Permalänk

Komponenter, värt?

Hej!

Jag har fått ett förslag från en bekant att köpa hans gamla datorkomponenter och vänder mig till er för att se om det är värt det.

Produkter:
Skärm - ASUS 24" VG248QE 144 Hz
Processor - Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB (4 gen)
Moderkort - ASUS Prime B360M-A, Socket-1151
RAM - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB

Detta vill han ha 2,5k för.

Jag kommer i stort sett lira enbart CS:GO så förstår att det kommer att fungera. Men om jag får för mig att spela typ COD skulle jag såklart vilja att detta fungerar skapligt.

Ha de gött!

Permalänk
Medlem

CPUn matchar inte med moderkortet/RAM. Få tag på rätt specs först (är förmodligen en 6600k eller 6700k CPU)

Edit och du lär behöva en GPU med

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

CPUn matchar inte med moderkortet/RAM. Få tag på rätt specs först (är förmodligen en 6600k eller 6700k CPU)

Edit och du lär behöva en GPU med

Tack för ditt svar! Det var som fan, har inte kollat så detaljerat.
GPU har jag, ett gammalt 970 gaming

Johan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rotkiv42:

CPUn matchar inte med moderkortet/RAM. Få tag på rätt specs först (är förmodligen en 6600k eller 6700k CPU)

Inte ens det eftersom B360 bara har stöd för 8e och 9e generationen.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

CPUn matchar inte med moderkortet/RAM. Få tag på rätt specs först (är förmodligen en 6600k eller 6700k CPU)

Edit och du lär behöva en GPU med

Skrivet av Andreaz1:

Inte ens det eftersom B360 bara har stöd för 8e och 9e generationen.

Det var fel moderkort som jag fick specat. Korrekt moderkort var:
https://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a

Allt är komplett och han har använt det, så han skickade bara fel moderkort.
Skulle ni säga att det är värt 2,5k för alla dessa komponenter, inkl skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjoffe007:

Det var fel moderkort som jag fick specat. Korrekt moderkort var:
https://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a

Allt är komplett och han har använt det, så han skickade bara fel moderkort.

Det är inte korrekt RAM heller, som en annan ovan påpekade.

Skrivet av Tjoffe007:

Skulle ni säga att det är värt 2,5k för alla dessa komponenter, inkl skärmen?

Ja, jag skulle nog säga att det är värt det. Kolla säljhistorik på Tradera för liknande produkter.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Det är inte korrekt RAM heller, som en annan ovan påpekade.
Ja, jag skulle nog säga att det är värt det. Kolla säljhistorik på Tradera för liknande produkter.

Tack för svar! Jag kan inte se vilken faktor som säger att RAM inte är kompatibelt? Hur ser ni det?

Permalänk
Medlem

4790K tar bara DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjoffe007:

Tack för svar! Jag kan inte se vilken faktor som säger att RAM inte är kompatibelt? Hur ser ni det?

Asus Z97-A/i7 4790K stödjer bara DDR3 RAM, inte DDR4 🙂

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vill också inflika att 2.5k är ett bra pris med skärmen, men kanske inte ska förvänta sig fantastisk prestanda i nyare spel. Få 144hz 1080p är rätt tungt för processorn - men matchar bra med GTX 970, kör själv den kombon.

Permalänk
Medlem

Känns som ett väldigt rättvist pris, förutsatt att allt är kompatibelt. Skulle nog gå att hitta motsvarande delar för någon hundring billigare men då lär du behöva anstränga dig i letandet och eventuellt vänta lite på ett kap. Säljer du däremot komponenterna separat så går du nog med några hundringar i vinst.

Permalänk

2,5 K låter som ett fynd inklusive skärmen. Använder själv en rigg med I54690K @ 4.5 GHz med 24" monitor som då ger 144 Hz/1080p tillsammans med ett GTX 970 och helt ok FPS. Se bara till att det är DDR3 och INTE DDR4 internminnen som alltså ej fungerar tillsammans med Z97 precis som flera redan poängterat i tråden. MVH

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

CPUn matchar inte med moderkortet/RAM. Få tag på rätt specs först (är förmodligen en 6600k eller 6700k CPU)

Edit och du lär behöva en GPU med

Skrivet av Andreaz1:

Inte ens det eftersom B360 bara har stöd för 8e och 9e generationen.

Skrivet av alex5555:

Det är inte korrekt RAM heller, som en annan ovan påpekade.
Ja, jag skulle nog säga att det är värt det. Kolla säljhistorik på Tradera för liknande produkter.

Skrivet av rotkiv42:

4790K tar bara DDR3

Skrivet av alex5555:

Asus Z97-A/i7 4790K stödjer bara DDR3 RAM, inte DDR4 🙂

Skrivet av rotkiv42:

Vill också inflika att 2.5k är ett bra pris med skärmen, men kanske inte ska förvänta sig fantastisk prestanda i nyare spel. Få 144hz 1080p är rätt tungt för processorn - men matchar bra med GTX 970, kör själv den kombon.

Skrivet av Carl Uhlhorn:

Känns som ett väldigt rättvist pris, förutsatt att allt är kompatibelt. Skulle nog gå att hitta motsvarande delar för någon hundring billigare men då lär du behöva anstränga dig i letandet och eventuellt vänta lite på ett kap. Säljer du däremot komponenterna separat så går du nog med några hundringar i vinst.

Skrivet av septembro:

2,5 K låter som ett fynd inklusive skärmen. Använder själv en rigg med I54690K @ 4.5 GHz med 24" monitor som då ger 144 Hz/1080p tillsammans med ett GTX 970 och helt ok FPS. Se bara till att det är DDR3 och INTE DDR4 internminnen som alltså ej fungerar tillsammans med Z97 precis som flera redan poängterat i tråden. MVH

Tack så mycket för alla snabba svar! Jag kommer att köpa paketet
OBS! Det var DDR3 minnen, så det var inga konstigheter.

Permalänk

Hallå igen!

Jag har nu valt att investera i prylarna och tänkte mecka ihop det i dagarna.
Jag byter ju ut - moderkort, RAM, processor. Sedan behåller jag min GPU och hårddisk.
Skulle ni säga att jag måste installera om operativsystemet? Eller tror ni jag kan montera det nya med SSD-disken och dra igång datorn?
Förstår att det absolut säkraste är att installera om Windows, men har läst lite att vissa brukar skippa det och det brukar inte vara några konstigheter.

Ha de!

Permalänk
Medlem

@Tjoffe007 Installera om, det är bäst tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless