Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ett köp till som ibland dyker upp under diskussioner med dator-intresserade vänner. För länge länge sedan så var det bästa mellanklass-grafikkortet man kunde köpa ett Geforce 5600 Ultra. Just att det var ett ultra var viktigt då det var bättre minnesbandbredd och klockhastigheter som gjorde det jämförbart med ett dyrare kort, detta är ju vanligare idag. Jag var ju, just som idag, fattig som en kyrkråtta men blev superglad när ett kort dök upp på tradera för en rimlig summa och jag köpte det, ett Gainward FX 5600 Ultra 128 MB DDR3. Nöjd som faan åkte jag med mina polare till växjö och hämtade kortet då jag inte ville vänta på posten. Kortet såg inte så mycket ut för världen men det skulle vara nästan dubbelt så snabbt som mitt Ti 4200 men det var det fan inte. Ibland var det t.o.m sämre. Jag kollade då upp det lite nogrannare och då visade sig att Gainward hade 2 kort i sitt sortiment, ett Ultra och ett FX som DE kallade Ultra för att de tyckte väl att det var coolt, men det var ett vanligt standard 5600 skitkort.
Jag kunde ju inte skälla på säljaren då han inte gjort nåt fel och jag hade redan sålt mitt Ti4200 men frustrerad som jag var så sålde jag det ändå rätt kvickt på tradera och fick köra med ett Geforce3 Ti500 så länge, som var ungefär lika snabbt, lol! 5600:at såldes rätt kvickt faktiskt då folk förmodligen gick på samma skit som jag, men jag var ändå ärlig nog att länka till Gainwards hemsida där alla info fanns. Efter detta köper jag inte några Gainward produkter nå mer.

Jag lärde mig iallafall en värdefull läxa av detta: Sök info om produkten du ska köpa INNAN du köper den. Och det har faktiskt räddat mig från andra dåliga köp sen dess.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kunde inte komma på något på rak arm tills jag såg ditt inlägg!
Köpte också 7H, och ena luren la av nästan direkt, en klasskompis med samma lurar la också av på samma sätt.
Jag öppnade mina och kom fram till att en av sladdarna hade släppt i huvudbygeln för att SteelSeries snålat med längden på dem så att de låg sträckta hela vägen igenom.

Där ser man haha Ja det var ett dåligt köp som heter duga.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Skit bakom spakarna skulle jag våga påstå

Eller du som inte behöver nog "avancerade" läs basic funktioner såsom förmågan att kunna välja local nets på ipsec s2s osv.
Det är ingen hemlighet att unifis mjukvaror är beta som bäst, med funktioner som lovas hela tiden utan att dyka upp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Därför att han har noll kunskap om datorer och komponenter. Så vid tillfället bad han mig hjälpa han fixa en komplett färdig dator även om jag nu sa till han att bättre bygga själv med min hjälp. Äh sa han, hitta något vettigt åt mig vill ha något pronto.

🥴

Han lärde sig en läxa och jag fick lära han komponenter 👍

Jag tror han försökte vara vitsig med att det är en dator från butiken Komplett som var köpt från Inet. Förmodligen för att du skrev "Komplett" med en versal i början.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Original Wltoys 12428 1/12 2.4G 4WD 50km/h
Trodde att den kunde köras inomhus, använd 30 sekunder.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Eller du som inte behöver nog "avancerade" läs basic funktioner såsom förmågan att kunna välja local nets på ipsec s2s osv.
Det är ingen hemlighet att unifis mjukvaror är beta som bäst, med funktioner som lovas hela tiden utan att dyka upp.

Vad är det du vill göra? Sätta upp en vpn service?
Om du läser runt lite kan du göra de i CLI. Jag har även gjort det med hjälp utav Radius bla i GUI.

Permalänk

Alla mina dator musar som inte var Qpad. De bara funka(tills jag tog sönder dem) och satt perfekt i min hand. Ingen MMO proffs så behöver bara 1 knapp för att poppa hess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Original Wltoys 12428 1/12 2.4G 4WD 50km/h
Trodde att den kunde köras inomhus, använd 30 sekunder.

Varför kan den inte köras inne (förutom storleken möjligen?)

Permalänk
Medlem

Det sämsta teknikköpet som jag kommer på var en bärbar dator åt föräldrarna för cirka sju år sen: en Lenovo Essentials B5400.

B5400:n var ett sorgebarn som hade en hel del problem varav de två värsta var att pekplattan tenderade att helt fucka upp känsligheten, samt att den hade svårt att spela upp videoklipp Efter ett antal månader och flera reklamationsvändor blev det ett återköp och ett annat märke.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför kan den inte köras inne (förutom storleken möjligen?)

Den var för vass.
Gick inte att köra sakta.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

En luftrenares uppgift är väl att samla damm?

Folk som inte förstod skämtet gillade det här inlägget

Permalänk
Medlem

För mig är det Xbox series X som köptes på releasedagen. Verkar egentligen vara en härlig maskin på alla sätt, men har knappt startats sedan inköp.
Den har då allifall fastslagit för mig att spel inte är något kul längre, vilket jag egentligen redan visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag har nog aldrig riktigt köpt något som jag har ångrat. Då har jag alltid insett det inom öppet köp-tiden, alternativt reklamerat.
Så klart har man köpt småsaker på biltema och Clas Ohlson i tron om att det en dag kommer komma till användning. Majoriteten ligger i en låda och väntar in sitt syfte.

Min kompis däremot fick BattleField V i en julklappslek de hade på jobbet, men hade då såklart för dålig dator för att spela det. Jag hjälpte honom köpa datordelar för 8k och vi spelade några gånger tills alla i vår umgängesgrupp förutom han fick barn. Nu spelas det inget längre.

Inte ens en Mazda?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Efter att jag precis flyttat hemifrån köpte jag nått ”5 hushållsmaskiner i paket”. Riktigt billigt. Dom fungerade knappt för sitt syfte och alla var sönder inom ett år.

Iofs var nog det ett av mina bästa köp, då det var min lärdom om att researcha & köpa kvalité efter dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Den var för vass.
Gick inte att köra sakta.

Tråkigt att höra, jag hade funderat på något liknande. De brukar ju ha begränsningsreglage och steglös gas, men kanske krävs dyrare maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Vad är det du vill göra? Sätta upp en vpn service?
Om du läser runt lite kan du göra de i CLI. Jag har även gjort det med hjälp utav Radius bla i GUI.

Nej, kör en site to site till min colo pizzakartong som kör opnsense. Jo förmodligen går det göra genom cli... men behålls det efter fw update?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tycker det är kul att köpa ny, kanske ibland "oprövad" teknik. The bad comes with the good.

Det kan jag hålla med om! Men då har jag bestämt mig för det själv
Däremot, när säljaren säger "den har de här fina funktionerna, du behöver bara ladda ner deras app!" och det sen visar sig att funktionerna kostar extra att använda blev jag bitter...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av sorcgsdf:

Inte ens en Mazda?

Hahaha det var snarare tvärtom att jag var den sämsta köparen eftersom jag aldrig servade den.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Jag har oftast inget emot att köpa spel för fullpris vid release eller onödigt dyra grafikkort. Men jag har aldrig känt mig lika lurad som när jag köpts fallout 4, för 79kr på nån ps4 rea. Jag satt där efter ca 1-2 timmars spelande och tänkte ”jag hade kunnat köpa en pizza för detta”.

Det kändes som att jag slängde pengar i sjön, och dessutom 2 timmar av mitt liv.

Jag gillar för övrigt fallout, spelade mycket fallout 2 som yngre.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

... De brukar ju ha begränsningsreglage och steglös gas, men kanske krävs dyrare maskiner?

Jag misstänker att problemet är motorn. Delarna är valda för att bilen ska vara billig att tillverka och ha (relativt) hög toppfart. Då väljer man en motor med sämre lågfartsegenskaper.
Vill man köra på en begränsad yta inomhus är det roligare med en riktig crawler, gärna i mindre skala, som inte kan gå fort men klarar riktigt häftiga hinder. Bland det som går att köpa i Sverige i dag så skulle jag nog välja en bil i 1:24 från Axial, ca 1500kr.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Systemkameran (jag tror bestämt att det var en Eos 450D) jag spontaninköpte för en jäkla massa pengar och sedan aldrig fick tid att lära mig på allvar. Jag har väl iofs knäppt en del bra bilder med den, men knappast tillräckligt för att motivera priset.

Jag köpte också en 450D.

Tog iofs några tusen foton, men under ganska kort tid.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

SteelSeries 6GV2.

Köpte detta "underbara" mekaniska tangentbord precis när det kom. Gick igenom 4st RMA-ärenden innan jag gav upp och fick pengarna tillbaka istället. Ironin i det hela är att korta därefter blev jag sponsrad av SteelSeries. Vad var det första jag fick hem? joda, mycket riktigt ett 6GV2

Gick igenom säkert 7-8st av dessa tangentbord på under 1 år. Alla led av samma problem att mellanslag slutade registrera slag eller att tangentbordet rakt upp och ner dog i sin helhet utan att någonsin visa tecken på liv igen. Aldrig köpt något SteelSeries förutom ett par Arctis-hörlurar efter det (som jag är rätt nöjd med sett till priset, sambon glädjs av dem i alla fall).

Wow, jag måste ha ha haft enorm tur.
Jag har ett 6GV2 (röda switchar) som jag använde i ca 5-6 år och sambon använder det nu när hon jobbar hemma.

Permalänk
Medlem

Sämsta för mig får jag nog säga är en CPU ur AMDs FX serie...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Därför jag föredrar HiFi Klubben framför de stora elkedjorna.

Kunnig personal, möjligt att låna hem prylar för att testa samt "Öppet köp" utan en massa krångel.

Hifi-klubben och 4Sound har ett enda syfte - Att lyssna på/testa utrustning innan man beställer hem från Thomann till 2/3 av priset istället

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hifi-klubben och 4Sound har ett enda syfte - Att lyssna på/testa utrustning innan man beställer hem från Thomann till 2/3 av priset istället

Ligger tyvärr en hel del i det du säger. Är det enbart ett prispåslag på 10-20%, så betalar jag gärna lite extra för kunskap och support. Men vid ett tillfälle betalade jag det dubbla för ett par Sennheiser-lurar hos HiFi Klubben och de fick senare åka tillbaka till butiken

Permalänk
Medlem

Jag, min bror och en kompis köpte 3st Steelseries Arctis Pro Wireless för ca 2000 kr/styck och var rånöjda första 2 åren. Sedan 1 månad efter garantin gick ut så gick min och min kompis hörlurar sönder på exakt samma sätt vid ena hörselkåpan, och sedan 3 månader senare så började min brors par att strula och slutade sedan fungera (dock problem med mikrofon och ljudet i hans).

Idag kostar hörlurarna 3200 kr så om komforten med hotswap är vårt 3200 kr vartannat år så köp men håll dig annars borta från SteelSeries

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hifi-klubben och 4Sound har ett enda syfte - Att lyssna på/testa utrustning innan man beställer hem från Thomann till 2/3 av priset istället

Tycker de matchar alla utländska webshoppar sedan flera år tillbaks?! Betalar man det som står på prislappen får man skylla sig själv.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag misstänker att problemet är motorn. Delarna är valda för att bilen ska vara billig att tillverka och ha (relativt) hög toppfart. Då väljer man en motor med sämre lågfartsegenskaper.
Vill man köra på en begränsad yta inomhus är det roligare med en riktig crawler, gärna i mindre skala, som inte kan gå fort men klarar riktigt häftiga hinder. Bland det som går att köpa i Sverige i dag så skulle jag nog välja en bil i 1:24 från Axial, ca 1500kr.

Håller med om att scx24 är den ultimate inomhusbilen som dessutom gör sig riktigt bra utomhus! Funkar super direkt ur paketet och den har en stor community och måååååånga eftermarknadsdelar. Jag väntar själv paket från staterna med uppgraderingar för mer än bilens nypris finns mängder med delar inom Sveriges gränser och även DIY om man har en 3d-skrivare.

Visa signatur

Saknar flådig PC för tillfället...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ragnvlad:

Tycker de matchar alla utländska webshoppar sedan flera år tillbaks?! Betalar man det som står på prislappen får man skylla sig själv.

De matchar så gott det går, men ibland har Thomann haft så otroligt mycket lägre pris att de inte kan få ner priset. Har dessutom otroligt bra erfarenhet med Thomann generellt, svensk support och trilskar varken med returer eller reparationer utan skickar nästan en retursedel innan man ens hunnit fråga om en – Utöver att alltid vara billigare (eller likvärdig)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Metro exodus på PC , fryser alltid vid samma punkt i spelet . Har testat allt jag läst på nätet som ska hjälpa men ingenting fungerar . 0 av 10 poäng