Uppdatera android på surfplatta

Permalänk

Uppdatera android på surfplatta

Har en Acer ATAB1021E surfplatta som är drygt två år gammal och som för länge sedan har nått vägs ände med uppdatering av Android-version (11 nu). Går det att få in Android 13 på något enkelt sätt eller är det bara att roota eländet som återstår? Anledningen är att skärmspegling till tv:n inte fungerar med plattan men det gör det med mobilen som har Android 13. Har läst på lite men har ingen koll på det här med "rootning".

Permalänk

Har den ingen officiell release av något nyare till den så är det rootning och custom mjukvara som gäller.

Och om det finns något nyare än modifierad v11 android är det nte säkert heller då releaserna allt som oftast förlitar sig på officiella releaser då drivare osv sällan finns som öppen källkod för hårdvaran.

Så jag säger börja med att googla om det äns finns nån custom rom för den med nyare än v11.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det fungerar alltså inte så att när man har rootat enheten så kan man uppdatera till den senaste (vanliga) android-versionen? Läste detta i en gammal tråd här:

"Rootning utför jag av en enda orsak. Resten är bara Bonus.
Jag vill uppgradera operativsystemet på min Android-enhet när tillverkaren av enheten ifråga slutar supporta den. Detta förlänger livet på enheten rejält."

Men det är väl som vanligt: -Om det låter för bra så... För enkelt alltså.

Permalänk
Medlem

Ska inte svära på att det inte går, men på senare år har luften gått lite ur "Custom ROM"-utvecklingen speciellt för lite billigare plattor. Och allt färre tillverkare tillåter enkel upplåsning. Förr känns det som att man kunde göra det på nästan alla plattor, och de 4-5 plattor vi hade/har är rootade/fixade.

Om man håller ögonen öppna kanske man kan knipa en enklare Samsung-platta för typ en tusenlapp, men visst, det är trevligare att inte lägga ut något alls

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av MammaMumin:

Det fungerar alltså inte så att när man har rootat enheten så kan man uppdatera till den senaste (vanliga) android-versionen? Läste detta i en gammal tråd här:

"Rootning utför jag av en enda orsak. Resten är bara Bonus.
Jag vill uppgradera operativsystemet på min Android-enhet när tillverkaren av enheten ifråga slutar supporta den. Detta förlänger livet på enheten rejält."

Men det är väl som vanligt: -Om det låter för bra så... För enkelt alltså.

Ja det kräver att någon tillverkat en rom som fungerar ihop med hårdvaran med drivare osv anpassade för den versionen.

Skrivet av Pirum:

Ska inte svära på att det inte går, men på senare år har luften gått lite ur "Custom ROM"-utvecklingen speciellt för lite billigare plattor. Och allt färre tillverkare tillåter enkel upplåsning. Förr känns det som att man kunde göra det på nästan alla plattor, och de 4-5 plattor vi hade/har är rootade/fixade.

Om man håller ögonen öppna kanske man kan knipa en enklare Samsung-platta för typ en tusenlapp, men visst, det är trevligare att inte lägga ut något alls

Ja det dog lite när tillverkare började låsa ner bootloadern och vägrade tillåta att man flashar in en bootloader som kan läsa annat än officiella releaser för enheten.

Nu mer är den väl desutom krypterad har jag för mig i de flesta fall "av säkerhesskäl". Aka försäkra att du fortsätter fylla på deras plånbok istället för att hålla något som fortfarande fungerar vid liv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ok, tack för svar. Lite lustigt (eller inte) är att senaste uppdateringen som det faktiskt var något som uppdaterades var 5/9 2021 och jag beställde plattan den 7/9 2021. Jag köpte alltså i praktiken en surfplatta som inte längre kunde uppdateras, borde fan gå under "ursprungligt fel" men det gör det ju naturligtvis inte. Dåligt i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av MammaMumin:

Ok, tack för svar. Lite lustigt (eller inte) är att senaste uppdateringen som det faktiskt var något som uppdaterades var 5/9 2021 och jag beställde plattan den 7/9 2021. Jag köpte alltså i praktiken en surfplatta som inte längre kunde uppdateras, borde fan gå under "ursprungligt fel" men det gör det ju naturligtvis inte. Dåligt i vilket fall.

Det är detta som kallas planerat föråldrande och är detta generera extra inkomst i längden.

Finns inte en enda tillverkare som inte vill få mer i plånboken så bättre i det hänseendet att du behöver köpa en ny platta även att din gamla är funktionsduglig.

Nu mer finns väl någon eu lag att de måste erhållas minst 3 år säkerhetsuppdatering eller vad det är sen iaf nått år tillbaka men det inkluderar givetvis inte uppdateringar till ny android version men de ska täppa ev säkerhetshål i 3 år eller vad det är efter lansering.

Tippar att plattan är för gammal för att täckas av detta och att du köpte den när den var påväg ut ur ev support dessutom.

Nackdelen med att köpa gamla modeller billigt på reor osv då de troligen snart går ur support och säljarna vill inte sitta på lager med osäljbara varor och försöker iaf få ihop inköpskostnaderna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Acer ATAB1021E använder Android Go verkar det som, vilket är en nedstrippad version av Android gjord för att användas på enheter som är för svaga för att kunna köra vanliga Android. Så att skärmspegling inte fungerar skulle kunna bero på att det är Go snarare än en gammal version av Android, och i så fall finns det nog tyvärr inte så mycket att göra åt det.

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet har jag lärt mig att billiga Android-plattor är något som man bara köper om man har riktigt gott om pengar.

En ny ipad för 4500kr kan man ha i minst 6-7 år med OS-support hela tiden.