Permalänk
Medlem

CPU & RAM presterar dåligt?

Hej SweClockers,

Byggde en ny dator nyligen och bestämde mig för att testa UserBenchmark. Enligt dem så presterar mitt CPU 73.1% & RAM 62.9% av vad dem kan jämfört med andras bygge. GTA V har jag runt 100fps med Ultra inställningar vilket jag känner inte stämmer samt att CS:GO & Borderlands 2 underperformar också, CS:GO har jag runt 200 fps med (det räcker men jag borde fortfarande ha mer med min setup) samt att jag lirade Borderlands 2 på Ultra inställningar igår men FPSen dippade efter ett tag från 200 till 70 vilket inte alls verkar normalt. Min SSD har jag behållt från ett tidigare bygge och jag har inte återställt den om det hjälper med något. Har också kollat temperaturerna och CPUn går från 50-70C när jag spelar.

Om ni kommer på något så dela med er gärna, tack!

https://www.userbenchmark.com/UserRun/19643288

CPU: Intel i7 9700k
CPU Kylare: NZXT Kraken x62
RAM: Kingston HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz RAM
SSD: Samsung EVO 850 500GB
Moderkort: MSI Z390 MPG GAMING PLUS
GPU: MSI GeForce RTX 2070 GAMING 8GB
PSU: Corsair RM650

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem

Då skulle jag nog börja med att formatera windows-partitionen, installera om operativsystemet och lägga in alla drivisar.

Permalänk
Medlem

@PALACE:

Skulle rekommendera att formatera din gamla SSD och installera nytt fräscht Windows.
Hämta sen alla senaste drivrutiner och chipset från moderkortets hemsida.
Kör du på en gammal Windowsversion ligger alla gamla drivrutiner och chipset kvar i bakgrunden, ibland funkar det bra, ibland inte.. (drivrutinskonflikter m.m)

Här hämtar du Win 10 och skapar ett boot-USB med deras verktyg:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om du formaterar, glöm inte att spara viktiga saker på en annan disk eller ett USB.

Hämta även senaste BIOS från moderkortets hemsida och uppdatera det.
Efter uppdateringen så ladda in defaults "load optimized defaults bios".

Kolla så att dina RAM sitter i rätt slots för att få ut "dual channel"-prestandan, kolla i manualen. (Vanligtvis A2 och B2)
Sen slår du på XMP så att de går i rätt hastighet. Nu körs dem i 2400Mhz, du har RAM som klarar 3200Mhz.

SSD:n var även den lite under det normala.
Du kan hämta hem "Samsung magician" och uppdatera firmware om det inte är det senaste, kör även trim lite då och då (optimize drive). Finns även inbyggt i Windows om du går in på egenskaperna för SSD:n -->verktyg-->optimera.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

UserBenchmarks är rätt uselt egentilgen, men kanske ger en fingervisning.

Hur kommer det sig att du har en "Background CPU" på 16%?
Har du andra program körande i bakgrunden, och/eller håller Windows på med någon uppdatering?

De skriver uttryckligen

Citat:

Sub-optimal background CPU (16%). High background CPU reduces benchmark accuracy. Find active processes with Windows task manager (CTRL+SHIFT+ESC).

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

userbenchmark, skiter i att visa vad jämförande delar har för frekvens och dylik. Kan iallafall se att dina minnen kör i 2400MHz och inte 3200MHz, har du aktiverat XMP i BIOS? Installerade du nya drivrutiner för grafikkortet eller körde på som fanns för ditt 970?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Känns som minnesfel. Kan vara någon USB enhet också som skickar konstant. Glapp eller liknande.
Lite osäker på senaste nvidia drivisen. (436.02) Fast jag vet att min minneskontrollern i CPU'n eller några av mina RAM strular, så kan vara relaterat till det i mitt fall.

Kan du kolla om någon av CPU kärnorna går upp mycket i temp ibland?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Då skulle jag nog börja med att formatera windows-partitionen, installera om operativsystemet och lägga in alla drivisar.

Skrivet av D-ryd:

@PALACE:

Skulle rekommendera att formatera din gamla SSD och installera nytt fräscht Windows.
Hämta sen alla senaste drivrutiner och chipset från moderkortets hemsida.
Kör du på en gammal Windowsversion ligger alla gamla drivrutiner och chipset kvar i bakgrunden, ibland funkar det bra, ibland inte.. (drivrutinskonflikter m.m)

Här hämtar du Win 10 och skapar ett boot-USB med deras verktyg:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om du formaterar, glöm inte att spara viktiga saker på en annan disk eller ett USB.

Hämta även senaste BIOS från moderkortets hemsida och uppdatera det.
Efter uppdateringen så ladda in defaults "load optimized defaults bios".

Kolla så att dina RAM sitter i rätt slots för att få ut "dual channel"-prestandan, kolla i manualen. (Vanligtvis A2 och B2)
Sen slår du på XMP så att de går i rätt hastighet. Nu körs dem i 2400Mhz, du har RAM som klarar 3200Mhz.

SSD:n var även den lite under det normala.
Du kan hämta hem "Samsung magician" och uppdatera firmware om det inte är det senaste, kör även trim lite då och då (optimize drive). Finns även inbyggt i Windows om du går in på egenskaperna för SSD:n -->verktyg-->optimera.

RAMen sitter i Dual Channel men har faktiskt inte aktiverat XMP. Samsung Magician laddade jag ner nyss ska kolla om det ändrar något. Om det fortfarande inte gör mycket så ska jag installera om Windows.

Tack så mycket för era svar!

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

UserBenchmarks är rätt uselt egentilgen, men kanske ger en fingervisning.

Hur kommer det sig att du har en "Background CPU" på 16%?
Har du andra program körande i bakgrunden, och/eller håller Windows på med någon uppdatering?

De skriver uttryckligen

Nej utan jag hade Discord på i ett aktivt samtal under tiden som jag körde UserBenchmarks, såg att den tog 10% och sedan så finns det småprogram som är resten av procenten då.

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

userbenchmark, skiter i att visa vad jämförande delar har för frekvens och dylik. Kan iallafall se att dina minnen kör i 2400MHz och inte 3200MHz, har du aktiverat XMP i BIOS? Installerade du nya drivrutiner för grafikkortet eller körde på som fanns för ditt 970?

GPUns drivrutiner har jag uppdaterat men jag har inte aktiverat XMP, tack så mycket!

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Känns som minnesfel. Kan vara någon USB enhet också som skickar konstant. Glapp eller liknande.
Lite osäker på senaste nvidia drivisen. (436.02) Fast jag vet att min minneskontrollern i CPU'n eller några av mina RAM strular, så kan vara relaterat till det i mitt fall.

Kan du kolla om någon av CPU kärnorna går upp mycket i temp ibland?

Hade ett USB minne som visas där inne under testet, ska prova igen utan att den är inne. Ska kolla om tempen också, tack!

EDIT: Finns en ny uppdatering som nVidia släppte idag så att ni alla vet

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Då skulle jag nog börja med att formatera windows-partitionen, installera om operativsystemet och lägga in alla drivisar.

Skrivet av D-ryd:

@PALACE:

Skulle rekommendera att formatera din gamla SSD och installera nytt fräscht Windows.
Hämta sen alla senaste drivrutiner och chipset från moderkortets hemsida.
Kör du på en gammal Windowsversion ligger alla gamla drivrutiner och chipset kvar i bakgrunden, ibland funkar det bra, ibland inte.. (drivrutinskonflikter m.m)

Här hämtar du Win 10 och skapar ett boot-USB med deras verktyg:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om du formaterar, glöm inte att spara viktiga saker på en annan disk eller ett USB.

Hämta även senaste BIOS från moderkortets hemsida och uppdatera det.
Efter uppdateringen så ladda in defaults "load optimized defaults bios".

Kolla så att dina RAM sitter i rätt slots för att få ut "dual channel"-prestandan, kolla i manualen. (Vanligtvis A2 och B2)
Sen slår du på XMP så att de går i rätt hastighet. Nu körs dem i 2400Mhz, du har RAM som klarar 3200Mhz.

SSD:n var även den lite under det normala.
Du kan hämta hem "Samsung magician" och uppdatera firmware om det inte är det senaste, kör även trim lite då och då (optimize drive). Finns även inbyggt i Windows om du går in på egenskaperna för SSD:n -->verktyg-->optimera.

Skrivet av kai:

UserBenchmarks är rätt uselt egentilgen, men kanske ger en fingervisning.

Hur kommer det sig att du har en "Background CPU" på 16%?
Har du andra program körande i bakgrunden, och/eller håller Windows på med någon uppdatering?

De skriver uttryckligen

Skrivet av Vzano:

userbenchmark, skiter i att visa vad jämförande delar har för frekvens och dylik. Kan iallafall se att dina minnen kör i 2400MHz och inte 3200MHz, har du aktiverat XMP i BIOS? Installerade du nya drivrutiner för grafikkortet eller körde på som fanns för ditt 970?

Skrivet av hACmAn:

Känns som minnesfel. Kan vara någon USB enhet också som skickar konstant. Glapp eller liknande.
Lite osäker på senaste nvidia drivisen. (436.02) Fast jag vet att min minneskontrollern i CPU'n eller några av mina RAM strular, så kan vara relaterat till det i mitt fall.

Kan du kolla om någon av CPU kärnorna går upp mycket i temp ibland?

Nu har jag följt allting förutom att återställa Windows och allting har fått bättre resultat, antar att det nästa steget är att återställa Windows. https://www.userbenchmark.com/UserRun/19653357

Tack så mycket för alla svar, skulle nog säga att detta är löst nu.

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PALACE:

Nu har jag följt allting förutom att återställa Windows och allting har fått bättre resultat, antar att det nästa steget är att återställa Windows. https://www.userbenchmark.com/UserRun/19653357

Tack så mycket för alla svar, skulle nog säga att detta är löst nu.

Ser bättre ut, men din CPU ser inte ut att gå upp i turbo. (tror det är 4.9 på en kärna och 4.6Ghz på alla)
Nu ligger din turbo under basfrekvensen, så den kanske klockar ner sig av någon anledning.

Userbenchmark är väl inte det bästa programmet så det kan ju bara någon bugg.
CPU-Z är ett enkelt program som du kan stresstesta CPU och kolla så att klockfrekvenserna är korrekt:
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Efter installation gå in under fliken "bench" och tryck på "stress CPU".
Sen längst ner ser du "tools", tryck på pilen och sen "clocks", där ser du samtliga kärnor och frekvensen under stresstestet.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Ser bättre ut, men din CPU ser inte ut att gå upp i turbo. (tror det är 4.9 på en kärna och 4.6Ghz på alla)
Nu ligger din turbo under basfrekvensen, så den kanske klockar ner sig av någon anledning.

Userbenchmark är väl inte det bästa programmet så det kan ju bara någon bugg.
CPU-Z är ett enkelt program som du kan stresstesta CPU och kolla så att klockfrekvenserna är korrekt:
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Efter installation gå in under fliken "bench" och tryck på "stress CPU".
Sen längst ner ser du "tools", tryck på pilen och sen "clocks", där ser du samtliga kärnor och frekvensen under stresstestet.

När jag stress testar den normalt så går den inte över ~3520MHz 45C men när jag går in i MSI Dragon Center och aktiverar "Gaming Mode" så kommer den upp till ~4730MHz 70C på alla kärnor enligt CPU-Z. Rumstemperaturen ligger på ~26C och jag har en NZXT Kraken x62, är detta normalt?

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi