Anno 2205 i väntan på 1800. Tips tack.

Permalänk
Medlem

Anno 2205 i väntan på 1800. Tips tack.

Aldrig lirat något "Anno"spel förut. Fått för mig att jag ska köpa 1800, som är uppskjutet till i april nu, och köpte 2205 i väntan på 1800 och har lirat det någon vecka.

Varje gång jag får för mig att jag börjar koppla vad jag gör så tappar jag allt. Tar mer än gärna emot tips!

Fattar inte "ekonomin" i förhållande till "population" till exempel. Kan ligga back men om jag uppgraderar hem så ökar inkomsten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Bygg mer hus. Se till att du har alla "needs" som invånarna behöver.
Prova istället Anno 1404 eller 2070. Kommer vara mer likt 1800 (Hoppas jag)

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bygg mer hus. Se till att du har alla "needs" som invånarna behöver.
Prova istället Anno 1404 eller 2070. Kommer vara mer likt 1800 (Hoppas jag)

Bygger hus som en galning men går minus ordenligt i ekonomin.

Köpte faktiskt 1404 och 2070 idag på Steam. Testade snabbt. Ser kul ut men måste lära mig, fattade nada vid snabbkollen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Bygger hus som en galning men går minus ordenligt i ekonomin.

Köpte faktiskt 1404 och 2070 idag på Steam. Testade snabbt. Ser kul ut men måste lära mig, fattade nada vid snabbkollen.

Kan vara lite svårt i början. Jag föreslår att du börjar med 1404!

Tips: Kör en fredlig runda och ha inga allierade eller fiender och största kartan med mest resurser. Stäng av katastrofer och börja med mycket guld. Lättare att lära sig då. Roligare enligt mig att spela så om man är ute efter "city-building".

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kan vara lite svårt i början. Jag föreslår att du börjar med 1404!

Tips: Kör en fredlig runda och ha inga allierade eller fiender och största kartan med mest resurser. Stäng av katastrofer och börja med mycket guld. Lättare att lära sig då. Roligare enligt mig att spela så om man är ute efter "city-building".

Bra tips. Ska göra det.:)

Picklat lite med 2205 och det skiter sig fullständigt där. Ekonomi i fritt fall. Hur jag än bygger så faller inkomsterna. :/ Har noll idé om vad jag gör för fel, det är inte helt uppenbart för mig vad som slukar pengar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag köpte 1404 för ett tag sen. Körde några fredliga rundor, men största kartorna är ju fortfarande för små för att fylla alla behov som de kräsna innvånarna har.
Och jag fattar fortfarande bara en bråkdel av spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker 2070 är det bästa! Speciellt i co-op mode, gärna med någon som kanske kan lite om spelet
För mig var det en bra ingång i spelserien

Permalänk
Medlem

1404 är suveränt kul!
Tips är att inte bygga många hus utan levla upp dom man har. Och att inte ha mer resurstillverkning än man behöver.
Sätt skatten på nöjd istället för exhalterad och sälj överflldingt gods i hamnarna per automatik.
När du skeppar gods så när rundan är slut så ha sista stoppet hos en allierad och sälj hela resten av lasten där innan du plockar upp nytt gods.
Nu blev jag sugen på att spela igen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Jag köpte 1404 för ett tag sen. Körde några fredliga rundor, men största kartorna är ju fortfarande för små för att fylla alla behov som de kräsna innvånarna har.
Och jag fattar fortfarande bara en bråkdel av spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Picklar med 1404 och trodde mig börja få koll men upptäcker då att cider är tydligen rätt viktigt också.

Skrivet av Chromatic:

Tycker 2070 är det bästa! Speciellt i co-op mode, gärna med någon som kanske kan lite om spelet
För mig var det en bra ingång i spelserien

Ska testa 2070 sen. Läst många som tycker det är bäst. Om jag fattat det rätt så står det mellan det och 1404.

Skrivet av kundun:

1404 är suveränt kul!
Tips är att inte bygga många hus utan levla upp dom man har. Och att inte ha mer resurstillverkning än man behöver.
Sätt skatten på nöjd istället för exhalterad och sälj överflldingt gods i hamnarna per automatik.
När du skeppar gods så när rundan är slut så ha sista stoppet hos en allierad och sälj hela resten av lasten där innan du plockar upp nytt gods.
Nu blev jag sugen på att spela igen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Ooops. Så det finns skatter att ta hänsyn till också? Jisses. Som jag skrev ovan, trodde jag började få lite koll på liret. Startat om ett antal gånger nu redan för jag varit missnöjd med hur jag börjat bygga när jag väl börjat koppla en del saker.

Föröker lära mig shipping. Tools alltså.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

2070 är riktigt kul och tycker det är förhållandevis enkelt att komma in tills det att man kommit långt och befolkningen har stora krav men tills dess går det rätt lätt och riktigt kul!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

2070 är riktigt kul och tycker det är förhållandevis enkelt att komma in tills det att man kommit långt och
befolkningen har stora krav men tills dess går det rätt lätt och riktigt kul!

Jag håller helt med. Det är ett kul spel men när man väl har utvecklat sina städer mycket börjar det bli lite knepigt att
hålla ordning på alla krav men också vilka resurser som finns var, vart de ska och hur man lämpligast styr upp sina
varutransporter med den begränsade mängd skepp man hade till förfogande. Det är ett antal år sedan jag senaste
spelade det och jag kommer inte ihåg så mycket men jag vill minnas ändå att det fanns begränsningar på
hur många skepp/fartyg av varje sort man kunde ha.

Den som gillar stadsbyggarspel med mycket micro management kommer absolut att gilla Anno 2070.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Kräkkänslan som uppstår när man spelat upp sig i Anno 2070 till late game och märker att Deep Ocean expansionen inte har aktiverats. Ubisoft play!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare alltid vänt mig till Anno 1404 (med Venice expansionen) när Anno-suget har växt sig för stort, men efter den här tråden var jag tvungen att åter testa Anno 2070. Och vilket spel det är! I klass med 1404.

Själv fokuserar jag på att uppgradera befolkningen framför snabb expandering, husen kan ju rymma fler invånare desto mer uppgraderade dom är.

Hypen inför Anno 1800 är enorm, spelet ser riktigt bra ut av det lilla jag sett. Dessutom föredrar jag det historiska temat framför det futuristiska.

Permalänk
Medlem

Ok. 2070 är riktigt kul och tämligen beroendeframkallande. Fattar inte vad jag gör men kul är det.

En vän frågade om skillnaden på 2070 och 2205. Kunde inte svara! Någon som kan hjälpa mig med ett svar!? Tar inte åt mig äran utan kommer självklart säga att svaret är från Sweclockers.

Är numer absurt *pepp* på 1800.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Öppen beta på Anno 1800 12-14 April!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Öppen beta på Anno 1800 12-14 April!

https://www.youtube.com/watch?v=HXUvFxXBd08

HYPE!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Öppen beta på Anno 1800 12-14 April!

https://www.youtube.com/watch?v=HXUvFxXBd08

Sällan jag köper fullpris spel, men detta snodde jag till mig på Steam jävligt fort!

Permalänk

HYPE!!!

Dock minns vi alla 2205... Om jag har tid provar jag betan. Hoppas dom lärt sig en läxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

HYPE!!!

Dock minns vi alla 2205... Om jag har tid provar jag betan. Hoppas dom lärt sig en läxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur, vilken sörja... och bara faktumet att dom skippade coop läget var helt absurt enligt mig.
Tror jag la 400h i ett coop spel i Anno 2070 och det var helt legendariskt, det slutade med att min kompis tvingades skriva ett sjukt komplicerat Excel document där vi fick mata in varenda siffra som fanns i spelet för att vi skulle kunna optimera så gott som möjligt xD

Good times!

Permalänk
Medlem

Litte halvt off topic, men började lira 2070 igår kväll igen efter inte lirat på länge, åherregud vad roligt det är, lirade de tidigare som liten men var lite väl ung för att kunna få allt att fungera. Men i vilket fall 2070 är ju ett riktigt bra spel och hoppas innerligt på att 1800 blir bra, köper det efter lite gameplay kommit ut När man måste fixa alla skepp för att inte bli plundrad, få slut på resurser, befolkningen gapar man undrar varför, så ser man att en båtjävel blivit sänkt med supplies.. Fantastiskt bra spel iallfall

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Läste för övrigt precis att Epic game store kniper Anno 1800 med, det kommer finnas på release hos steam men försvinna därifrån efter. Jag bryr mig inte men värt att veta

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Läste för övrigt precis att Epic game store kniper Anno 1800 med, det kommer finnas på release hos steam men försvinna därifrån efter. Jag bryr mig inte men värt att veta

Jag hade varit upprörd ifall det var ett rent steamspel, men nu är det ju ett Uplaylir så då kör jag det därifrån hursomhelst.

1 dag kvar innan det är dags att testa om det håller måttet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

@SID 6.7: Absolut håller med dig ville bara informera. Samma här ska bli kul att se hur det är

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Dags att skapa en ren Anno 1800-tråd?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Bra. Kanske moderator kan låsa denna tråden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk