AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Blev 3800X från netonnet, hoppas man får den inom rimlig tid.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det betyder väl "samplat till pressen" och inget annat?

Ja, redan klarlagt av Swecs redaktion.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte bara skicka ut ett vanligt exemplar, ett likadant exemplar som vi kunder får ta del av? Jag vill inte läsa recensioner på några processorer som Lisa stått och cherry pickat!

Hoppas att någon svensk teknikaffär kan låna ut en till Sweclockers!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/303174-ASUS-ROG-Crosshai...

4990:- nu på kampanj 200 spänn biligare utan wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

"Det blir bättre Zen", jo den har man inte hört hundra gånger om AMD produkter förut. Varför skulle AMD släppa en produkt som inte presterar 100% till release om de kunde knipa den gigantiska PR vågen det skulle bli om Zen2 kunde bajsa på Intel på alla fronter?

Mycket optimeringar kan inte dom påverka utan görs av Microsoft eller speltillverkare. Tar tid och AMD har färre totalt antal anställda än Intel har bara mjukvaruutvecklare).

Såg en video där dom jämförde Ryzen och intel 1år efter release och nu hade "vinnaren" ändrats från intel till AMD i spel.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor:
Det låter intressant! Har du länk till videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Japp blev mindfactory och använder ett företag som skickar paket till Sverige från Tyskland.

vilket företag blev det och hur mycket hamnade extra frakten på?

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Lite info från en av Gigabytes representanter (u/GBT_Matthew) på Reddit angående deras X570 moderkort:

"Hey guys just wanted to let you know I saw the thread and are working on the fan curve. We have a few ideas were kicking around to improve noise, should have an update for y'all in the coming days. Stay tuned and thanks for the feedback!"

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacne2/x570_chipset_fan...

Yup I saw it. Already sent the feedback to the team, should have some updates on the fan curve/noise/control for you guys shortly.

"Upgrade? Not really. Its not a standard fan header. I believe its a shorter one so it connects under the chipset. I suppose maybe someone could make one, but don't know if any off hand."

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cag6gb/wtf_is_going_on_...

"I wouldn't advise you disconnect the fan, but if you wanna risk it I guess you could try (still wouldn't advise it!). If the chipset overheats no good will come of it. Better to let us tune the curve and make it closer to inaudible when it isn't needed.

Remember nearly everything goes through the PCH, USB, Wifi, LAN, etc etc. Sure Gen 4 M.2 will create the most traffic but the chipset is doing all sorts of stuff even when 'idle'."

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cag6gb/wtf_is_going_on_...

Skrivet av osgorth:

Tack vare MSI har jag äntligen hittat ett 64GB-kit som är supportat & validerat i 3600MHz.
Vinnaren heter HyperX HX436C17PB3K4/64, och är validerad av åtminstone MSI, kanske av andra också.
De har "Samsung 5WB"-dies, vilket jag antar är hederlig B-die?
Rätt poppigt av MSI iaf, då jag ser att på pappret är 4x16 dual-rank speccade till 2666 av AMD. Rätt stor skillnad det.

Vidare så har jag läst en massa åsikter om chipset-fläktar av oilka slag, och många är riktigt griniga vad det verkar.

Två fabrikat verkar ha förstått hur man gör hittills, de andra två verkar inte helt med på tåget än:

(+) MSI får övergående bra betyg (fläkten hörs knappt, går att kontrollera den i BIOS dessutom) samt ett stort plus för att de har positionerat fläkten så att den inte blockeras av grafikkortet i första PCI-slotten
(+) ASUS får genomgående bra omdömen också vad gäller ljud.
(-) ASRock har positionerat fläkten så den blockeras av grafikkortet om man sätter det i översta PCI-slotten (vilket man väl i stort sett alltid gör). Resultatet är att fläkten måste spinna ännu mer, grafikkortet blir mycket varmare och chipsettet likaså. Fullständig facepalm.
(-) Gigabyte's fläkt kör 100% non-stop och låter fruktansvärt enligt i stort sett samtliga ägare. Såg att Icte redan pastat in feedback från Gigabyte ovan.

Bra input båda! Tack!
Redan hunnit beställt ett Gigabyte X570 Aurorus Ultra, avbeställt och beställt ett MSI X570 MPG Gaming Pro Carbon Wifi som jag sneglat på från början. Får hoppas den visar sig vara acceptabel nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

vilket företag blev det och hur mycket hamnade extra frakten på?

Mindfactory tar 8.90 Euro inom Tyskland sedan hos Mailboxde beror det på vilket fraktsätt jag väljer och vikten.

Men beställer man mellan midnatt och 06.00 så är det fraktfritt från Mindfactory men vet inte hur mycket dom får in så tänkte att det är dumt och chansa och vänta för bli massa som beställer nu på eftermiddagen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa x470 crosshair VII hero till 3900x, kan någon bekräfta att minnen på 3600 MHz funkar optimalt på x470 moderkort? Så det inte bara är på nya x570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Funderar på att köpa x470 crosshair VII hero till 3900x, kan någon bekräfta att minnen på 3600 MHz funkar optimalt på x470 moderkort? Så det inte bara är på nya x570

Läste någonstans att snubbe som hade 470 hero köra 4,4ghz på minnen men sedan läser man på detta och blir orolig

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111910-AMD-3700X-on...

Här är länken dock han som lyckades

https://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/amd_ryzen_7...

Permalänk
Medlem

Såg detta Anandtech så att det inte boosta riktigt som det skulle
Men efter bios uppgradering gjorde det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Najs

I guess Sweclockers behöver göra om testerna? ) ingen Semester här inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Anandtech så att det inte boosta riktigt som det skulle[/url]
Men efter bios uppgradering gjorde det.

Ja, jag såg precis det samma. Tydligen kör de om alla sina tester nu, Anandtech, och kommer att revidera sin review. Ser fram mot den!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

ASUS QVL for ROG Formula, Hero (WIFI) and Hero x570 motherboards.

Mina minnen finns me 4x8 i 3600mhz np

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_CROSSHAIR...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har postas än men techpowerup har lekt lite med minnen, dock cl20 @4000mhz, dvs fortfarande inte så awesome.

https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Implor:
Det låter intressant! Har du länk till videon?

https://youtu.be/97sDKvMHd8c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför kan dom inte bara skicka ut ett vanligt exemplar, ett likadant exemplar som vi kunder får ta del av? Jag vill inte läsa recensioner på några processorer som Lisa stått och cherry pickat!

Hoppas att någon svensk teknikaffär kan låna ut en till Sweclockers!
Skickades från m.sweclockers.com

vänta nu ett tag är exemplaren som skickats till "pressen" handplockade?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vänta nu ett tag är exemplaren som skickats till "pressen" handplockade?

3800x går såvitt jag förstår att köpa men dom har inte blivit skickade till recensenter än. Det luktar handplock även om det säkert alltid är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vänta nu ett tag är exemplaren som skickats till "pressen" handplockade?

Det är dem väl alltid, eller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är dem väl alltid, eller?

förvisso men dom brukar spegla verkligheten hyfsat iallafall, klockar swecs exemplar till 4.3ghz så räknar jag med att jag klarar iallafall 4.2ghz.
men plockar dom superchip som intel gjorde med devils canyon jippot (tror jag det var) där alla chip klockade en bit över 5ghz med lätthet så är det bluff och inget annat. vore tråkigt om man köpte sig en 3700x och klarar nätt och jämnt 3.7ghz klock.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är dem väl alltid, eller?

Någon youtuber kommenterade till och med det lite fint med att "Det var kylarpasta-rester på processorn".

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5301789/amd-ryzen-9-3900x-3-9-ghz...

Citat:

Förväntas 2019-09-02

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Såja, nu börjar det rätta till sig här med alla barnsjukdomarna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Någon som beställde hos Komplett med "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1 st." på orderstatus som fått sin skickad än? Min har inte ändrat status sen 15:15 igår :< 18:00 på en vardag känns liiite för sent för att Postnord ska hinna plocka upp något idag så datumet var en ren lögn?
Speciellt surt med tanke på att vissa som beställt från Inet fått sina plockade för 500kr mindre 😆

Permalänk
Medlem

Vem vet om de är handplockade eller inte, men när det handplockas så ändrar det ju inte på basprestandan och det är ju den som är det intressanta med dessa cpu:er.

Handplockade exemplar av cpu:er kan vara mer överklockningsbara, blir mindre varma eller gå köra på lägre spänning. Inget av det verkar vara relevant i Sweclockers test.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

förvisso men dom brukar spegla verkligheten hyfsat iallafall, klockar swecs exemplar till 4.3ghz så räknar jag med att jag klarar iallafall 4.2ghz.
men plockar dom superchip som intel gjorde med devils canyon jippot (tror jag det var) där alla chip klockade en bit över 5ghz med lätthet så är det bluff och inget annat. vore tråkigt om man köpte sig en 3700x och klarar nätt och jämnt 3.7ghz klock.

Ja det Intel gjorde var ju inget vidare, men tror att även AMD har lärt sig från den läxan. Blir ju såklart lite bättre chips än medel som recesenterna kommer att få, men troligtvis/förhoppningsvis inget av Epyc-kvalité som inte kommer återspegla verkligheten alls!

Skrivet av CubaCola:

Någon youtuber kommenterade till och med det lite fint med att "Det var kylarpasta-rester på processorn".

Kanske "handbinnade" CPU:er det rör sig om här

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Någon youtuber kommenterade till och med det lite fint med att "Det var kylarpasta-rester på processorn".

Jag tror att det var Gamersnexus men var inte det på 3600 som dom inte ens fått från AMD? Jag är rätt säker på att det var i den videon åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Inet verkar vara rätt försiktiga med datum. Jag själv kollade med de imorse över min 3900X beställning och fick då svar i slutet av augusti/början av september. För att på eftermiddagen plötsligt få notis om att den höll på och plockas, och vid det här laget är den redan skickad dessutom.

Sannorlikheten att man får vänta till 2 september om man beställer från Inet nu är låg men så länge de inte har något i lager verkar de inte vilja säga några datum i närtid alls.

Skrivet av hillerstorm:

Någon som beställde hos Komplett med "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1 st." på orderstatus som fått sin skickad än? Min har inte ändrat status sen 15:15 igår :< 18:00 på en vardag känns liiite för sent för att Postnord ska hinna plocka upp något idag så datumet var en ren lögn?
Speciellt surt med tanke på att vissa som beställt från Inet fått sina plockade för 500kr mindre 😆

Komplett har iallafall tidigare brukat kunna skicka sent på kvällen och klara leverans dagen efter. Så det är inte kört än. Men med tanke på att de hade leverans 8 juli bekräftat så vore det verkligen bra om de får iväg processorerna.

Några till i tråden som beställt därifrån, lite osäker på om någon bekräftat leverans därifrån dock.

Fullt förståeligt det! Jag trodde jag gjort bort mig helt då jag inte slutförde köpet på min 3900X hos Komplett igår för att spara den där femhundringen. Speciellt när de hade så liten koll på vad som gällde. Men verkar som det ordnat upp sig lite där iallafall.

Håller tummarna för leverans idag/ikväll för dig med!

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar och er hjälp gällande BIOS strulet. Jag var precis hos NetOnNet i Kungens Kurva där de var så snälla och lånade mig en 2400G CPU så jag kunde fixa allt på plats själv. De stod för tangentbord/mus och allt annat men fick mekka med allt själv (kan de bli bättre?). Lyckades ladda ner BETA Versionen (https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PRO-CARBO...) vilket nu står tydligt att det Betan man ska köra med, gjorde inte det innan.

Hursom, efter 20 min bakom deras Service Desk och efter mkt bra service och kallprat har jag äntligen lyckats boota upp min kära 3600 för första gången! Hoppas ni andra slipper tabbar som denna och att ni får era processorer/system klara så snart som möjligt!

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^