Permalänk
Medlem

Magic remote til NVIDIA Shield

Hejsan, har precis skaffat en LG TV med WebOS, oklart vilken version men antar att det är den senaste efter TVn är ny. Har bytt ifrån en Samsung där fjärrkontrollen fungerade utan problem med att styra min Shield med CEC.

Verkar helt enkelt inte funka med min LG. TVn känner igen min Shield som en spelkonsol och där dyker upp en liten fjärrkontrollsikon men den styr helt enkelt inte min Shield. Har letat genom alla inställningar och återställt båda till fabriksinställningar.

Tänkte att någon kanske råkat ut för samma sak!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

fungerar fint här för mig iaf, har du aktiverat SIMPLINK? under inställningar, allmänt.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh:
Yes, det har jag. Jag tror att TVn "tror" att den styr den eftersom när jag går in på Shieldens HDMI så försvinner musen på skärmen när jag trycker på någon av "navigationsknapparna". Den kan styra volymen på min NAD förstärkare utan problem med.

Har inte hittat någon inställning på Shielden som jag kan tänka mig motverka CEC heller.

Tycker det är skumt eftersom alla andra jag har hört har det funkat utan problem för

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Ifall någon skulle stöta på ett liknande problem med antingen shield eller någon annan enhet. Verkar vara samma problem med PS4, så löste sig problemet genom att avaktivera "Auto Device Detection" under Connection -> HDMI DEVICE SETTINGS!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Ifall någon skulle stöta på ett liknande problem med antingen shield eller någon annan enhet. Verkar vara samma problem med PS4, så löste sig problemet genom att avaktivera "Auto Device Detection" under Connection -> HDMI DEVICE SETTINGS!

Fick du igång LG-kontrollen på Shield genom att avaktivera "Auto Device Detection"?
Blev ingen skillnad för mig när jag testa de.

Permalänk
Medlem

@skijeppe:

Precis.

Har du simplink igång och kollat så allt med CEC är igång på shields inställningar?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@skijeppe:

Precis.

Har du simplink igång och kollat så allt med CEC är igång på shields inställningar?

Fick igång de nu. Behövde starta om tvn och shielden.
Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med detta och ingen av tipsen i tråden hjälpte. Det jag behövde göra för att lösa det var att lägga till shield enheten som ”game console” och inte som set top box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@Gilgamesh:
Yes, det har jag. Jag tror att TVn "tror" att den styr den eftersom när jag går in på Shieldens HDMI så försvinner musen på skärmen när jag trycker på någon av "navigationsknapparna". Den kan styra volymen på min NAD förstärkare utan problem med.

Har inte hittat någon inställning på Shielden som jag kan tänka mig motverka CEC heller.

Tycker det är skumt eftersom alla andra jag har hört har det funkat utan problem för

Drar upp en gammal tråd. Hur fick du LG-fjärren att styra din NAD-förstärkare? Har själv en C368. Använder du ARC?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Drar upp en gammal tråd. Hur fick du LG-fjärren att styra din NAD-förstärkare? Har själv en C368. Använder du ARC?

Under bluetooth/ljudpanel så fanns där ett antal NAD-enheter om jag minns rätt. Testade dem tills jag hittade en som kunde justera volymen på förstärkaren. Funkar inte jättebra dock, förstärkaren går starta manuellt med fjärrkontrollen AD/SAP knappen men den kan inte göra det automatiskt. Går väldigt långsamt att ändra volymen också så det blir för det mesta att jag använder den fjärrkontrollen som kom till förstärkaren.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Ah, så enkelt. Var orolig att den inte skulle funka. Får prova när jag fått min TV, men trist att det går långsamt att sänka och höja volymen... Det är iofs inget man gör så ofta, så det kanske kan få gå långsamt?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ah, så enkelt. Var orolig att den inte skulle funka. Får prova när jag fått min TV, men trist att det går långsamt att sänka och höja volymen... Det är iofs inget man gör så ofta, så det kanske kan få gå långsamt?

I mitt fall oftare än man tror men man överlever.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.