Finner inte vart allt minnesutrymme tar vägen?

Permalänk
Medlem

Finner inte vart allt minnesutrymme tar vägen?

Hejsan!

Då min hårddisk varit lite pressad och haft ~10 GB ledigt så har jag känt mig manad till att leta upp detta och frigöra lite. När jag befinner mig i C:\Users och markerar alla filer och mappar, så uppgår de till cirka 170 GB. När jag sedan går in i den mappen som uppgår till 168 GB och summerar minnet på de filer och mappar som finns där så uppgår de endast till 20-30 GB. Vart tar övriga 140-150 GB vägen? Kan filer ligga dolda i bakgrunden på något vis? Har ni några tips och tricks för hur man finner detta?

Med vänliga hälsningar,
Johan

Permalänk
Medlem

@naahooJ: Titta i C:\Users\<ditt anv. namn>\AppData
Den mappen är inte synlig vanligtvis.

Edit: Du kan även klicka på View/Visa högst upp i Explorer/Utforskaren och kryssa för "Hidden items"/"Dolda objekt"

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Jubileumsmästare

Ladda hem WizTree så ser du snabbt vart allt utrymmet tar vägen.

Permalänk
Medlem

@naahooJ: som rbt säger är det förmodligen mappen Appdata som tar sjukt mycket plats.
Många program lägger sina sparfiler och sånt där. Tex iTunes är en sån bov, den sparar alla backups där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Hejsan!

Då min hårddisk varit lite pressad och haft ~10 GB ledigt så har jag känt mig manad till att leta upp detta och frigöra lite. När jag befinner mig i C:\Users och markerar alla filer och mappar, så uppgår de till cirka 170 GB. När jag sedan går in i den mappen som uppgår till 168 GB och summerar minnet på de filer och mappar som finns där så uppgår de endast till 20-30 GB. Vart tar övriga 140-150 GB vägen? Kan filer ligga dolda i bakgrunden på något vis? Har ni några tips och tricks för hur man finner detta?

Med vänliga hälsningar,
Johan

Du har redan fått bra svar men för att göra något åt problemet:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026616/windows-10-d...

Permalänk
Avstängd

TreeSize Free är ett trevligt program för att få en överblick över vart utrymmet tagit vägen.