Lägga in win10 install på M2

Permalänk

Lägga in win10 install på M2

Rubrik lika dum som jag blev av lite strul med en halft defekt laptop.

Problemet är att det finns endast en M2 slot för SSD hårdisk, det som satt i är död.
Köpt nytt och börjar installera Windows.. Men där blev det total stopp.

Visar sig att USB portarna är, well, trasiga på fysiskt sätt.
Optiska enheter existerar inte (när man väl slipper dom så behövs det)

Så nu till det jag söker hjälp med.

Kan jag sätta in M2 ssd i min stationära dator och föra över installations fil/program/whatever och plugga in i laptopen och forsätta installation där?

Har bråkat med datorn ett par timmar och tror jag brände alla säkringar i huvudet

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla dina diskar i din stationära. sätt i din M2 ssd i din stationära. Installera Win 10 medan den sitter i stationära.
Ta ur den sen o sätt i laptopen.
Är den instabil även efter att du installerat divrutiner o sånt så kan du testa göra systemåterställning från Win10 på laptopen. Du behöver ingen USB för det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Tänkte sådan banor med, men som sagt koka hjärnan över och blev dum 😂

Tusen tack, ska testa göra det självklaraste

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Viktigt bara att koppla ur alla diskar du har i stationära så du inte raderar nåt på dem eller att Win 10 lägger nåt skit på dem så funkar det inte i laptopen.
Windows är känt för att hitta random diskar o lägga skit på som är viktiga. Även om man specifierar en disk för installation.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jo tack det har jag erfarit ett par gånger redan, 2 4TB diskar låste sig och fick formatera dom med ubuntu, windows total vägra mig tillträde till dem på alla sätt.
Och självklart fungerade inte windows heller efter det, jag vet att jag klantar mig ofta men det var någ det värsta jag varit med om

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Fungerade helt felfritt, nästan sket sig då det var två olika M.2
Stationära har 1 hack i kontakten och laptop 2st

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du kan också göra en upgrade via MS creation tool med laptopen efter du satt i disken med Windows på. Borde lösa problem om det finns några.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Du kan också göra en upgrade via MS creation tool med laptopen efter du satt i disken med Windows på. Borde lösa problem om det finns några.

Bra vid framtida problem, saknade räddningspartition helt i datorn

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

PXE Boot, då bootar man via nätverket för att kunna installera om datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

PXE Boot, då bootar man via nätverket för att kunna installera om datorn.

Det ska jag slänga ett öga på, nätverksporten är hel otroligt nog

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

PXE Boot, då bootar man via nätverket för att kunna installera om datorn.

Kräver väl dock att du sätter upp en windowsserver med deploymenttjänster på innan du kommer få det att fungera? Eller har Microsoft varit bussiga nog att lansera PXE-boot från en vanlig Windows 10-klient till andra klienter på nätverket?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Icetec:

Kräver väl dock att du sätter upp en windowsserver med deploymenttjänster på innan du kommer få det att fungera? Eller har Microsoft varit bussiga nog att lansera PXE-boot från en vanlig Windows 10-klient till andra klienter på nätverket?

Det finns ju andra PXE-servrar än Windows Server:)