Permalänk
Medlem

I9-9900k behålla äldre kylning (NH-U9B)

Tjena
Det börjar bli dags att uppgradera min gamla dator som byggdes 2013.

Den har följande spec idag

I7-4700k (socket 1150)
16GB DDR3
Strix GTX970
etc

Det jag har tänkt mig är nu

I9-9700k Alternativt I9-9900K då jag tidigare gjort en del 3D Rendering mm.
Minst 16GB DDR4
Kanske behåller grafikkort ett tag, då jag spelar väldigt lite.

Men min största fråga är om det är värt för mig att skaffa en ny kylare, idag kör jag Noctuas NH-U9B och den har fungerat klockrent genom åren, så kommer den funka bra även till en I9 eller måste jag uppgradera den, och vad är då en bra ersättare?

/standar

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag alltid det är värt att köra Noctua NH D15S för lägsta möjliga ljudnivå och största möjliga boostutrymme. Enda anledningen till en mindre kylare är chassiutrymme eller om den skall transporteras färdigbyggd.

Permalänk
Medlem

Vad gäller montering så är det samma hål på din gamla plattform som den nya, så det passar rakt av. För kylning så är det gränsfall på 9900k. Enligt Noctuas hemsida så har den "low turbo/overclocking headroom" för 9900k, vilket kan översättas till att den kommer klara av processorn i stock (3.6 GHz) + lite boost men några 5 GHz i tunga laster kommer den inte att orka kyla. Eftersom du redan har kylaren så kan du ju se om det behövs.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Eftersom du huvudsakligen gör annat än spelar,
kanske du även borde kolla på eventuella AMD-alternativ(?)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”