Permalänk
Medlem

Vad är det för kontakt?

Hej hittade ett sata kort i gömmorna men har förmodligen inte kvar moderkortet det använts till men vad är det för kontakt? Provade bara för skojs skull med en ledig pci plats på en nyare dator men då ville den inte starta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crew seven:

Hej hittade ett sata kort i gömmorna men har förmodligen inte kvar moderkortet det använts till men vad är det för kontakt? Provade bara för skojs skull med en ledig pci plats på en nyare dator men då ville den inte starta.

https://www.bildtagg.se/file/w3i0xyasnw9jkjjhnhkpu48r

Ser ut som en x1 PCIE vid första anblick. Du har inte möjlighet att dela vad det är för kort? Finns säkert något att söka på. Kan ju finnas någon annat skäl till att datorn inte startar snarare än att det är en unik kontakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser ut som en x1 PCIE vid första anblick. Du har inte möjlighet att dela vad det är för kort? Finns säkert något att söka på. Kan ju finnas någon annat skäl till att datorn inte startar snarare än att det är en unik kontakt.

Ser ut som detta kort

Permalänk
Medlem

PCI Express x1. Passar i alla PCI-Express som är x1 breda eller större.

Den första "tungan" (sett från datorchassit med baksidan till vänster) så är det en "id" för kortet, resterande längd är hur bred buss man får.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ja väldigt lika.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju ett kort med sataportar så kolla bootordningen efter du kopplat i det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju ett kort med sataportar så kolla bootordningen efter du kopplat i det.

Jag har en nyare dator som behöver fler sata portar så tänkte att detta blir perfekt men fick tyvärr inte igång den med det kortet, fungerar utmärkt när kortet inte sitter i behöver man nån adapter?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crew seven:

Jag har en nyare dator som behöver fler sata portar så tänkte att detta blir perfekt men fick tyvärr inte igång den med det kortet, fungerar utmärkt när kortet inte sitter i behöver man nån adapter?

Nej, har du PCIE-port som inte används så ska det vara att tuta och köra.
Om något inte funkar så kan det vara som så att kortet är trasigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin