Permalänk
Medlem

Bygga nytt hus - planera nätverk

Tjena!

Ska bygga nytt hus och har suttit flera timmar framför Unifis Designverktyg. Tänkte nu be om lite råd här eftersom jag tror det finns risk att jag överdriver i mina beräkningar. Jag tänker hellre en puck för mycket än en för lite, men samtidigt så tänker jag att med så pass korta avstånd så kommer enheterna inte ens att hoppa mellan puckarna utan att finetuna det, vilket jag helst slipper.

Huset kommer vara drygt 151 kvm boarea. Jag har planer för serverrum i garaget, men det kommer vara på ett separat VLAN - där vet jag redan vad jag vill ha. Detta gäller alltså enbart bostadsdelen och områden utanför, typ trädgård och altan.

Några av mina grundtankar:

  1. Vi kommer ha altan i norr (på bild). Puck ute för att täcka upp den sidan. Kamera för att täcka samma sak.

  2. Trädgård kommer vara i öst (på bild). Puck ute för att täcka upp, ca 800 kvm.

  3. Puck vid soffan som sitter nära fönster för att täcka altan i väster (på bild).

  4. Vill inte ha puckar i taket i sovrummen, men det är ändå viktiga rum att täcka

  5. Unifi G4 Doorbell har kass WIFI (har jag hört), så den bestämmer lite vart puckarna sitter, om det inte går att POE koppla den, med nät?

  6. WIFI 6, inne, WIFI 5 ute

  7. Kameror inne för att täcka upp barnens sovrum (istället för typ babywatcher)

  8. Kameror ute bara för att jag kan, och för att skrämma bort eventuella tjuvar av utemöbler

Några funderingar:

  1. Två puckar per plan, eller tre, eller kanske bara en? Ger puckarna signal mellan våningar så kanske man får tänka om placeringen helt?

  2. Har kikat på Unifi Access (passersystem) Är det värt att satsa på?

  3. Placering av uttag, hur hade ni gjort? Vid TV självklart, men sen då? Jag har satt 2 st i klädkammaren för att jag tänkte ha en NAS där kanske. I övrigt i barnens rum för placering av stationär dator längre fram. Ska man överdriva? Det kostar ju ändå en slant att sätta, men är såå mycket enklare/billigare att göra nu än att komma på det sen.

Länk till ritningar (giltig till 1 september 2021): [gone]

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Bygger man nytt idag så vore det vansinne att inte sätta åtminstone ett dubbeluttag i varje rum, helst fler i större rum.

Att försöka överkompensera med massa accesspunkter är bara en dyr kompromiss, lägg pengarna på sladd istället.

Permalänk

Skulle satt dubbeluttag i varje rum

Permalänk
Medlem

Jag funderade på kameror men struntade i det och har inte haft inbrott på fem år ändå. Peppar peppar.

Det jag ångrade var att jag inte drog ut alla kablar till ett rack i garaget. Nu har jag ett sånt där infällt skåp i väggen och det begränsar vilka switchar man kan ha.

Dubbla tp kablar till varje rum och speciellt där man skall ha tv. Sen så skulle jag satsa på cat6a kablar om man nu nördar in sig på 10gigabit.

Annars så har jag en unifi ap PRO på båda våningar och de räcker till utomhus också. 1000kvm tomt, trähus..

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, cat6 är självklart och dubbla uttag i rum där du misstänker att det kommer bli mer utrustning eller du behöver det av andra anledningar.
En ide kan också vara att dra tomma rör i t.ex. vardagsrum om du t.ex. planerar bioljud som du vill dra högtalarkabel i, kolla in schneiders hemsida, det finns många smarta lösningar.

När det gäller AP så hade jag fokuserat på att så mkt som möjligt är POE. Behöver du t.ex. dra en extra switch till vardagsrummet så finns många små smidiga POE varianter att köra.

Sen finns det ju mkt annat än Unify, kanske dumt att bestämma märke innan huset är byggt. Kan dock förstå glädjen i att planera nät

Permalänk
Medlem

Som redan nämts dra mer än vad du tror att du behöver per rum/uttag, kabel är relativt billigt och jobbet blir inte mycket större så länge det dras dit du ändå ska dra. Riktigt trevligt om du i framtiden vill dra ljud/bild och USB från ett tum till ett annat t.ex. Eller lägga till nån PoE setup med diverse smarta enheter osv, så många egna projekt som aldrig blir av pga att man stupar på "om jag bara hade tänkt på det från början"

Finns adapters för att köra det mesta över CAT. För just ljud och bild kan dock HDMI 2.1 dröja och USB 3.0 kostar skjortan, men det finns i dagsläget iaf HDMI 2.0 för överkomliga priser och USB 2.0 ruinerar inte någon. Nöjer man sig med HDMI 1.4 kommer man ännu billigare undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Bygger man nytt idag så vore det vansinne att inte sätta åtminstone ett dubbeluttag i varje rum, helst fler i större rum.

Att försöka överkompensera med massa accesspunkter är bara en dyr kompromiss, lägg pengarna på sladd istället.

Hmm, ja, du har rätt. Nätverk är ju samma sak som el idag.

Kommer har 4-6 st uttag vid TV uppe och nere (allrum, plats för spelkonsol osv), sen 2-4 st i vårt sovrum, 2 st vardera barnens sovrum/gästrum, och 2 st i klädkammare. Toalett känns lite overkill, och mitt 19" rack kommer stå i groventrén - där kommer även internet in tänkte jag. Har uttag i köket idag (inne i kaklet) men har inte använt på de 3 åren vi bott här, så därför hoppar jag det denna gången också. Kanske att jag kommer sätta på sidan av köksön.

Jag sitter mest vid min laptop i dagsläget och har inga fasta enheter direkt. Dock kommer det ju att bli det i och med kontor och framtida datorer för barnen osv. Det jag stör mig på med dagens uppsättning (byggt 2018) är att det saknas uttag vid TV vilket kräver switch, samt att jag inte har en direkt kabel WAN IN till förråd (serverrum). Nu måste jag switcha ut det via 4 st dubbeluttag i sovrummet (fram och tillbaka) för att kunna separera näten. Ugh!

Skrivet av etnica33:

Det jag ångrade var att jag inte drog ut alla kablar till ett rack i garaget. Nu har jag ett sånt där infällt skåp i väggen och det begränsar vilka switchar man kan ha.

Dubbla tp kablar till varje rum och speciellt där man skall ha tv. Sen så skulle jag satsa på cat6a kablar om man nu nördar in sig på 10gigabit.

Annars så har jag en unifi ap PRO på båda våningar och de räcker till utomhus också. 1000kvm tomt, trähus..

Detta är stenhus. Lite sämre throughput mellan väggarna. :/

Cat 6a, alla dar i veckan! Har redan frågat om offert på CAT 7 hehe.

Kommer ha två 19" rack, ett i garaget och ett i groventrén. Internet kommer in i groventrén och kommer att skickas via UDM Pro (eller vad det nu blir) på ett separat VLAN, alternativt helt egen lina. Denna kabel kommer vara nergrävd under marken och komma upp vid det andra racket ute i garaget.

Skrivet av reverend benny:

En ide kan också vara att dra tomma rör i t.ex. vardagsrum om du t.ex. planerar bioljud som du vill dra högtalarkabel i, kolla in schneiders hemsida, det finns många smarta lösningar.

När det gäller AP så hade jag fokuserat på att så mkt som möjligt är POE. Behöver du t.ex. dra en extra switch till vardagsrummet så finns många små smidiga POE varianter att köra.

Sen finns det ju mkt annat än Unify, kanske dumt att bestämma märke innan huset är byggt. Kan dock förstå glädjen i att planera nät

Det där med högtalare har jag funderat på. Jag kör en klassisk 2-1 lösning idag, men tänker att man kanske ska preppa för typ Sonos i varje rum. Nu börjar det dock dra iväg i pengar isf. Men tomrör i väggen, det ska jag skriva upp!

Det blir POE överallt, inklusive uttag i väggen. Kommer köra en 48-portars POE switch i racket, så det kommer finnas resurser för att dra POE där jag behöver.

Jo, det finns andra brands, men har kört Unifi i något år nu och tycker det funkar OK för det man betalar. Vi kör även deras grejer på jobbet och jag har inte tid att sätta mig in i något nytt. Familj, barn, jobb och allt det där...

Skrivet av Bizzro:

Som redan nämts dra mer än vad du tror att du behöver per rum/uttag, kabel är relativt billigt och jobbet blir inte mycket större så länge det dras dit du ändå ska dra. Riktigt trevligt om du i framtiden vill dra ljud/bild och USB från ett tum till ett annat t.ex. Eller lägga till nån PoE setup med diverse smarta enheter osv, så många egna projekt som aldrig blir av pga att man stupar på "om jag bara hade tänkt på det från början"

Finns adapters för att köra det mesta över CAT. För just ljud och bild kan dock HDMI 2.1 dröja och USB 3.0 kostar skjortan, men det finns i dagsläget iaf HDMI 2.0 för överkomliga priser och USB 2.0 ruinerar inte någon. Nöjer man sig med HDMI 1.4 kommer man ännu billigare undan.

Där sa du nått! Tanken har inte ens slagit mig på vad man faktiskt kan göra med CAT6-kabel.

Vad är det som du helst hade gjort om du hade haft möjligheten?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Och som någon var inne på, dra även ut lite rör för möjliga uttag utomhus. De som jag drog fram som "ifall att" kom väl till bruk för att kunna köra lite IP-kameror ute över POE eller möjligheten att komplettera med en AP ute för bättre WiFi på tomten om så krävs. Så himla enkelt med POE kameror när det är klart, inga batterier som ska bytas...

Ta det du tror att du behöver och lägg sedan på några chansningar så blir det nog perfekt! Man kan inte förutse alla behov...

/niklas

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Och som någon var inne på, dra även ut lite rör för möjliga uttag utomhus. De som jag drog fram som "ifall att" kom väl till bruk för att kunna köra lite IP-kameror ute över POE eller möjligheten att komplettera med en AP ute för bättre WiFi på tomten om så krävs. Så himla enkelt med POE kameror när det är klart, inga batterier som ska bytas...

Ta det du tror att du behöver och lägg sedan på några chansningar så blir det nog perfekt! Man kan inte förutse alla behov...

/niklas

Elektrikern sa att det inte finns några lämpliga "uttag" (RJ45) som man kan sätta ute som är väderskyddade. Man måste upp med en enhet direkt för att det ska bli bra. Har du något tips gällande den saken?

Som du ser på ritningarna (länk i första inlägget) så planerar jag för kameror runtom, förutom mot vägen då man behöver tillstånd (eller?). Har ju även Wifi ute som är tänkt att täcka upp altan och trädgård, men du tycker jag ska satsa på ännu fler uttag ute?

Jag frågar eftersom jag har funderat på detta fram och tillbaka...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att du skulle klara dig fint med en AP på varje våning om du sätter dem hyfsat centralt. Sen kan du komplettera med en/flera ute för att täcka tomt/altan.

Sen rent allmänt när det gäller att bygga hus.
Sätt minst ett dubbeluttag med rj45 i varje rum (kanske inte badrummet om du inte är säker på vad du ska ha det till). Om något rum skall vara kontor så sätt minst ett uttag på alla fyra väggarna. I rum för tv, dra in extra tomma rör i väggarna. Du kommer bli så nöjd den dagen när en ny högtalare eller annan mackapär skall sättas upp på väggen och du bara kan borra något litet hål i gipsväggen och dra sladdar inuti väggen istället för längs golv eller tak.
Har du möjlighet att ha utrustning på vinden, se till att det går lite rör från patchpanel-skåpet upp på vinden.

Vad gäller eluttag så gödsla med dessa också. Kostnaden för att göra det i samband med byggnationen är försumbar i jämförelse med om du skall göra det i efterhand. Man kan aldrig ha för många (om du av någon anledning skulle tycka att det inte behövs eller är fult, ta bort det och sätt ett doslock).
Tänk på att dra så att du kan sätta upp tillräckligt med lampor i taket där du vill ha dem.
Samma med rör här med, ska du ha garage eller förråd, se till att de går extra rör i marken mellan huvudfastigheten och förråd/bod/garage. Hur många trådar här på Swec har du inte läst om att någon vill slippa gräva ner en TP-kabel till förrådet för att det är så långt och stenigt i marken. Gör det när alla maskiner finns på plats.

Inne i huset, se till att du har ett skåp för elsäkringar till huset. Ett till skåp för patchpanel och som du kan trycka in din/dina switchar och ytterligare ett skåp för ev. router från tjänsteleverantören.

[edit]Såg att många saker redan tagits upp men det får stå kvar [/edit]

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Bra tips allihopa, tack så mycket! Ni alla har rätt, WIFI är sekundärt, det viktiga är CAT6a/7.

Har gjort en ny iteration där jag gödslat på med uttag enligt era förslag sammantaget, samt bättrat på täckning ute genom att flytta en av AP till utsidan istället för inne.

  • Kör enbart 1 st AP på plan 1, men fortfarande 2 st uppe då jag i dagsläget stör mig på svag signal när jag ligger i sängen och kollar film på kvällar/nätter. Det vill jag slippa framöver.

  • Rör upp till vinden, bra förslag! Man kan ju gömma saker även där. Kanske att jag kör 2 st uttag dit upp, sen kan man ställa en switch eller nått vid behov. Rör vid TV nere, spikat. Måste mäta exakta avstånd och mått på högtalare så det blir bra. Inget som jag kan rita ut med deras designer dock

  • Det jag försökt tänka på är att dra åt samma håll så att inte allt för mycket sticker ut kors och tvärs. Lite rakare draget, och uttag längs med om jag ändå ska dra till en kamera, eller utomhus AP t.ex.

  • Uttag vid vitvaror och värmepanna, även fast det finns stöd för WIFI på dem enheterna.

  • Uttag på varje vägg där vi har tänkt kombinera gästrum/kontor

  • 2 st uttag i köket. Why not...?

Här är den nya: [gone]

Huset står nog i 100 år (får man hoppas), men det är ju som sagt svårt att sia om framtiden.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vad är det som du helst hade gjort om du hade haft möjligheten?

Själv hade jag främst velat haft fysisk KVM switch möjligheter till alla maskiner utspridda i huset vid min centrala rig, sedan USB/HDMI från den ut till stor TVn för när man vill köra tyngre saker som inte HTPCn pallar. Alternativt haft switch vid TVn för att spara på antal totala kabeldragning. Det viktiga skulle främst vara att slippa springa runt och feppla med individuella maskiner när nåt ska fixas och man kan göra allt centralt på ett ställe.

Visst det går att göra saker remote och huset är inte så stort, men fysisk kabel har fördelar vid t.ex felsökning/ominstallation/konfigurering osv. Helt enkelt "vardagslyx" jag gärna hade betalat för om jag tänkt på det från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Själv hade jag främst velat haft fysisk KVM switch möjligheter till alla maskiner utspridda i huset vid min centrala rig, sedan USB/HDMI från den ut till stor TVn för när man vill köra tyngre saker som inte HTPCn pallar. Alternativt haft switch vid TVn för att spara på antal totala kabeldragning. Det viktiga skulle främst vara att slippa springa runt och feppla med individuella maskiner när nåt ska fixas och man kan göra allt centralt på ett ställe.

Visst det går att göra saker remote och huset är inte så stort, men fysisk kabel har fördelar vid t.ex felsökning/ominstallation/konfigurering osv. Helt enkelt "vardagslyx" jag gärna hade betalat för om jag tänkt på det från början.

Jag SSHar allting jag har då det är Linux, men bra idé! Ska ha det i åtanke.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Glöm inte en vettig patchpanel i centralen, kommer spara massor med strul senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Glöm inte en vettig patchpanel i centralen, kommer spara massor med strul senare.

Har du något förslag? Patchpanel är väl en patchpanel, eller finns det olika?

Tänkte köra 3 st typ, eller så många som behövs med rum för kanske 5-10 portar till.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Inga direkta förslag, undvik saker som inte är för rackmontage/gjorda av plast. Har sett en del för spridningsnät i villor där det glappar och börjar krångla för att det är kinaplast som är gjort för att se bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Har du något förslag? Patchpanel är väl en patchpanel, eller finns det olika?

Tänkte köra 3 st typ, eller så många som behövs med rum för kanske 5-10 portar till.

Det är väldigt mycket värt att ha en modulär patchpanel (keystone-uttag är vanligast på konsumentmarknaden) istället för att ha en plint på baksidan där man lär böka in alla kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Det är väldigt mycket värt att ha en modulär patchpanel (keystone-uttag är vanligast på konsumentmarknaden) istället för att ha en plint på baksidan där man lär böka in alla kablar.

Super, bra tips!

Hittade denna: https://www.fs.com/de-en/products/118904.html?attribute=5955&... Ser framtidssäker ut, samt lätt att arbeta med

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Det enda som jag kan tillägga är att satsa på kanalisationen nu när bygger.

Se till att du drar ordentliga VP-rör och inte dåligt uppspikad VP-slang som det inte går att dra in en ny kabel i efteråt. Och gjut absolut inte in någon kabel så att den inte går att ersätta med en ny.

Det jag menar med detta är att det är nu som du har möjligheten att dra nätverket och ingen har någon aning om vad för slags kablar som är aktuella om 10,20 eller 50 år. Har du då en ordentlig kanalisation så kan du alltid dra ut den gamla kabeln och peta i en ny kabel. Nätverksuttagen, accesspunkterna o.s.v. går alltid att byta ut i framtiden men det kommer alltid finnas behov att dra någon slags kabel eller fiber genom tomrören mellan punkt A och B.

Se till att du drar minst dubbla rör från varje rum till ett teknikrum eller hur du nu lägger upp det. Sen så låter du framtida behov avgöra ifall du använder röret till något och i så fall till vad.

Permalänk
Medlem

På tal om patchpanel så hade jag idag köpt patchpanel ifrån schneider/exxacta med keystones.
Då kan man ha lika olika keystones, t.ex rj45, hdmi, USB och även ps/2 har jag sett.

Jag har köpt en patchpanel med fasta kontakter, ångrar det lite pga att det är lite bökigt att eftermontera.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Elektrikern sa att det inte finns några lämpliga "uttag" (RJ45) som man kan sätta ute som är väderskyddade. Man måste upp med en enhet direkt för att det ska bli bra. Har du något tips gällande den saken?

Kanske detta skulle fungera?
https://www.conrad.se/p/digitus-naetverksuttag-utanpaliggande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det enda som jag kan tillägga är att satsa på kanalisationen nu när bygger.

Se till att du drar ordentliga VP-rör och inte dåligt uppspikad VP-slang som det inte går att dra in en ny kabel i efteråt. Och gjut absolut inte in någon kabel så att den inte går att ersätta med en ny.

Det jag menar med detta är att det är nu som du har möjligheten att dra nätverket och ingen har någon aning om vad för slags kablar som är aktuella om 10,20 eller 50 år. Har du då en ordentlig kanalisation så kan du alltid dra ut den gamla kabeln och peta i en ny kabel. Nätverksuttagen, accesspunkterna o.s.v. går alltid att byta ut i framtiden men det kommer alltid finnas behov att dra någon slags kabel eller fiber genom tomrören mellan punkt A och B.

Se till att du drar minst dubbla rör från varje rum till ett teknikrum eller hur du nu lägger upp det. Sen så låter du framtida behov avgöra ifall du använder röret till något och i så fall till vad.

Super! Jag är mycket tacksam för alla tips. Bygglovet blev precis klart så ska planera med elektrikern snart.

Han skrev såhär i vår första mailväxling:

"Funderar fortfarande på hur vi ska lösa det med alla kablar till nätverket, vi får ej förlägga så mycket slang i betongen och blir tufft och komma upp från golv och ned från tak med allt. Blir förmodligen så att vi måste förlägga kablar i stödbensvägg och ut i mellan mellanbjälkarna för och få plats."

Man borde ju kunna gjuta in rör i betongen, right? Jag vet inte vad som är best-practice, men om man gjuter in rör som man kommer åt om 100 år, så spelar det väl ingen roll om det är gjutet eller inte?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Elektrikern sa att det inte finns några lämpliga "uttag" (RJ45) som man kan sätta ute som är väderskyddade. Man måste upp med en enhet direkt för att det ska bli bra. Har du något tips gällande den saken?

Som du ser på ritningarna (länk i första inlägget) så planerar jag för kameror runtom, förutom mot vägen då man behöver tillstånd (eller?). Har ju även Wifi ute som är tänkt att täcka upp altan och trädgård, men du tycker jag ska satsa på ännu fler uttag ute?

Jag frågar eftersom jag har funderat på detta fram och tillbaka...

Det tror jag stämmer att det inte finns några perfekta uttag utan placeringen blir viktigt. En möjlig placering är direkt under taket i ansluting till råsponen om det är möjligt. Jag har både kattvindar och en liten vind längst upp där det går att placera själva uttaget för att sedan kunna bara dra kabeln sista vägen till det som ska sitta ute. Om det ändå inte går kandke det är möjligt att sätta en liten huv över ett uttag för att skydda mot det värsta.

Detta bör man även tänka på vid placering av kameror och accesspunter. Om det är möjligt att placera dem skyddat från väder och vind så är det helt klart att föredra.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tjena!

Ska bygga nytt hus och har suttit flera timmar framför Unifis Designverktyg. Tänkte nu be om lite råd här eftersom jag tror det finns risk att jag överdriver i mina beräkningar. Jag tänker hellre en puck för mycket än en för lite, men samtidigt så tänker jag att med så pass korta avstånd så kommer enheterna inte ens att hoppa mellan puckarna utan att finetuna det, vilket jag helst slipper.

Huset kommer vara drygt 151 kvm boarea. Jag har planer för serverrum i garaget, men det kommer vara på ett separat VLAN - där vet jag redan vad jag vill ha. Detta gäller alltså enbart bostadsdelen och områden utanför, typ trädgård och altan.

Några av mina grundtankar:

  1. Vi kommer ha altan i norr (på bild). Puck ute för att täcka upp den sidan. Kamera för att täcka samma sak.

  2. Trädgård kommer vara i öst (på bild). Puck ute för att täcka upp, ca 800 kvm.

  3. Puck vid soffan som sitter nära fönster för att täcka altan i väster (på bild).

  4. Vill inte ha puckar i taket i sovrummen, men det är ändå viktiga rum att täcka

  5. Unifi G4 Doorbell har kass WIFI (har jag hört), så den bestämmer lite vart puckarna sitter, om det inte går att POE koppla den, med nät?

  6. WIFI 6, inne, WIFI 5 ute

  7. Kameror inne för att täcka upp barnens sovrum (istället för typ babywatcher)

  8. Kameror ute bara för att jag kan, och för att skrämma bort eventuella tjuvar av utemöbler

Några funderingar:

  1. Två puckar per plan, eller tre, eller kanske bara en? Ger puckarna signal mellan våningar så kanske man får tänka om placeringen helt?

  2. Har kikat på Unifi Access (passersystem) Är det värt att satsa på?

  3. Placering av uttag, hur hade ni gjort? Vid TV självklart, men sen då? Jag har satt 2 st i klädkammaren för att jag tänkte ha en NAS där kanske. I övrigt i barnens rum för placering av stationär dator längre fram. Ska man överdriva? Det kostar ju ändå en slant att sätta, men är såå mycket enklare/billigare att göra nu än att komma på det sen.

Länk till ritningar (giltig till 1 september 2021): https://cloud.danielhansson.nu/s/iN9ocqaZzLTkE3M

Se till att dra rejält med kabel. Det är nu du har chansen att göra det enkelt o snyggt!
Edit: Ser att andra redan skrivit det, men det tål att stå kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det tror jag stämmer att det inte finns några perfekta uttag utan placeringen blir viktigt. En möjlig placering är direkt under taket i ansluting till råsponen om det är möjligt. Jag har både kattvindar och en liten vind längst upp där det går att placera själva uttaget för att sedan kunna bara dra kabeln sista vägen till det som ska sitta ute. Om det ändå inte går kandke det är möjligt att sätta en liten huv över ett uttag för att skydda mot det värsta.

Detta bör man även tänka på vid placering av kameror och accesspunter. Om det är möjligt att placera dem skyddat från väder och vind så är det helt klart att föredra.

Mvh
z

Hmm, ja, det är inte det lättaste. Här är bilder i profil på sidorna. Finns inte mycket överhäng direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Hmm, ja, det är inte det lättaste. Här är bilder i profil på sidorna. Finns inte mycket överhäng direkt.

https://i.imgur.com/7BWPRCq.png

https://i.imgur.com/OVpae73.png

Men det ser ut som om att du har kattvindar. Dessa brukar ha inspektionsluckor för att de ska gå att inspektera vilket då ger tillträde till utrymmet. Det finns troligen en spalt mellan väggen på långsidorna och taket för ventilation under råsponten för placering av uttagen där. Där kanske du kan komma igenom fasaden utan att behöva gå igenom diffusionsspärren i luftspalten genom att bara dra kabel sista biten ut?

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Men det ser ut som om att du har kattvindar. Dessa brukar ha inspektionsluckor för att de ska gå att inspektera vilket då ger tillträde till utrymmet. Det finns troligen en spalt mellan väggen på långsidorna och taket för ventilation under råsponten för placering av uttagen där. Där kanske du kan komma igenom fasaden utan att behöva gå igenom diffusionsspärren i luftspalten genom att bara dra kabel sista biten ut?

/z

Det var lite grekiska för mig, men tar det med installatören. Mycket bra feedback!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Det var lite grekiska för mig, men tar det med installatören. Mycket bra feedback!

Kattvind = utrymmet på övervåningen mellan taket on väggarna. Dvs den blå triangeln på din sektionsritning.

Lite beroende på konstruktionen är detta delvis fyllt med isoleringsskivor mot innerväggar och tak eller med lösull. Dock måste det finnas en luftspalt mellan det som är själva taket ( som är under plåttaket eller pannorna) och isoleringen för att det inte ska kunna bildas fukt. För att ventilationen ska fungera måste det finnas cirkulation av luften.

Det krävs också att luften kan komma in någonstans. I denna konstruktionen sitter ett insektsnät i denna luftspalt där luften kommer in. Jag tänker att du kan utnyttja detta området på något klurigt sätt. Antingen att du du har en kontakterad kabel som bara sticker fram eller att du har en uttag här i närheten som med lite bök går att komma åt.

Blev det tydligare?

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Wow, tack för förklaringen!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ska jag vara lite taskig och säga att cat6/7 inte är det viktigaste?

Det viktiga är rören och dosorna i väggarna. Att dra ny kabel i befintliga rör - enkelt. Att riva upp en vägg för att få in ett rör till i det ny dekorerade sovrummet - nja, brukar inte bli så populärt ......

Därav är mitt tips att gödsla med rör och dosor. Helst 2x 20 mm rör till varje dosa (gott om plats för ev fetare kabel i framtiden och med bra dragning så går färdigkontakterad fiber i också)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415