Tangentbord funkar inte vid val av operativsystem vid uppstart

Permalänk
Medlem

Tangentbord funkar inte vid val av operativsystem vid uppstart

Hej,

Jag har världens problem med min dator varje gång jag ska försöka växla operativsystem. Jag har haft problem en längre tid men lyckats lösa det efter många timmars pillande varje gång. Men nu har jag kört fast.

Jag har en disk med Win7 installer och en annan disk med Win10. Jag kör Win7 som standard men ibland krävs Win10 för något spel eller liknande och då får jag byta medans jag spelar.

När jag startar upp datorn kommer Asus-loggan upp och texten om att trycka på DEL eller F2 för att komma till bios. Inget konstigt så långt. Vill jag komma in i bios funkar allt som det ska. Men väljer jag att boota Win10-disken så blinkar det till lite med svart skärm och sedan hänger sig mus och tangentbord i biosskärmen. Bios verkar inte frysa för den uppdaterar varvtal och temp kontinuerligt.
Men oavsett så kommer jag inte in i windows 10 den vägen.

Skulle jag skita i att gå in i bios så kommer jag till menyvalet innan man kommer in i windows och får välja på båda windowsversionerna. Men Windows 7 råkar vara förmarkerat och den börjar räkna ner till 30 att om jag inte gjort något val innan dess så väljs det markerade alternativet.
Tangentbordet svarar inte på varken piltangenterna eller TAB som i vanliga fall ska resultera i skifte mellan alternativen... Så jag skickas in i windows 7 varje gång.

Jag har provat att switcha runt lite bland USB-portarna till tangentbordet men det hjälper inte.

Har ni några förslag på vad jag ska göra för att få ordning på det?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Har haft nästan detta problem på väldigt många (30+ minst) olika datorer/moderkort i säkert 20år!
Det jag har är att tbordet antingen funkar heller inte till både bios/windows boot meny och det har då varit med 10-15 olika tbord.
Byta tbord är vad som har gjort störst skillnad men aldrig nåt som löst det helt dock, bara att det funkar oftare än med andra tbord.

Det finns tre saker jag kan säga om detta.
1, Det verkar som att tbord som drar mer ström krånglar oftare, som tex unicomps (dvs ett "nytt" IBM) model m drar ganska mycket ström och krånglar 7-8 gånger av 10.
2, Ett trådlöst logitech tbord där dongeln troligen drar väldigt lite, krånglade bara 2-3 gånger av 10.
3, Det krånglar betydligt mer om man startar om datorn istället för att stänga av den vänta nån sek och starta den igen (i alla fall med model m tbordet).

MEN det finns en lösning!
Det är att använda sig av ett PS/2 tangentbord.
Jag har dock bara använt ett PS/2 tbord ikopplat i en PS/2 kontakt på moderkortet (som tyvärr är sällsynt idag!), så vet inte hur en PS/2 till usb omvandlare skulle funka, men gissar på att det blir likadant som ett usbtbord.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Intressant att du haft samma problem med så många olika datorer och tangentbord.
Jag har aldrig stött på detta innan men jag har heller inte haft 2 operativsystem speciellt länge. Skaffade det precis innan windows 10 slutade vara gratis.

Jag märker att mitt problem har ändrats i karaktär mellan gångerna. Men problemet är att jag inte riktigt mins vad jag har gjort åt det. Bra länge funkade det varannan till var tredje gång. Näst senast vet jag att jag hade nåt skumt med att någon drivrutin låg med varningstriangel i enhetshanteraren. När jag löste det så började det funka igen. Men sen kom det tillbaka och då vet jag nu senast att det kom upp något skumt jäkla alternativ när jag hade startat om datorn 10 gånger som jag aldrig stött på förut. Mins inte exakt vad det var nu men jag mins att det blev knäppt efter det. Det handlade något om vilket operativsystem som skulle vara förinställt vill jag minnas. Och innan detta hände fick jag inte igång windows 7 hur mycket jag än försökte, ända tills jag fick fram det här alternativet. För nu får jag inte loss datorn ur just windows 7 istället.

Jag ska prova att använda ett annat tangentbord som drar mindre ström som du säger. Får åka och köpa nåt billigt logitech å se om det hjälper. Har ändå gått å suktat efter ett sekundärt tangentbord att kunna styra datorn från soffan eller sängen. Vi börjar där så får vi se vad det resulterar i iaf.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Colery:

Jag har provat att switcha runt lite bland USB-portarna till tangentbordet men det hjälper inte.

Om ditt moderkort har svarta USB2-portar, sätt råtta och tangentbord där. USB3 portar funkar inte alltid innan OS'et laddat drivare.

Permalänk
Medlem

För mitt problem så har det inte varit någon skillnad mellan usb2/3 portar och ej heller mellan portar direkt på moderkortet heller chassits usb portar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Usb legacy support av i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om ditt moderkort har svarta USB2-portar, sätt råtta och tangentbord där. USB3 portar funkar inte alltid innan OS'et laddat drivare.

Jag har provat samtliga portar, det hjälper inte.

Skrivet av FattarNiInte:

Usb legacy support av i bios?

Ingen aning, får kolla. Vad gör denna inställningen?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Usb legacy support av i bios?

Om det hade nåt med det att göra så skulle det ju antingen fungera hela tiden heller aldrig!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Om det hade nåt med det att göra så skulle det ju antingen fungera hela tiden heller aldrig!

Nej det fungerar inte så. USB legacy support tillhandahåller ett emulerat PS/2 tangentbord vilket hjälper ifall bootmenyn inte har drivrutiner för USB-tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om det hade nåt med det att göra så skulle det ju antingen fungera hela tiden heller aldrig!

Skrivet av FattarNiInte:

Nej det fungerar inte så. USB legacy support tillhandahåller ett emulerat PS/2 tangentbord vilket hjälper ifall bootmenyn inte har drivrutiner för USB-tangentbord.

Jag köpte ett nytt tangentbord. Funkade inte med detta heller. Men:

@FattarNiInte Ja ditt tips om USB legacy-funktionen påslagen fungerade. Stort tack!

@grizzly666 Ja det är ju det som är så jäkla konstigt i min skalle också. Jag är inte helt hundra på att mitt problem har varit det exakt samma under de senaste åren. Men nu löste det sig med USB legacy på enabled. Men jag förstår faktiskt inte varför det får för sig att funka ibland och ibland inte. Nu det senaste så har det inte fungerat alls som sagt men detta problemet har ju kommit och gått under en lång tid. Borde ju vara så att det aldrig funkar eller alltid när den funktionen är disabled kan jag tycka.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Underbart med det här forumet att det finns folk med tips till i princip alla problem. Stort tack för att ni tar er tid att hjälpa till!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB