop (IOSS) som trädde ikraft i Juli i år.

Ok, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Vill tipsa om det här gruppköpet som är live nu (till 30e november).
https://geekhack.org/index.php?topic=115180.0 November fog. Har svenska tangenter också.

https://i.imgur.com/C4JYbdH.jpg

Riktigt snyggt

Fan det var rätt snyggt (inte ofta jag gillar "novelty"-capsen heller, men dessa var härliga)... så jävla surt att man ska behöva vänta i ett år bara

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har börjat leta lite efter ett nytt tangentbord, och börjat fastna för 65% layouten. Ni som har lite koll på tangebordsmarknaden går det att hitta något med följande:

* Bruna cherry brytare
* Vitt
* Bakgrundsbelyst (behöver inte vara RGB, men om inte vitt eller ljusblått ljus)
* ISO layout

Bonus om det är trådlöst (men måste då funka även med sladd).

Hittade detta https://rkgamingstore.com/products/rk68-68-keys-keyboard-whit... som såg riktigt trevligt ut! Men budgetbrytare och ansi layout...

Så hur går man till väga? Måste man bygga själv eller finns det något annat alternativ?

Detta var nog mina första kriterier också och det hamnade till slut på en Anne Pro 2 (därefter white fox) som jag i sin tur moddade om.

Insåg att letandet efter ISO var nog förgäves, såvida det inte har tillkommit nu på marknaden. Har ju hänt rätt mycket på de senaste 3-4 åren.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Hallå! Är på jakt efter ett nytt tangentbord men har jättesvårt att hitta något som passar. Drömmen är något likt ett KBD75 eller GMMK Pro, men full size och ISO nordic. Något i aluminium med lite tyngd och gärna med någon sorts belysning. Helst Cherry MX Brown men något som känns snarlikt funkar också, så länge de passar med mina Godspeed SA-keycaps. Är det nån som har något tips?

Permalänk
Skrivet av Galen Gurka:

Hallå! Är på jakt efter ett nytt tangentbord men har jättesvårt att hitta något som passar. Drömmen är något likt ett KBD75 eller GMMK Pro, men full size och ISO nordic. Något i aluminium med lite tyngd och gärna med någon sorts belysning. Helst Cherry MX Brown men något som känns snarlikt funkar också, så länge de passar med mina Godspeed SA-keycaps. Är det nån som har något tips?

Typ denna?

Permalänk

Den ser intressant ut! Vad är det för något?