Strulande förstärkare. Kan jag häva köpet 8 månader senare?

Permalänk
Medlem

Strulande förstärkare. Kan jag häva köpet 8 månader senare?

2020-12-19 köpte jag en Yamaha RX-V6A förstärkare genom NetOnNet. Den köptes genom deras hemsida då den bara såldes så.

Förstärkaren köpte jag då det var den första på marknaden med HDMI 2.1 något som jag skulle ha användning för ihop med min LG CX.

Tyvärr har förstärkaren strulat sedan dag 1.

  • Den hänger sig

  • Togglar inte DTS:X utan skickar ut DTS-HD MA

  • Skickar ut svart bild när det är Dolby Vision om man inte byter ingång och tillbaka igen, eller skickar ut en felaktig Dolby Vision bild i röda toner

  • Plus säkert lite annat som jag glömt bort

Det stora problemet är att det inte bara är min förstärkare som bråkar så här utan massor (troligtvis alla). Yamaha skickar med jämna mellanrum nya firmware-uppdateringar men de hjälper aldrig heller. Oklart vad de gör för skillnad överhuvud taget. Yamaha vill inte ens låtsas om problemen trots att det är hur många som helst som lider av samma.

Pratade idag med NetOnNet om det går att lösa tillbaka genom garanti. De visste inte riktigt utan rekommenderade att jag skulle prata med Electro Care Nordic AB som sköter deras garanti på Yamaha. Sagt och gjort så ringde jag dem och de rekommenderade starkt att jag INTE skulle skicka in den eftersom deras tekniker inte kommer kunna hitta något "fel".

Hur går jag vidare? Sälja skiten privat? Vill bli av med den eftersom den inte levererat vad den utlovade. Vill köpa en Denon istället som jag förstått att många gjort på internet och sedan sluppit alla dessa barnsjukdomar som denna Yamaha dras med.

Permalänk
Avstängd

Det blir ju en avvägning. Du kan försöka med återköp, eller anmäla till ARN, och hävda att dessa egenskaper som inte fungerar är de huvudsakliga anledningarna till att du valde den modellen. För det är dina anledningar som har betydelse, inte att butiken eller tillverkaren anser att de funktionerna inte är så viktiga.

Permalänk
Medlem

Reklamera. De får då försöka åtgärda felen. Om de misslyckas efter några försök ska köpet gå tillbaks.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Reklamera. De får då försöka åtgärda felen. Om de misslyckas efter några försök ska köpet gå tillbaks.

Ja men de tror att jag kommer få betala frakten eftersom de inte kommer hitta några "fel" på produkten......även om de vet exakt vad de ska leta efter och att jag är långt ifrån ensam.

Permalänk
Medlem

Håller med om reklamation. Men i och med att den är äldre än 6 månader så räknas inte nödvändigtvis felen som ursprungliga. Så se till att du har dokumenterat eventuell korrespondens med Netonnet eller Yamaha tidigare. Peka på vilka FW du har uppgraderat förstärkaren osv.

Permalänk

Påpekade du det till de inom 6 månader?
Då har du bra mycket bättre utgångsläge om inte
Bästa är ju att dokumentera med bilder eller video vilket beteende den har
Samt kolla om samma fel kommer med andra källor/utenheter

Ska de efter det ändå bolla den fram och tillbaka så ska ju köpet återgå efter vad jag tror är 3 vändor

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Inte påpekat inom 6 månader utan gjorde det först idag. Korrespondens har jag inte eftersom det bara varit muntligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja men de tror att jag kommer få betala frakten eftersom de inte kommer hitta några "fel" på produkten......även om de vet exakt vad de ska leta efter och att jag är långt ifrån ensam.

Du kan väl lämna in den i butik trots att du köpt den på nätet?

Har sneglat på just den modellen själv, nu blir jag osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kan väl lämna in den i butik trots att du köpt den på nätet?

Har sneglat på just den modellen själv, nu blir jag osäker.

Ja men de kommer skicka den till Linköping för undersökning.

Gör dig själv en tjänst och köp en annan. Den är riktigt buggig.

Permalänk
Medlem

Kör den i micron så den pajar. Då gäller garantin

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Pratade idag med NetOnNet om det går att lösa tillbaka genom garanti. De visste inte riktigt utan rekommenderade att jag skulle prata med Electro Care Nordic AB som sköter deras garanti på Yamaha. Sagt och gjort så ringde jag dem och de rekommenderade starkt att jag INTE skulle skicka in den eftersom deras tekniker inte kommer kunna hitta något "fel".

Sa du till NoN att Electro Care Nordic sa så till dig?

Det låter rätt jävla oseriöst att säga så till en kund om problemen är lätta att återupprepa.

Sen kan jag personligen tycka att har den strulat sen dag 1 så varför inte hävda öppet köp eller åtminstone påtala att du har problem. Som någon annan skrev tidigare så hade du haft bättre förusättningar om detta varit dokumenterat sedan dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Kör den i micron så den pajar. Då gäller garantin

Du måste ha en rätt stor micro?

Skrivet av Falcon:

Sa du till NoN att Electro Care Nordic sa så till dig?

Det låter rätt jävla oseriöst att säga så till en kund om problemen är lätta att återupprepa.

Sen kan jag personligen tycka att har den strulat sen dag 1 så varför inte hävda öppet köp eller åtminstone påtala att du har problem. Som någon annan skrev tidigare så hade du haft bättre förusättningar om detta varit dokumenterat sedan dag 1.

Nej. Det har jag inte. Inte pratat med NetOnNet igen efter detta.

Men om man läser https://www.avsforum.com/threads/2020-yamaha-tsr-700-rx-v6a-a... så kan man se att det är hur många som helst som har liknande problem. Det här är den sämsta reciever jag någonsin ägt. Ett riktigt hafsverk av Yamaha.

Permalänk
Medlem

6 månader är ju enbart för att kunna säga att alla fel inom denna tidsperiod är att anse vara ursprungliga.
Eftersom felet inte är fixat efter uppdatering(ar) av FW, så borde det väl anses vara ursprungligt kan man tycka.

Jag hade lämnat in apparaten.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1842316/hur-kan...

"Ursprungliga fel är sådana som fel som funnits vid köp eller som till följd av egenskaper hos varan visar sig först efter köp. Det kan röra sig om fabrikationsfel, kvalitetsbrister, delar som slit onormal snabbt i förhållande till användning, rena skador som funnits vid köp eller andra fel som visar sig efter köpet. Ett ursprungligt fel är ett fel som inte beror på något du gjort med varan utan som skulle visat sig även om någon annan använt varan enligt anvisningar."

Permalänk
Medlem

Du har ju rätt bra koll på vad som är fel så om du reklamerar den med just dessa saker som defekter så måste deras tekniker kunna kontrollera att just det funkar som de ska. Många kunder reklamerar bara något och säger, "den funkar inte" och då testar man inte direkt sak-funktioner som dessa. Men om du specificerar saker så måste man verifiera att dessa funkar som de ska, annars reklamera.

Det jobbiga är att även om man även om man konstaterar att defekterna faktiskt finns och man inte kan laga förstärkaren så ger man dig troligtvis bara en ny. Och det kanske inte är vad du vill, precis. Ibland kan man kohandla lite med butiken men jag vet inte riktigt hur Netonet är här.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Köpte en Denon-maskin på Hifiklubben, tog 1 år innan deras Updates löst alla problem. Nu funkar den "ok" - upplever fortfarande att HDMI tappar synken cirka 1 ggr / månad

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Köpte en Denon-maskin på Hifiklubben, tog 1 år innan deras Updates löst alla problem. Nu funkar den "ok" - upplever fortfarande att HDMI tappar synken cirka 1 ggr / månad

// LZ

Jag är nyfiken på vilken modell du har.
Jag själv har haft 2st Denon och för min del så har de båda varit klanderfria.

Denon x2200 och den nuvarande som är en x4500h.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Jag är nyfiken på vilken modell du har.
Jag själv har haft 2st Denon och för min del så har de båda varit klanderfria.

Denon x2200 och den nuvarande som är en x4500h.

Det är en AVR-x2200W

Tycker den fortfarande strular med return HDMI när man har själva stärkaren avstängd och den ska skicka vidare vald output

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Yamaha har nu faktiskt (efter ett år) erkänt att felet låg hos dem och skickat ut en uppdatering som löste allt (som det verkar iaf).
Bra så klart men samtidigt irriterande att de förnekade alla problem tills att de hade en färdig lösning. Blir rätt oseriöst.

Permalänk
Medlem

Positivt!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.