Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEMan73:

Undrar jag med, beställning 15.02 på release, Det står i lager imorgon på min beställning, kan man hoppas på och få tilldelning tro?

Om det står på din order skulle jag nog tro att det kommer stämde för nig och 5600x härom dagen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEMan73:

Undrar jag med, beställning 15.02 på release, Det står i lager imorgon på min beställning, kan man hoppas på och få tilldelning tro?

Intressant, hoppas det stämmer så får vi kanske se lite förändringar med kommande preliminära datum i kösystemet.

Permalänk
Medlem

Min 5600x har just gjort det fenomenala hoppet från 2a till 1a jan...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Beställde min 5900x den 8/11 nu står de som 18/12-20 leverans

Permalänk
Medlem

Beställde min 15.04 från webhallen och fortfarande inget datum. Någon som fått 5950x levererad senaste veckan?

Visa signatur

Athlon64 3200+, Asus K8V-SE Deluxe , 2x 512mb 3200 samsung, AX800pro

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Om det står på din order skulle jag nog tro att det kommer stämde för nig och 5600x härom dagen.

Nice, Grattis De gick hoppet upp lite haha

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Tycker @Inet har mycket att lära sig av @Webhallen med att vara mer aktiv här.

Håller med. Även @komplett utmärker sig genom katastrofal kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radams:

Håller med. Även @komplett utmärker sig genom katastrofal kommunikation.

Faktiskt. Även fast en representant här på forumet inte gör att man får sin processor snabbare, så känns det alltid bättre när man får uppdateringar. Enda jag fått från Inet är ett mail där dom ber alla kunder att sluta fråga om lagerstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Tycker @Inet har mycket att lära sig av @Webhallen med att vara mer aktiv här.

Kan inget annat än hålla med, de tryckte ut prollar som webhallen utan info. Nu är det tyst och verkar inte rört sig alls på 2-3 veckor känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Beställde min 5900x den 8/11 nu står de som 18/12-20 leverans

Beställde själv 7/11 så lite innan och samma leverans datum.

Skrivet av Foxmaner:

Faktiskt. Även fast en representant här på forumet inte gör att man får sin processor snabbare, så känns det alltid bättre när man får uppdateringar. Enda jag fått från Inet är ett mail där dom ber alla kunder att sluta fråga om lagerstatus

Lager status eller kö status?
Frågan är om dem bara vill slippa lite tryck men håller med andra att Inet bör varit bättre på att kommunicera här.
Årets datorbutik 7 år i rad sen ser man @webhallen skriva och svara över allt på detta forum gällande alla höstens releaser.
Blir köp hos webhallen framöver samt röst också, tycker dem utmärkt sig bäst i all denna kaos ^^

Gillar fortfarande inet, men det är dags för en ny vinnare skulle jag tro.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av radams:

Håller med. Även @komplett utmärker sig genom katastrofal kommunikation.

Skrivet av Foxmaner:

Faktiskt. Även fast en representant här på forumet inte gör att man får sin processor snabbare, så känns det alltid bättre när man får uppdateringar. Enda jag fått från Inet är ett mail där dom ber alla kunder att sluta fråga om lagerstatus

Vi önskar vi kunde säga något mer men svaret blir exakt detsamma som vi givit ett antal gånger tidigare.

Vi har beställningar på AMD CPU mot våra leverantörer men det är brist i marknaden och vi får väldigt få eller inga leveranser i det närmaste.
Den bästa och mest aktuella leveransinformation vi har att tillgå återspeglas på din ordersida där du ser ett preliminärt leveransdatum för just din beställning -som baseras på din köplats samt status, storlek och datum för våra kommande leveranser från leverantörerna (PO).

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Kan inget annat än hålla med, de tryckte ut prollar som webhallen utan info. Nu är det tyst och verkar inte rört sig alls på 2-3 veckor känns det som.

Jag chattade med Inet supporten, ifs innan de skickade ut mailet som nämnts i tråden (även om jag inte fick något sådant).
I chatten fick jag svar på min köplats och lovad leverans den 18:e december eller innan.
Nu blev det så att processorn kom till mitt postombud i förrgår så de levererade några veckor i förtid vilket uppskattas.

Om det hade varit tydligt från (alla) butiker hur man ska kunna se sin egen plats i kön eller att det leveransdatum man kan se på sin order fyller samma funktion så hade de nog i situationer som denna sluppit men massa samtal till kundtjänst.

Jag hoppas att butikerna ser ett mervärde att förbättra sina system för framtiden så att detta kan hanteras på ordersidan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeym:

Beställde min 15.04 från webhallen och fortfarande inget datum. Någon som fått 5950x levererad senaste veckan?

Japp den landade i början av veckan, beställd 15:02.
Med lite tur landar ett 3090 i början av nästa vecka då Inet råkade ett för mycket på lager och vänta på 3080ti lär ju ta 6 månader+ för det kort jag kan tänka mig lägga pengar på.

Permalänk

Kan meddela att min 5900X order lagd på Elgiganten 14:59 5/11 (ja, lite märkligt faktiskt) är nu bokad för hemleverans med Bring imorgon. Känner att det bör vara rimligt att den kommer då. Samtidigt lyckades jag inte få snabbare än 15:04 på Webhallen (ej i lager) samt 15:07 på Komplett (gul-grön, leverans 6e December)

Visa signatur

Ryzen 5900x - G.Skill Trident Neo Z 2x16GB DDR4 3600Mhz - Zotac Gaming Trinity OC 3080 - Samsung 980 Pro 1TB - WD SN750 1TB - Corsair SF750 - Asus ROG Strix B550i - Arctic Liquid Freezer II 280 - Asus ROG Swift PG349Q - NR200P

Permalänk
Medlem

5950x på väg från komplett. Kan det vara så bra att datorn är komplett (hehe) nu till helgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag chattade med Inet supporten, ifs innan de skickade ut mailet som nämnts i tråden (även om jag inte fick något sådant).
I chatten fick jag svar på min köplats och lovad leverans den 18:e december eller innan.
Nu blev det så att processorn kom till mitt postombud i förrgår så de levererade några veckor i förtid vilket uppskattas.

Om det hade varit tydligt från (alla) butiker hur man ska kunna se sin egen plats i kön eller att det leveransdatum man kan se på sin order fyller samma funktion så hade de nog i situationer som denna sluppit men massa samtal till kundtjänst.

Jag hoppas att butikerna ser ett mervärde att förbättra sina system för framtiden så att detta kan hanteras på ordersidan.

Vad är poängen med att veta sin köplats när du har ett förväntat leveransdatum på ordersidan?
Jag fattar inte grejen, du får ju inte grejerna snabbare för att du vet att du vet att din köplats är 545 med leverans 18 dec än om du bara har leveransdatumet 18 dec att förhålla dig till.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Vad är poängen med att veta sin köplats när du har ett förväntat leveransdatum på ordersidan?
Jag fattar inte grejen, du får ju inte grejerna snabbare för att du vet att du vet att din köplats är 545 med leverans 18 dec än om du bara har leveransdatumet 18 dec att förhålla dig till.

Alltid trevligare med mer information och framförhållning.
Men det är ju så klart individuellt.. min köplats gick från 559 till 199 på 2 veckor.
Sista 2 veckorna vet jag inget mer än att mitt datum flyttats fram.
Tycker personligen det hade varit trevlig med en köplats, thats it.

Permalänk

Fick tag i en 5900 på releasedagen på inet levererades i onsdags fick även tag i ett 3090 så hoppas att det ska lira bra tillsammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Vad är poängen med att veta sin köplats när du har ett förväntat leveransdatum på ordersidan?
Jag fattar inte grejen, du får ju inte grejerna snabbare för att du vet att du vet att din köplats är 545 med leverans 18 dec än om du bara har leveransdatumet 18 dec att förhålla dig till.

Därför att det inte framgick eller var känt ifall det datum som butiken har att leverans sker datum X innebär att jag min order kommer att skickas.
Dvs att mitt könummer är inom de som skickas för den leveransen.

Det är lite det jag menar att ifall butikerna har tydlig information som säger att min order levereras dag X så hade jag inte behövt kontakta kundtjänst.

Samtidigt så borde det ju stå på produktsidan att leverans som väntas in dag X är fullbokad eller något annan status.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Verkar som att Computersalg har en del 5800x och 5900x i sitt fjärrlager, dock till ockerpriser (5,7k för 5800x samt 9,4k för 5900x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Därför att det inte framgick eller var känt ifall det datum som butiken har att leverans sker datum X innebär att jag min order kommer att skickas.
Dvs att mitt könummer är inom de som skickas för den leveransen.

Det är lite det jag menar att ifall butikerna har tydlig information som säger att min order levereras dag X så hade jag inte behövt kontakta kundtjänst.

Samtidigt så borde det ju stå på produktsidan att leverans som väntas in dag X är fullbokad eller något annan status.

Men Inet sätter ju ett förväntat datum för just din order på din sida för dina ordrar, då spelar det väl ingen roll vilken ditt exakta könummer är, speciellt med tanke på att Inet ändå inte går ut med information om det förväntade antalet av produkten som förväntas komma in. Hur många som eventuellt står före dig i kön är därmed helt irrelevant. 🙂

Det datum som står på produktsidan är det förväntade datum som gäller för din order ifall du beställer idag, både detta datum och det du ser på dina sidor kan komma att ändras när Inets system får meddelande om bekräftad inkommande leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi önskar vi kunde säga något mer men svaret blir exakt detsamma som vi givit ett antal gånger tidigare.

Vi har beställningar på AMD CPU mot våra leverantörer men det är brist i marknaden och vi får väldigt få eller inga leveranser i det närmaste.
Den bästa och mest aktuella leveransinformation vi har att tillgå återspeglas på din ordersida där du ser ett preliminärt leveransdatum för just din beställning -som baseras på din köplats samt status, storlek och datum för våra kommande leveranser från leverantörerna (PO).

//Erik

Problemet är att ni ändrar just det datumet ideligen utan någon logik. Och dessutom får man heller ingen heads up, liknande den som wh ger.

Permalänk

Måste slå ett slag för Inet här. Beställde en 5600x den 26e och hämtade ut den den 2e december

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Har följt tråden ett tag men inte sett så många uppdateringar om 5600x från Dustin.
Jag beställde min 5600x 11/11 därifrån och ska nu få leverans under dagen, bekräftat av PostNord.

Visa signatur

Glömde ett "S" i användarnamnet.

5600x | Arctic 240mm | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x16 Ballistix 3200 CL14 | RM850 | B550-A Pro | Lancool II Mesh

Permalänk
Medlem

Har ett bokningsnummer på en 5950X på Webhallen (som är redo att hämtas på Hötorget i Stockholm) som jag tänkte ge bort till någon på Sweclockers. Helst till nån som verkligen behöver uppgraderingen.

Permalänk
Skrivet av RockoW:

Har ett bokningsnummer på en 5950X på Webhallen (som är redo att hämtas på Hötorget i Stockholm) som jag tänkte ge bort till någon på Sweclockers. Helst till nån som verkligen behöver uppgraderingen.

Polarn behöver den!!
Han hör av sig!!
Han Sitter på 3770K idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är lite det jag menar att ifall butikerna har tydlig information som säger att min order levereras dag X så hade jag inte behövt kontakta kundtjänst.

Och vad tror du att "beräknat leveransdatum" står för?

Är det något vi lärt oss i väntan på CPU:er (och andra komponenter) så är det att leveranser som skjuts upp, försenas, kommer tidigare, blir mindre/större än förväntat är sånt som ligger utanför butikernas kontroll och gör det svårare att sätta exakta och säkra datum.
Läser man det som Webhallen, Komplett och Inet kommenterat så säger de samma sak och ger samma info ("Leveranserna är osäkra och vi skickar till er så fort vi får in nåt"). Vi får något mer detaljerad info från Webhallen men det är orättvist att förvänta samma info från alla butiker då den servicen är långt över vad som rimligen kan förväntas av en butik.

Permalänk

Det börjar bli lite svårt det här nu, 800kr mer för att vara säker på att få en CPU (computersalg) eller hoppas att datum stämmer på order från komplett så att man får den nästa vecka.
Detta är första datorn som jag bygger på över 10år så även att jag lyckades få tag på 3080 så gör det inte så stor nytta när det ligger ouppackad i en låda.
Det som är lite ödets ironi i detta är att anledningen att jag bestämde mig för att bygga en dator nu var för att jag åkte på pumpen av webhallen med min förbokning av ett PS5 och inte lyckades få tag i en, nu sitter man här med allt förutom en CPU, får se om PS5 eller CPU kommer först nu

Permalänk
Medlem

5950x som beställdes på releasedagen kl 15.11 från Komplett är på väg med Postnord för upphämtning idag.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70