Permalänk

Gemensamt bildgalleri

Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så jag hoppas på att jag inte hamnat helt snett.

Min sambo och jag har ett återkommande problem. Att vi inte hittar något smidigt sätt att gemensamt lagra bilder.
Till kråksången hörs att hon kör iphone med icloud och jag kör android med google photos.

Vi skulle vilja ha ett galleri, tex i google photos, dit jag kan bjuda in hennes icloud konto dit vi båda kan "pötta in" bilder från tex speciella tillfällen eller liknande.
I dagsläget vill vi börja skapa fotoböcker på Önskefoto men vi lyckas inte riktigt att hitta en gemensam yta där vi kan lägga bilder från bådas telefoner.

Hur gör ni?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Sötast

Jag synkar allt till nextcloud. Kan synka flera klienter till samma mappar om man så vill. Då hamnar allt på samma plats och galleri finns inbyggt i nextcloud.

Samt om man synkar till disk på dator så får man alla bilder där också, bara några sekunder efter man tagit fotot.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Verkar finnas ett par bra tips här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1638920-bilder-online-...

Jag personligen kör Plex (med Plex Pass Lifetime) så jag självhostar all media jag har (bilder, musik, serier, filmer) åt mig själv. Plex erbjuder kamerauppladdning men det är allt till ett album/mapp så ingen riktig sortering sker där

Permalänk
Medlem

Testa med OneDrive. Ladda upp det ni vill i samma katalog på OneDrive.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Byt till iPhone, då kan ni enkelt ha en gemensam album som båda kan dela bilder i direkt i fotoappen precis som du vill. Enligt den erfarenheten jag haft med andra albumappar är att det slutar med att man sällan använder dom.

Permalänk
Medlem

Vi kör Google Photos och jag tycker att det fungerar utmärkt även med iPhone. Tar eventuellt lite längre tid för bilden att synkas än när jag körde Android men det känns som ett ickeproblem när det bara handlar om att bilderna ska läggas till i ett gemensamt album. Också trevligt att kunna använda Nest Home som fotoram. Så be henne installera Google Foto på sin telefon, det blir mer eller mindre samma upplevelse som att använda det på Android.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!