Permalänk
Medlem

Moderkort för mining?

Tjena.
Söker man i globala sökmotorer (Typ Google) på moderkort för mining, så får man upp träffar på typ ASUS B250, ASRock H110 osv.
Dessa kort har extremt många PCIe platser och finns ingenstans att köpa.

Jag skulle vilja ha lite tips på bra moderkort som har typ fyra full längds PCIe platser. Tänkte sätta i ett par nya Ampere kort (Om jag kan komma över något?) och ett par äldre GPUer jag har liggande. Alltså ingen extrem mining rigg. Har inte möjlighet till så mycket elförbrukning i lägenheten.
Har ingen säkring jag kan maxa, så tänkte hålla mig ca 750-800W total förbrukning.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Viking

Köper du mining-risers så bör du kunna använda 6 grafikkort med det här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164487

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack. Kan vara ett alternativ, dock en full längds plats kort.
Vet inte om jag kommer behöver full längds platser, vill bara gardera mig.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Att köra mer än 2st kort direkt på moderkortet är svårt ur både utrymmes och kylningsperspektiv då i stort sett alla kort tar upp mer än 2 kortplatser numera.
Ska du köra 4 grafikkort behöver du risers oavsett

Permalänk
Medlem

Lägger mig i lite...
En fråga?
Arbetar grafikkorten hårt, så det blir väldigt varmt?
Jag har ett sådant https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B250-FinTech-rev-10#k...
Men tyvärr inga nyare grafikkort bara typ AMD HD6770...
Vad behöver man minst för grafikkort & processor, Minne mm..
Det följer ju med en splitter för att koppla flera nätagg...behöver alla grafikkort ha separat ström från nätaggen?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Lägger mig i lite...
En fråga?
Arbetar grafikkorten hårt, så det blir väldigt varmt?
Jag har ett sådant https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B250-FinTech-rev-10#k...
Men tyvärr inga nyare grafikkort bara typ AMD HD6770...
Vad behöver man minst för grafikkort & processor, Minne mm..
Det följer ju med en splitter för att koppla flera nätagg...behöver alla grafikkort ha separat ström från nätaggen?

Skulle vilja ha ett sådant, men de säljs inte mer.. :-/

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Att köra mer än 2st kort direkt på moderkortet är svårt ur både utrymmes och kylningsperspektiv då i stort sett alla kort tar upp mer än 2 kortplatser numera.
Ska du köra 4 grafikkort behöver du risers oavsett

Hade tänk köra risers, men fulla, inte 1x. Som sagt, vet inte vad jag behöver. Har ingenting, skall dra igång, så snart jag kan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Viking
Skrivet av Turbonisse:

Hade tänk köra risers, men fulla, inte 1x. Som sagt, vet inte vad jag behöver. Har ingenting, skall dra igång, så snart jag kan.

Det är ju iaf. 3 st fulla x16 portar på moderkortet jag länkade. Och varför inte köra 1x?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är ju iaf. 3 st fulla x16 portar på moderkortet jag länkade. Och varför inte köra 1x?

Kan man köra alla grafikkort mining på en 1x?
Jag "har hört" (Man hör mycket) så jag vill egentligen bara gardera mig, så jag inte springer på en mina.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man investera i början & när lönar det sig?
Verkar som om folk betalar hur mycket som helst på Tradera...
Det måste ju finnas en vinst på investerade pengar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Viking
Skrivet av Turbonisse:

Kan man köra alla grafikkort mining på en 1x?
Jag "har hört" (Man hör mycket) så jag vill egentligen bara gardera mig, så jag inte springer på en mina.

Man brukar köra en sån här per grafikkort: https://www.google.se/aclk?sa=L&ai=DChcSEwiL7cqfsPPvAhWc3hgKH...

Så kopplar man in den i en PCIe 1x plats för varje kort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett BTC-t37 moderkort som har åtta 16x PCIe.
Hittade också åtta styck RTX2060. Inga värstingar på nått sätt. Men åtta Hashar över 260MH/s. (700W)
Monterade först alla åtta på kortet. Blev för jä"#¤a varmt. (42-71C)

Möblerade om idag. Temps en bra bit söder om 50c. Men jag saknar ström matning till övre raden.
Beställde från tyskland, med express, men glömde bort att det var helg på torsdag.
"Majnar" med halv fart och svalt och gött tills förlängningskablar anländer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Jag hittade ett BTC-t37 moderkort som har åtta 16x PCIe.
Hittade också åtta styck RTX2060. Inga värstingar på nått sätt. Men åtta Hashar över 260MH/s. (700W)
Monterade först alla åtta på kortet. Blev för jä"#¤a varmt. (42-71C)
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1PpGC7oKroUzLsv8E3U8w8lKSBaFV3svc

Möblerade om idag. Temps en bra bit söder om 50c. Men jag saknar ström matning till övre raden.
Beställde från tyskland, med express, men glömde bort att det var helg på torsdag.
"Majnar" med halv fart och svalt och gött tills förlängningskablar anländer.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1lX14i8qkThMMKvrkv2pPf92_kh_kXzeZ

Ser ut som en någorlunda vettig rig, enda invändningen jag själv skulle ha är nog att mycket av hålen där under moderkortet blockeras till stor del av moderkortet, så luftgenomströmningen där är inte precis optimal.
Med kort utplacerade sådär hade det nog funkat bäst med ett mindre moderkort som har 8st PCI-E 1x-kontakter för Risers istället, men man tar ju vad man hittar för tillfället så och då är just sådana moderkort rätt svåra att få tag i
Håller själv på att bygga en rig bit för bit, och din rig ger mig idéer för hur jag ska utforma min

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Avstängd

Varför behöver du 16x slots? De flesta mining-riggar kör ju med 1x risers utan att det påverkar hashrate, annat än kanske lite längre tid att läsa in DAG-filen men den ändras ju inte sådär jätteofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Ser ut som en någorlunda vettig rig, enda invändningen jag själv skulle ha är nog att mycket av hålen där under moderkortet blockeras till stor del av moderkortet, så luftgenomströmningen där är inte precis optimal.
Med kort utplacerade sådär hade det nog funkat bäst med ett mindre moderkort som har 8st PCI-E 1x-kontakter för Risers istället, men man tar ju vad man hittar för tillfället så och då är just sådana moderkort rätt svåra att få tag i
Håller själv på att bygga en rig bit för bit, och din rig ger mig idéer för hur jag ska utforma min

Viste inte hur jag skulle lösa layout i skåpet.
Blev inte bra, idag ser det väldigt annorlunda ut. Alltid något kort som gick mycket varmare. Med bara två fläktar i botten, fungerade det inte.
Har idag inga hyllplan, utan ett galler, där korten hänger och moderkortet som var i vägen för luften monterad på ena väggen på sidan. Kompletterat med sex utsug i toppen

Skrivet av Klubba:

Varför behöver du 16x slots? De flesta mining-riggar kör ju med 1x risers utan att det påverkar hashrate, annat än kanske lite längre tid att läsa in DAG-filen men den ändras ju inte sådär jätteofta

Det behöver jag inte. Men kortet har det. Idag sitter kortet på sidan och alla GPUer är monterade med risers.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Viste inte hur jag skulle lösa layout i skåpet.
Blev inte bra, idag ser det väldigt annorlunda ut. Alltid något kort som gick mycket varmare. Med bara två fläktar i botten, fungerade det inte.
Har idag inga hyllplan, utan ett galler, där korten hänger och moderkortet som var i vägen för luften monterad på ena väggen på sidan. Kompletterat med sex utsug i toppen

Det behöver jag inte. Men kortet har det. Idag sitter kortet på sidan och alla GPUer är monterade med risers.

Bytte du skåp till nått helt annat, o kör du fortfarande på 8st gpus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Bytte du skåp till nått helt annat, o kör du fortfarande på 8st gpus?

Fortfarande 8 GPUs.
Byggde om "IKEA-Bestå" skåpet, med mera fläktar och annan layout på insidan. Nu kyls alla korten i princip lika bra.
Bytt till RX5700XT kort. ca 420MHs på åtta kort. (Ej BIOS moddade.)
Moderkortet på sidan, hindrar inte flödet. Korten hängande i två rader, fyra fram, fyra bak.
Sex fläktar högst upp, som suger ut luften, tre fram, tre bak.
Här en bild på innanmätet. Hyllplanet är en del av "IKEA-Omar"

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Fortfarande 8 GPUs.
Byggde om "IKEA-Bestå" skåpet, med mera fläktar och annan layout på insidan. Nu kyls alla korten i princip lika bra.
Bytt till RX5700XT kort. ca 420MHs på åtta kort. (Ej BIOS moddade.)
Moderkortet på sidan, hindrar inte flödet. Korten hängande i två rader, fyra fram, fyra bak.
Sex fläktar högst upp, som suger ut luften, tre fram, tre bak.
Här en bild på innanmätet. Hyllplanet är en del av "IKEA-Omar"
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1GpN1_sh6pNM-jE-svOSgzYemQne_fV4a

Ser riktigt proffsigt ut. Fick in 8 kort i min draggan , men han är inte i närheten lika snygg. Kanske måste fixa kromade fälgar till hjulen så slipper han skämmas.

Men väldigt clean build, gillar moderkortet på sidan där

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Fortfarande 8 GPUs.
Byggde om "IKEA-Bestå" skåpet, med mera fläktar och annan layout på insidan. Nu kyls alla korten i princip lika bra.
Bytt till RX5700XT kort. ca 420MHs på åtta kort. (Ej BIOS moddade.)
Moderkortet på sidan, hindrar inte flödet. Korten hängande i två rader, fyra fram, fyra bak.
Sex fläktar högst upp, som suger ut luften, tre fram, tre bak.
Här en bild på innanmätet. Hyllplanet är en del av "IKEA-Omar"
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1GpN1_sh6pNM-jE-svOSgzYemQne_fV4a

Har du någon bild på det färdiga bygget? (dvs med kort och risers på plats)

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Har du någon bild på det färdiga bygget? (dvs med kort och risers på plats)

Här några bilder på färdig rigg.

Lägger troligtvis upp den på Blocket, då jag har större planer. Om jag får den såld?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Lägger troligtvis upp den på Blocket, då jag har större planer. Om jag får den såld?

Fläktarna där i botten, vad för storlek är det på dom? 200mm? eller ännu större?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Fläktarna där i botten, vad för storlek är det på dom? 200mm? eller ännu större?

Ännu större!
BitFenix Spectre PRO 230mm.
Uppe är 120mm Arctic P12.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Ännu större!
BitFenix Spectre PRO 230mm.
Uppe är 120mm Arctic P12.

230mm, dom lär ju flytta lite luft dom

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk

Började minea för 5 år sedan med vanliga gaming moderkort som z97 z100 gaming 5 gaming 7 pro carbon. Har plats till 5-6 GPUer med risers. Behövs inget fanzy om du ska prova lite smått.