Bästa sättet att säkra upp webcam (kamera och mikrofon)?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att säkra upp webcam (kamera och mikrofon)?

Som bekant har den tekniska utvecklingen + pandemin gjort att snart alla har en webcam, antingen inbyggd i laptops osv eller som externa enheter. Det är jättebra till mycket men för oss som är lite säkerhetsfokuserade så är det även en risk, i form av kapade kameror, avlyssnade konversationer och liknande. Är därför intresserad av vilka olika metoder och idéer som ni har för att komma till rätta med detta, men samtidigt på ett sådant sätt att man fortfarande kan använda både kamera och mikrofon vid behov utan allt för mycket strul och bök.

Har tittat på ett par varianter men ingen av dom känns direkt klockren eller säker, några exempel:

Privacy shield
Dessa är för det mesta enbart gjorda för att täcka kameran, men gör lite för att stänga av mikrofonen. Dessutom är risken nog rätt stor att man glömmer sätta på dom ibland kan jag tänka mig och då blir det i praktiken meningslöst.

Stänga av webcam via hårdvara
Här räknar jag in t.ex. dra ur sladden till externa webcams, disabla interna i BIOS osv. Detta fungerar rätt hyfsat ur ett säkerhetsperspektiv, men desto sämre ut en användarperspektiv, i en värld där man hyfsat snabbt kan behöva aktivera dessa, tom om man får ett oplanerat samtal på Teams. Detta körde jag tidigare, att ha båda avstängda i BIOS (laptop) och bara aktivera dom för planerade möten, men det känns inte som det funkar 2021. Har funderat på om det kan finnas någon lösning med typ en extern webcam med en USB kabel med on/off switch (eller att man bara rycker ur kabeln) men det lär leda till samma problem som nedan.

Stänga av Webcam via mjukvara
Här finns det olika varianter, allt ifrån rena mjukvaruswitchar till att t.ex. disabla drivrutinerna till enheterna. Inget av dom känns dock riktigt helt lämpliga, rena mjukvaruswitchar osv känns inte direkt säkert, medan att disabla drivrutinera är något säkrare men då genast leder till problem med de flesta program som då glömmer bort enheterna och att det därför inte fungerar när dom aktiveras igen. Dessutom känns alltid mjukvara osäkrare än hårdvara.

Stänga av Webcam via OS
Iaf i Windows finns det numera inställningar för att på OS nivå styra tillgången till webcams. Min erfarenhet är dock att det i praktiken fungerar uselt, och att detta med att lägga in att vissa program ska få använda webcamen men inte andra i princip aldrig fungerar utan det blir allt eller inget som gäller.

osv....

Se gärna detta som mer av en fri diskussion kring webcams och säkerhet än specifika frågor. Lär vara fler än jag som funderat på detta av och till, och som kämpat för att hitta någon lösning som är både praktisk och någorlunda säker. Jag tänker mig här att målbilden är lite mer normalt behov av tillgänglighet och säkerhet, jobbar man typ på FRA eller liknande lär man ha hela andra krav på säkerhet. Rent allmänna tips som använd antivirus, brandvägg osv. ser jag som en självklarhet rent generellt så detta är väl mer tänkt att handla om det specifika problemet.

(Någon kanske tänker att man ser ju på indikatorn och kamera/mikrofon är igång men det verkar vara långt ifrån en självklarhet att det fungerar, t.ex. för Logitechs kameror kan man väl stänga av indikatorn via mjukvara osv. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Stänga av webcam via hårdvara
Här räknar jag in t.ex. dra ur sladden till externa webcams, disabla interna i BIOS osv. Detta fungerar rätt hyfsat ur ett säkerhetsperspektiv, men desto sämre ut en användarperspektiv, i en värld där man hyfsat snabbt kan behöva aktivera dessa, tom om man får ett oplanerat samtal på Teams.

Stänga av Webcam via mjukvara
Här finns det olika varianter, allt ifrån rena mjukvaruswitchar till att t.ex. disabla drivrutinerna till enheterna. Inget av dom känns dock riktigt helt lämpliga, rena mjukvaruswitchar osv känns inte direkt säkert, medan att disabla drivrutinera är något säkrare men då genast leder till problem med de flesta program som då glömmer bort enheterna och att det därför inte fungerar när dom aktiveras igen. Dessutom känns alltid mjukvara osäkrare än hårdvara.

Stänga av Webcam via OS
Iaf i Windows finns det numera inställningar för att på OS nivå styra tillgången till webcams. Min erfarenhet är dock att det i praktiken fungerar uselt, och att detta med att lägga in att vissa program ska få använda webcamen men inte andra i princip aldrig fungerar utan det blir allt eller inget som gäller.

Vill man va fullständigt säker så får du göra som Mulder i X-files sätta svart eltejp över kameran

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vill man va fullständigt säker så får du göra som Mulder i X-files sätta svart eltejp över kameran

Detta är alternativ ett i OP och där står även varför iaf jag anser att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vill man va fullständigt säker så får du göra som Mulder i X-files sätta svart eltejp över kameran

Men det hanterar inte mikrofonen. Fast om du har en liten högtalare som spelar något störigt vid mikrofonen så löser du nog det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är alternativ ett i OP och där står även varför iaf jag anser att det inte fungerar.

Allt går att "hacka" är man så paranoid som du verkar va så är det bästa att täcka över kameran helt.

@ehsnils det löser man via mixern bara muta helt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet med att dra ur usb?
Många headset är även hårdvaru knapp för mute eller som hyper cloud x II som man kan fysiskt dra ur micen.
Jag gör det konstant och drar även ur webcam när jag inte brukar den, tar någon sekund att koppla ur och kanske 5-10 att sätta in.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Förstår inte riktigt problemet med att dra ur usb?
Många headset är även hårdvaru knapp för mute eller som hyper cloud x II som man kan fysiskt dra ur micen.
Jag gör det konstant och drar även ur webcam när jag inte brukar den, tar någon sekund att koppla ur och kanske 5-10 att sätta in.

Min erfarenhet är att många program då glömmer bort enheterna och att man därför får ägna de första minuterna av ett distansmöte osv med ett par vändor in under inställningar medan dom andra i mötet får vänta osv. vilket gör att det inte fungerar så bra i praktiken. I synnerhet om man får oplanerade samtal lite då och då. Det är iaf mina egna erfarenheter. Har dock funderat lite på om man kan ha t.ex. en Logitech BRIO med on/off switch på USB sladden eller liknande.

Enbart headset är väl en liten annan diskussion, om än relaterad. Jag körde länge helt utan kamera av den anledningen men när man alltid är den enda utan kamera i mötena så blir det lite socialt stigma i längden

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Min erfarenhet är att många program då glömmer bort enheterna och att man därför får ägna de första minuterna av ett distansmöte osv med ett par vändor in under inställningar medan dom andra i mötet får vänta osv. vilket gör att det inte fungerar så bra i praktiken. Det är iaf mina egna erfarenheter. Enbart headset är väl en liten annan diskussion, om än relaterad. Jag körde länge helt utan kamera av den anledningen men när man alltid är den enda utan kamera i mötena så blir det lite socialt stigma i längden

Har inte märkt av det problemet i något program, usb enheter förutsatt att du inte har flera kameror identifieras och program som regel plockar upp det direkt. Någon gång kostar det 30-60sekunder extra om den skulle valt en annan enhet men om du har möten som du inte kan avsätta 2 min innan för att sätta i och kolla allt så tror jag inte någon lösning är direkt smidig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har inte märkt av det problemet i något program, usb enheter förutsatt att du inte har flera kameror identifieras och program som regel plockar upp det direkt. Någon gång kostar det 30-60sekunder extra om den skulle valt en annan enhet men om du har möten som du inte kan avsätta 2 min innan för att sätta i och kolla allt så tror jag inte någon lösning är direkt smidig.

Detta fungerar rätt hyfsat så länge man bara har möten som är inplanerade i god tid och inte allt för många, men när kollegor ringer upp via t.ex. Teams isf via telefon utan förvarning så är nån minuts trixande varje gång, om det nu behövs, en deal breaker i längden. Men kan man få det att fungera utan denna typ av problem så känns det kanske som den bästa mellanvägen mellan användbarhet och säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta fungerar rätt hyfsat så länge man bara har möten som är inplanerade i god tid och inte allt för många, men när kollegor ringer upp via t.ex. Teams isf via telefon utan förvarning så är nån minuts trixande varje gång, om det nu behövs, en deal breaker i längden. Men kan man få det att fungera utan denna typ av problem så känns det kanske som den bästa mellanvägen mellan användbarhet och säkerhet.

Då svarar man inte och skickar ett meddelande typ hej jag ringer upp om nån minut när jag är redo.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta fungerar rätt hyfsat så länge man bara har möten som är inplanerade i god tid och inte allt för många, men när kollegor ringer upp via t.ex. Teams isf via telefon utan förvarning så är nån minuts trixande varje gång, om det nu behövs, en deal breaker i längden.

Fast inget kommer då att duga, de säkra lösningarna bryter kontakten dvs samma problem. Alla andra är inte helt säkra, pick your poison och ringer folk hela tiden ser jag inte poängen med att stänga av mellan.

OT lite: Känns väldigt oproduktivt att ha folk som ringer med cam stup i kvarten, känns ju inte som att det är nödvändigt i de flesta fall.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om nån har hackat din dator så de kan lyssna på mic:en kan de ju läsa alla dina hemliga filer på hårddisken med. Du lär väl inte vara mer hemlig muntligt än i text?

Den lilla plastbiten man kan täcka för webcammen med handlar väl mest om att minska risken att du råkar ringa video till en kollega och sitter i kallingar istället för chinos?

Permalänk
Inaktiv

Mina laptops... Tejpbit över kameran, så även om den blir hackad finns ingen bild... fysiskt urkopplade mickar i laptopsen och jag använder blåtandshandsfree iallafall för bättre ljud.. så vid ett videomöte bara bort med tejpbiten och aktivera blåtandshandsfreet
Stationär dator.. dra ut usb sladden till kameran... tar lixom 5sekunder att koppla in.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det duger för dig, men vi kör med Polycom EagleEye Mini via USB på jobbet. Den har möjligheten att avaktivera kamera och mikrofon medan den fortfarande är ansluten. Man ser att kameralinsen fysiskt begränsas och samtidigt så ändrar dioden färg från grön = online till orange.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara inaktivera via Enhetshanteraren?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag kör Kaspersky och Kaspersky säger till när ett program använder min webbkamera. Tänker att det är tillräckligt för att jag inte ska vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Mina laptops... Tejpbit över kameran, så även om den blir hackad finns ingen bild... fysiskt urkopplade mickar i laptopsen och jag använder blåtandshandsfree iallafall för bättre ljud.. så vid ett videomöte bara bort med tejpbiten och aktivera blåtandshandsfreet
Stationär dator.. dra ut usb sladden till kameran... tar lixom 5sekunder att koppla in.

Blåtand är en intressant variant faktiskt, främst då för att enheterna då inte "försvinner" på samma sätt som de som är fysiskt inkopplade. Har kört det en hel del men då bara för ljud, men kanske att det idag finns webcams som är helt trådlösa och som kan aktiveras genom ett enkelt knapptryck. Blåtand är väl tveksamt om det har nog kapacitet för video men kanske det finns någon annan variant med bättre bandbredd via t.ex. någon form av trådlös USB adapter. Det skulle nog lösa vissa kompabilitetsproblem om inte annat då datorn bör se enheten som ständigt inkopplad via en USB adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om nån har hackat din dator så de kan lyssna på mic:en kan de ju läsa alla dina hemliga filer på hårddisken med. Du lär väl inte vara mer hemlig muntligt än i text?

I en förenklad värld så ja men IT-säkerhet är som bekant inte på eller av. Det skulle t.ex. kunna vara någon form av riktad attack mot en viss kommunikationsmjukvara som gör att man kan aktivera ett samtal remote med ljud och bild men som inte gav tillgång till resten av datorn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Vet inte om det duger för dig, men vi kör med Polycom EagleEye Mini via USB på jobbet. Den har möjligheten att avaktivera kamera och mikrofon medan den fortfarande är ansluten. Man ser att kameralinsen fysiskt begränsas och samtidigt så ändrar dioden färg från grön = online till orange.

Ska kolla på det, tack för tipset!

Finns det några flera alternativa produkter med liknande funktioner som vi känner till, gärna då även med inbyggd mikrofon av hyfsad kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag kör Kaspersky och Kaspersky säger till när ett program använder min webbkamera. Tänker att det är tillräckligt för att jag inte ska vara orolig.

Hur fungerar det om du t.ex. har skärmen avstängd/med aktiverad skärmsläckare osv, antar att då skulle mikrofonen och kameran kunna vara aktiv men du skulle förmodligen inte se notisen om det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Blåtand är en intressant variant faktiskt, främst då för att enheterna då inte "försvinner" på samma sätt som de som är fysiskt inkopplade. Har kört det en hel del men då bara för ljud, men kanske att det idag finns webcams som är helt trådlösa och som kan aktiveras genom ett enkelt knapptryck. Blåtand är väl tveksamt om det har nog kapacitet för video men kanske det finns någon annan variant med bättre bandbredd via t.ex. någon form av trådlös USB adapter. Det skulle nog lösa vissa kompabilitetsproblem om inte annat då datorn bör se enheten som ständigt inkopplad via en USB adapter.

Jag har inte en aning... Jag är inte så teknik nördig att jag hänger med i senaste sakerna vad som finns på marknaden
Jag använder samma blåtandshandsfree till mobiltelefon, då jag är mer att försöka ha saker till fler saker än bara en sak.. Man sparar in på antalet prylar
Men har man ingen inbyggd mic så räcker en tejpbit, så slipper man fundera på i och ur-kopplingslösningar..

Till o med facebook grundaren kör med tejpbit på kameran... så man kan ju fundera på vad facebook har för skojiga algoritmer. *hahahahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har inte en aning... Jag är inte så teknik nördig att jag hänger med i senaste sakerna vad som finns på marknaden
Jag använder samma blåtandshandsfree till mobiltelefon, då jag är mer att försöka ha saker till fler saker än bara en sak.. Man sparar in på antalet prylar
Men har man ingen inbyggd mic så räcker en tejpbit, så slipper man fundera på i och ur-kopplingslösningar..

Lite sidenote men även "telefonen" är ju något av en rysare med sina inbyggda mikrofoner och kameror. En av anledningarna till att jag numera skippat root/jailbreak osv helt.

Jag har försökt med att testa att bara köra allt på telefonen (i förhoppningen att det är en lite mer låst enhet) och skippa datorn helt men tycker inte riktigt att det fungerat fullt ut på ett smidigt sätt annat än undantagsvis. Den stora fördelen med det är så klart att det fungerar även när man inte är vid skrivbordet. Att ha klienterna både på datorn och telefonen brukar däremot sällan fungera bra, där det gärna fortsätter ringa på en enhet även om man redan svarat en annan osv. Men kanske att det är värt att fundera ett varv till kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite sidenote men även "telefonen" är ju något av en rysare med sina inbyggda mikrofoner och kameror. En av anledningarna till att jag numera skippat root/jailbreak osv helt.

Varför skulle nån vilja "hacka" just dig?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast inget kommer då att duga, de säkra lösningarna bryter kontakten dvs samma problem. Alla andra är inte helt säkra, pick your poison och ringer folk hela tiden ser jag inte poängen med att stänga av mellan.

Att ingen av oss känner till någon sådan lösning behöver dock inte innebära att dom inte finns, vilket är en anledning till denna tråd. Sen är så klart ingenting helt säkert men det gäller väl IT säkerhet överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att ingen av oss känner till någon sådan lösning behöver dock inte innebära att dom inte finns, vilket är en anledning till denna tråd. Sen är så klart ingenting helt säkert men det gäller väl IT säkerhet överlag.

Jo vi känner till lösningen tejpa för kameran eller dra ur alla sladdar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur fungerar det om du t.ex. har skärmen avstängd/med aktiverad skärmsläckare osv, antar att då skulle mikrofonen och kameran kunna vara aktiv men du skulle förmodligen inte se notisen om det?

Du kan citera flera genom att klicka på "citera flera". Sen på sista inlägget du vill svara på så klickar du citera knappen. Så behöver du inte göra massvis med inlägg.

Men för att svara på frågan. I inställningarna i Kaspersky så kan man klicka i "Blockera åtkomst till webbkameran för alla program". Går att sätta igång när man inte tänkt använda webbkameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har inte en aning... Jag är inte så teknik nördig att jag hänger med i senaste sakerna vad som finns på marknaden
Jag använder samma blåtandshandsfree till mobiltelefon, då jag är mer att försöka ha saker till fler saker än bara en sak.. Man sparar in på antalet prylar
Men har man ingen inbyggd mic så räcker en tejpbit, så slipper man fundera på i och ur-kopplingslösningar..

Till o med facebook grundaren kör med tejpbit på kameran... så man kan ju fundera på vad facebook har för skojiga algoritmer. *hahahahaha*
https://i.ytimg.com/vi/LQ5-Iw-eKfA/maxresdefault.jpg

Mjo men man kan tänka sig att the Zuck är en lite större måltavla än en vanlig svenne.

On topic:

Drar alltid ur kabeln själv, använder camen kanske 1 gång i månaden så det är inte så betungande. Hade varit gött dock att sätta på en knapp på kabeln så man slipper det eviga pillandet med att få i en USB kontakt. Men sen kanske man är onödigt paranoid. Man går ju runt med mick och kamera i mobilen precis överallt ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att ingen av oss känner till någon sådan lösning behöver dock inte innebära att dom inte finns, vilket är en anledning till denna tråd. Sen är så klart ingenting helt säkert men det gäller väl IT säkerhet överlag.

Det argumentet funkar inte i logiska diskussioner, annars kan du fråga de aliens som byggde pyramiderna iom att bara för att vi inte vet att de varit här betyder inte att de inte varit här.

Grunden här är simpel, enda sättet som är helt säkert är att inte ha en koppling till enheten, bryter du kopplingen är det samma som att dra ur?
Möjligen kan du modda webcam och mic till att bara just sensorn och kondensatorn tas ur kretsen med en brytare utan att chipet som styr bryter kopplingen till datorn. Detta är dock helt upp till chipet om det accepterar det utan att kasta error. Micen bör vara störst chans men enheten i sig är fortfarande i risk bara att ingen kan lyssna eller se när du inte har ett samtal. Problemet är väl även just där, det intressanta är väl just vad som ses och sägs i samtalen, inte när du sitter tyst framför datorn.
Utöver det är det mjukvarulösningar vilket aldrig kommer vara helt säkert, Windows kan slå av enheter, likaså finns det sandboxes I olika program som kan blocka access för enheter men de förutsätter att det inte finns en exploit eller annat.

Pick your poison som sagt, fysiskt bryta kontakten eller lev med den minimala risken så länge du håller säkerhetsnivå på datorn up to date.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Mjo men man kan tänka sig att the Zuck är en lite större måltavla än en vanlig svenne.

Jasså är han det. *hihihi*

Att bli target för en hacker är som du säger minimal risk om man inte har speciell position eller kändis.
Största risken är virus/malware där de vill försöka sig på utpressning... Så man ska inte underskatta saker bara för att man vet att man tillhör svenssongruppen.... porrsurfare, fildelningar, piratkopior på spel o programvaror, surfa in på okända sidor.. dessa svenssongrupper riskerar att råka ut för saker till o med större sannolikhet än att våra kära regeringsmedlemmar skulle bli targets

Sedan finns det de med den allmänna foliehatten och tron på skynet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Du kan citera flera genom att klicka på "citera flera". Sen på sista inlägget du vill svara på så klickar du citera knappen. Så behöver du inte göra massvis med inlägg.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509341-automatisk-mul...

Skrivet av Shiftypants:

Men för att svara på frågan. I inställningarna i Kaspersky så kan man klicka i "Blockera åtkomst till webbkameran för alla program". Går att sätta igång när man inte tänkt använda webbkameran.

Verkar dock vara en rätt begränsad funktion att döma av vad dom själva skriver här:

Limitations

Kaspersky Internet Security can control access to cameras that meet one the following requirements:

  • UVC-compatible cameras work with the operating system driver and do not require installation of the driver from the vendor.

  • The camera is connected via USB or IEEE1394 and displayed in Device Manager as Imaging Device.

Kaspersky Internet Security does not control access to:

  • Audio stream from the web camera’s built-in microphone, should the application try to access audio data separately to video data.

  • Built-in or removable drives of the web camera.

  • Other features of the camera.

  • Web camera, if it requests permission from Kaspersky Internet Security when the application is not running and cannot be started (not responding or loading).

https://support.kaspersky.com/15408#block5