Faktura för sent avbokad tid

Permalänk
Medlem

Faktura för sent avbokad tid

Hejsan, nu för några dagar sedan fick jag en faktura för sent avbokad tid på 350kr från Danderyds sjukhus. Jag skulle vart där måndag 24e feb men visste redan fredag att jag inte kunde komma från jobbet på måndag så jag avbokade yiden via 1177 som det står att man kan göra på kallelsen.

Tänkte knte mer på det sen då jag avbokat tider där förut utan problem men nu verkar det som att de tycker jag avbokat sent?

På kallelsen står det " Uteblivet besök eller sen avbokning (senare än 24H innan bokad tid) debiteras. Detra gäöler även om du har frikort" Eftersom Jag avbokade mer än 24H innan så borde jag väll inte få en faktura? Står inget om 24H (Vardag) eller arbetsdagar utan 24H innan bokad tid. Visat kanske 350kr inte är så mycket men i dessa tider och nu när jag endast jobbar som vikarie så är det pengar jag inte kan lägga på ingenting. Vart ska man vända sig? Står endast att de ska ha betalningen idag senast..

Permalänk
Administrativ avgift

@tazk3n: Ring och fråga

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har en barndomsvän som är tandläkare och hon säger att det alltid är upp till läkaren för att avgöra ifall man ska debitera patienten eller ej. Enligt henne så menar hon på att det 24h är exklusive helger för att man inte jobbar på helgerna. Mitt bästa tips till dig är att ringa läkaren alt sjukhuset och försöka förklara till de din situation så får de försöka stryka den.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hejsan, nu för några dagar sedan fick jag en faktura för sent avbokad tid på 350kr från Danderyds sjukhus. Jag skulle vart där måndag 24e feb men visste redan fredag att jag inte kunde komma från jobbet på måndag så jag avbokade yiden via 1177 som det står att man kan göra på kallelsen.

Tänkte knte mer på det sen då jag avbokat tider där förut utan problem men nu verkar det som att de tycker jag avbokat sent?

På kallelsen står det " Uteblivet besök eller sen avbokning (senare än 24H innan bokad tid) debiteras. Detra gäöler även om du har frikort" Eftersom Jag avbokade mer än 24H innan så borde jag väll inte få en faktura? Står inget om 24H (Vardag) eller arbetsdagar utan 24H innan bokad tid. Visat kanske 350kr inte är så mycket men i dessa tider och nu när jag endast jobbar som vikarie så är det pengar jag inte kan lägga på ingenting. Vart ska man vända sig? Står endast att de ska ha betalningen idag senast..

Jag skulle säga att det beror på den informationen som normalt ges vid bokningstillfället. Och jag inser att detta inte sägs om man bokar i telefon mm.

Men försök hitta informationen som ges om man t ex bokar via 1177.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tazk3n:

Hejsan, nu för några dagar sedan fick jag en faktura för sent avbokad tid på 350kr från Danderyds sjukhus. Jag skulle vart där måndag 24e feb men visste redan fredag att jag inte kunde komma från jobbet på måndag så jag avbokade yiden via 1177 som det står att man kan göra på kallelsen.

Tänkte knte mer på det sen då jag avbokat tider där förut utan problem men nu verkar det som att de tycker jag avbokat sent?

På kallelsen står det " Uteblivet besök eller sen avbokning (senare än 24H innan bokad tid) debiteras. Detra gäöler även om du har frikort" Eftersom Jag avbokade mer än 24H innan så borde jag väll inte få en faktura? Står inget om 24H (Vardag) eller arbetsdagar utan 24H innan bokad tid. Visat kanske 350kr inte är så mycket men i dessa tider och nu när jag endast jobbar som vikarie så är det pengar jag inte kan lägga på ingenting. Vart ska man vända sig? Står endast att de ska ha betalningen idag senast..

Hade de inte tagit bort detta krav då de absolut inte ville att folk skulle komma in om de var sjuka eller liknande. Kanske inte gäller Danderyd men värt att googla runt lite då jag är rätt säker på att jag hört eller läst det någonstans.
Annars är det väl bäst att ringa och prata med dem också, bara att ringa växeln och försöka hitta rätt via dem.

Känns också som du har fått väldigt kort betalningstid om det bara var ett par dagar sen du fick den, ska vara minst 10 dagar iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lyckades komma fram äntligen och blev uppringd av dem som sa att det blivit fel i systemet De hade ingen där idag som kunde fixa det men skulle åtgärda det så snabbt som möjligt. Tack för snabba svar! Bokade inte själv utan får bokade tider 2 ggr om året för kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hejsan, nu för några dagar sedan fick jag en faktura för sent avbokad tid på 350kr från Danderyds sjukhus. Jag skulle vart där måndag 24e feb men visste redan fredag att jag inte kunde komma från jobbet på måndag så jag avbokade yiden via 1177 som det står att man kan göra på kallelsen.

Tänkte knte mer på det sen då jag avbokat tider där förut utan problem men nu verkar det som att de tycker jag avbokat sent?

På kallelsen står det " Uteblivet besök eller sen avbokning (senare än 24H innan bokad tid) debiteras. Detra gäöler även om du har frikort" Eftersom Jag avbokade mer än 24H innan så borde jag väll inte få en faktura? Står inget om 24H (Vardag) eller arbetsdagar utan 24H innan bokad tid. Visat kanske 350kr inte är så mycket men i dessa tider och nu när jag endast jobbar som vikarie så är det pengar jag inte kan lägga på ingenting. Vart ska man vända sig? Står endast att de ska ha betalningen idag senast..

Ring eller send epost til faktura avdelingen for å forklare at du avbokede en tid på mandag, for et besøk på fredag i samme uke. Det er mulig det kan ha skjedd noe feil eller at den som skal passe på boking ikke rapportert inn rett, slik at du er blitt fakturert feil.

Dersom de fortsatt ville kreve betaling, så må bestride faktura. Gjør det skriftlig og se til å ha en kopi med dato på når du kontaktet og når du gjorde sykehuset oppmerksom på at det måtte ha blitt et feil. Gjør dette så hurtig som mulig, når du vet at sykehuset ikke vil slette sitt krav.
Dersom Danderyd bruker et digital journal system (for eks. 1177.se) så skal det ligge en notering om hver gang du hatt kontakt inkl bokede og avbokede tider.

Her siden for avgifter for Region Stockholm:
https://www.1177.se/stockholm/sa-fungerar-varden/kostnader-oc...

Merk:
**Sitert fra linken**

Avgift för uteblivet besök

Från och med 16 mars 2020 gäller att du inte behöver betala någon uteblivandeavgift om du har förkylningssymtom och avbokar ditt besök, även om det är mindre än 24 timmars varsel. Detta undantag görs med anledning av coronasmittan, för att skydda äldre och svaga. Du behöver däremot kontakta mottagningen och meddela att du har förhinder innan den bokade tiden för besöket.

**Sitert fra linken**

Permalänk
Medlem

T.ex. om du hade tid klockan 08:00 på måndag och du avbokar efter 08:00 på en fredag = Du får skylla dig själv
T.ex. om du hade tid klockan 15:00 på måndag och du avbokar innan 15:00 på en fredag = Du borde få pengarna tillbaka

Avbokningar gäller nästan alltid nästa helgfria vardagar.

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: 11:02 idag skrev TS "Lyckades komma fram äntligen och blev uppringd av dem som sa att det blivit fel i systemet De hade ingen där idag som kunde fixa det men skulle åtgärda det så snabbt som möjligt. Tack för snabba svar! Bokade inte själv utan får bokade tider 2 ggr om året för kontroll."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

T.ex. om du hade tid klockan 08:00 på måndag och du avbokar efter 08:00 på en fredag = Du får skylla dig själv
T.ex. om du hade tid klockan 15:00 på måndag och du avbokar innan 15:00 på en fredag = Du borde få pengarna tillbaka

Avbokningar gäller nästan alltid nästa helgfria vardagar.

Hmm. Fast det är inte så överenskommelser fungerar.
Visst kan man förutsätta saker till viss del, när man skriver avtal. Även om potentiella oklarheter bör undvikas i största möjliga mån.

Ponera att det enda som står är "24h". Ja då skulle jag hävda att antagandet som har förtur är just att 24h innebär 24h.

Sen är det alltid ett frivilligt val för var och en, att rationalisera de nackdelar som drabbar en själv. Jag har respekt för dem som har strategin att främja sin egna mentala hälsa genom att bara betala fakturorna och aldrig beklaga sig över orättvisor.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N