Elsäkerhetsverket: "9 av 10 HDMI-kablar uppfyller inte kraven"

Permalänk
Melding Plague

Elsäkerhetsverket: "9 av 10 HDMI-kablar uppfyller inte kraven"

Enligt en studie utförd av Elsäkerhetsverket och EU-myndigheter läcker många HDMI- och antennkablar oönskade signaler som stör annan elektronik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Helt värdelöst att studien inte vågade peka ut vilka specifika produkter som dög och vilka som sög så att vi konsumenter då kan rösta med våra plånböcker så det svider hela vägen upp till OEM-tillverkaren så att de kan pressas till att förbättra sina produkter.

"9 av 10 äpplen innehåller mindre näringsämnen än väntat"
"Jaha, vilket äpple ska jag äta då istället så att de 9 övriga äpplena förbättras pga. lägre försäljning?"
"Det säger vi inte!"
"Men WTF..."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att HDMi är en usel standard,det kommer nog inte som en överraskning.
Kontakterna är både Ömtåliga, ej låsningsbara och lätt glappande, själva kabeln är sällan mycket bättre annat än på de absolut bästa kablarna.
Nej vi borde gått på BNC istället som standard.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd

Vad för typ av störning kan man tänkas få från en HDMI-kabel. Är det typ brus i luftradio, sämre signal i wifi och liknande?

Kan inte påstå att jag tänkt på störningar från eller till signalkablar annat än om de skulle ha placerats nära eller runt någon annan enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vad för typ av störning kan man tänkas få från en HDMI-kabel. Är det typ brus i luftradio, sämre signal i wifi och liknande?

Kan inte påstå att jag tänkt på störningar från eller till signalkablar annat än om de skulle ha placerats nära eller runt någon annan enhet.

Ja tänkte samma sak, visst det dem säger stämmer ju säkert men vad innebär det för mig som konsument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Helt värdelöst att studien inte vågade peka ut vilka specifika produkter som dög och vilka som sög så att vi konsumenter då kan rösta med våra plånböcker så det svider hela vägen upp till OEM-tillverkaren så att de kan pressas till att förbättra sina produkter.

"9 av 10 äpplen innehåller mindre näringsämnen än väntat"
"Jaha, vilket äpple ska jag äta då istället så att de 9 övriga äpplena förbättras pga. lägre försäljning?"
"Det säger vi inte!"
"Men WTF..."

Problemet med att tala om vilka som var ok och vilka som inte var det, är att tillverkare/leverantörer kan bytas ut med kort varsel. Även tillverkningsmetod kan ändras för de företag som själva också står för tillverkningen.

Så säg att man hade gått ut med att modell A, C, D, E, G, H och J är dåliga men att B, F och I är ok. Testartiklarna köptes in under vintern 20/21, testades våren 2021 och nu publiceras resultatet. Under vintern bytte C, E, och G leverantör till samma som B hade, medan B och I bytte till samma leverantör som H. Om folk då tror att B, F och I är bra, köper från dem, och avstår från de andra, så blir det ju fel.

I synnerhet gäller detta om man handlar från företag med EMV, dvs egna-märkes-varor. Biltema, Clas Ohlson, osv. Leverantören för en viss produkt kan ändras med kort varsel och utan förvarning eller indikation på förpackningen.

Så det är nog rätt klokt att avstå från att meddela vilka som var "ok" och vilka som var "dåliga".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket, att få projektorn + förstärkare att lira med 4k är en dagsvara. Testat massvis med kablar och även bytt ut förstärkare.

Skulle inte bli förvånad om det delvis beror på sådant här.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hdmi-kablar har alltid varit ett lotto och som artikeln säger så är det oftast inte priset som garanterar rätt kvalitet. Visst hade det varit intressant med rena konsumentköpråd men det är inte myndighetens uppgift. Känner att detta är en utveckling som gäller inom många affärsområden. Det finns liksom ingen stolthet kvar hos de större företagen för sin produkt. Kvantiteten och ekonomin är det enda som gälller. Tillväxt, tillväxt och tillväxt…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Sämst med DP är nog när låsmekanismen hakar upp sig och fastnar som små fiskkrokar.
Var kanske en bra tanke att de inte skulle kunna lossna så lätt, men inte så bra när mekanismen går sönder.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av cyklonen:

Problemet med att tala om vilka som var ok och vilka som inte var det, är att tillverkare/leverantörer kan bytas ut med kort varsel. Även tillverkningsmetod kan ändras för de företag som själva också står för tillverkningen.

Så säg att man hade gått ut med att modell A, C, D, E, G, H och J är dåliga men att B, F och I är ok. Testartiklarna köptes in under vintern 20/21, testades våren 2021 och nu publiceras resultatet. Under vintern bytte C, E, och G leverantör till samma som B hade, medan B och I bytte till samma leverantör som H. Om folk då tror att B, F och I är bra, köper från dem, och avstår från de andra, så blir det ju fel.

I synnerhet gäller detta om man handlar från företag med EMV, dvs egna-märkes-varor. Biltema, Clas Ohlson, osv. Leverantören för en viss produkt kan ändras med kort varsel och utan förvarning eller indikation på förpackningen.

Så det är nog rätt klokt att avstå från att meddela vilka som var "ok" och vilka som var "dåliga".

Bra input! Jag var själv lite irriterad på att informationen saknades när jag läste igenom studien, men detta är en väldigt rimlig förklaring till varför det kan vara bättre att avstå från det

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Helt värdelöst att studien inte vågade peka ut vilka specifika produkter som dög och vilka som sög så att vi konsumenter då kan rösta med våra plånböcker så det svider hela vägen upp till OEM-tillverkaren så att de kan pressas till att förbättra sina produkter.

"9 av 10 äpplen innehåller mindre näringsämnen än väntat"
"Jaha, vilket äpple ska jag äta då istället så att de 9 övriga äpplena förbättras pga. lägre försäljning?"
"Det säger vi inte!"
"Men WTF..."

Kanske är det så att studien inte riktar sig mot konsumenterna utan till säljare och tillverkare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet med att tala om vilka som var ok och vilka som inte var det, är att tillverkare/leverantörer kan bytas ut med kort varsel. Även tillverkningsmetod kan ändras för de företag som själva också står för tillverkningen.

Så säg att man hade gått ut med att modell A, C, D, E, G, H och J är dåliga men att B, F och I är ok. Testartiklarna köptes in under vintern 20/21, testades våren 2021 och nu publiceras resultatet. Under vintern bytte C, E, och G leverantör till samma som B hade, medan B och I bytte till samma leverantör som H. Om folk då tror att B, F och I är bra, köper från dem, och avstår från de andra, så blir det ju fel.

I synnerhet gäller detta om man handlar från företag med EMV, dvs egna-märkes-varor. Biltema, Clas Ohlson, osv. Leverantören för en viss produkt kan ändras med kort varsel och utan förvarning eller indikation på förpackningen.

Så det är nog rätt klokt att avstå från att meddela vilka som var "ok" och vilka som var "dåliga".

Okej då förstår jag bättre varför de inte nämner. Men vad hjälper denna artikel oss konsumenter då?
Jag menar, vad blir konsekvensen för tillverkarna?
Hur kan vi konsumenter gynnas av detta?
Känns som inte alls, men jag kanske missat nåt.

Hälsn. F

Visa signatur

Frost Deacon
HTPC: SilverStone Lascala L17B, be quite! 650W, AMD 4000+ dual core AM2, ASUS M3A78-T AM2+, PowerColor 4870 512 MB PCI-E, Seagate 320GB IDE, Corsair XMS2 2x2GB DDR2 (Tot 4GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frost:

Okej då förstår jag bättre varför de inte nämner. Men vad hjälper denna artikel oss konsumenter då?
Jag menar, vad blir konsekvensen för tillverkarna?
Hur kan vi konsumenter gynnas av detta?
Känns som inte alls, men jag kanske missat nåt.

Hälsn. F

Vi vet att de flesta kablar är skit och om det strular så är det troligtvis pga det, även de dyra.

Får börja köpa kablar enbart online så man kan testa och lämna tillbaka.... tyvärr :/

Har nog lagt 2500 på kablar till min projektor som ska fungera men inte gör det ändå och kan inte lämna tillbaka dem.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag gillar Nördics kablar. Har för mig att de har en användare på Sweclockers, om ni ser detta får ni gärna svara på om det här är något ni kontrollerar med era kablar?

Permalänk
Medlem

I demand a test!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Kostar inte kabeln 100K kr så är det skit. 😉😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gargamelo:

Sämst med DP är nog när låsmekanismen hakar upp sig och fastnar som små fiskkrokar.
Var kanske en bra tanke att de inte skulle kunna lossna så lätt, men inte så bra när mekanismen går sönder.

Har kört DP-kablar i drygt 10 år och först efter jag köpte mitt 3070 jag börjat uppleva detta problem. En del fastnar verkligen även om jag överlag föredrar låsningen jämfört med HDMI. Mer PC-inriktade kablar har kört med någon form av låsning. VGA och DVI skruvades fast. TV/Hifi har man icke-låsta kablar. HDMI, SCART, Component, komposit och annan skit.

Finns även DP-kablar utan låsning, Amazon hade en hel del sådanna såg jag när jag beställde kablar i början av veckan. Men personligen vill jag ha låsningen även om jag gärna ser att låsmekaniskmen fungerar bättre änd en gjort.

Ett annat DP-problem är pin 20, om det nu fortfarande är ett problem. Men det borde likaväl kunna lösas av andra än kabeltillverkaren. Se till att inget stift finns på pin 20 i grafikkort/skärm exempelvis. Har troligen inte upplevt det själv så är personligen obekant med problemet.

Permalänk
Medlem

Jag använder Nördic certifierade HDMI kablar. Kvalité.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ceogar:

Vi vet att de flesta kablar är skit och om det strular så är det troligtvis pga det, även de dyra.

Får börja köpa kablar enbart online så man kan testa och lämna tillbaka.... tyvärr :/

Har nog lagt 2500 på kablar till min projektor som ska fungera men inte gör det ändå och kan inte lämna tillbaka dem.

Varför kan du inte lämna tillbaka?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Problemet med att tala om vilka som var ok och vilka som inte var det, är att tillverkare/leverantörer kan bytas ut med kort varsel. Även tillverkningsmetod kan ändras för de företag som själva också står för tillverkningen.

Så säg att man hade gått ut med att modell A, C, D, E, G, H och J är dåliga men att B, F och I är ok. Testartiklarna köptes in under vintern 20/21, testades våren 2021 och nu publiceras resultatet. Under vintern bytte C, E, och G leverantör till samma som B hade, medan B och I bytte till samma leverantör som H. Om folk då tror att B, F och I är bra, köper från dem, och avstår från de andra, så blir det ju fel.

I synnerhet gäller detta om man handlar från företag med EMV, dvs egna-märkes-varor. Biltema, Clas Ohlson, osv. Leverantören för en viss produkt kan ändras med kort varsel och utan förvarning eller indikation på förpackningen.

Så det är nog rätt klokt att avstå från att meddela vilka som var "ok" och vilka som var "dåliga".

Problemet med testen är ju att den inte ger oss konsumenter något alls att gå på heller. Vi står fortfarande med noll koll om kabeln jag köper för 1000 kr eller den jag köper för 100 kr kommer funka för mitt projekt. Det som i så fall behövs är bättre kontroller men även det är mer eller mindre en omöjlighet med tanke på hur många olika tillverkare det finns på kablage och säkerligen har de flesta en bra variant och en sämre variant med olika priser till olika kunder.

Nu vet man iallafall att det är en chans på 1 på 10 att kabeln jag köper är bra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

"For standard HDMI RMCD no EMC requirements exist. The HDMI consortium provides a certification
program for the newest HDMI RMCD generation, so called Premium High Speed HDMI® RMCD and
Ultra High Speed HDMI® RMCD (https://hdmi.org/spec/premiumcable). This program covers also EMI requirements. However, the HDMI RMCDs used in this study are not such products and now requirements are mandatory. "

Låter alltså som att de bara har testat billigare/äldre kablar som saknar certifiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vi vet att de flesta kablar är skit och om det strular så är det troligtvis pga det, även de dyra.

Får börja köpa kablar enbart online så man kan testa och lämna tillbaka.... tyvärr :/

Har nog lagt 2500 på kablar till min projektor som ska fungera men inte gör det ändå och kan inte lämna tillbaka dem.

Vart köper du dina kablar??
Från någon skum gubbe i någon gränd?

Skämt åt sido. Elgigaten, Mediamarkt, Kjell o Co, Claes Ohlsson. Nekar väl sällan/aldrig om en kabel inte fungerar som det va tänkt. Dom flesta har väl 14-30 dagars öppet köp.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon14781:

Kostar inte kabeln 100K kr så är det skit. 😉😅

Ja, helt riktigt.
Kan vi inte börja dra igång diskussionen om dyra och billiga högtalarkablar också och vad som är bäst och om man hör någon skillnad på en kabel för 20 kr/m eller den för 50 000 kr/m

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vart köper du dina kablar??
Från någon skum gubbe i någon gränd?

Skämt åt sido. Elgigaten, Mediamarkt, Kjell o Co, Claes Ohlsson. Nekar väl sällan/aldrig om en kabel inte fungerar som det va tänkt. Dom flesta har väl 14-30 dagars öppet köp.

Problemet är att de extremt vanligt att folk hellre köper från ”en gubbe i någon gränd”

Jag kunde skeppa iväg high end tv på 30-40 tusen, men kunderna är envisa om att kablarna från wish duger för de. Samma gäller mobilladdare.

Permalänk
Medlem

Extremt mycket hokus pokus enbart för att sälja dyrare isolerade sladdar.
Vid normal användning så är "läckande" kablar extremt sällan ett problem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Så man ska nu börja köpa supra hdmi kablar för 10 000kr?
Det var säker dessa kablar som klrade testerna.

Angående läcka störningar då vill vanligt folk veta hur det påverkar, blir tex deras wifi nämnbart sämre?

Permalänk
Medlem

De sa enkomt att priset inte reflekterade kvalitet så dyrast var sannolikt inte bäst.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd

Jag tar gärna kablar med samma EMS-skydd som denna lilla rackare har:

Här snackar vi om riktig isolering mot EMS!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad kan det vara för frekvensområden som HDMI-kablar arbetar med?
Ska man dela bitrate med antal ledare för att få en ungefärlig basfrekvens?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag tar gärna kablar med samma EMS-skydd som denna lilla rackare har:
https://i.ytimg.com/vi/5qqsMjy8Rx0/maxresdefault.jpg

Här snackar vi om riktig isolering mot EMS!

Du kan väl ta in en offert från tillverkaren och se om du tycker det är värt det Säkerligen bra kablar men säkerligen också rätt dyra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10