Apple lanserar Iphone 13 den 14 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Behövs det verkligen en ny iphone redan?

Kommer ju varje år, så inget nytt direkt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gäsp. Ännu en till ny iPhone.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nya watchen. Är i köpartagen för en och hoppas på lite roliga nyheter, även om skillnaderna mellan de olika iterationerna inte är alltid är gigantisk så ryktas det i år om designförändringar.

Har dock också hört att den riskerade bli försenad till vintern, vore tråkigt om den inte visades alls nu på grund av det!

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Behövs det verkligen en ny iphone redan?

Många brukar argumentera för att tillverkare ej ska uppdatera sina mobiler för de vill att folk inte ska byta lika snabbt för miljön skull, jag vet ej om ditt argument är ett sådant?
Men nästan ingen som har en iPhone 12 av en viss storlek kommer köpa en iPhone 13 i samma storlek. De få som ändå gör detta, så är det väldigt få som kasserar den gamla iPhone 12 utan den går vidare till någon annan.

Och då blir det om en person idag ska köpa en dyrare telefon, varför ska den inte få det senaste tekniken? Det ryktas om förbättringar på 13 emot 12an och det är ju tråkigt att inte få dessa. T.ex med iPhone 12 ha marknadens överläggs bästa cpu& gpu för mobilspel, men endast ha en 60Hz skärm till det. Det kan jämföras med att ha marknadens bästa gamingpc, men endast ha en 60Hz skärm inkopplad till denna.

Permalänk
Medlem

Blir säker en bra lur men min iphone 11 pro fungerar fortfarande väldigt bra så blir nog ingen uppgradering för min del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Blir säker en bra lur men min iphone 11 pro fungerar fortfarande väldigt bra så blir nog ingen uppgradering för min del

Blir säker som tidigare versioner, Dvs ingen skillnad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många brukar argumentera för att tillverkare ej ska uppdatera sina mobiler för de vill att folk inte ska byta lika snabbt för miljön skull, jag vet ej om ditt argument är ett sådant?
Men nästan ingen som har en iPhone 12 av en viss storlek kommer köpa en iPhone 13 i samma storlek. De få som ändå gör detta, så är det väldigt få som kasserar den gamla iPhone 12 utan den går vidare till någon annan.

Och då blir det om en person idag ska köpa en dyrare telefon, varför ska den inte få det senaste tekniken? Det ryktas om förbättringar på 13 emot 12an och det är ju tråkigt att inte få dessa. T.ex med iPhone 12 ha marknadens överläggs bästa cpu& gpu för mobilspel, men endast ha en 60Hz skärm till det. Det kan jämföras med att ha marknadens bästa gamingpc, men endast ha en 60Hz skärm inkopplad till denna.

Har ett 3090 inkopplad till en 60 Hz skärm- dare me

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zmt:

Om ryktena stämmer med lite mindre notch och 120 Hz skärm så byter jag nog ut min Samsung S20 till en iPhone 13 Pro Max.

Trivs bättre i iOS helt enkelt.

Det värsta med att köpa en Samsung är att andrahandsvärdet blir så otroligt dåligt bara efter ett år. Finns helt enkelt inget sug efter begagnade Androidenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det värsta med att köpa en Samsung är att andrahandsvärdet blir så otroligt dåligt bara efter ett år. Finns helt enkelt inget sug efter begagnade Androidenheter.

Jag baserar också alla mina inköp på andrahandsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Bra pris och Apple är ingen vidare combo, men vi kanske snackar kompis pris?

Hur som ska bli spännande och vad det har förbättrat sedan 12an och hur mång procent det har lyckats krympa flärpen, Apple har ju en tendens att få saker att låta bättre än vad det är.

Vad som är ”bra pris” är relativt.
För mig som uppgraderar varannat år, fått hjälp med garantiärenden utomlands och alltid får en bra slant på andrahandsmarknaden, så har iphone oftast varit till bra pris. Speciellt hur vissa operatörer subventionerar de.
Jag betalade 10k för min S9 plus, fick inte ens 3k på blocket året efter, då jag längtade tillbaka till iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det värsta med att köpa en Samsung är att andrahandsvärdet blir så otroligt dåligt bara efter ett år. Finns helt enkelt inget sug efter begagnade Androidenheter.

Fast det är ju inte något de allra flesta bryr sig om. Är nog bara intressant för de som byter varje år. Pratar man om bilar är det lite mer intressant eftersom det handlar om mer än 2-3000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det värsta med att köpa en Samsung är att andrahandsvärdet blir så otroligt dåligt bara efter ett år. Finns helt enkelt inget sug efter begagnade Androidenheter.

Yep, får se om jag engagerar mig i att försöka sälja den eller om den helt enkelt får bli reservtelefon hemma.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast det är ju inte något de allra flesta bryr sig om. Är nog bara intressant för de som byter varje år. Pratar man om bilar är det lite mer intressant eftersom det handlar om mer än 2-3000kr.

Bara jag som tänker så tror jag. Jag vet att en iPhone går alltid sälja, till och med en krossad iPhone 6Plus som är EOL liksom. Den kan man få 500-600kr. Försök med en krossad Samsung Note.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Det värsta med att köpa en Samsung är att andrahandsvärdet blir så otroligt dåligt bara efter ett år. Finns helt enkelt inget sug efter begagnade Androidenheter.

Jag skulle snarare påstå att Android har ett sunt andrahandsvärde. Köpa begagnad produkt som man inte vet varför den säljs, kanske intermittenta fel, kanske en bedragare. Och man får även strul med garantin. Man vet heller inte om personen har installerat någon skit i bakgrunden som fjärrövervakning och nej jag litar inte heller på en Appleprodukt. Policy på många företag är hårdvara som har varit ute på vift ska kasseras.
Så jag ser kass andrahandsvärde av datorprylar som rimligt och funderar på varför begagnade nyare Apple prylar är så högt?

Permalänk
Medlem

Chansen är liten för nya macbooks då?

Har inte i köptagen just nu men hade varit intressant att se hur nästa generation/steg av M1 processorerna ser ut.

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde på android handlar väl mest om att det inte kommer fler uppdateringar snart, så den är ju redan halvt omodern vid köpet

Permalänk
Inaktiv

Avvaktar nog ett år till. Min iPhone XS är som ny fortfarande.
Hade dock velat ha bättre kamera, men det kan vänta ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Chansen är liten för nya macbooks då?

Har inte i köptagen just nu men hade varit intressant att se hur nästa generation/steg av M1 processorerna ser ut.

Senaste ryktena jag hörde om datorerna var att utannonseringen av en ny Pro skjutits upp pga. brist på komponenter. Oklart hur länge 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle snarare påstå att Android har ett sunt andrahandsvärde. Köpa begagnad produkt som man inte vet varför den säljs, kanske intermittenta fel, kanske en bedragare. Och man får även strul med garantin. Man vet heller inte om personen har installerat någon skit i bakgrunden som fjärrövervakning och nej jag litar inte heller på en Appleprodukt. Policy på många företag är hårdvara som har varit ute på vift ska kasseras.
Så jag ser kass andrahandsvärde av datorprylar som rimligt och funderar på varför begagnade nyare Apple prylar är så högt?

För att marknaden tycker att det är värt det. Sålde en iPad mini , den första utan retina för 1700kr. Trodde själv att jag skulle få Max 1000kr. Gillar inte alls att du ponerar att köpa begagnat skulle vara dåligt. Tänk på miljön. Återbruk så många ggr som möjligt och sen återvinna.

Permalänk
Medlem

Iphone 13 med cd kvalitet bluetooth vore intressant

Permalänk
Skrivet av medbor:

Andrahandsvärde på android handlar väl mest om att det inte kommer fler uppdateringar snart, så den är ju redan halvt omodern vid köpet

Fast samma prissänkning gäller andra prylar som pc-laptops och de får uppdateringar.
När man köper begagnat så får man otroligt många fler risker. Allt ifrån att man inte ens får prylen, till att prylen innehåller övervakningsprogram. Man förlorar också valfrihet att välja exakt den modell som man vill ha.

Min gissning varför Appleprylar håller så högt andrahandsvärde är för att det till och börja med finns få modeller att välja på. Det är inte som att köpa en ny bil där man får välja precis allt. Detta ihop med en väldigt hög försäljningen innebär att folk kan hitta en begagnad pryl med exakt de funktioner de vill ha. Och detta motargument som de flesta andra prylar har försvinner.

Ett annat är väldigt många som köper prylar dyra utan att vara tekniska och betalar mycket. För mig är en smartphone oavsett fabrikat som blackberry opålitlig om den har varit ute på vift. Man kan argumentera att man använder den enbart privat, är försiktig och chansen jag skulle få en hackad är liten, speciellt när man försöker tömma den.
Visst fine, men telefonen är ändå inte lika säker som den skulle vara.
Jag själv litar betydligt mer på en sprillans Samsung ny än en iPhone som kommer från något skum utomlands tillskickad till mig.
Däremot såklart en sprillans ny iPhone är den telefon som jag mest litar på. Och argumentet jag själv skulle välja en iPhone är främst för att få högre datasäkerhet än vad jag nu har.

Skrivet av anon333222:

Gillar inte alls att du ponerar att köpa begagnat skulle vara dåligt. Tänk på miljön. Återbruk så många ggr som möjligt och sen återvinna.

Datasäkerhet är väldigt viktigt och det är ett av de främsta orsakerna att välja en iPhone. Men så fort en datorpryl har kommit i okända händer har riskerna ökas. Det är därför många företag totalvägrar begagnade datorer, telefoner och annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast samma prissänkning gäller andra prylar som pc-laptops och de får uppdateringar.
När man köper begagnat så får man otroligt många fler risker. Allt ifrån att man inte ens får prylen, till att prylen innehåller övervakningsprogram. Man förlorar också valfrihet att välja exakt den modell som man vill ha.

Min gissning varför Appleprylar håller så högt andrahandsvärde är för att det till och börja med finns få modeller att välja på. Det är inte som att köpa en ny bil där man får välja precis allt. Detta ihop med en väldigt hög försäljningen innebär att folk kan hitta en begagnad pryl med exakt de funktioner de vill ha. Och detta motargument som de flesta andra prylar har försvinner.

Ett annat är väldigt många som köper prylar dyra utan att vara tekniska och betalar mycket. För mig är en smartphone oavsett fabrikat som blackberry opålitlig om den har varit ute på vift. Man kan argumentera att man använder den enbart privat, är försiktig och chansen jag skulle få en hackad är liten, speciellt när man försöker tömma den.
Visst fine, men telefonen är ändå inte lika säker som den skulle vara.
Jag själv litar betydligt mer på en sprillans Samsung ny än en iPhone som kommer från något skum utomlands tillskickad till mig.
Däremot såklart en sprillans ny iPhone är den telefon som jag mest litar på.

Datasäkerhet är väldigt viktigt och det är ett av de främsta orsakerna att välja en iPhone. Men så fort en datorpryl har kommit i okända händer har riskerna ökas. Det är därför många företag totalvägrar begagnade datorer, telefoner och annat.

Det finns företag som plockar ut gamla hårddiskar och destruerar dem. Men det är ett litet use-case. Företag köper nytt och så skriver de av värdet ett några år. Finns inget incitament för de att köpa begagnat.

Är man något tekniskt lagd så köper man inte Samsung liksom. Sämre kretsar i Eu-marknaden, långsammare än IPhone i motsvarande generation.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Är man något tekniskt lagd så köper man inte Samsung liksom. Sämre kretsar i Eu-marknaden, långsammare än IPhone i motsvarande generation.

Företag borde ta en funderare på när de köper Androidtelefoner som de anställda kan installera vilken skit som helst från Android store. Det största problemet med Android är som med Windows, det finns så mycket skit på webben. Och med en användare som installerar de dåliga sakerna så blir det ej bra.

Angående tekniskt lagd så borde dessa vara rika. Alla har dock ej gott om pengar. Ska man ha en hyfsad uppdaterad mobil så kostar det skjortan. Jag själv har haft bättre mobiler de senaste 30åren och jag har inte råd att köpa +10 000kr mobiler och byta hela tiden. Det blir då billigare mobiler. Sedan ligger Apple just nu efter på den telefontypen som jag helst vill ha, som är vikbara. Även om jag funderar på rullbar där ingen riktigt har kommit igång. Jag tror dock inte Apple blir först där.
För andra tillverkare kan sälja halvfärdiga produkter som folk får pröva på, detta hade skadat Apple varumärke något otroligt.

Därför är jag även väldigt säker på att ingen av nästa generations iPhone kommer ha kameran bakom skärmen.

Permalänk
Medlem

Har en 12 Pro max nu som fungerar klockrent. Avvaktar nog till 14. Bättre batteritid och ingen notch hade varit najs dock...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Kommer ju varje år, så inget nytt direkt

Sant.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många brukar argumentera för att tillverkare ej ska uppdatera sina mobiler för de vill att folk inte ska byta lika snabbt för miljön skull, jag vet ej om ditt argument är ett sådant?
Men nästan ingen som har en iPhone 12 av en viss storlek kommer köpa en iPhone 13 i samma storlek. De få som ändå gör detta, så är det väldigt få som kasserar den gamla iPhone 12 utan den går vidare till någon annan.

Och då blir det om en person idag ska köpa en dyrare telefon, varför ska den inte få det senaste tekniken? Det ryktas om förbättringar på 13 emot 12an och det är ju tråkigt att inte få dessa. T.ex med iPhone 12 ha marknadens överläggs bästa cpu& gpu för mobilspel, men endast ha en 60Hz skärm till det. Det kan jämföras med att ha marknadens bästa gamingpc, men endast ha en 60Hz skärm inkopplad till denna.

Känns rätt dyrt att köpa en telefon för 15000 kr om man nu bara vill ha den för mobilspel Jag spelar lite smått på min Iphone 8 och har än så länge inte märkt att skärmen eller annan komponent är för dåligt. Kanske spelar fel spel i och för sig men har du koll så informera gärna vilket spel jag inte kan spela på min telefon. Bara nyfiken för att se även om det säkerligen inte är min typ av spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det ens möjligt att ha NC med vanliga öronsnäckor?

Klart det går. Finns massor av exempel från andra leverantörer. Om det blir bra är väl lite mer oklart.. vi får se vad Apple har att säga om saken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Företag borde ta en funderare på när de köper Androidtelefoner som de anställda kan installera vilken skit som helst från Android store. Det största problemet med Android är som med Windows, det finns så mycket skit på webben. Och med en användare som installerar de dåliga sakerna så blir det ej bra.

Angående tekniskt lagd så borde dessa vara rika. Alla har dock ej gott om pengar. Ska man ha en hyfsad uppdaterad mobil så kostar det skjortan. Jag själv har haft bättre mobiler de senaste 30åren och jag har inte råd att köpa +10 000kr mobiler och byta hela tiden. Det blir då billigare mobiler. Sedan ligger Apple just nu efter på den telefontypen som jag helst vill ha, som är vikbara. Även om jag funderar på rullbar där ingen riktigt har kommit igång. Jag tror dock inte Apple blir först där.
För andra tillverkare kan sälja halvfärdiga produkter som folk får pröva på, detta hade skadat Apple varumärke något otroligt.

Därför är jag även väldigt säker på att ingen av nästa generations iPhone kommer ha kameran bakom skärmen.

Hade du haft koll på hur företag hanterar telefoner så borde du veta att man kan låsa ned både Android och iOS så att det inte går att installera några program utöver de som företaget vill.

IPhone 12 64GB får du för under 9K och kan anses som mainstreammodellen. Med tanke på att Apple frivilligt uppdaterar sina enheter och patchar säkerhetshål så undrar jag varför ens företag har Android.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Hade du haft koll på hur företag hanterar telefoner så borde du veta att man kan låsa ned både Android och iOS så att det inte går att installera några program utöver de som företaget vill.

IPhone 12 64GB får du för under 9K och kan anses som mainstreammodellen. Med tanke på att Apple frivilligt uppdaterar sina enheter och patchar säkerhetshål så undrar jag varför ens företag har Android.

Angående företag så är det slapphänt på de flesta mindre företag upp till runt 100personer.
Och varför de inte väljer iPhone 12 64GB så handlar det om att vissa företag ger de anställda den mobilen som de tycker är bäst. Och det blir på de arbetsplatser jag har varit på android för de tycker de är mer användarvänliga, sedan har de högre krav på mobilen än den nu nämnde och det skulle vara iPhone 12 Max 256GB. Denna 12 max tycker företaget är för dyr, sedan sitter vi med laptops med dockor för över 40 000kr..
*edit*
Användarvänlighet är en smaksak, men mina kollegor överallt har kört android vid sidan av. (sparsamma snåljåpar, ingen har någon dyrare)

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer med något helt nytt som inte finns på marknaden! Eller att de har lyckats med flip/fold.

Permalänk
Medlem

Sugen på att uppgradera då mitt 24 mån abonnemang löper ut snart. Men blir väl omöjligt med halvledarbristen? Eller hur ser det ut med Apples output?

Visa signatur

Meh