Fråga innan kvittot skrivs ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ica är ju anslutet till Kivra, så alla kvitton hamnar där direkt. Finns det fler butiker som använder Kivra? Hade varit trevligt med alla kvitton på samma plats egentligen.

Ica är det enda stället jag stött på. Dock så måste man ju antagligen vara medlem för att ett sådant system ska fungera. Tror inte butikerna får tillgång till ens personuppgifter enbart från ett kreditkort ?

Att få kvitto på epost från t.ex. elgiganten funkar ju ganska bra, men risken är ju alltid att man råkar slänga det mailet pga allt spam man får.
Möjligheten att få ge ut tillgång till krypterade personuppgifter via kredit/kontokort och automatiskt få in alla kvitton på kivra vore ju guld. Alla kassasystem är ju redan uppkopplade mot nätet så det bör ju tekniskt sett inte finnas några större hinder

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men alla köp registreras ju så det blir inte svarta pengar bara för att ett kvitto inte skrivs ut.

Så varför kan inte alla butiker börja med det, om kunden inte vill ha ett kvitto så kan väl butiken generera ett eget digitalt kvitto som bokförs i deras system.

Troligtvis för att det inte är gratis att bygga ett nytt kassa system. Många butiker har nog kvar väldigt gamla kassa system som måste bytas ut helt vid såna här ändringar.
T.ex så elgiganten har väl precis bytt ut/håller på att byta sitt typ 20 år gamla DOS system

Skrivet av Daemon:

Ja, ganska. Extrema edge-cases betyder ju inte så mycket i stora sammanhanget.
Kan ju göra "utan"-knappen mindre och inte grön så kanske de mest orutinerade eller vad det nu är inte behöver bli ännu mer förvirrade.

ja det där fallet är väl lite extremt men tycker det händer ganska ofta att folk inte vet att de måste klicka på godkänn t.ex

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skulle vara fint om man kunde välja direkt i betalterminalen, en knapp för godkänn med kvitto och en för utan.

Nej, jag kör blipp med mobiltelefonen i google pay. Vill helst undvika att fysiskt röra vid betalstationer.

Men mindre kvitton (digitalt bundet via ditt kort?) vore bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej, jag kör blipp med mobiltelefonen i google pay. Vill helst undvika att fysiskt röra vid betalstationer.

Men mindre kvitton (digitalt bundet via ditt kort?) vore bättre.

Jag använder också Google Pay men vissa terminaler kräver att man trycker på godkänn ändå.
Men kanske går att lägga till valet i appen också då.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ica är ju anslutet till Kivra, så alla kvitton hamnar där direkt. Finns det fler butiker som använder Kivra? Hade varit trevligt med alla kvitton på samma plats egentligen.

Det finns flera. Ett av dem är jula.

https://www.jula.se/julaclub/digitala-kvitton/