Strulande förstärkare. Kan jag häva köpet 8 månader senare?
2020-12-19 köpte jag en Yamaha RX-V6A förstärkare genom NetOnNet. Den köptes genom deras hemsida då den bara såldes så.
Förstärkaren köpte jag då det var den första på marknaden med HDMI 2.1 något som jag skulle ha användning för ihop med min LG CX.
Tyvärr har förstärkaren strulat sedan dag 1.
Den hänger sig
Togglar inte DTS:X utan skickar ut DTS-HD MA
Skickar ut svart bild när det är Dolby Vision om man inte byter ingång och tillbaka igen, eller skickar ut en felaktig Dolby Vision bild i röda toner
Plus säkert lite annat som jag glömt bort
Det stora problemet är att det inte bara är min förstärkare som bråkar så här utan massor (troligtvis alla). Yamaha skickar med jämna mellanrum nya firmware-uppdateringar men de hjälper aldrig heller. Oklart vad de gör för skillnad överhuvud taget. Yamaha vill inte ens låtsas om problemen trots att det är hur många som helst som lider av samma.
Pratade idag med NetOnNet om det går att lösa tillbaka genom garanti. De visste inte riktigt utan rekommenderade att jag skulle prata med Electro Care Nordic AB som sköter deras garanti på Yamaha. Sagt och gjort så ringde jag dem och de rekommenderade starkt att jag INTE skulle skicka in den eftersom deras tekniker inte kommer kunna hitta något "fel".
Hur går jag vidare? Sälja skiten privat? Vill bli av med den eftersom den inte levererat vad den utlovade. Vill köpa en Denon istället som jag förstått att många gjort på internet och sedan sluppit alla dessa barnsjukdomar som denna Yamaha dras med.