AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RR_larsson:

Samma för mig och fick orderbekräftelse 15:02. Frågade i chatten och fick till svar att "tyvärr ser det ut som att det är det datumet som gäller".

Tråkigt värre.

Skrivet av Jonas79:

Hemsidan är uppdaterad på inet står nu.

Förväntas 2019‑09‑02

Samma här, chattade precis med kundtjänsten och medans så ändrade de till 2 september. September! Snåljäveln i mig skulle såklart spara 500kr, hade haft min på väg idag om jag inte ändrade mig i sista sekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma här, chattade precis med kundtjänsten och medans så ändrade de till 2 september. September! Snåljäveln i mig skulle såklart spara 500kr, hade haft min på väg idag om jag inte ändrade mig i sista sekunden.

Ne det får bli en 3600 haha orkar inte vänta till augusti. Tänk om man faktiskt kunde få tag i något som lanseras ett visst datum. Vilken grej..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hemsidan är uppdaterad på inet står nu.

Förväntas 2019‑09‑02

Ack! Ja nu blir det ju inte särskilt svårt att avvakta 3950X då.. Jaja.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Lyckas de inte få fram några förrän om 2 månader så lär de ju tappa en del försäljning ja. Men då är det väl bara att ta komplett eller om jag hade lite mer bråttom så skulle jag utan tvekan välja amazon/tyskland i det fallet. Inte värt att vänta 2 månader ivf.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det i prestanda mellan en i7-4790k och en R5 3600 måntro?
Svårt att hitta bägge i samma benchmarks.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma här, chattade precis med kundtjänsten och medans så ändrade de till 2 september. September! Snåljäveln i mig skulle såklart spara 500kr, hade haft min på väg idag om jag inte ändrade mig i sista sekunden.

Förhoppningsvis är det lite rörigt just nu och de har fel

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

verkar som det blir en lång väntan. verkar som dom bara får in några få åt gången. borde dom inte fylla upp lagren med några tusen per butik i och med en sån här stor lansering?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dekkan:

Ne det får bli en 3600 haha orkar inte vänta till augusti. Tänk om man faktiskt kunde få tag i något som lanseras ett visst datum. Vilken grej..

Tog en titt på 3700X precis, men lika där. Slutsålt överallt. Nu förekommer det ju att saker säljer slut på lanseringsdagen väldigt ofta, men oklarheten totalt på typ allt är aningen störande.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Jonas79: Lyckas de inte få fram några förrän om 2 månader så lär de ju tappa en del försäljning ja. Men då är det väl bara att ta komplett eller om jag hade lite mer bråttom så skulle jag utan tvekan välja amazon/tyskland i det fallet. Inte värt att vänta 2 månader ivf.

Kollade med Kompletts kundtjänst nyss och de är osäker på 22 juli. Jag lutar åt att boka om men den dagen är första dagen tillbaks på jobbet efter semestern och frågan är hur mycket tid jag lär ha för att bygga om, installera om och fippla den veckan.

Amazon blir det nog att ta en titt på med. Risken att man behöver RMAa en CPU bör vara obefintlig, annat med moderkort och RAM exempelvis, så i det avseendet så är det nog säkert ett på många vis bättre sätt att få tag i en CPU ändå.

Skrivet av RR_larsson:

Förhoppningsvis är det lite rörigt just nu och de har fel

Orimligt sent, speciellt när de ska vara partner för lanseringen här i Sverige. Såvida de inte skickat ut alla processorer till de olika butikerna och skitit i oss som köpt online då. Men jag har samtidigt inte sett en enda här i forumet som har en 3900X.

Dagen har knappt börjat, eller ja, är ju egentligen lunch strax, men förhoppningsvis klarnar det under dagen iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

verkar som det blir en lång väntan. verkar som dom bara får in några få åt gången. borde dom inte fylla upp lagren med några tusen per butik i och med en sån här stor lansering?

Om det är AMD som inte fått ut tillräckligt med processorer (vad jag sett så ska det inte ha varit några produktionsproblem iallafall) eller Svenska ÅF'ar som inte köpt in tillräckligt/tilldelats tillräckligt är ju frågan. Nu har jag inte kollat hur det ser ut i resten av världen men här i Sverige verkar det inte komma in något. Eller om butikerna inte vill sälja bara.

Permalänk
Medlem

Enligt inet så har alla fått datum 2/9 nu och de andra sidorna verkar ha okänt datum utom komplett som verkar få in i lager tidigare men där är dom i regel ett par hundra kronor dyrare.

nåja inget att hänga på låset för då. kan jag återgå till mitt garagebygge istället. blir nog klart före jag får denna cpu verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Komplett leveransdatum är osäkra datum som kan ändras med tiden och är "ej bekräftade" enligt deras kundtjänst.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det är AMD som inte fått ut tillräckligt med processorer (vad jag sett så ska det inte ha varit några produktionsproblem iallafall) eller Svenska ÅF'ar som inte köpt in tillräckligt/tilldelats tillräckligt är ju frågan. Nu har jag inte kollat hur det ser ut i resten av världen men här i Sverige verkar det inte komma in något. Eller om butikerna inte vill sälja bara.

dom kanske inte prioriterar lilla sverige så mkt heller, vi är bara en lite pissfläck av konsumenter mot många andra länders stora befolkning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

dom kanske inte prioriterar lilla sverige så mkt heller, vi är bara en lite pissfläck av konsumenter mot många andra länders stora befolkning.

Vi borde räknas som ett köpstarkt litet pissland tycker man ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vi borde räknas som ett köpstarkt litet pissland tycker man ju

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta är inte speciellt intresserade av datorer vilket gör att vi som köper är ganska få i förhållande till folkmängden. säkert bara ett fåtal procent.
men jämför ett land med med mycket mer folk med samma teknik intresserade procentuell folkmängd så blir det betydligt mer konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag var rädd för att det skulle bli en papperslansering likt intels 8000 serie. Allt i ryzen 7 och 9 serien är långt bort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Vet ej om det postats, men enligt Robert Hallock ifrån AMD så skriver han på sin twitter för 6timmar sedan :

"We haven't sampled the 3800X yet. Wanted to focus on max performance (3900X) and power efficiency (3700X), so people can see the full spectrum of 7nm+Zen2"

https://twitter.com/Thracks/status/1147877133303390213

edit: jag tolkar det här alltså som att AMD själva inte har börjat producera 3800x ännu, och därför finns det heller inget kännt leveransdatum för denna processor för er som beställt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Win7 kommer att sluta supportas helt 14 januari har jag för mig. kör också win7 fortfarande.

vad jag luskat fram är att win10 ligger ett par fps efter win7 i prestanda, oftast runt 2-3 fps men minimum fps på win10 är markant bättre än win7.
Jobbigaste med win10 är att alla stora uppdateringar verkar buggiga och kan ibland radera filer och göra annat drygt.

Sen kommer jag sakna aero, finns massa hemma gjorda man kan betala för men känns inte så bra att ha "hemma byggen". testat ett par på tjejens och HTPC datorn som kör win10 och dom buggar rätt bra, tex halva startmenyn syns bara ibland och annat konstigt. ibland blev skärmen helt svart och trodde länge att det var något fel med grafik kortet men visade sig även det vara ett hemma bygge för win7 tema.

Jag hade fortsatt köra om det gick ännu längre. Men eftersom jag nu ska uppgradera datorn med nytt moderkort och CPU så kan jag lika gärna installera WIN10 och börja vänja mig vid skiten. Jag tycker mig ha läst att folk som försvarar win10 över win7 ofta säger att spelprestandan är bättre än win 7, jag tolkade det som överlag. Men om minimums är markant bättre så är det att föredra skulle jag säga oftast än medel och max.

På min bärbara kör jag Classic Shell, har inte upplevt några problem med det, och man kommer en bra bit på vägen till att få Win7 feeling.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur hypad Ryzen 3000 har varit, och att den faktiskt har levererat och överträffat mångas förväntning så är det inte konstigt att det är slutsålt överallt. Ta det som ett gott tecken.

Beroende på när AMD uppnådde fasen för slutproduktion eller vad man kallar det, när man uppnått nivån och färdigställt kontroll osv, så kan det vara fallet att de helt enkelt inte hunnit tillverkar tillräckligt många för att mätta den initiala efterfrågan.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Inaktiv

3800x verkar komma in 12.7 för 429€ i finska butiker iallafall.
Samma datum står på 3900x för 549€😊

Permalänk
Medlem

CPU priserna tycker jag ser ok ut MSRPx1.25x9.44 ut men ligger inte moderkorten lite högt?

Crosshair VIII Hero på komplett ligger nästan 1200kr över? Tar man bort 20% rabatten så tycker jag det ska va original priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När kommer din 3900X så vi får lite hård fakta vad olika hastigheter/timings gör på denna serien

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

La en order på 3900x direkt när den kom upp på sidan kl 15, så jag borde va bland dom första att få den.

Webhallen Kista Galleria
2019-07-07 15:00
Din order inväntar följande produkter.
302705 transporteras från distributör till vårt centrallager, därefter skickas produkten till Webhallen Kista Galleria. Beräknat leveransdatum är fredag 2019-07-19.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Yep, samma här. Hur ser det ut för dig där @the squonk?

Jag avbeställde. Om Robert Hallock säger att dom inte ens har börjat sampla 3800X så lär den dröja minst lika länge som 3950X, dvs September eller senare. Det verkar som om dom inte har tillräckligt bra kisel ännu för att uppfylla utlovade specs. Blir för varmt.

Jag håller mig tills 3950X finns i det vilda, och ser vad den kostar. Blir fokus på annat i Sommar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Var det inte prat om 70% felfritt kisel eller något sånt? Felfritt kanske inte innebär bra dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Lika bättre att vänta på 3950X och beställa den direkt så fort den kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Var det inte prat om 70% felfritt kisel eller något sånt? Felfritt kanske inte innebär bra dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt både Der 8auer och The Stilt är det allvarliga värmeproblem med liten yta och värmen koncentrerad i hörnen på heatspreadern vilket dagens kylare inte är gjorda att hantera. Dessutom ökar effektkurvan brant strax före 4GHz. Det behövs extremt bra exemplar för att hålla nere tempen, vilket gör att yields i praktiken kanske inte blir så bra även om 70% av chipsen fungerar. Verkar inte vara någon brist alls på 3600 som maxar vid 4.2Ghz, verkar svårt att få yields som gör högre svalt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ringde Inet imorse och frågade om varför datumet är andra september, när de igår skrev på sin facebook att det kan "nästan" lova leveranser under denna vecka.

Simpla svaret är att det alltid har varit en pappersrelease när det gäller AMD även med tidigare gen, sen kommer den stora releasen någon månad/veckor senare. Han jag pratade med sa att det är den nordiska distrubtionen som inte har AMD processorer på lager och med det har inte någon nordisk försäljare fått tag och sälja ryzen 3xxx serien (alltså toppmodellerna).

Han menade också att anledningen till 9/2 är för att det är då leverantören kan garantera sin leverans. Det kan hända tidigare och det kan hända senare, men eftersom man inte vill lova ett datum så är man på säkra sidan och har gott med marginal så kunderna inte blir besvikna. Med andra ord så verkar det som att komplett inte kommer att kunna leverera på onsdag, som det står på deras hemsida utan kommer antagligen vara om någon vecka.

Så ni som säger att komplett har skickat iväg många 3900x m.fl CPU:er, är jag oerhört tveksam mot. Förens jag ser en leverans därifrån tror jag helt enkelt inte på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalln:

Ringde Inet imorse och frågade om varför datumet är andra september, när de igår skrev på sin facebook att det kan "nästan" lova leveranser under denna vecka.

Simpla svaret är att det alltid har varit en pappersrelease när det gäller AMD även tidigare gen, sen kommer den stora releasen någon månad/veckor senare. Han jag pratade med sa att det är den nordiska distrubtionen som inte har AMD processorer på lager och med det har inte någon nordisk försäljare fått tag och sälja ryzen 3xxx serien (alltså toppmodellerna).

Han menade också att anledningen till 9/2 är för att det är då leverantören kan garantera sin leverans. Det kan hända tidigare och det kan hända senare, men eftersom man inte vill lova ett datum så är man på säkra sidan och har gått med marginal så kunderna inte blir besvikna. Med andra ord så verkar det som att komplett inte kommer att kunna leverera på onsdag, som det står på deras hemsida utan kommer antagligen vara om någon vecka.

Så ni som säger att komplett har skickat iväg många 3900x m.fl CPU:er, är jag oerhört tveksam mot. Förens jag ser en leverans därifrån tror jag helt enkelt inte på det.

Ja, 2044 var en skapligt marginal med.

Jag har större förtroende för Komplett än Inet här så får se vad som händer med de som köpt hos Komplett under dagen. Fram till kl 19 kan deras robotar plocka och paketera för leverans dagen efter så bör nog visa sig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja, 2044 var en skapligt marginal med.

Jag har större förtroende för Komplett än Inet här så får se vad som händer med de som köpt hos Komplett under dagen. Fram till kl 19 kan deras robotar plocka och paketera för leverans dagen efter så bör nog visa sig då.

Blir väldigt imponerad om Komplett lyckas leverera under veckan. I sådannafall förtjänar dom en bättre i bild av mig, något jag inte haft tidigare.

Såg att mindfactory hade sina 3700x i lager. https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-7-3700X...

Någon som beställt därifrån?