Apple lanserar Iphone 13 den 14 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Såg nån om de va skillnad på 13 Pro och Max förutom storleken? Med 12 Pro och Max var de ju med kameran.

Hittar inga skillnader på kameran i år:
https://www.apple.com/iphone-13-pro/specs/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det plus trade-in blir 9000:- nånting för mig. Lätt värt det.

Var får du 9000 trade-in någonstans? Apple verkar ge 4900 för min 12p max 128gb

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Jag som bara ville ha release datum för iOS 15..

20/9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Såg du priset för 13 pro? Starts at 999usd. Vilket i svenska pengar borde bli 13-14k.

Betalade 10k för Oneplus 8 pro. Men tänker inte köpa denna, eftersom min 8 pro fortfarande funkar fin fint. Däremot är 14 pro högst upp på listan. 3k mer för en iphone 13 pro än oneplus 8 pro är inte särskilt jobbigt. Användarupplevelsen är sjukt mycket bättre eftersom alla applikationer i grund och botten är kodade för Iphone. Kommer bara ihåg hur det var att använda snapchat innan de uppdaterat det, ren av katastrof jämfört med iphone och detta är endast en applikation.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Så dom vanliga 13 har inte 120hz 😳

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Svenska priser för allt finns på Apples hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Såg du priset för 13 pro? Starts at 999usd. Vilket i svenska pengar borde bli 13-14k.

Sen ska jag inte ljuga, ska börja studera nästa år så tänker även skaffa en macbook air (pga. M1) och det finns inget motsvarande på pc/windows sidan oavsett om jag betalar 100 000kr, eftersom det inte finns. Som ni ser kör jag annars pc på heltid.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Var får du 9000 trade-in någonstans? Apple verkar ge 4900 för min 12p max 128gb

Det plus trade-in blir 9000:-

Minus kanske det ska stå.

Men för att förtydliga 12295-3000=9295:-

Jag får betala cirka 9295 för en iPhone 13 Pro när jag använder mig av Apples trade-in som ger mig cirka 3000kr i rabatt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Sjoooberg:

Jag som bara ville ha release datum för iOS 15..

Precis som @Pt96hni skriver finns datumet på sidan för IOS 15: https://www.apple.com/ios/ios-15/

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det bästa med att Iphones är så svinigt dyra nu för tiden är att jag lätt kan få tyst på många som tycker jag spenderar för mycket pengar på min gamla veteranbil genom att fråga hur mycket pengar dom lagt på sin nya telefon. Skillnaden är att min bil är 50 år gammal och fortfarande cool 😎

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som en relevant parodi 😉

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Japp, det var då ett tråkigt event, lär inte köpa något av det.
Enda intressanta var ju 120 Hz, ÄNTLIGEN, men det har gått så länge nu så man är inte bryr sig om det längre egentligen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En hel del förbättringar på iPhone. Och nu börjar äntligen Ai i dem användas till något som syns. Jag tänker på cinematic mode som var otroligt grymt. Hög framerate ihop med överlägst bästa cpu&gpun är heller inte fel.

Jag kollade in den modellen som jag tycker duger som jobbtelefon. iPhone 13 Pro Max 256GB så kostar den endast 14795kr på Apple store. Ska man ha lika mycket minne som min budgettelefon har med sitt sdd kort, så kostar iPhone med 512GB endast 17495kr. Jag förstår inte argumenten som vissa har att iPhone är dyra.

Problemet är ju bara att de kan ta $100 för en laddare och konsumenten bryr sig inte. Det är lite så det hat blivit. Inte ett dugg imponerad utav telefonen. Den borde ha lanseras förra året för att hänga med. Deras största konkurent Xiaomi lanserar ny modell om någon dag och de är stor kund hos Samsung/Qualcomm
Låter folket hype upp tråden om hur fantastisk äpplet är. Smaken är som xxx

Permalänk
Viking
Skrivet av Sjoooberg:

Jag som bara ville ha release datum för iOS 15..

Släpps den 20:e

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Världen konsumeras till förintelse under stående ovationer. Människan är poängen i sitt egna galghumorskämt.

Det fina med dagens smartphones är att de för många användare ersätter telefon, mp3/cd-spelare, kamera, dator och tv. På så sätt är det ganska litet fotavtryck man som individ kan lyckas med. Detta är inte unikt med apple dock, utan en smartphone från exempelvis Nokia kan uppnå det också.

Jag har inga siffror. Men jag skulle tro att en smartphone har betydligt lägre klimatpåverkan både i tillverkning och i drift jämfört med en stationär eller bärbar dator

En annan fördel, som är mer appleunikt, är väl att iphones håller rätt länge. Ex flickvännen har iphone 7 från 2016 och den tuffar på.

Sedan är väl alla iphones sedan typ iphone 6 helt återvinningsbara?

——
Jag håller dock med dig i sak. Att vi lever i ett konsumptionsamhälle och det är inte nödvändigtvis bra. Men jag tycker din kritik är felriktad, men det är ju en snygg oneliner (/twoliner) du droppa.

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Tänk vad sjukt om man kunde ladda sin Mac och iPhone med samma kabel?

Nästa år kanske?

Permalänk
Medlem

Äntligen en ny iPad Mini, den blev bättre än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Problemet är ju bara att de kan ta $100 för en laddare och konsumenten bryr sig inte. Det är lite så det hat blivit. Inte ett dugg imponerad utav telefonen. Den borde ha lanseras förra året för att hänga med. Deras största konkurent Xiaomi lanserar ny modell om någon dag och de är stor kund hos Samsung/Qualcomm
Låter folket hype upp tråden om hur fantastisk äpplet är. Smaken är som xxx

Bara CPU’n i iPhones är år i utvecklingen före Qualcomm så varit ska de stressa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Det plus trade-in blir 9000:-

Minus kanske det ska stå.

Men för att förtydliga 12295-3000=9295:-

Jag får betala cirka 9295 för en iPhone 13 Pro när jag använder mig av Apples trade-in som ger mig cirka 3000kr i rabatt.

Men varför vill man använda trade in? Svårt att inte få e
6000kr eller mer för en 12 PRO Max. Langa upp telefonen till swappie eller varför inte på Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Släpps den 20:e

Grymt! Tack för infon!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Bara CPU’n i iPhones är år i utvecklingen före Qualcomm så varit ska de stressa?

Kommer så många olika syntetiska tester att I verkligheten bryr nog ingen.
Nya Snapdragon från Qualcomm finns snart ute och så har du nästa Enyxos med RDNA
De som använder Qualcomm får nästa generation Blåtandsljud. Apple tog hur många år på sig för de insåg att de var tvungna att erbjuda hi res ljud och liknande.
120hz skärm är de i princip sist att introducera. Android lurarna har haft det i minst 1 år snart. Ryktet sa att Samsung är den som har levererat skärmen. Kamera sensorn ser mystiskt likt Sony. Varför kan inte pro modellen filma i 8k det kan ju Android.
Varför har de inte gått på snabbladdning. Borde de inte vara i framkant där.
Det är de saker jag undrar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men varför vill man använda trade in? Svårt att inte få e
6000kr eller mer för en 12 PRO Max. Langa upp telefonen till swappie eller varför inte på Tradera?

Av samma anledning man byter in sin bil till bilfirman man tänker köpa en annan bil ifrån. Man slipper krångel även om man förlorar en slant på det - inte mig emot. Har fått nog av däcksparkare och prutare genom åren.

Pengar är således inte mitt problem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kommer så många olika syntetiska tester att I verkligheten bryr nog ingen.
Nya Snapdragon från Qualcomm finns snart ute och så har du nästa Enyxos med RDNA
De som använder Qualcomm får nästa generation Blåtandsljud. Apple tog hur många år på sig för de insåg att de var tvungna att erbjuda hi res ljud och liknande.
120hz skärm är de i princip sist att introducera. Android lurarna har haft det i minst 1 år snart. Ryktet sa att Samsung är den som har levererat skärmen. Kamera sensorn ser mystiskt likt Sony. Varför kan inte pro modellen filma i 8k det kan ju Android.
Varför har de inte gått på snabbladdning. Borde de inte vara i framkant där.
Det är de saker jag undrar över.

Det spelar ingen roll vad konkurrenterna har när de appliceras dåligt. Apple gör de bra.
Jo, Android master race bryr sig om cpu’er, det var några år som qualcomm var bättre än Apple på de och som ert tåg passa på och göra narr av Apples chip.

Vem bryr sig om de Samsung som levererar displayen? Samsung kan fortfarande leverera en bättre skärm till Apple än till sina telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kommer så många olika syntetiska tester att I verkligheten bryr nog ingen.
Nya Snapdragon från Qualcomm finns snart ute och så har du nästa Enyxos med RDNA
De som använder Qualcomm får nästa generation Blåtandsljud. Apple tog hur många år på sig för de insåg att de var tvungna att erbjuda hi res ljud och liknande.
120hz skärm är de i princip sist att introducera. Android lurarna har haft det i minst 1 år snart. Ryktet sa att Samsung är den som har levererat skärmen. Kamera sensorn ser mystiskt likt Sony. Varför kan inte pro modellen filma i 8k det kan ju Android.
Varför har de inte gått på snabbladdning. Borde de inte vara i framkant där.
Det är de saker jag undrar över.

Vilka Androidlurar har haft LTPO-paneler som dynamiskt växlar mellan 10-120Hz?

Videokvaliten är ju också i en klass för sig på iPhone, 8K eller ej.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Vilka Androidlurar har haft LTPO-paneler som dynamiskt växlar mellan 10-120Hz?

Videokvaliten är ju också i en klass för sig på iPhone, 8K eller ej.

Ännu en fin standard som är köpt utav äpplet. Du har Samsung HOP som gör samma jobb som LTPO det är gjort för att komma runt Apple licensen.

Gissningsvis är det Samsung som har tillverkat skärmen åt Apple. Med tanke på att de även tillhandahåller skärm åt andra på marknaden. Enligt Google ät tekniken inte direkt ny. Bara att de har satsats mer pengar på att massproducera en viss modell. Finns Sharp telefon som har 240hz som max och även den växlar mellan lågt och högt. Den använder IGZO teknik.
Du får gärna rätts mig om jag har fel. Jag har inget emot det. Bara intressant att lära sig.

Hur kan video kvaliteten vara bättre. Jag förstår inte vad det är som gör det bättre. Nej. Jag frågar för jag vill veta.

Permalänk
Medlem

Så om notchen är 20% mindre i år borde väll det blir mer pixlar på skärmen?

Iphone 13 pro
2 532 × 1 170 px
460 ppi

Iphone 12 pro
2 532 × 1 170 px
460 ppi

Dessa är ju samma trots mindre notch?
elr missar jag nåt?

Elr räknar man att skärmen är som en Rektangel och skiter att räkna bort förlusten i notchen? borde väll vara falsk marknadsföring isåfall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Av samma anledning man byter in sin bil till bilfirman man tänker köpa en annan bil ifrån. Man slipper krångel även om man förlorar en slant på det - inte mig emot. Har fått nog av däcksparkare och prutare genom åren.

Pengar är således inte mitt problem.

Om pengar inte ens är ett problem. Varför ger du inte telefonen till den lokala tiggaren? Du slipper du ju skicka in den överhuvudtaget och låta Apple göra bedömningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Så om notchen är 20% mindre i år borde väll det blir mer pixlar på skärmen?

Iphone 13 pro
2 532 × 1 170 px
460 ppi

Iphone 12 pro
2 532 × 1 170 px
460 ppi

Dessa är ju samma trots mindre notch?
elr missar jag nåt?

Elr räknar man att skärmen är som en Rektangel och skiter att räkna bort förlusten i notchen? borde väll vara falsk marknadsföring isåfall?

Det är som du säger, man räknar bort notchen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Viking
Skrivet av Buddaz112:

Ännu en fin standard som är köpt utav äpplet. Du har Samsung HOP som gör samma jobb som LTPO det är gjort för att komma runt Apple licensen.

Gissningsvis är det Samsung som har tillverkat skärmen åt Apple. Med tanke på att de även tillhandahåller skärm åt andra på marknaden. Enligt Google ät tekniken inte direkt ny. Bara att de har satsats mer pengar på att massproducera en viss modell. Finns Sharp telefon som har 240hz som max och även den växlar mellan lågt och högt. Den använder IGZO teknik.
Du får gärna rätts mig om jag har fel. Jag har inget emot det. Bara intressant att lära sig.

Vad spelar det för roll vem som tillverkar skärmen? Skärmen sitter på iPhones, och det blir inte Samsung bara för att det är deras fabriker.

Skrivet av Buddaz112:

Hur kan video kvaliteten vara bättre. Jag förstår inte vad det är som gör det bättre. Nej. Jag frågar för jag vill veta.

Varför skulle den inte kunna vara bättre? Är du den som bara kollar megapixlar? I tester jag sett så är kvalitén likvärdig med S21 Ultra och bättre i vissa förhållanden. Kvalitén lär ju knappast vara sämre på iPhone 13 PRO.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Om pengar inte ens är ett problem. Varför ger du inte telefonen till den lokala tiggaren? Du slipper du ju skicka in den överhuvudtaget och låta Apple göra bedömningen?

Någonting vill jag ha för den och inbyte är enklaste lösningen. Jag ger ju inte bort bilen till den lokale tiggaren heller.
Eftersom du inte verkar förstå resonemanget så bryr jag mig inte om de extra procenten pengar jag kan få om jag säljer telefonen privat.

Men nej utöver det så är pengar annars inte ett problem ändå, det betyder inte att jag skänker saker till höger och vänster till personer jag inte känner, däremot till familj eller vänner om någon känner sig behövande.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.