Permalänk
Medlem

Köpråd rolig bil [Max 150k]

Hej!

Kommer om ungefär två månader behöva köpa ny bil och letar efter en rolig begagnad bil för högst ~150k. Har inget större behov av en praktisk bil utan prioriterar körglädje då det eventuellt kan förekomma lite bankörning.

Kör ungefär 1000 mil/år och då mestadels kortare sträckor.

Har hittills kollat på:

  • Ford Fiesta ST MK7 (ca. 2013-2016 års modell)

  • Honda Civic Type-R FN2 (ca. 2008 års modell)

  • Toyota GT86/Subaru BRZ

  • Golf GTI MK6

  • Abarth 595

Har hittills endast provkört en Civic Type-R av de jag listade och fick ett väldigt gott intryck av den. Lite fulsnygg men kul att köra. Dessutom är Honda, vad jag läst, pålitliga bilar som inte kostar skjortan i reparations- och servicekostnader, såvida den är väl omhändertagen.

Vad är era erfarenheter och tankar kring dessa bilar? Kom gärna med förslag om det är någon ni tycker jag missat!

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit på jakt efter en rolig bil men med en liten billigare prislapp.
Tycker du har hittat rätt många trevliga bilar där.

Abarth är en bil jag var väldigt såld på, tycker om utseendet.
Men efter att ha kört en Fiat 500 så tycker jag körställningen var lite udda, fortfarande en rolig bil men kanske inget man orkar leva med en längre tid.
Golf GTI är alltid en Golf GTI, det kan inte gå fel. Ett tips är att kanske även spana på Seat Leon Cupra, en billigare Golf eller Octavia RS.

Fiestan får ju bra kritik i alla tester, men tycker priserna är lite höga..verkar vara eftertraktad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag har själv varit på jakt efter en rolig bil men med en liten billigare prislapp.
Tycker du har hittat rätt många trevliga bilar där.

Abarth är en bil jag var väldigt såld på, tycker om utseendet.
Men efter att ha kört en Fiat 500 så tycker jag körställningen var lite udda, fortfarande en rolig bil men kanske inget man orkar leva med en längre tid.
Golf GTI är alltid en Golf GTI, det kan inte gå fel. Ett tips är att kanske även spana på Seat Leon Cupra, en billigare Golf eller Octavia RS.

Fiestan får ju bra kritik i alla tester, men tycker priserna är lite höga..verkar vara eftertraktad.

Samma här, var väldigt inne på Abarth men har tyvärr hört samma sak om körställningen.

Golfen tycker jag om men känner personligen egentligen inget stort sug efter den, av någon anledning. Leon och Octavia får jag kika närmare på!

Kör senaste generationens(MK8) Fiesta idag, fast med 100 hästarsmotorn. Trevlig bil överlag men tyvärr för dyr om jag ska köpa ST-versionen, utan får då gå på föregående generation. Den har jag hört ska vara bra men jag tycker tyvärr att interiören är så ful att jag mår lite dåligt..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jaharax:

Hej!

Kommer om ungefär två månader behöva köpa ny bil och letar efter en rolig begagnad bil för högst ~150k. Har inget större behov av en praktisk bil utan prioriterar körglädje då det eventuellt kan förekomma lite bankörning.

Kör ungefär 1000 mil/år och då mestadels kortare sträckor.

Har hittills kollat på:

  • Ford Fiesta ST MK7 (ca. 2013-2016 års modell)

  • Honda Civic Type-R FN2 (ca. 2008 års modell)

  • Toyota GT86/Subaru BRZ

  • Golf GTI MK6

  • Abarth 595

Har hittills endast provkört en Civic Type-R av de jag listade och fick ett väldigt gott intryck av den. Lite fulsnygg men kul att köra. Dessutom är Honda, vad jag läst, pålitliga bilar som inte kostar skjortan i reparations- och servicekostnader, såvida den är väl omhändertagen.

Vad är era erfarenheter och tankar kring dessa bilar? Kom gärna med förslag om det är någon ni tycker jag missat!

Själv har jag en stående bevakning på blocket på Ford Focus ST från 05-08, dvs mk2. Dom har oftast gått en liten bit, men det är en Volvo T5a i dem, så givet att resten är okej så borde motorn vara i skick.
Går för mellan 50-100k. Tycker framförallt den generationen ser mycket bättre ut än efterkommande.
Hade själv en sån som andra bil, och saknar körkänslan i dem, därav bevakningen.
På den tiden fanns det ett riktigt trevligt Mongoose avgaskitt att sätta på dem för ett mumsigt ljud, men även i standardutförande gjorde de sig påminda. Öppet luftfilter är nog önskvärt ändå.

De fungerar även som andra "familjebil", så länge du inte behöver galet mycket plats för barnvagnar och skit. Men det går definitivt att köra en vända till IKEA om det kniper.
Inget ISOFIX dock, om det är viktigt.

Ska du köra engagerat i dem behöver du nog förstärka ramen i framvagnen en aning, men det finns (fanns iaf) doningar relativt lättillgängligt för att minska flexen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits för 3 år sedan och mitt val föll på en Peugeot 206 RC, billig att underhålla, fantastiskt rolig och en bra ingångsbil för bana. Faktum är att jag har mer roligt i den än nyare bilar, även bilar som har flertalet hundra hästar då Peugeoten är från en era där man definitivt har mer kontakt med vägen. Den är rolig för motorn varvar upp till tror det är 7500 eller 7800, så den låter riktigt kul. Jag ska eventuellt sälja min då det inte blev så mycket bankörning i somras, PM om intresse, väl omhändertagen och försiktigt förbättrad med bromsar som du behöver för bana och några andra saker, kanske lite för gammal för vad du tänkt, men skulle helt klart rekommendera modellen för det du beskriver (köp inte 207 RC bara eller senare, inte samma sak).

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Har du inget behov av en praktisk bil och vill köra bana är mitt tips Mazda MX-5(Miata)! Har själv en äldre modell (generation 2) och den är hur rolig som helst. Dessutom väldigt billig att äga. För 150k får du en förra generationen (3) i riktigt fint skick.

Permalänk
Medlem

GT86/BRZ, Mazda MX-5, Nissan 350Z & 370Z, Honda S2000 (om det finns några kvar), BMW Z4, Porsche Boxster. Finns mycket roligt att välja på. Mazda MX-5 är roliga att köra och GT86:an är väldigt lättkörd. De skulle jag kika på först.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

BMW 130i är svåra att hitta men grymma i manuellt utförande. Går för 100-150k.

Mest körglädje/effekt för pengarna måste nog ändå vara en BMW 335i med N54-motorn. Trimvänliga som f*n och enorm eftermarknad med gott om guider och videos vilket är tacksamt om man skruvar lite själv.

Om din budget är 150k så är tyvärr BRZ/GT86 ute ur bilden.

Personligen skulle jag hitta en E90 335i för runt 125-130k och lägga resten på service, bromsar/belägg/vätska, dämpare och däck så har du en lagom praktisk och bekväm sedan som ändå kan "vakna till liv" och köra på bana.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

BMW 130i är svåra att hitta men grymma i manuellt utförande. Går för 100-150k.

130 är kul små smidiga bilar med hyfsat mycket mos
Men de är lite klurig kompromiss mellan all around bil och mer baninriktad bil:
Rätt stötig för allmänt bruk, men kanske ändå inte riktigt tillräckligt "kontrollerad" för att duga även för banbruk. Diffbroms tror jag är ovanligt också (min har det inte), plus att bromsar mm inte lär palla speciellt mycket i original.

Även lite sällsynta, så tex 330 kanske till och med blir mer prisvärd i vissa lägen?
Och de senare 135/335 lär ha klart mer trimpotential OM det är något man tror man vill/behöver. (vilket inte alls är säkert IMHO)

---

Kanske kolla upp Renault olika RS-modeller också? (Megane osv)
Ska ha riktigt bra och underhållande väghållning om än kanske inte alltid roligaste motorerna. Kanske inte allra bästa kvaliteten/driftsäkerheten heller, men lär vara mindre pengar än motsvarande Type R tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

130 är kul små smidiga bilar med hyfsat mycket mos
Men de är lite klurig kompromiss mellan all around bil och mer baninriktad bil:
Rätt stötig för allmänt bruk, men kanske ändå inte riktigt tillräckligt "kontrollerad" för att duga även för banbruk. Diffbroms tror jag är ovanligt också (min har det inte), plus att bromsar mm inte lär palla speciellt mycket i original.

Men lite sällsynta så tex 330 kanske till och med blir mer prisvärd i vissa lägen?
Och de senare 135/335 lär ha klart mer trimpotential OM det är något man tror man vill/behöver. (vilket inte alls är säkert IMHO)

---

Kanske kolla upp Renault olika RS-modeller också? (Megane osv)
Ska ha riktigt bra och underhållande väghållning om än kanske inte alltid roligaste motorerna. Kanske inte allra bästa kvaliteten/driftsäkerheten heller, men lär vara mindre pengar än motsvarande Type R tex.

Kul att du nämnde 330i då jag råkar äga en manuell 330i sedan med sportdämpningen. Lite stötigt nu på de hårdpackade snövägarna men annars långt ifrån jobbigt. Höjdpunkten är nog N52-motorn som är något sorts underverk, låter bra, trycker på bra och pålitlig på riktigt. Tyvärr ganska "torrt" på markaden men en schysst E90 330i manuell "borde" gå för runt 80k. Jag skulle säga att 330i med sina 258hk är definitionen av "lagom" effekt, inte slö på något sätt men drar inte heller med sig nackdelarna av en stor/trimmad/stark motor.

Då finns det rejäl marginal för att ban-preppa den plus att de är lagom praktiska med riktiga baksäten och har gott om eftermaknad att frossa i.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem

Subaru Impreza Turbo, jag personligen älskar karossen GC8. Alltså den tidiga varianten.
Helst skall man satsa på en STI då de inte är lika känsliga som WRX.

Toyota Chaser
Toyota Aristo/Lexus GS300
Mazda RX8 R3
Mazda 3/6 MPS
Nissan 350Z/370Z

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Vill du ha en bil som är billig i underhåll och grymt rolig att köra både på bana och på landsväg så är Civic FN2 det bästa valet.
Får du tag på en 2010 i Championship White så har du diffad låda på den med.

Permalänk

Är du ute efter ren körglädje, och inte bara lite tryck bakåt i stolen, kom ihåg att en lätt bil alltid (i princip) är en rolig bil! 335i i all ära det skjuter på rätt bra men hur kul har du med 1700kg eller kring där med alla möjliga hjälpmedel, när du pressar ordentligt. Ska du dessutom köra bana så äter en tung bil betydligt mer på bromsar.

Räds du inte framhjulsdrivet så har du, utöver de förslagen som du själv skrev, även Clio RS. Inte kört eller åkt men åkt Megane RS på bana och man ska komma ihpg att Renault kan sin racing, så tror defentivt Clio RS är både rolig och vass i rätt händer.

Kör själv gammal BMW som mest går trackdays och glassätande nu och kan verkligen trycka igen på att en lätt bil, ÄR en rolig bil med små medel. Tror verkligen GT86/BRZ kan ge mycket här, drivs på rätt hjul med Som ovan skriver så tror jag även rätt 1-serie kan vara schysst. Behöver inte vara större än 125/130 men hitta en utan taklucka då så väger den 4-60kg mindre. En mappad 125i tror jag landar kring 280-290 hk och minns jag rätt är det en 4a i den = lägre vikt än sexan.

Hoppas du hittar något roligt, och se verkligen till att testa bana på en trackday. Att köra fort vid rödljus eller landsväg har ingenting mot det

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSuperSweden:

Är du ute efter ren körglädje, och inte bara lite tryck bakåt i stolen, kom ihåg att en lätt bil alltid (i princip) är en rolig bil! 335i i all ära det skjuter på rätt bra men hur kul har du med 1700kg eller kring där med alla möjliga hjälpmedel, när du pressar ordentligt. Ska du dessutom köra bana så äter en tung bil betydligt mer på bromsar.

Räds du inte framhjulsdrivet så har du, utöver de förslagen som du själv skrev, även Clio RS. Inte kört eller åkt men åkt Megane RS på bana och man ska komma ihpg att Renault kan sin racing, så tror defentivt Clio RS är både rolig och vass i rätt händer.

Kör själv gammal BMW som mest går trackdays och glassätande nu och kan verkligen trycka igen på att en lätt bil, ÄR en rolig bil med små medel. Tror verkligen GT86/BRZ kan ge mycket här, drivs på rätt hjul med Som ovan skriver så tror jag även rätt 1-serie kan vara schysst. Behöver inte vara större än 125/130 men hitta en utan taklucka då så väger den 4-60kg mindre. En mappad 125i tror jag landar kring 280-290 hk och minns jag rätt är det en 4a i den = lägre vikt än sexan.

Hoppas du hittar något roligt, och se verkligen till att testa bana på en trackday. Att köra fort vid rödljus eller landsväg har ingenting mot det

Vad menar du med "alla möjliga hjälpmedel"? I E90 tar det 3 sekunder så är det avstängt, BMW har t.o.m placerat knappen väldigt centralt och lättillgängligt vilket knappast är en slump.

En 125 med raka fyran är ett utmärkt förslag, cirka 280hk och 340nM på steg 1 är mycket prestanda i liten bil. Kan dock vara svårt att hitta en under 150k då de är ovanligan men inte alls omöjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk

Hade en abarth 595 comp till bandagar, roligare bil att köra är svårt att hitta och då har jag testat en hel del.
180hk plus chip.
Underbart ljud och många ville testa, inklusive ferrari-nissarna som även dom blev lite kära. (en av dom köpte en 695:a veckan efter han provat min)
Körställningen är väl inte direkt något problem, då är det större problem att den är stenhård i fjädringen om man ska ha den som vardagsbil.
Men kommer skaffa en igen när jag har tid för att köra på bana.
Överstyrd och understyrd på en gång

Det går att hitta snabbare, men med mer körglädje är svårt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Köp en Mazda RX-8 eller en Mazda MX-5!
Båda bakhjulsdrivna, körglada och driftsäkra.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Har du inget behov av en praktisk bil och vill köra bana är mitt tips Mazda MX-5(Miata)! Har själv en äldre modell (generation 2) och den är hur rolig som helst. Dessutom väldigt billig att äga. För 150k får du en förra generationen (3) i riktigt fint skick.

Ja MX-5 verkar trevlig! Jag planerar att använda bilen året om, är det något du också gjort? Tänker hur en soft-top upplevs på vintern?

Skrivet av TheSuperSweden:

Är du ute efter ren körglädje, och inte bara lite tryck bakåt i stolen, kom ihåg att en lätt bil alltid (i princip) är en rolig bil! 335i i all ära det skjuter på rätt bra men hur kul har du med 1700kg eller kring där med alla möjliga hjälpmedel, när du pressar ordentligt. Ska du dessutom köra bana så äter en tung bil betydligt mer på bromsar.

Räds du inte framhjulsdrivet så har du, utöver de förslagen som du själv skrev, även Clio RS. Inte kört eller åkt men åkt Megane RS på bana och man ska komma ihpg att Renault kan sin racing, så tror defentivt Clio RS är både rolig och vass i rätt händer.

Kör själv gammal BMW som mest går trackdays och glassätande nu och kan verkligen trycka igen på att en lätt bil, ÄR en rolig bil med små medel. Tror verkligen GT86/BRZ kan ge mycket här, drivs på rätt hjul med Som ovan skriver så tror jag även rätt 1-serie kan vara schysst. Behöver inte vara större än 125/130 men hitta en utan taklucka då så väger den 4-60kg mindre. En mappad 125i tror jag landar kring 280-290 hk och minns jag rätt är det en 4a i den = lägre vikt än sexan.

Hoppas du hittar något roligt, och se verkligen till att testa bana på en trackday. Att köra fort vid rödljus eller landsväg har ingenting mot det

Renault har jag helt missat, det måste jag kika på!
Efter att ha undersökt lite mer så tror jag GT86 är lite för dyr i inköp, men får försöka testköra någon och se om det kan få mig att höja budgeten

Har inget emot BMW men tror tyvärr underhållskostnader är lite för mycket mot vad jag är villig att betala. Helförsäkring från 1200/månad för en 330i t.ex. 1-serie har jag dålig koll på så det får jag undersöka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Hej!

Kommer om ungefär två månader behöva köpa ny bil och letar efter en rolig begagnad bil för högst ~150k. Har inget större behov av en praktisk bil utan prioriterar körglädje då det eventuellt kan förekomma lite bankörning.

Kör ungefär 1000 mil/år och då mestadels kortare sträckor.

Har hittills kollat på:

  • Ford Fiesta ST MK7 (ca. 2013-2016 års modell)

  • Honda Civic Type-R FN2 (ca. 2008 års modell)

  • Toyota GT86/Subaru BRZ

  • Golf GTI MK6

  • Abarth 595

Har hittills endast provkört en Civic Type-R av de jag listade och fick ett väldigt gott intryck av den. Lite fulsnygg men kul att köra. Dessutom är Honda, vad jag läst, pålitliga bilar som inte kostar skjortan i reparations- och servicekostnader, såvida den är väl omhändertagen.

Vad är era erfarenheter och tankar kring dessa bilar? Kom gärna med förslag om det är någon ni tycker jag missat!

Har ägt både EP3 och FN2, hittar du en fin EP3 hade jag lätt tagit det framför en FN2. Körglädjen är SÅ mycket bättre i EP3 samt att det finns mycket mycket mer och billigare eftermarknadsdelar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Tillägg på 595, om så köp comp eller turismo, 140hk-varianten är bara en 500 med annat märke på.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Ja MX-5 verkar trevlig! Jag planerar att använda bilen året om, är det något du också gjort? Tänker hur en soft-top upplevs på vintern?

Renault har jag helt missat, det måste jag kika på!
Efter att ha undersökt lite mer så tror jag GT86 är lite för dyr i inköp, men får försöka testköra någon och se om det kan få mig att höja budgeten

Har inget emot BMW men tror tyvärr underhållskostnader är lite för mycket mot vad jag är villig att betala. Helförsäkring från 1200/månad för en 330i t.ex. 1-serie har jag dålig koll på så det får jag undersöka!

Jag själv har valt att endast ha den som en sommarbil. Jag är med i Svenska Miata-klubben och det är flera som har den på vintern också så det går såklart. Vill man ha en mer ombonad känsla så finns det hardtop att sätta på. Det mesta är billigt när det gäller MX-5 så vill du hålla nere kostnaderna är det ett helt klart bra val.

Permalänk
Medlem

Hade själv en GT86 ett tag (manuell), det var en väldigt trevlig bil och den kan nog komma till rätta på bana. Den var dock ganska slö i min mening, beror kanske på vad man kört innan också.
Man fick även jobba mycket med växlarna eftersom de krävdes höga varvtal för att få lite ös i den.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av Grejsi:

Vad menar du med "alla möjliga hjälpmedel"? I E90 tar det 3 sekunder så är det avstängt, BMW har t.o.m placerat knappen väldigt centralt och lättillgängligt vilket knappast är en slump.

En 125 med raka fyran är ett utmärkt förslag, cirka 280hk och 340nM på steg 1 är mycket prestanda i liten bil. Kan dock vara svårt att hitta en under 150k då de är ovanligan men inte alls omöjligt.

Ja men "avstängt" betyder ofta inte helt avstängt i utan systemen finns ofta där i bakgrunden. Sen var la inte mitt stora fokus på att hjälpedel av vissa slag ger en sämre koppling mellan bil-förare... Men tänker jag till så finns det till exempel den moderna elektroniska styrningen som är ju kända för att ge dålig feedback till föraren istället för en vanlig styrsnäcka. Men visst hade jag gärna haft iaf ABS i min egen bil för bankörning, men olika antispinn, antisladd osv klarar man sig utan om man vill känna sig som ett med bilen

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Hade en abarth 595 comp till bandagar, roligare bil att köra är svårt att hitta och då har jag testat en hel del.
180hk plus chip.
Underbart ljud och många ville testa, inklusive ferrari-nissarna som även dom blev lite kära. (en av dom köpte en 695:a veckan efter han provat min)
Körställningen är väl inte direkt något problem, då är det större problem att den är stenhård i fjädringen om man ska ha den som vardagsbil.
Men kommer skaffa en igen när jag har tid för att köra på bana.
Överstyrd och understyrd på en gång

Det går att hitta snabbare, men med mer körglädje är svårt

Skrivet av orig_rejser:

Tillägg på 595, om så köp comp eller turismo, 140hk-varianten är bara en 500 med annat märke på.

Jag har inte jättehöga krav på komfort men den ska även agera vardagsbil så fjädringen kanske inte låter jättekul då.. får helt enkelt försöka hitta en att provköra! För ljudet är ju, som du säger, helt otroligt!

Skrivet av Adnerhill:

Har ägt både EP3 och FN2, hittar du en fin EP3 hade jag lätt tagit det framför en FN2. Körglädjen är SÅ mycket bättre i EP3 samt att det finns mycket mycket mer och billigare eftermarknadsdelar!

Hur upplever du komforten i båda bilarna? Absolut inget emot en EP3 egentligen, mest utgått från FN2 då det är den jag testat

Permalänk

https://streamable.com/7lbb1y för att vara en pyttebil så lät den skönt.
Dock lät den ju bättre när man körde den.
Stora turbon på

imperfekt, yt krånglade
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSuperSweden:

Ja men "avstängt" betyder ofta inte helt avstängt i utan systemen finns ofta där i bakgrunden. Sen var la inte mitt stora fokus på att hjälpedel av vissa slag ger en sämre koppling mellan bil-förare... Men tänker jag till så finns det till exempel den moderna elektroniska styrningen som är ju kända för att ge dålig feedback till föraren istället för en vanlig styrsnäcka. Men visst hade jag gärna haft iaf ABS i min egen bil för bankörning, men olika antispinn, antisladd osv klarar man sig utan om man vill känna sig som ett med bilen

Jag kan intyga att den stänger av helt och hållet på E90. Det finns dock ett mellanläge som låter en sladda lite lagom och sedan "håvar in" bilen efter några sekunder.

Just styrningen är det rejäl skillnad på, när jag kör t.ex 2021 års Passat med elservo så är det otroligt tydligt vad mycket sämre känslan är. Elservo känns i jämförelse som att det sitter skruvar löst och ratten och hjulen knappt hänger ihop.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Jag har inte jättehöga krav på komfort men den ska även agera vardagsbil så fjädringen kanske inte låter jättekul då.. får helt enkelt försöka hitta en att provköra! För ljudet är ju, som du säger, helt otroligt!

Hur upplever du komforten i båda bilarna? Absolut inget emot en EP3 egentligen, mest utgått från FN2 då det är den jag testat

FN2 hade helt klart mer komfort, dock hade jag race version utan AC och högtalare från fabrik etc. Men EP3 hade mycket mer körglädje. Körde min EP3 både original ett tag, stancad ett tag och helt rensad med glasfiber stolar etc ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Brorsan kommer få ärva en E30 318is som snart rullat 6k mil inom snar framtid, pedant skött och allt i original, har försökt gnälla att jag vill köpa den av honom men han vägrar än så länge
Riktigt rolig o köra

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men utan tvekan BMW 335i
Roligare än så kan man nog inte få för den slanten!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Har hittills endast provkört en Civic Type-R av de jag listade och fick ett väldigt gott intryck av den. Lite fulsnygg men kul att köra. Dessutom är Honda, vad jag läst, pålitliga bilar som inte kostar skjortan i reparations- och servicekostnader, såvida den är väl omhändertagen.

Vad är era erfarenheter och tankar kring dessa bilar? Kom gärna med förslag om det är någon ni tycker jag missat!

Hade själv en banpreppad EP3:a när det begav sig. FN2:an var ju inte lika vild, men fortfarande en rolig bil och sjukt pålitlig och tålig. Växellådan är fantastisk. Dock om du skulle ha möjlighet att lägga några tusenlappar till så borde du kunna få en okej FK2 för strax under 200tkr och då öppnar sig en helt ny värld. Ett litet chip och du har 350 driftsäkra daily driver hästar.

Så mycket pisk och stryk dessa bilar får och ändå håller, det är helt otroligt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Köp en Mazda RX-8 eller en Mazda MX-5!
Båda bakhjulsdrivna, körglada och driftsäkra.

Njae, RX8 skulle jag inte våga lägga i driftsäkerkategorin... Wankelsnurran verkar har lite för många issues när de blir äldre för att det ska vara en säker sanning, av vad jag läst/sett. Kan vara en kul bil, men nog inte tryggt köp direkt.

Skrivet av Jaharax:

Renault har jag helt missat, det måste jag kika på!

Jag nämnde dem tidigare också
Jag läste mycket Evo (brittisk biltidning) för några år sen och de hyllade konsekvent RS-modellerna!

Skrivet av Jaharax:

Har inget emot BMW men tror tyvärr underhållskostnader är lite för mycket mot vad jag är villig att betala. Helförsäkring från 1200/månad för en 330i t.ex. 1-serie har jag dålig koll på så det får jag undersöka!

Ja på försäkring kan nog 130i (konstigt nog) vara billigare! Min 130i kostar inte speciellt mycket mer än kompisens förra 120i och mindre än hans nyare 320d om jag minns rätt. (sen är jag kanske lite äldre än vissa i tråden så får lite bättre premie också )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.