Permalänk
Medlem

Motorola Rizer Z8 den såldes ut ganska billigt så jag hakade på. Var ganska lik lite mer avancerade Nokia med symbian på pappret… Jag förstår i efterhand varför den såldes ut billigt.
Det enda positiva var att den såg ganska cool ut.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hifiklubben sa till mig en gång att rca från datorn in i förstärkaren skulle paja förstärkaren

Det är delvis en poäng, kör man en redan förstärkt signal som vissa ljudkort haft direkt in i linjeingången på förstärkaren är det inte nyttigt. Men line out är ju avsedd för detta, hur ska man annars koppla datorn till förstärkaren tänkte han...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Ett Celestron teleskop, 9.25" - aldrig använt! Väntar tills pensionen ...?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikil:

Du får skilja på ett oturligt köp och ett dåligt köp.

Visst handlar det om definitionen av ett dåligt köp, men om man ser det som motsatsen till ett bra köp så är det ju dåligt om sakerna inte fungerar eller går sönder fort också. Jag skulle nog kalla vad du menar är ett dåligt köp för ett felköp.

Exempelvis pendlade jag till mitt första jobb efter min utbildning med cykel, tåg och buss och det tog en dryg timme per väg. Så när jag blev fastanställd så köpte jag en bil vilket gjorde att det tog 15-20 minuter att ta mig till jobbet istället. Så långt allt bra. Men jag köpte en Ford Focus för 38000 av någon oseriös bilhandlare som sålde från en barack på en grusplan typ, det första året la jag nog 14 000 på reparationer tills den gick sönder så mycket att det inte var värt att laga den längre. Sålde den för 1500. Förlust på 50K på ett år. Dåligt köp?

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

För mig finns det en punkt som gäller för 90% av gångerna jag blivit besviken...
1. Lita på en butikssäljare

Innan någon blir upprörd, det finns de som har ett genuint intresse för produkterna de säljer och som faktiskt gör ett bra jobb. Tyvärr är de för få så jag förutsätter att jag behöver veta vad jag är ute efter först (för att bli nöjd).

Har absolut inte varit med om den punkten förutom i väldigt få fall. Det är ju inga marknadsstånt vi pratar om här de flesta går efter svenska konsumentregler.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Whitepilledoomer:

En datorstol för 3000 kronor från Webhallen. Sömmarna och ""lädret"" började ge upp under några månader senare, trots att den ska klara av hela 130 kilo. Jag väger inte ens över 100.

Jag måste ge Webhallen ett enormt tack dock, som gav mig alla pengarna tillbaka och så fick jag behålla stolen. Jag stannade som kund i alla fall!

En begagnad Kinnarps slår allt, jag var inne på din linje först också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ett Nintendo 3DS XL för ett par år sedan. Jag hade tänkt att ha den för att spela lite i hängmattan/soffan etc men det blev ungefär att jag använde den ~10 gånger. Nu ligger den nerpackad i originalkartongen. Kanske blir "retro" om 25 år och kan säljas på Ebay för ett rejält överpris.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Har absolut inte varit med om den punkten förutom i väldigt få fall. Det är ju inga marknadsstånt vi pratar om här de flesta går efter svenska konsumentregler.

Kan vara en generationsfråga. Min farsa och min morsas man gör sånt hela tiden. Jag försöker förklara att jag gärna hjälper till men de litar mer på en säljare som inte kan något och som förstås bara vill sälja det som ger dem mest pengar än på mig.

Exempelvis ville min morsas man ha bättre WiFi, det var lite dåligt framför allt i ett rum. Jag tipsade om ett par mesh-paket som hade fått bra betyg och var på rea just då, typ 1500, alternativt en extender att sätta emellan. Men nej, han gick ner till "experterna" i byn som sålde på honom ett paket med två mesh-enheter (och "installation", koppla in två enheter) för drygt 5000. Suck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChipZ:

Men galaxy watch 4 släpps ju inte förrän senare den här veckan och den dyraste kostar mindre än 4800kr...

Med uteslutningsmetoden kan man därmed komma fram till att det var 3:an jag menade. 5490 kr kostade skiten.

Band kostade 300 kr, så jag höftade fel där med om vi ska va exakta. 5190 kr mindre kostade den, och den var ändå bättre till träning.

Permalänk
Medlem

Färdig Komplett dator från Inet. Dåligt ihopsatt och trasig fläktkabel. Den bekanta som bett mig hjälpa han att köpa ett system, sålde den och vi byggde en tillsammans istället. Fick han lite kunskap med 👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siimuliize:

Färdig Komplett dator från Inet. Dåligt ihopsatt och trasig fläktkabel. Den bekanta som bett mig hjälpa han att köpa ett system, sålde den och vi byggde en tillsammans istället. Fick han lite kunskap med 👍

Varför köper man en Komplett dator hos Inet för? Det är ju som att beställa en Big Mac på Max.

Permalänk
Föredetting

Ah, nu när ni nämnde butikssäljare kom jag på en till. Var in på Webhallen som typ 15-åring och skulle köpa ett par Shure E2c-hörlurar. Säljaren föreslog ett par Sony MDR-EX71SL istället, eftersom "de låter lika bra, men kostar 300 spänn mindre".

Jävlar vad dåliga de var i jämförelse med Shurelurarna jag ändå köpte senare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det var ju en Samsung 870 QVO 1TB.

"The underlying reason for these results is the QLC technology in the 870 QVO. Writing to QLC NAND cells directly is slow, so all modern SSDs operate some of their capacity in single-cell SLC mode, which is much faster to write to. The SLC cache will soak up bursts of write activity, and the drive flushes data from SLC to QLC in the background when idle. Our "Write Intensive Usage" tests do exactly that, and the results are shocking. While the drive starts out great, at 500 MB/s, write rates drop fairly quickly, to below 100 MB/s, which is slower than most hard drives! Some people even have Internet faster than that. This could mean that when downloading from Steam or EGS, or copying files over the network, you'll be bottlenecked by the SSD, not by the connection. Samsung also chose a relative small SLC cache of only 42 GB, which is only a fraction of what we're typically seeing on QLC SSDs."

https://tpucdn.com/review/samsung-870-qvo-1-tb/images/write-over-time.png

Samsung själva har specificerat detta på deras hemsida:

3)
Sequential write performance measurements are based on Intelligent TurboWrite technology. Performances after Intelligent Turbowrite are 80 MB/s (1TB), 160 MB/s (2/4/8TB).

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

SteelSeries 6GV2.

Köpte detta "underbara" mekaniska tangentbord precis när det kom. Gick igenom 4st RMA-ärenden innan jag gav upp och fick pengarna tillbaka istället. Ironin i det hela är att korta därefter blev jag sponsrad av SteelSeries. Vad var det första jag fick hem? joda, mycket riktigt ett 6GV2

Gick igenom säkert 7-8st av dessa tangentbord på under 1 år. Alla led av samma problem att mellanslag slutade registrera slag eller att tangentbordet rakt upp och ner dog i sin helhet utan att någonsin visa tecken på liv igen. Aldrig köpt något SteelSeries förutom ett par Arctis-hörlurar efter det (som jag är rätt nöjd med sett till priset, sambon glädjs av dem i alla fall).

Själv sitter jag på samma tangentbord med röda switchar, haft det sedan den dagen dom släppte det med röda switchar. Har säkert knapprat över 10000 timmar på det (i spel) och det funkar kanon. Hoppas att det aldrig dör, älskar det

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

En luftrenare för 3200kr i somras som mest står och samlar damm i ett hörn.

Men det är ju ett bevis på att dammet inte är i luften och att den funkar /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Visst handlar det om definitionen av ett dåligt köp, men om man ser det som motsatsen till ett bra köp så är det ju dåligt om sakerna inte fungerar eller går sönder fort också. Jag skulle nog kalla vad du menar är ett dåligt köp för ett felköp.

Exempelvis pendlade jag till mitt första jobb efter min utbildning med cykel, tåg och buss och det tog en dryg timme per väg. Så när jag blev fastanställd så köpte jag en bil vilket gjorde att det tog 15-20 minuter att ta mig till jobbet istället. Så långt allt bra. Men jag köpte en Ford Focus för 38000 av någon oseriös bilhandlare som sålde från en barack på en grusplan typ, det första året la jag nog 14 000 på reparationer tills den gick sönder så mycket att det inte var värt att laga den längre. Sålde den för 1500. Förlust på 50K på ett år. Dåligt köp?

För mig är ett dåligt köp ett köp jag ångrar

.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Något som framgår i denna tråd är hur första intrycket på produkter/märken verkligen kan bestämam hur folk ser på dem. Kanske bara jag som tänker att måndags ex händer ibland?

Mitt sämsta köp måste vart närjag köpte xbox one och halo 4 eller 5 och skulle köra ett klassiskt halo lan med killkompisarna och det visade sig att det inte hade splitscreen på multiplayer... blev sälja efter någon månad.

Permalänk

En bärbar minidisc-spelare runt 2002, det var ju en fluga som dog på ungefär 25 minuter. Själva ljudkvaliteten och formatet var inte skitdåligt, men att spela in sina skivor tog ju fan lika lång tid som att spela in en kassett.

Måste väl lägga till min blu-raybrännare till datorn också, betalade nog runt 4000 för den i 2007 och använde den säkert 3 ggr.
Inga dåliga produkter i sig, utan mer ogenomtänkta köp från min sida.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Varför köper man en Komplett dator hos Inet för? Det är ju som att beställa en Big Mac på Max.

Därför att han har noll kunskap om datorer och komponenter. Så vid tillfället bad han mig hjälpa han fixa en komplett färdig dator även om jag nu sa till han att bättre bygga själv med min hjälp. Äh sa han, hitta något vettigt åt mig vill ha något pronto.

🥴

Han lärde sig en läxa och jag fick lära han komponenter 👍

Permalänk

Mitt Gigabyte Z170x Gaming 7 moderkort.
Det marknadsfördes med att ljudkortet skulle vara extremt bra för gaming osv men varje gång jag spelade något spel så krashar ljudkortet allt mellan 5min till 1 timme. Allt ljud blev som när man lyfte telefonen och någon var uppkopplat med ett modem.
Fick starta om datorn varje gång det hände och ibland hände det 10 gånger om dagen. Efter flera år så har gigabyte inte löst problemet.
Det andra problemet var batteriet i moderkortet som var fruktansvärt dåligt. Blev det strömavbrott så glömde bios alla inställningar.

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Ett RTX 3080 från Elgiganten. Betalade 8000kr som drogs från mitt konto direkt. Nästan ett år senare har jag fortfarande inte fått det jag köpt. Det måste väl få räknas som ett ganska dåligt köp.

Kontakta support för att få kompensation, har hört om folk som fått allt mellan 1000 och 3000kr tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Därför att han har noll kunskap om datorer och komponenter. Så vid tillfället bad han mig hjälpa han fixa en komplett färdig dator även om jag nu sa till han att bättre bygga själv med min hjälp. Äh sa han, hitta något vettigt åt mig vill ha något pronto.

🥴

Han lärde sig en läxa och jag fick lära han komponenter 👍

Vi är många som inte orkar bygga. Det var kul en gång i tiden, men skulle jag köpa en ny dator/stationär idag (Windows/Linux-dator) så skulle jag 10 av 10 gånger köpa färdigmonterat i butik.
Det är väldigt många som bygger själva och nästan ser ner på oss som köper färdigmonterat, som sedan själv sitter på en laptop också de köpt "färdig" av någon anledning.
Det är väl samma där?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hammer Black Widow Urethane - ett dyrt bojsänke som jag i princip aldrig använder

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Corsair H100i var hyfsat dyr och låter bra mycket mer än en luftkylare då jag inte är en extrem överklockare så var det delvis bortkastade pengar.

Köpte en Noctua NH-U12A efter 1 år med H100i som jag fortfarande använder idag

Corsairs kylare är det inget fel på, däremot är fläktarna de skickar med är alldeles för högljudda. Bytte ut de jag fick med min H100X till avsevärt tystare fläktar och har inget att klaga på med kylningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Samsung själva har specificerat detta på deras hemsida:

3)
Sequential write performance measurements are based on Intelligent TurboWrite technology. Performances after Intelligent Turbowrite are 80 MB/s (1TB), 160 MB/s (2/4/8TB).

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

Fast man läser ju inte alltid vad som står på tillverkarens sida. Stod inget om det där på säljarens sida.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vi är många som inte orkar bygga. Det var kul en gång i tiden, men skulle jag köpa en ny dator/stationär idag (Windows/Linux-dator) så skulle jag 10 av 10 gånger köpa färdigmonterat i butik.
Det är väldigt många som bygger själva och nästan ser ner på oss som köper färdigmonterat, som sedan själv sitter på en laptop också de köpt "färdig" av någon anledning.
Det är väl samma där?

Var kan man enkelt köpa delar att bygga sin egen laptop av? Jag skulle lätt bygga ihop en om delarna fanns på samma sätt som för stationära. Nu gör de inte det så då finns bara kompletta laptops.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En Novation Launchpad till grabben, tror aldrig den ens blev använd.

Annars har jag högar med oanvända saker med 'potential' eller kanske bara kuriosa från tekniska återvändsgränder med högt nostalgivärde,
inte så mycket jag ångrar och prylen ovan tar jag nog tillbaka och lägger i min bra-att-ha hög.

Som teknisk pryl kommer dock min gamla bärbara dell väldigt högt,
köptes samtidigt som Nvidia Optimus lanserades, men den funktionen saknades på min dator som jämt blev varm och högljudd då GPU'n var på jämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Därför jag föredrar HiFi Klubben framför de stora elkedjorna.

Kunnig personal, möjligt att låna hem prylar för att testa samt "Öppet köp" utan en massa krångel.

Påminner mig om ett annat dåligt köp.

Köpte ett par högtalare från HiFi-klubben som jag skulle ha som bakhögtalare i min hemmabio. Pga flytt blev dom liggande i kartong i lite drygt ett år. När jag sen packade upp dom var baselementet i ena högtalaren DOA. Då garantin hade gått ut (på den tiden hade jag inte riktigt koll på KKL och reklamationer) så försökte jag inte ens hävda garanti utan kontaktade Hifi-klubben för att få hjälp med att få högtalaren reparerad.

Döm om min förvåning när Hifi-klubben svarade att det kunde dom inte hjälpa till med för dom sålde minsann inte dom högtalarna längre. Jag har inte köpt en pryl från dom sen dess!

Högtalarna slutade på tippen några år senare...

Bytte ett o till ett ö :)
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

För mig finns det en punkt som gäller för 90% av gångerna jag blivit besviken...
1. Lita på en butikssäljare

Har aldrig varit ett problem för mig, men väl motsatsen.
* De gånger en butikssäljare försökt pracka på mig fel/dålig produkt har jag genomskådat det direkt.
* Minst tre tillfällen har jag fått ett bättre alternativ med mig hem från butiken än jag hade i tankarna när jag gick in där:
1. Monitorn när jag köpte dator i december 2000. Hade tänkt mig något basic runt 2500kr men fick en Sony Trinitron för det dubbla. Bildkvaliteten var underbar!
2. Fick en (alltför enkel) sovsäck i present av min fru. Gick till butiken för att byta den mot en bättre. Avråddes då att köpa den modell jag siktat in mig på och i stället betala extra för en annan som bättre passade min kroppsbyggnad. Jag följde rådet och har inte ångrat mig en sekund!
3. Skulle köpa vandrarkängor. Hade siktet inställt på ett par enklare Haglöfs som har bra kvalitet till acceptabelt pris. Dessa visade sig inte alls passa formen på mina fötter. Provade andra modeller som satt bättre, men ändå inte kändes rätt då jag ville ha mer utrymme runt tårna. Då plockade säljaren fram ett par som hade en specialläst för personer med Hallux Valgus, och dessa kändes helt rätt! Jag har använt dem mycket sedan dess och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har också en Galaxy Watch 4 och jag upplever inte de problem du har. Jag har visserligen ett stålarmband.
Däremot är det inte lite skit att man köpte en dyr klocka som har tizen och samsung håller på att överge Tizen.
P.g.a. endast detta så tillhör klockan ett av mina sämre köp, bortsett från detta är jag nöjd.
Såklart jag skulle vilja ha längre batteritid, men jag ser den inte som så mycket sämre än de andra.

Om du har en Galaxy Watch 4 kör den inte Tizen utan WearOS 3 med Samsungs One UI-skin. Menade du kanske någon av de tidigare klockorna i Galaxy Watch-serien?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q