Permalänk
Medlem

Nissan Sunny GTI-R

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, RX8 skulle jag inte våga lägga i driftsäkerkategorin... Wankelsnurran verkar har lite för många issues när de blir äldre för att det ska vara en säker sanning, av vad jag läst/sett. Kan vara en kul bil, men nog inte tryggt köp direkt.

Sanning med modifikation. Rx8an är vad som gjort att wankeln har dåligt rykte. Man var tvungen att nå utsläppskraven och eftersom wankeln använder olja som alla motorer att smörja insidan, men till skillnad från kolv motorn så förbränner man nästan all olja som hamnar i wankeln och därmed gav höga avgasutsläpp.

Rx8an Renesis motor minskade man tillförelsen med olja som sprutade in och gjorde att den skar ihop väldigt tidigt (så illa som 1000mil).

Rx7an (92+) har inga problem. Däremot ska man inte köpa den om man håller pengar kärt. Den dricker bensin som ett svart hål (Räkna med 2-4000 i månaden om du bara kör lör o sön). Och ja den kräver att man ser efter den mer än om man till exempel köper en 4 cyl.

Till TS. Jag har ägt både FN2 Type R och 2 st EP3or. Största skillnaderna i dagsläget skulle jag säga är komforten. Ep3an har inte till exempel cruisecontrol, stolsvärmare, något taskig klimatanläggning om du inte hittar en med digtala kontroller (som en nål i hö heter de va). Omoddade är svåra att hitta om det är nåt som är viktigt. Och nu även lågmilare. Båda bilarna kan låta fantastiskt.

FN2an är lite stelare. Men det märks inte mycket. Men som sagt den har speciellt om du finner en 2010 mycket bättre komfort.

Men jag själv saknar mer ep3orna jag haft än vad jag saknar fn2an. Kör idag CRZ. Är som en strypt Fn2 och en 91a RX7 Turbo

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Har en BMW 335i E92 (ca 400hk). Mycket roligare bil för pengarna är nog svårt att hitta. Ett tune och ett par bra däck så har du en grym bil. Coils, en LSD och steg 2+ så blir den ännu bättre.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, RX8 skulle jag inte våga lägga i driftsäkerkategorin... Wankelsnurran verkar har lite för många issues när de blir äldre för att det ska vara en säker sanning, av vad jag läst/sett. Kan vara en kul bil, men nog inte tryggt köp direkt.
Jag nämnde dem tidigare också

Hade min i flera år utan problem. bara man bytte olja med jämna mellanrum så är det inga problem. Wankeln har ju inte så många rörliga delar, men har hört om vissa som haft problem med sina.
Iallfall är den grymt kul på bana, riktigt välbalanserad och kommunikativ. Gillade den bättre än GT3 til och med. Visst var RX-8 slöare (såklart) men den var roligare i kurvorna.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

https://streamable.com/7lbb1y för att vara en pyttebil så lät den skönt.
Dock lät den ju bättre när man körde den.
Stora turbon på

Den lät inte helt fel du!

Skrivet av Adnerhill:

FN2 hade helt klart mer komfort, dock hade jag race version utan AC och högtalare från fabrik etc. Men EP3 hade mycket mer körglädje. Körde min EP3 både original ett tag, stancad ett tag och helt rensad med glasfiber stolar etc ett tag.

Får ta och försöka hitta en EP3 att provköra. Synd att de verkar vara lite ovanligare än FN2:an, speciellt då jag helst vill ha en i original..

Skrivet av Jumpcut:

Hade själv en banpreppad EP3:a när det begav sig. FN2:an var ju inte lika vild, men fortfarande en rolig bil och sjukt pålitlig och tålig. Växellådan är fantastisk. Dock om du skulle ha möjlighet att lägga några tusenlappar till så borde du kunna få en okej FK2 för strax under 200tkr och då öppnar sig en helt ny värld. Ett litet chip och du har 350 driftsäkra daily driver hästar.

Så mycket pisk och stryk dessa bilar får och ändå håller, det är helt otroligt.

En FK2 vore ju fantastiskt kul, tyvärr skulle en från 2015 kosta mig från 1500 kronor/månaden i försäkring, ca. 3 gånger mer än vad en FN2 skulle kosta

Ju mer jag kollar runt så dras jag mer mot Civic, FN2 eller EP3. Får dock ta och provköra några fler bilar, tur att man har lite tid på sig!

Permalänk
Skrivet av Jaharax:

Den lät inte helt fel du!

Får ta och försöka hitta en EP3 att provköra. Synd att de verkar vara lite ovanligare än FN2:an, speciellt då jag helst vill ha en i original..

En FK2 vore ju fantastiskt kul, tyvärr skulle en från 2015 kosta mig från 1500 kronor/månaden i försäkring, ca. 3 gånger mer än vad en FN2 skulle kosta

Ju mer jag kollar runt så dras jag mer mot Civic, FN2 eller EP3. Får dock ta och provköra några fler bilar, tur att man har lite tid på sig!

EP3 är grymt fina bilar och går bättre på bana än en FN2, men komforten/ljudnivån i kupén är inte den samma.
Här kommer bild på brorsans EP3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Den lät inte helt fel du!

Får ta och försöka hitta en EP3 att provköra. Synd att de verkar vara lite ovanligare än FN2:an, speciellt då jag helst vill ha en i original..

En FK2 vore ju fantastiskt kul, tyvärr skulle en från 2015 kosta mig från 1500 kronor/månaden i försäkring, ca. 3 gånger mer än vad en FN2 skulle kosta

Ju mer jag kollar runt så dras jag mer mot Civic, FN2 eller EP3. Får dock ta och provköra några fler bilar, tur att man har lite tid på sig!

Hade hållt koll på https://hondaklubben.com/forum/ just nu är där ingen vetting på blocket iallafall

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är lätt att hamna i siffror och allra helst motoreffekt när man letar rolig bil. Prova istället säger jag.

Någon nämnde 206rc och de börjar väl bli gamla men ack så rolig att busa med. Ford fiesta st hör också till den ligan som exempel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av de Hondor jag haft (S2000*2, EP3 -01, EK4 -98, FK2 -15) så är S2000 helt klart den jag fått ut mest glädje av, speciellt på bana. FK2 är (kanske oväntat) den jag gillade minst. Den kändes inte speciell på något sätt, bara "snabb och klumpig". EK4 var märkbart lättast av dem alla och riktigt rolig på bana, men riktigt tråkig på gatan istället.

Nu är S2000 kanske strax över eller precis i toppen av budgeten, och om jag skulle välja bort den hade jag helst haft kvar EK4an för bankörningen för den var så jäkla billig och rolig. Med det sagt så använder jag mina hobbybilar i princip primärt för bankörning och inte glass- eller vardagskörning så de har inte varit i orginalskick. Av de du velar mellan hade jag helt klart gått på EP3, bra valuta för pengarna. Om du kan höja din budget lite så skulle jag annars rekommendera Lotus Elise av äldre modell om du kan hitta någon runt 150-200k, jag vet att de finns. Billiga i drift, stadigt andrahandsvärde, extremt lätta och inte alls så trötta som man tror med 120-160hk. Jag har själv kört flera Elise och Exige på bana och gata och jag väljer S2000 alla dagar i veckan Men de är riktigt trevliga ändå! Jag har även provat GT86 på bana och den påminner mycket om S2000. Men en GT86 går nog att klämma in i din nuvarande budget. De funkar dessutom utmärkt som vardagsbil året runt eftersom det är en modern Toyota med tak över huvudet.

Som kuriosa så har jag aldrig haft några maskinella haverier (bromsar och hjullager borträknat) på banan under 12 års tid med Honda utan några direkta modifikationer under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

EP3 är grymt fina bilar och går bättre på bana än en FN2, men komforten/ljudnivån i kupén är inte den samma.
Här kommer bild på brorsans EP3.

https://www1.garaget.org/archive/42/41613/420160/420160-3982439-Q5M7Q5oJ64ApU9ny.jpg

Sjukt fin! Tycker den ser betydligt modernare ut än vad den faktiskt är

Skrivet av Adnerhill:

Hade hållt koll på https://hondaklubben.com/forum/ just nu är där ingen vetting på blocket iallafall

Tack! Den sidan kände jag inte till

Skrivet av pasen:

Av de Hondor jag haft (S2000*2, EP3 -01, EK4 -98, FK2 -15) så är S2000 helt klart den jag fått ut mest glädje av, speciellt på bana. FK2 är (kanske oväntat) den jag gillade minst. Den kändes inte speciell på något sätt, bara "snabb och klumpig". EK4 var märkbart lättast av dem alla och riktigt rolig på bana, men riktigt tråkig på gatan istället.

Nu är S2000 kanske strax över eller precis i toppen av budgeten, och om jag skulle välja bort den hade jag helst haft kvar EK4an för bankörningen för den var så jäkla billig och rolig. Med det sagt så använder jag mina hobbybilar i princip primärt för bankörning och inte glass- eller vardagskörning så de har inte varit i orginalskick. Av de du velar mellan hade jag helt klart gått på EP3, bra valuta för pengarna. Om du kan höja din budget lite så skulle jag annars rekommendera Lotus Elise av äldre modell om du kan hitta någon runt 150-200k, jag vet att de finns. Billiga i drift, stadigt andrahandsvärde, extremt lätta och inte alls så trötta som man tror med 120-160hk. Jag har själv kört flera Elise och Exige på bana och gata och jag väljer S2000 alla dagar i veckan Men de är riktigt trevliga ändå! Jag har även provat GT86 på bana och den påminner mycket om S2000. Men en GT86 går nog att klämma in i din nuvarande budget. De funkar dessutom utmärkt som vardagsbil året runt eftersom det är en modern Toyota med tak över huvudet.

Som kuriosa så har jag aldrig haft några maskinella haverier (bromsar och hjullager borträknat) på banan under 12 års tid med Honda utan några direkta modifikationer under huven.

Ja många här, och i andra forum, verkar tycka om EP3:an. Helt klart något jag får kolla närmare på innan jag bestämmer mig

Har du kört automat eller manuell GT86:a? Trodde de flesta körde manuell, men av Blocket-annonser att döma så verkar automat vara betydligt vanligare.

S2000 vore riktigt trevligt men tror tyvärr den är lite över min budget. Och Elise hittade jag ingen på Blocket, så vet inte vad de kan ligga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Har du kört automat eller manuell GT86:a? Trodde de flesta körde manuell, men av Blocket-annonser att döma så verkar automat vara betydligt vanligare.

S2000 vore riktigt trevligt men tror tyvärr den är lite över min budget. Och Elise hittade jag ingen på Blocket, så vet inte vad de kan ligga på.

¨
Jag har bara kört manuell GT86 och jag tror majoriteten av bilarna som sålts är manuella, även om det kanske inte ser ut så på blocket just nu, men jag vet inte säkert. Lotus Elise växer inte på träd, men de finns och man kanske får leva med att köra högerstyrt i värsta fall. Man vänjer sig snabbt. En bekant köpte en fin Elise för under 200k i höstas och det lär dyka upp fler till salu om man aktivt letar. Modellen har ju funnits i över 20 år så spannet på pris varierar ju en del såklart. Man ska nog hålla utkik på märkesforumen också och inte bara på blocket. Lotusklubben håller till på lccs.nu och för honda så se hondaklubben.com alternativt respektive Facebookgrupper.

Men EP3 eller GT86 är ju lättare att få tag på och kanske lite billigare, och är dessutom inte Engelska bilar, med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

¨
Jag har bara kört manuell GT86 och jag tror majoriteten av bilarna som sålts är manuella, även om det kanske inte ser ut så på blocket just nu, men jag vet inte säkert. Lotus Elise växer inte på träd, men de finns och man kanske får leva med att köra högerstyrt i värsta fall. Man vänjer sig snabbt. En bekant köpte en fin Elise för under 200k i höstas och det lär dyka upp fler till salu om man aktivt letar. Modellen har ju funnits i över 20 år så spannet på pris varierar ju en del såklart. Man ska nog hålla utkik på märkesforumen också och inte bara på blocket. Lotusklubben håller till på lccs.nu och för honda så se hondaklubben.com alternativt respektive Facebookgrupper.

Men EP3 eller GT86 är ju lättare att få tag på och kanske lite billigare, och är dessutom inte Engelska bilar, med allt vad det innebär.

Ja Hondaklubben länkade någon till tidigare i tråden, verkar vara bra ställe att hitta såna bilar på!

Hehe, ja... den ska trots allt vara min enda bil, så god driftsäkerhet är ändå ett stort plus

Permalänk

Har tidigare haft en FN2 utan LSD, som jag "chippade" med en Marlin ECU, samt fixade öppet filter med Milltek-rör.
Bytte även till Eibach runt om.
Riktigt mysig bil, praktisk, sportig och rolig med rätt däck.
Riktigt gött ljud när Vtecen kickar in.
Givet köp för runt 70k.

Nu rullar jag runt i en FK2 som är stock än så länge. Personligen tycker jag att den är vad FN2an borde ha varit.
Samma motor som i FK8, och verkar vara riktigt robust än så länge. Visserligen inte för 150k, men steget till 200+ är inte långt bort