Surrande grafikkort. Nya 5500XT

Permalänk
Medlem

Surrande grafikkort. Nya 5500XT

Köpte mig ett Powercolor Red Dragon RX 5500 XT nu i veckan, efter att ha läst så mycket om hur tysta dom är både i idle men framför allt i load. Detta stämmer verkligen, står datorn stilla så är den absolut knäpptyst. Men jag har ett irritationsmoment med detta kortet. Det förekommer något elektriskt surrande. Så fort man börjar spela så börjar det att surra. Lite som att konstant ha en geting surrandes runt öronen, men som en rak ihållande ton. Störigt ja, men det drunknar lite i spelljudet när man väl sätter igång och spelar. Och då är det svårt att höra varken surrandet eller något egentligt ljud från grafikkortet.
Men nu har jag upptäckt ett annat surr som gör mig galen. Så fort något grafiskt element på skärmen byter form eller flyttas så surrar det till kort. Det kan vara att man scrollar en hemsida eller öppnar ett fönster så säger datorn "bzzt". Varje gång den lilla raden med senaste nytt, under sweclockersloggan, byter text. "bzzt".
Sjukt irriterande. Är det någon form av coilwhine? Är det några fler som har dessa bekymmer med 5500XT? Om inte, vilken modell av 5500xt har ni köpt i så fall? Tänker att det kanske är mindre kvalitativa komponenter på Red Dragon?

Permalänk
Medlem

Japp, låter som klassiskt coilwhine. Ljudet brukar bli mer påtagligt ju fler bildrutor per sekund som ritas upp. Det här med coilwhine är lite av ett lotto tyvärr.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Köpte mig ett Powercolor Red Dragon RX 5500 XT nu i veckan, efter att ha läst så mycket om hur tysta dom är både i idle men framför allt i load. Detta stämmer verkligen, står datorn stilla så är den absolut knäpptyst. Men jag har ett irritationsmoment med detta kortet. Det förekommer något elektriskt surrande. Så fort man börjar spela så börjar det att surra. Lite som att konstant ha en geting surrandes runt öronen, men som en rak ihållande ton. Störigt ja, men det drunknar lite i spelljudet när man väl sätter igång och spelar. Och då är det svårt att höra varken surrandet eller något egentligt ljud från grafikkortet.
Men nu har jag upptäckt ett annat surr som gör mig galen. Så fort något grafiskt element på skärmen byter form eller flyttas så surrar det till kort. Det kan vara att man scrollar en hemsida eller öppnar ett fönster så säger datorn "bzzt". Varje gång den lilla raden med senaste nytt, under sweclockersloggan, byter text. "bzzt".
Sjukt irriterande. Är det någon form av coilwhine? Är det några fler som har dessa bekymmer med 5500XT? Om inte, vilken modell av 5500xt har ni köpt i så fall? Tänker att det kanske är mindre kvalitativa komponenter på Red Dragon?

Som ovanstående skribent skriver så är det coil whine (spoltjut). Alla grafikkort lider av det. Vissa mer andra mindre. Jag hade fått det utbytt om det är så illa som du beskriver, sannolikt kommer ett annat kort av exakt samma modell att vara tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack ni som svarat.
Skickade precis tillbaka ett RX 590 som också hade samma men värre. Plus att det lät som en dammsugare vid spelande.
Detta var ju menat att lösa detta problem 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tack ni som svarat.
Skickade precis tillbaka ett RX 590 som också hade samma men värre. Plus att det lät som en dammsugare vid spelande.
Detta var ju menat att lösa detta problem 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte att man kan skicka tillbaka kort pga coilwhine faktiskt. Men något annat jag varit ute efter va att ja fick coilwhine på 2 äldre grafikkort ja hade tills ja köpte nytt nätagg. Då försvann lätet från grafikkorten. Dåvarande nätagg va ett bra nätagg med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Visste inte att man kan skicka tillbaka kort pga coilwhine faktiskt. Men något annat jag varit ute efter va att ja fick coilwhine på 2 äldre grafikkort ja hade tills ja köpte nytt nätagg. Då försvann lätet från grafikkorten. Dåvarande nätagg va ett bra nätagg med.

Detta bli faktiskt tredje kortet jag köpt och returnerat pga surr eller coilwhine.
En tanke som slog mig var faktiskt det här med nätaggregatet. Men samtidigt borde mitt SF600 v2 vara så pass hög kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Detta bli faktiskt tredje kortet jag köpt och returnerat pga surr eller coilwhine.
En tanke som slog mig var faktiskt det här med nätaggregatet. Men samtidigt borde mitt SF600 v2 vara så pass hög kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja körde på supernova eller va de hette som ansågs vara ett av de absolut bästa. O ändå orsakade det coilwhine på dom grafikkorten. Va ett 280x och ett 570x grafikkort som efter byte fungerade utan coilwhine.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag troe jag vet vad detta är, har samma problem och har haft det på 3-4 grafikkort de senaste 7 åren. Men jag har bara fått det när jag spelat med mina studiohögtalare. En vän till mig hade även samma vid spel på sånna högralare. Det har att göra med den skillnad i hz som är på elnätet runt om i världen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Utility_frequency
Minns inte på rak arm exakt hur, men något länkat till detta var det... För mig hjälpte det att ta bort jordningen från högtalarna för att få bort det, då det läkte ut där och tog sig till högtalarna den vägen.

Men jag antar att du kör hörlurar? Jag har ju då inte detta missljud via hörlurarna. Då är det ju inte samma lösning för dig. Tyvärr kanske det inte ens finns någon..? Är datorn kopplad till ett jordat uttag?

Samt om tidigare kommentarer, det är nog inte coilwhine. Coilwhine tar ju sig inte ut i högtalarna utan låter från grafikkortet i sig, eller hur? Samt det du säger med att det byter ton på ljudet vid olika grafiska bilder stämmer överens med mitt och beror förmodligen på strömstyrkan som är olika vid olika bilder/fps osv.

Kanske är lite ute och cyklar, men ville ändå dela min historia 🎅

Skickades från m.sweclockers.com

Lade till text
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av napahlm:

Detta bli faktiskt tredje kortet jag köpt och returnerat pga surr eller coilwhine.
En tanke som slog mig var faktiskt det här med nätaggregatet. Men samtidigt borde mitt SF600 v2 vara så pass hög kvalité.

Spoltjut är beroende av kombinationer av olika komponenter, så ditt grafikkort med ett annat nätagg kan resultera i en helt annan nivå av spoltjut.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720