3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Är det semantik vi diskuterar om. Graden av mättande hos marknaden? Jämfört med tidigare där korten flög ur hyllorna så fort de kom in. Hur är det nu? Är det då att du har intresse investerad i detta och därför inte vill att marknaden går ned?

Jag svarade på en kommentar om att *hela* marknaden var trött på priset i och med att korten inte sålts slut på 2 timmar. Att du sen valde att svara "mättare än innan" på en kommentar som rörde *hela* marknadens status har ingenting med semantik att göra då det aldrig handlade om exakt hur mättad marknaden är.

Jag har aldrig argumenterat emot att marknaden har svalnat, detta är något du har tagit ur luften så du får gärna sluta argumentera emot något jag inte har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

14,5 senast
Helt nytt kort som jag inte hann använda

Det var väll bara en tidsfråga innan det tippar över så man åter igen får sälja begagnade saker till inköpspris eller med förlust. 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfenstein:

Jag svarade på en kommentar om att *hela* marknaden var trött på priset i och med att korten inte sålts slut på 2 timmar. Att du sen valde att svara "mättare än innan" på en kommentar som rörde *hela* marknadens status har ingenting med semantik att göra då det aldrig handlade om exakt hur mättad marknaden är.

Jag har aldrig argumenterat emot att marknaden har svalnat, detta är något du har tagit ur luften så du får gärna sluta argumentera emot något jag inte har skrivit.

Då missuppfattade jag dig. Borde ha varit tydligare, men jag tycker nog att hela marknaden i Sverige är svalare. Så vilken del av marknaden har inte svalnat i motsvarande grad? Kan det vara workstation/quadro du syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

14,5 senast
Helt nytt kort som jag inte hann använda

Hade det varit ett tuf så hade jag kunna tagit det 😉
Max 30cm I längd... 🤦‍♂️

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Sitter och spanar lite på Webhallens hemsida och tittar på deras egna configs.

Vad tror ni om dessa??
25k för ett system med ett 3080ti känns som en bra deal.
Men jag vet inte vad man får för CPU och moderkort då?

https://www.webhallen.com/se/product/336869-Webhallen-Custom-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Sitter och spanar lite på Webhallens hemsida och tittar på deras egna configs.

Vad tror ni om dessa??
25k för ett system med ett 3080ti känns som en bra deal.
Men jag vet inte vad man får för CPU och moderkort då?

https://www.webhallen.com/se/product/336869-Webhallen-Custom-...

Är det inte att man betalar 25k för grafikkortet i sin dator? Vet inte hur Webhallens system funkar riktigt...

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Då missuppfattade jag dig. Borde ha varit tydligare, men jag tycker nog att hela marknaden i Sverige är svalare. Så vilken del av marknaden har inte svalnat i motsvarande grad? Kan det vara workstation/quadro du syftar på.

Marknaden är såklart svalare och det kan och har nog ingen argumenterat emot, men svalare är inte samma sak som helt mättad. Jag tror däremot att det svalnat i varierande grad beroende på kort. Skulle ÅF börja släppa 3080 (rev1.0) kort ett par tusenlappar billigare än vad AMP HOLO för tillfället säljs för så tror jag att dom hade flugit av hyllorna illa kvickt en bra tid framöver då det fortfarande råder extrem brist på just det kortet. Jag tror även det beror på vilket märke som säljs. Hade det t.ex varit 3080 STRIX som sålts för 14500:- så tror jag det gått bra mycket snabbare att sälja slut jämfört med takten AMP HOLO säljs i för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Är det inte att man betalar 25k för grafikkortet i sin dator? Vet inte hur Webhallens system funkar riktigt...

jaaahaaaaaa!
tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

jaaahaaaaaa!
tack

25K är en placeholder på som justeras utefter vilken GPU de får tillgång till för bygget om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

25K är en placeholder på som justeras utefter vilken GPU de får tillgång till för bygget om jag inte missminner mig.

Fan vad segt! Aja bra att veta tack! Då kanske man väntar så att man undviker dagens höga priser.

Fan om webbhallen inte kan säljas 2 dussin 3080 kort på 1 dag så är det något knasigt som har hänt och marknaden kanske är påväg att vända 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fan vad segt! Aja bra att veta tack! Då kanske man väntar så att man undviker dagens höga priser.

Fan om webbhallen inte kan säljas 2 dussin 3080 kort på 1 dag så är det något knasigt som har hänt och marknaden kanske är påväg att vända 😅

min teori är att att marknaden löper parallellt med covid-situationen. När samhället öppnar helt och hållet och allt återgår till det normala kommer man se priserna ligga strax över priset som sattes vid lansering pga folk är villiga att betala mer än priserna som sattes från början. Sedan kommer alla reor och nästa generation gpus.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinewood:

min teori är att att marknaden löper parallellt med covid-situationen. När samhället öppnar helt och hållet och allt återgår till det normala kommer man se priserna ligga strax över priset som sattes vid lansering pga folk är villiga att betala mer än priserna som sattes från början. Sedan kommer alla reor och nästa generation gpus.

Instämmer, om det inte kommer en mining boom deluxe igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Instämmer, om det inte kommer en mining boom deluxe igen.

Min gissning är att nu när vissa viktiga individer har fått upp ögonen för miljön så kommer fler digitala valutor gå mot något annat än mining.

Vem vet, om 5 år kanske all mining har dött och då kan jag köpa ett rtx 3090 för 1000kr 😍😍😍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravnit:

Min gissning är att nu när vissa viktiga individer har fått upp ögonen för miljön så kommer fler digitala valutor gå mot något annat än mining.

Vem vet, om 5 år kanske all mining har dött och då kan jag köpa ett rtx 3090 för 1000kr 😍😍😍

Man vet aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

min teori är att att marknaden löper parallellt med covid-situationen. När samhället öppnar helt och hållet och allt återgår till det normala kommer man se priserna ligga strax över priset som sattes vid lansering pga folk är villiga att betala mer än priserna som sattes från början. Sedan kommer alla reor och nästa generation gpus.

Frågan är, nu när det har sålts så många grafikkort denna generation kommer då nästa att bli extra dyr? Tänker på att många inte är villiga att uppgradera när de har köpt denna.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Frågan är, nu när det har sålts så många grafikkort denna generation kommer då nästa att bli extra dyr? Tänker på att många inte är villiga att uppgradera när de har köpt denna.

Finns ju risk med att AIBs skickar tillbaka gpuer till Nvidia som hände efter förra miningboomen. Nvidia var sena med CMP. Nu är problemet att om miners släpper sina kort så flödar det tiotusentals kort in i begagnatmarknaden. Det kommer trycka ned priser på nyförsäljning och nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Finns ju risk med att AIBs skickar tillbaka gpuer till Nvidia som hände efter förra miningboomen. Nvidia var sena med CMP. Nu är problemet att om miners släpper sina kort så flödar det tiotusentals kort in i begagnatmarknaden. Det kommer trycka ned priser på nyförsäljning och nästa generation.

Trycka ner priset och kanske inte ens få folk att köpa.
🤣😂

Förra
Miningboomen va folk desperata och du kunde köpa en gpu billigt har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Finns ju risk med att AIBs skickar tillbaka gpuer till Nvidia som hände efter förra miningboomen. Nvidia var sena med CMP. Nu är problemet att om miners släpper sina kort så flödar det tiotusentals kort in i begagnatmarknaden. Det kommer trycka ned priser på nyförsäljning och nästa generation.

Varför skulle det trycka ner priset på nästa generation? De tillverkar väl inte lika många om den nuvarande flödar marknaden. Utbud och efterfrågan.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför skulle det trycka ner priset på nästa generation? De tillverkar väl inte lika många om den nuvarande flödar marknaden. Utbud och efterfrågan.

Det trycker nog inte ner priset på nästa generation, men just nu tillverkar dom så mycket dom hinner och kan inte bara smälla i bromsarna, Nvidia har dock pengar på banken så dom kan sitta på lagret ett tag utan att flöda marknaden, frågan är väl om marknaden blir mättad av alla miner kort som säljs nu. Då blir det jobbigt att försöka sälja nya kort för 3×msrp.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en intressant hemsida när jag läste om chip.

"Furthermore, unlike the previous cryptocurrency mining bubble, there is no possibility for a future one. This was the final cryptocurrency GPU based mining bubble. Bitcoin has been fully ASIC for a long time, and Ethereum is moving that way too. More importantly, the Ethereum foundation is making major changes to the network such as moving to a proof of stake model. This will crush mining returns."

https://semianalysis.com/nvidias-2021-bubble-eerily-similar-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag hittade en intressant hemsida när jag läste om chip.

"Furthermore, unlike the previous cryptocurrency mining bubble, there is no possibility for a future one. This was the final cryptocurrency GPU based mining bubble. Bitcoin has been fully ASIC for a long time, and Ethereum is moving that way too. More importantly, the Ethereum foundation is making major changes to the network such as moving to a proof of stake model. This will crush mining returns."

https://semianalysis.com/nvidias-2021-bubble-eerily-similar-t...

Det var lite samma läge i flera år när bitcoin gick över till asic, sen kom ethereum. Det finns flera coins som går att mina fortfarande.. visst är lönsamhet dålig nu men folk som har sysslat med detta i flera år kommer inte bara lägga ner. Ganska naiv antagande...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Varför skulle det trycka ner priset på nästa generation? De tillverkar väl inte lika många om den nuvarande flödar marknaden. Utbud och efterfrågan.

Tänk på RnD-kostnaden. Klart de kan sälja en 4090 för en miljard USD. Risken nu är att de skjuter lanseringen bakåt. Mardrömmen är att släppa 40XX samtidigt som gamla 30XX-kort kommer ut på marknaden. Förutom för @Ozzed. Han rör inte kort som använts för mining. Drömkunden för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tänk på RnD-kostnaden. Klart de kan sälja en 4090 för en miljard USD. Risken nu är att de skjuter lanseringen bakåt. Mardrömmen är att släppa 40XX samtidigt som gamla 30XX-kort kommer ut på marknaden. Förutom för @Ozzed. Han rör inte kort som använts för mining. Drömkunden för Nvidia.

Se det posiotivt. Om inte jag är med och bjuder kan ju du köpa korten billigare. Glöm inte räkna in priset för vad du vill ge dig själv i timlön när du byter fläktarna bara, samt materialkostnaden för dessa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som "vet" vem som tar all vinst på ett kort för 28tkr som "normalt" skall kosta 17tkr?

Antar att sanningen aldrig kommer att komma fram (på detta forum i alla fall), så vi kan väl snacka lite skit emellanåt. Jag misstänker att det är antingen Nvidia eller återförsäljarna, för de är dem som får sälja mindre än vanligt, men ändå måste presentera ökade vinster till sina investerare och aktieägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Är det någon som "vet" vem som tar all vinst på ett kort för 28tkr som "normalt" skall kosta 17tkr?

Antar att sanningen aldrig kommer att komma fram (på detta forum i alla fall), så vi kan väl snacka lite skit emellanåt. Jag misstänker att det är antingen Nvidia eller återförsäljarna, för de är dem som får sälja mindre än vanligt, men ändå måste presentera ökade vinster till sina investerare och aktieägare.

Skulle väl tro att en del av det går till återförsäljaren, och en del av det går till tillverkaren

Permalänk
Inaktiv

Det är knappast en förvåning att Nvidia och AIBs delar på kakan där. Dock är man ju väldigt hemlighetsfull för hur mycket AIBs får betala för gpuerna.

Permalänk

tips: Registrerat konto krävs, auktion snart över!!!
https://psauction.se/item/view/808607/grafikkort-kfa2-geforce...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av adfactory:

tips: Registrerat konto krävs, auktion snart över!!!
https://psauction.se/item/view/808607/grafikkort-kfa2-geforce...

Värt att tänka på är att priset anges plus moms. Så priset just nu (11 400 kronor) + 880 kronor i inropsavgift + 25% moms = 15 350:-.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Värt att tänka på är att priset anges plus moms. Så priset just nu (11 400 kronor) + 880 kronor i inropsavgift + 25% moms = 15 350:-.

Ja okej så priset är alltså 15 350kr om man som privatperson får det för 11 400 kronor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eobet:

Är det någon som "vet" vem som tar all vinst på ett kort för 28tkr som "normalt" skall kosta 17tkr?

Antar att sanningen aldrig kommer att komma fram (på detta forum i alla fall), så vi kan väl snacka lite skit emellanåt. Jag misstänker att det är antingen Nvidia eller återförsäljarna, för de är dem som får sälja mindre än vanligt, men ändå måste presentera ökade vinster till sina investerare och aktieägare.

Jag tror inte det är en ensam del som drar upp priset utan det är utlagt över hela kedjan, med start hos de som tillverkar chippen. Och exempelvis frakt av delar och färdiga kort är mycket dyrare nu. Många bäckar små ger sketadyra grafikkort.

När det gäller eventuell "vinst" på korten på grund av tillgång/efterfrågan på de färdiga korten så delas det nog som vanligt mellan återförsäljare/importörer/tillverkare(Nvidia).

För återförsäljarna så får man dock räkna bort en del av vinsten mot att de behöver sälja kort till förlustpriser nu när de har ett inköpspris som är högre än säljpriset som folk bokade korten för för ett halvår sedan. De behöver alltså kompensera med högre pris för de som beställer idag för att kunna hålla priset oss som bokade ett kort till ett lågt pris utan att riskera företagsekonomin med eventuell konkurs i värsta fallet.