Min gamla budgetdator strular, hur göra, uppgraderingspaket eller annan lösning?

Permalänk

Min gamla budgetdator strular, hur göra, uppgraderingspaket eller annan lösning?

Jag har tröttnat på strulet från min gamla dator... Den har strulat under lång tid och min amatörmässiga gissning är att det är troligtvis moderkortets fel, då det ständigt blir driver-problem av den ena eller andra sorten, med många BSOD:s. Temperaturerna har alltid varit bra.

Nu tänker jag att lösningen blir ett byte av huvudkomponenterna, samtidigt som jag vill försöka vara någorlunda framtidssäkrad. Går det att ordna?

Alltså främst byte av moderkort, sekundärt även av processor då jag gissar att sockeln kommer vara av fel sort med ett nytt moderkort, och även då RAM-minne av liknande skäl. Jag vill fortsätta använda GTX 780 tills vidare då det räcker för mina behov för tillfället, men uppgradera i framtiden, om något år eller två...

De gamla komponenter jag har är:
Intel Core i5 2500K 3,3GHz (oklockad)
GTX 780 (ganska nyutbytt, tror inte att det är den som strular)
120+240 GB SSD (Fungerar bra)
Corsair Cooling Hydro H80 (Processorkylning - tar gärna en enklare lösning för kylningen istället)
Corsair HX 850W 80+
ASROCK P67 EXTREME4 GEN3
CORSAIR 2x4GB DDR3 1600MHz

Är en rimlig lösning att köpa ett uppgraderingspaket? T.ex:

https://www.komplett.se/product/1134120/datorutrustning/dator...

https://www.inet.se/produkt/v100978/uppgraderingspaket-intel-... (och köpa till RAM-minne?)

Budgeten är variabel beroende på hur mycket extra nytta varje krona ger, men helst så billig som möjligt men ändå hyfsat framtidssäkrad. Liksom?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

Och just det - mitt Windows 10 är ett gammalt uppgraderat Windows. Kommer det strula när jag vill installera det på ett nytt moderkort? Tror jag köpte en OEM-version. Får jag flytta det?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz