Uppgradera till RTX3080. Vilken PSU?

Permalänk

Uppgradera till RTX3080. Vilken PSU?

Hej!

Vart sugen på att uppgradera datorn för första gången. Jag köpte den monterad så har ingen erfarenhet av att bygga.
Tänkte skaffa ett RTX 3080 men vad jag förstår så måste jag skaffa ny PSU på 750 W?

Specs:
Case: Acer Predator G3-710
CPU: Intel i7-6700
GPU: GeForce GTX 1080
Moderkort: Predator G3-710
Minnen: 2 st 8gb DDR4
PSU: Liteon ps-7501-5 500W
Disk 1: 250gb SSD
Disk 2: 1tb HDD

Hur vet jag vilken som passar?
Hitta denna som verkar populär: https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2
Funkar den tro?

Och behöver jag köpa någon extra kabel för koppla in RTX 3080?

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Tror det kommer räcka gott och väl med ett 600-650W nätagg, du kan ju invänta testerna som kommer på måndag.

Permalänk
Medlem

Gjorde lite snabb research, ser ut som det PSU som du redan har är ATX-formfactor, vilket betyder helt enkelt att du bara behöver hitta en som också är ATX, och du har tur, det är den absolut vanligaste sorten. Jag skulle inte rekommendera att gå för den billigaste alternativet utan jag skulle sikta på nåt som har ett märke som du känner igen och har bra recensioner. Och ja, du kommer behöva en ny kabel, en 12 pin, dock så har jag för mig att nvidia kommer frakta korten med 2x 8 pin till 12 pin adaptrar. Kan dock ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3duzakill20:

Hej!

Vart sugen på att uppgradera datorn för första gången. Jag köpte den monterad så har ingen erfarenhet av att bygga.
Tänkte skaffa ett RTX 3080 men vad jag förstår så måste jag skaffa ny PSU på 750 W?

Specs:
Case: Acer Predator G3-710
CPU: Intel i7-6700
GPU: GeForce GTX 1080
Moderkort: Predator G3-710
Minnen: 2 st 8gb DDR4
PSU: Liteon ps-7501-5 500W
Disk 1: 250gb SSD
Disk 2: 1tb HDD

Hur vet jag vilken som passar?
Hitta denna som verkar populär: https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2
Funkar den tro?

Och behöver jag köpa någon extra kabel för koppla in RTX 3080?

Väldigt tacksam för hjälp!

pin adapter förmodligen, dock vet jag inte själv var man kan införskaffa en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techyo:

Gjorde lite snabb research, ser ut som det PSU som du redan har är ATX-formfactor, vilket betyder helt enkelt att du bara behöver hitta en som också är ATX, och du har tur, det är den absolut vanligaste sorten. Jag skulle inte rekommendera att gå för den billigaste alternativet utan jag skulle sikta på nåt som har ett märke som du känner igen och har bra recensioner. Och ja, du kommer behöva en ny kabel,en 12 pin pin, dock så har jag för mig att nvidia kommer frakta korten med 2x 8 pin till 12 pin adaptrar. Kan dock ha fel.

Har för mig att detta är separat med den kabeln.

Permalänk
Medlem

Nvidia rekommenderar själva 750W till 3080, så det är det säkra kortet. Det du länkat är riktigt bra, annars finns detta från Seasonic som också är väldigt populärt.
Om det verkligen kommer behövas 750W för att orka driva kortet återstår att se, lättast är vänta på att tester dyker upp över hela internet på måndag kl 15. Energiförbrukningen har varit en het potatis så det kommer definitivt att tas upp av många. Enligt en läcka så mättes uppmättes 500W för hela systemet som testades, och man brukar klara sig under den rekommenderade nivån.

Angående kommentarerna om 12-pinskontakten så är det endast Nvidias egna FE-kort som har den, och då ingår en adapter med kortet. Det går att se i artikeln och videon här på swec från igår. Alla tredjepartskort som det kommit någon information om hittills har två st 8-pinskontakter, så oavsett vilket är det inget du behöver oroa dig över.

EDIT: Verkar eventuellt som embargot för recensioner på FE-kortet har skjutits till på onsdag istället för måndag.

Permalänk
Skrivet av Techyo:

Gjorde lite snabb research, ser ut som det PSU som du redan har är ATX-formfactor, vilket betyder helt enkelt att du bara behöver hitta en som också är ATX, och du har tur, det är den absolut vanligaste sorten. Jag skulle inte rekommendera att gå för den billigaste alternativet utan jag skulle sikta på nåt som har ett märke som du känner igen och har bra recensioner. Och ja, du kommer behöva en ny kabel, en 12 pin, dock så har jag för mig att nvidia kommer frakta korten med 2x 8 pin till 12 pin adaptrar. Kan dock ha fel.

Tack! Då ska PSU som jag länka funka?

Skrivet av phant0m:

Nvidia rekommenderar själva 750W till 3080, så det är det säkra kortet. Det du länkat är riktigt bra, annars finns detta från Seasonic som också är väldigt populärt.
Om det verkligen kommer behövas 750W för att orka driva kortet återstår att se, lättast är vänta på att tester dyker upp över hela internet på måndag kl 15. Energiförbrukningen har varit en het potatis så det kommer definitivt att tas upp av många. Enligt en läcka så mättes uppmättes 500W för hela systemet som testades, och man brukar klara sig under den rekommenderade nivån.

Angående kommentarerna om 12-pinskontakten så är det endast Nvidias egna FE-kort som har den, och då ingår en adapter med kortet. Det går att se i artikeln och videon här på swec från igår. Alla tredjepartskort som det kommit någon information om hittills har två st 8-pinskontakter, så oavsett vilket är det inget du behöver oroa dig över.

EDIT: Verkar eventuellt som embargot för recensioner på FE-kortet har skjutits till på onsdag istället för måndag.

Bra pris på Seasonic! Synd bara att den inte finns i lager. Får köra på Corsair ifall jag får tag på ett RTX 3080 vid release.
Tack för svar om 12-pinskontakten! Då ska det förhoppningsvis lösa sig!

Permalänk

Glömde säga att PSU är topp monterad. Förstår att det är vanligare i botten. Kommer Corsair funka då? Riktar man fläkten neråt? Eller rekommenderar ni en annan PSU för toppmontering?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3duzakill20:

Glömde säga att PSU är topp monterad. Förstår att det är vanligare i botten. Kommer Corsair funka då? Riktar man fläkten neråt? Eller rekommenderar ni en annan PSU för toppmontering?

Mvh

Inga problem. Vid toppmontering så har du fläkten nedåt så den drar in luft ifrån chassit. Vid bottenmontering så kan man ofta (men inte alltid) välja och fläkten skall vara uppåt eller nedåt.