Permalänk
Medlem

CPU sitter fast på kylare

Jaha hur blev det så här då?

Kylpastan agerar superlim och håller kvar den stenhårt det går inte att få loss den. Första tanken va att bända upp den med en mejsel men då finns ju risken att man skadar den istället.

Nån som varit med om detta?

Fixade bilden /kenneth
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vrida på den som en skruv är bättre än att bända.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Lite sent att tipsa om detta nu kanske. Men känner man att kylaaren sitter fast. Då kan det vara bra att låta datorn vara igång typ 5 minuter, så cpu'n får lite värme i sig. Sen tar man bort kylaren.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av walkiii:

Lite sent att tipsa om detta nu kanske. Men känner man att kylaaren sitter fast. Då kan det vara bra att låta datorn vara igång typ 5 minuter, så cpu'n får lite värme i sig. Sen tar man bort kylaren.

Som någon annan sa också, vrid som en mutter.

Ett tips är att värma kylflänsen med en hårfön eller dylikt för att på så vis leda ner värmen genom kylaren till cpu'n och därmed få kylpastan varm och lite mer formbar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Man tar två grejer runt cpun, typ två trä eller valfritt material, inte för stora, på var sida om cpun. sedan vrider man.

ungefär som när man vrider kylaren när man lossar i vanliga fall.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tack @Mac83 den kom efter lite vridande.

Vågar man använda samma kylpasta igen, jag som precis köpt en ny tub.

@Tawen Helt ny tub köpt på Inet

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Köp ny pasta Så att det blir bäst kontakt vid om monteringen.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack @Mac83 den kom efter lite vridande.

Vågar man använda samma kylpasta igen, jag som precis köpt ny pasta.

När du separerar kylare och CPU ska det alltid sättas dit ny kylpasta. Ta bort det gamla och på med ny för att undvika små luftbubblor.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

När du separerar kylare och CPU ska det alltid sättas dit ny kylpasta. Ta bort det gamla och på med ny för att undvika små luftbubblor.

Tack brukar alltid köra med ny pasta men kanske inte fick bort allt ordentligt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Jag tänker mig någon smal-lång kniv av något slag för att "såga" bort den "klistrande kylpastan". Tänker att det inte borde skada CPU:n eller kylflänsen om det är i kylpastan som du "sågar igenom".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack brukar alltid köra med ny pasta men kanske inte fick bort allt ordentligt?

Jag brukar köra på denna. Funkar helt ok.
https://www.webhallen.com/se/product/310463-Arctic-ArctiClean...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack brukar alltid köra med ny pasta men kanske inte fick bort allt ordentligt?

Tvätta med någon alkohol, helst 2-propanol men vanlig T-röd funkar. Torka helt torrt med nått som inte luddar, så skall det vara bra sen. Ge fan i acetonen bara, det blir iofs rent men det oxiderar rätt bra, och om man råkar droppa det någonstans där det inte skall vara kan det blir mycket lustiga fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vågar man använda samma kylpasta igen, jag som precis köpt en ny tub.

@Tawen Helt ny tub köpt på Inet

Ja, vafan. Värm med en hårfön nästa gång och vrid lite försiktigt. Det är mer regel än undantag att kylpastan klibbar litegrann.

Visa signatur

---