Vidarebefordra order från e-handel till tillverkare för print on demand.

Permalänk
Medlem

Vidarebefordra order från e-handel till tillverkare för print on demand.

Det kan vara så att svaret är uppenbart men att jag lyckats helt missa det.

Tänk er en e-handel där företag nr 1 lägger upp olika motiv som kunder kan välja emellan. När kunden sedan valt och betalat ska ordern gå till företag nr 2 som tillverkar produkten/produkterna. Företag nr 3 sköter leverans.

Det jag ännu inte riktigt förstår är hur ordern ska gå från e-handeln till företag nr 2. Både företag nr 1 och nr 2 ska få sin del av betalningen och båda behöver ha ordern i sitt system.

Hur sak jag lägga upp det? Vilket språk är att föredra? Finns det redan en färdig lösning?

Ni får ursäkta om jag är förvirrande men det är bara ett kluster av olika teorier i mitt huvud just nu och som sagt svaret är säkert självklart.

Tack på förhand!

Permalänk

Tillhör e-handel företag 1?
Företag 2 bör rimligtvis ha en egen orderhantering

- Kund lägger order mot företag1
- Företag1 skickar faktura till kund
- Företag1 lägger order mot företag2
- Företag2 skickar faktura till företag1
- Företag2 meddelar när produkt är eller förväntas bli klar
- Företag1 bokar frakt av företag3
- Företag3 fraktar till kund

Det finns säkert mängder färdiga e-handelslösningar med olika komplexitet men om du ska skicka ordrar till ett annat företag behöver du nog pilla lite själv också.

Edit: Det är ju inte samma order som gåt till båda företagen utan två olika ordrar som hanteras i två olika system.

Permalänk
Medlem

@FrazzorXx:

Tack för ditt snabba svar! Jag uppskattar verkligen din hjälp!

Ja, e-handeln tillhör företag 1.

Ok. Juste. Så kunden ingår bara avtal med företag 1. Sen sluter företag 1 och 2 ett separat avtal. Slutligen sluter företag 1 avtal med företag 3. Bra, tack!

Ja, att själv programmera är jag beredd på att göra.

Företag 3 använder sig av SOAP och XML i deras integrationslösning så när företag 1 fått all info från företag 2 behöver företag 1 skicka en leveransbeställning den vägen.

Frågan är då hur jag ska gå tillväga för att automatisera detta. Jag kan såklart ta emot beställning av kund sedan manuellt beställa från tillverkaren och därefter manuellt boka transport men jag vill verkligen lösa ett system som gör detta åt mig.

För tillfället skriver jag C# i ASP.NET vid en utbildning jag går och hemma följer jag tutorials i PHP och SQL. C# känns sådär och jag gillar mer PHP. Sen nu när jag har kikat runt lite så dyker såklart python också upp.

Vilket språk är att föredra?

Jag är beredd att göra vad som helst för att lösa den här uppgiften.

Åter igen, tack för din hjälp!

Permalänk

@videvide:
Ska du göra allt detta från grunden? Har du något att utgå ifrån?

Jag skulle nog utgå ifrån någon färdig lösning för e-handel och betaltjänster från kund.
Jag tror att bla Klarna har lösningar innefattar allt detta (websida för e-handel, orderhantering, returer, reklamationer, betalning osv).
Hittar du någon bra tjänst slipper du göra mycket själv och kan fokusera på att skicka ordrar mellan företag.

Som lösning för att hantera kommunikation mellan företag skulle jag titta på någon microservice teknik.
Jag vet inte vad som finns för PHP då jag själv jobbat mest med .NET där Azure Functions skulle kunna vara ett alternativ.
Varje tjänst (eller grupp av tjänster) har ganska specifika uppgifter.

Permalänk
Medlem

@FrazzorXx:

Tack för ditt svar!

Ja, jag har tänkt att göra det från grunden. Gärna att jag kan använda andras lösningar så mycket som möjligt men det är bara det att jag inte vet om just en print on demand tjänst finns redan.

Jag vill inte ha någon inloggningsfunktion därför att klarna hanterar kundernas information åt mig. Sedan sköts ju hämtning av logistikbolaget så adress och det antar jag att deras funktion hanterar.

Jag tror att jag endast behöver göra en hemsida med en databas för att lagra alla produkter, som för övrigt inte kommer att vara många till en början. Och sedan behöver jag som sagt hitta en lösning för att automatisera orderhanteringen. Men det verkar som att ett SOAP XML program klarar av det och det verkar inte allt för krångligt.

Eller har jag tänkt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videvide:

@FrazzorXx:

Tack för ditt svar!

Ja, jag har tänkt att göra det från grunden. Gärna att jag kan använda andras lösningar så mycket som möjligt men det är bara det att jag inte vet om just en print on demand tjänst finns redan.

Jag vill inte ha någon inloggningsfunktion därför att klarna hanterar kundernas information åt mig. Sedan sköts ju hämtning av logistikbolaget så adress och det antar jag att deras funktion hanterar.

Jag tror att jag endast behöver göra en hemsida med en databas för att lagra alla produkter, som för övrigt inte kommer att vara många till en början. Och sedan behöver jag som sagt hitta en lösning för att automatisera orderhanteringen. Men det verkar som att ett SOAP XML program klarar av det och det verkar inte allt för krångligt.

Eller har jag tänkt fel?

Tror du måste registrera alla affärer enligt kassalagen för at förhindra tvätt av pengar etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax:

Det låter rimligt.

Fortnox verkar ha en lösning gällande ordrar och de hanterar även bokföring etc som går till ens revisor så allt registreras.

Betalningsalternativ finns det många av.

Unifaun sköter logistik.

Shopify får stå för e-butiken och de har integrationer med alla ovan nämnda.

Ja det verkar som det går att knopa ihop något som ordnar det jag är ute efter samtidigt som jag slipper koda ihjäl mig.

Och det känns jävligt skönt eftersom detta är ett projekt långt utanför min nuvarande kompetens gällande programmering.

Alles gut!

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videvide:

Det kan vara så att svaret är uppenbart men att jag lyckats helt missa det.

Tänk er en e-handel där företag nr 1 lägger upp olika motiv som kunder kan välja emellan. När kunden sedan valt och betalat ska ordern gå till företag nr 2 som tillverkar produkten/produkterna. Företag nr 3 sköter leverans.

Det jag ännu inte riktigt förstår är hur ordern ska gå från e-handeln till företag nr 2. Både företag nr 1 och nr 2 ska få sin del av betalningen och båda behöver ha ordern i sitt system.

Hur sak jag lägga upp det? Vilket språk är att föredra? Finns det redan en färdig lösning?

Ni får ursäkta om jag är förvirrande men det är bara ett kluster av olika teorier i mitt huvud just nu och som sagt svaret är säkert självklart.

Tack på förhand!

Vad du beskriver är dropshipping, finns ju färdiga lösningar för det.

Som tex WooCommerce Dropshipping.