Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

Så det är faktisk värd att testa? Har bara puttat bort detta da frysdisk-kebab har varit ren katastrof tidligare.

Kör på, kycklingen är bra. Dom har egen sås och pitabröd också

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Så det är faktisk värd att testa? Har bara puttat bort detta da frysdisk-kebab har varit ren katastrof tidligare.

Absolut, detta är legit. Obs att den finns i kyldisken, ej fryst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Så det är faktisk värd att testa? Har bara puttat bort detta da frysdisk-kebab har varit ren katastrof tidligare.

Det finns fryst kebab från Jasmins kebab i alla fall stockholms butiker vilket är samma som många resturanger i stockholm använder.

Skyst käks kebab som man kan hitta i kyl disken är bra den med.

Permalänk

Schysst käk eller vad det heter har färskt kebabkött, gryroskött samt tillbehör etc och säljs i välsorterade livsmedelbutiker. Riktigt bra grejer! En aningen dyrt bara.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Kan även slå ett slag på Schysst Käks såser, både den milda och heta såsen är riktigt god om man är van att genomlida de fruktansvärda vitlöksblask-såserna som erbjuds på majoriteten av Stockholms pizzerior.

https://schysstkak.se/mild-kebabsas
https://schysstkak.se/het-kebabsas

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vet inte om tråden redan har uppmärksammat detta, men man kan ju köpa kebabkött i kyldisken numera. Kolla! Jag har testat den klassiska och gyros och båda är bra. Hemmagjord kebabrulle, ja tack!

Skrivet av RunRookieRun:

Så det är faktisk värd att testa? Har bara puttat bort detta da frysdisk-kebab har varit ren katastrof tidligare.

Gyrosen kan varmt rekommenderas <3

Sen kebaben rekommenderas med men Gyrosen är min stora favorit

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig smakat på kebab, länge hävdade jag att kebabdjur inte verkade så goda. Numera inser jag att kebab tydligen kan göras på flera olika djur, och jag undrar då spontant till hemma-kebabare: har ni provat renskav eller (ännu godare) älgskav?

Jag brukar ofta ha älgskav till pommes, eller på pizzan, eller så kan man ha det i bröd, kanske som alternativ till tacokvällens köttfärs.

Kanske är det vanligare i norra Sverige, men det finns ju folk som äter "ren-kebab" och rent spontant verkar det ju godare än pressad fläskkarre eller svettigt får, liksom. *uttala mig om saker jag inte provat*
https://www.mat.se/recept/souvas-norrlandsk-kebab

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har aldrig smakat på kebab, länge hävdade jag att kebabdjur inte verkade så goda. Numera inser jag att kebab tydligen kan göras på flera olika djur, och jag undrar då spontant till hemma-kebabare: har ni provat renskav eller (ännu godare) älgskav?

Jag brukar ofta ha älgskav till pommes, eller på pizzan, eller så kan man ha det i bröd, kanske som alternativ till tacokvällens köttfärs.

Kanske är det vanligare i norra Sverige, men det finns ju folk som äter "ren-kebab" och rent spontant verkar det ju godare än pressad fläskkarre eller svettigt får, liksom. *uttala mig om saker jag inte provat*
https://www.mat.se/recept/souvas-norrlandsk-kebab

Souvas är jättegott, försöker äta det varje gång jag är i norrland (vilket inte händer jätteofta tyvärr).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har aldrig smakat på kebab, länge hävdade jag att kebabdjur inte verkade så goda. Numera inser jag att kebab tydligen kan göras på flera olika djur, och jag undrar då spontant till hemma-kebabare: har ni provat renskav eller (ännu godare) älgskav?

Jag brukar ofta ha älgskav till pommes, eller på pizzan, eller så kan man ha det i bröd, kanske som alternativ till tacokvällens köttfärs.

Kanske är det vanligare i norra Sverige, men det finns ju folk som äter "ren-kebab" och rent spontant verkar det ju godare än pressad fläskkarre eller svettigt får, liksom. *uttala mig om saker jag inte provat*
https://www.mat.se/recept/souvas-norrlandsk-kebab

Kebabdjur?? Vad trodde du det var för djur?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När jag bodde i England år 2000 hade vi ett kebabhak i Chertsey, Surrey som jag passerade på väg hem från jobbet. Där åt jag den i särklass bästa shish-kebaben som jag någonsin ätit. Helt jäkla magisk. Och tjocka pommes med vinäger och salt. Det vattnas i munnen på mig när jag tänker tillbaka på den.

Off-topic men i Addlestone, Surrey åt jag också den godaste indiska curryn någonsin...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Kör på, kycklingen är bra. Dom har egen sås och pitabröd också

Skrivet av Halogen:

Absolut, detta är legit. Obs att den finns i kyldisken, ej fryst.

Skrivet av ghostfenix:

Schysst käk eller vad det heter har färskt kebabkött, gryroskött samt tillbehör etc och säljs i välsorterade livsmedelbutiker. Riktigt bra grejer! En aningen dyrt bara.

Skrivet av Perra2001:

Kan även slå ett slag på Schysst Käks såser, både den milda och heta såsen är riktigt god om man är van att genomlida de fruktansvärda vitlöksblask-såserna som erbjuds på majoriteten av Stockholms pizzerior.

https://schysstkak.se/mild-kebabsas
https://schysstkak.se/het-kebabsas

Skrivet av skanepiraten:

Gyrosen kan varmt rekommenderas <3

//skane

Tak som fan för tipset alla! Blev gyrosrullar hemma til mig och min höggravida fru och båda blev riktig nöjda. Kebaben måste testas i hälgen.

Körde på med alla 3 såser dom har för att testa och dom var över all forventan dom med. Spesiellt den heta var svingod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kanske är det vanligare i norra Sverige, men det finns ju folk som äter "ren-kebab" och rent spontant verkar det ju godare än pressad fläskkarre eller svettigt får, liksom. *uttala mig om saker jag inte provat*
https://www.mat.se/recept/souvas-norrlandsk-kebab

Ja renkött i pita är en utmärkt match! Magrare än nöt och gris, så blir inte lika rinnigt. Men namnet suovas (obs uo, inte ou) betyder alltså "rökt" på samiska, och syftar i matsammanhang på lätt kallrökt renkött (gärna innanlår eller någon annan mörare bit av renen) som man sedan tillagar. Detta helt oavsett om man stoppar det i pitabröd eller inte. Personen som skrivit det där receptet verkar tro att suovas är synonymt med "kebab med renkött", men det stämmer alltså inte.

Om detta är en missuppfattning som börjat få fäste (jag vet inte för det är första gången jag ser någon göra felet) så kommer den nog av att den första som kom på att göra en pitabrödsrätt av ren gjorde det på skav av suovas och kallade det "suovaskebab". Det blev och är ännu en storsäljare på marknader och festivaler i norra Sverige, och som sagt något jag gärna rekommenderar om man inte prövat. Men eftersom få i södra Sverige vet vad suovas är, och mest stöter på det i kebabform, så kanske betydelsen har börjat glida... men det kommer bara att leda till förvirring då "suovas" redan har en etablerad betydelse på svenska. Säger man "suovaskebab" eller "renkebab" så blir det inga missuppfattningar.

Sen kan man förvisso påpeka att vi använder "kebab" lika fel i Sverige, för det betyder väl ungefär "grillat kött" på turkiska... men där har betydelsen glidit så mycket att man nog kan säga att det på svenska idag betyder "kött från en sån där snurrgrill". Men även på vanlig kökssvenska så betyder Suovas lättrökt renkött, inte något annat. Säger man suovas till en svensk kock så tänker de i första hand på själva köttbiten, och troligen oftare på andra tillagningstekniker än att skava och stoppa i pitabröd.

Jag har däremot inga synpunkter på innehållet i receptet, inte heller på att de föreslår renskav istället för suovas i maträtten som de ju då felaktigt kallar "souvas"... renskav är ju mer tillgängligt och billigare, och jag tror det passar lika bra till kebab om inte bättre.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Apropå Palmyra i Årsta (Stockholm) som figurerat i tråden så var jag där för inte så länge sedan, efter att inte ha varit där på väldigt länge. Det visade sig då att de enbart erbjöd buffé på plats där man fick plocka ihop av rubbet efter eget huvud. Ville man välja en specifik rätt så var det att ta med som gällde. Huruvida detta är permanent eller en coronaåtgärd för att få bort kön vid kassan är för mig okänt.

Permalänk
Medlem

Årets enda kebabrulle har inmundigats. Den här pizzerian förstod vad stark sås innebär. Lagom storlek, den tog slut precis när man höll på att tröttna. Vidrigt mätt jag nu och förhoppningsvis består jag mig till imorgon.

Gott nytt, n00bs

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Elfsberg:

Årets enda kebabrulle har inmundigats. Den här pizzerian förstod vad stark sås innebär. Lagom storlek, den tog slut precis när man höll på att tröttna. Vidrigt mätt jag nu och förhoppningsvis består jag mig till imorgon.

Gott nytt, n00bs

Du får ju speca namn på pizzerian.

Själv har jag varit sugen på en kebab sedan i morse, senast jag fick i mig en var från Midan under SweClockers Live.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, tyvärr. Tjejen fixade.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Apropå Palmyra i Årsta (Stockholm) som figurerat i tråden så var jag där för inte så länge sedan, efter att inte ha varit där på väldigt länge. Det visade sig då att de enbart erbjöd buffé på plats där man fick plocka ihop av rubbet efter eget huvud. Ville man välja en specifik rätt så var det att ta med som gällde. Huruvida detta är permanent eller en coronaåtgärd för att få bort kön vid kassan är för mig okänt.

Jag kör alltid avhämtning från Palmyra. Det är fortfarande lika stora portioner så jag klarar inte äta mer från buffén än det jag får med hem. Sen är det ju en bonus att slippa kladda i en buffé eller riskera covid i restaurangen.

Förutom själva kebaben är det flera andra saker som är bra med palmyra. Riset är riktigt bra (jag kör alltid med ris istället för pommes på palmyra), hummusen är väldigt bra, den vita såsen är god och innehåller ingen majonnäs vilket jag starkt föredrar. Den friterade äggplantan är också bra.

Har ätit flera gånger på meat on a stick senaste året, det är förvisso gott men det är ganska annorlunda från den vanliga svennebanankebaben folk är vana vid.

Befinner mig för tillfället i Norrland. Kebaben är riktigt vidrig i hela länet jag bor i. Den röda såsen är dålig och stark på ett dåligt sätt med mängder av vanlig grillkrydda i. Den vita såsen är också äcklig, den verkar bestå av någon blandning av typ filmjölk ev blandad med gräddfil, vitlökspulver och mängder av majonnäs. Majoriteten av ställena köper färdigstrimlat kebabkött som de värmer i mikro eller på stekbord som även det smakar mestadels av grillkrydda. Riset är av uncle bens typ i bästa fall och de verkar inte veta vad pitabröd är i norrland.

Permalänk
Medlem

Arrabbiata ("stark" tomatsås) är den enda såsen jag vill ha på min kebab

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Arrabbiata ("stark" tomatsås) är den enda såsen jag vill ha på min kebab
https://i.imgur.com/9vMWJyL.png

Märks att du är från Stockholm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

är ej bakis men firade in nya året med en kebab pizza o mellansås mumms.... min favorit pizza

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

<3

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Lite för lat + att det regnar så orkar/vill inte gå ut och köpa pizza/kebab. Körde ett gäng chicken nuggets i air-fryen istället med Schyst käks milda kebabsås som dipp. Kalasgott

Visa signatur
Permalänk
Benchmaskin 🍞

Okej, det blir en kebabpizza idag. Det där såg bara för gott ut!

Permalänk

Varenda gång jag beställt kebabpizza så har jag aldrig hört gyros? Du får fläskkött OM du inte säger att du vill ha nöt .
Kör personligen fläsk då jag tycker det smakar mer.

Permalänk
Medlem

För er Stockholmare som gillar kebab a'la Jönköping så kan jag tipsa om Ciao Bella i Lännersta (Nacka). Finns både vanligt skosule-kebabkött och fläskkött (som de kallar gyros). Ska det bli rätt så tar du självklart en gyrosrulle med extra sås.
Inte fullt i klass med JKPG, men tillräckligt bra för att åka dit och testa.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Första och sista pizzan för i år. Har gått upp alldeles för många kilo sedan jag lade ner Keto-dieten så nu blir det nya rutiner. Men satan vad gott Kebab (Nöt) är. Jag är alldeles för svag för denna gudagåva. Men nu är jag spymätt!

Permalänk
Medlem

Fan att man inte bor i Jönköping längre en bakisdag som denna, Evergreens kebabtallrik är så sinnessjukt god.

Permalänk
Inaktiv

Något vi har provat är oumph vegetariska kebab.
Super god.

https://oumph.se/portfolios/kebab/

Annars är en calzone utan deg en klassiker 😉