Byta jobb, flytta till ny stad/land, inga bekanta, någon som gjort den resan?

Permalänk
Medlem

Byta jobb, flytta till ny stad/land, inga bekanta, någon som gjort den resan?

Hej!

Jag går i tankarna på att byta jobb och då även bostadsort men vet inte riktigt om jag vågar ta klivet.
Jag kommer från en liten ort (3-4 tusen) i södra Sverige, jobbar på en lokal firma med kontor på samma ort.
När jag växte upp så var jag väl den som känner alla, men hade få nära vänner. Nu efter att ha spenderat tre år i gymnasiet på annan ort och sedan två år på högskola har jag flyttat tillbaka och har nu bott här i fem år. Men efter att jag flyttat tillbaka så känner jag mig väldigt distanserad från alla här. Jag känner de flesta och hälsar på dem i mataffären, snackar lite nere i hockeyrinken, gymmet osv, men jag har svårt att passa in och hitta tillbaka till gamla vänskaper. De enda jag umgås med på orten är min familj i princip.

Min närmsta umgängeskrets med mina bästa vänner lärde jag känna på högskolan och alla bor nu mellan 7 och 16 mil bort från mig, vilket gör att vi har svårt att träffas en onsdagskväll och hänga över lite tv-spel tex.

Jag har nu börjat snegla mig lite om efter snart 5 år på mitt jobb efter något nytt, gärna något närmare mina vänner. Men där stöter jag på problem då det finns få jobb som matchar det jag är intresserad av/har kunskap om, i det området där vännerna bor. En av vännerna pratar även om att flytta från orten där vi studerade, vilket innebär att bara 1/3 bor kvar där jag funderade på att flytta.

Så istället för att kanske då flytta närmare dom så har jag helt tänkt om, jag kanske borde flytta iväg, försöka öppna upp mig för nya bekantskaper. Men jag är lite osäker på hur vida jag skulle lyckas och trivas. När man studerar är det ju lätt att bilda kontakt då man förmodligen har samma intresse inom det man studerar och man umgås tätt inpå varandra dag efter dag. Men på en arbetsplats känns det svårare, beroende lite på vilken typ och storlek såklart. För egen del så har jag haft svårt att umgås med kollegor utanför arbetet, dels för att det oftast är äldre personer inom mitt yrke där jag jobbat, många har även familj och barn vilket tyvärr hindrar en del också.
(Allt detta kanske bara är något jag intalar mig själv)

Så jag är lite nyfiken på er som bestämde er för ett jobb, packade väskan och flyttade till den staden och började om ert liv där. Ännu hellre ni som bytte land.
Hur gjorde ni? Var det kämpigt att hitta nya att umgås med? Var det värt det?

Jag är man och 26år, skulle väl kalla mig för mild introvert också.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Ut och lev

@Thecreep:

Ut och lev. Åk utomlands om du kan medans du är ung. Snart sitter du där med familj och hela paketet. Vänner hittar man alltid om man är lite normalt utåtriktad.

Att växa ifrån hemorten är normalt hände mig oxå efter högskolan.