Xbox One X och 4k Blue-ray-problem

Permalänk
Medlem

Xbox One X och 4k Blue-ray-problem

Jag har haft en 4k-tv några år, en LG 65UB950V, och för ett tag sedan skaffade jag en Xbox One X. Tänkte då att nu är det dags att kolla på en blu-ray film i 4K! Införskaffade Solo: A Star Wars Story (4K Ultra HD) och ploppade in skivan märkt med 4K Ultra HD i läsaren, skivan laddade, och TV-en ändrade upplösning till 1080p. Tänkte att det kanske var 1080p i menyerna, men att filmen kommer hoppa igång i 4K, men icke!

Provade den andra skivan som bara var märkt med Blu-ray och den spelade i 4k! Tänkte att det var ju lite märkligt att skivorna var märkta som dom var. Testade då att spela en vanlig blue-ray skiva samt en DVD och båda spelades i 4K, uppskalad 4K såklart, men 4K!

Ploppade i skivan som är märkt 4K igen men upplösningen ändras igen till 1080p.

Finns ju begränsat med inställningar att göra, men Xboxen hittar iallafall TV-en som en 4K kapabel TV.

Min TV har dock inte stöd för HDR, men detta är väl inte ett krav för att spela upp 4K blue-ray?

Allt annat har körts med 4K till TV-en förutom 4K Blue-ray. Någon annan som råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem

@Morte: Har ingen One X själv, men enligt denna artikel (som visserligen är ganska gammal)
Så måste du ladda ned en Xbox Blu-ray app innan maskinen klarar av att spela upp 4K film.

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2017/12/11/xbox-one-x...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Ja det är antagligen så att appen saknas, finns en Bluray Disc app i min Xbox One S och den klarar att visa UHD filmer på min 4k tv utan att skala ned till 1080p.

Helt säker på att Xbox X klarar det när enklare S gör det, Var faktiskt främst just som UHD spelare jag köpte Xbox S och fick då spelkonsoldelen på köpet.
Så kolla i Store efter appen och ladda ned den så fungerar det nog.

Sedan kan det också vara HDMI kabeln, om den inte riktigt klarar bandbredden kan det bli sådana problem med.

Det är bara synd att Microsoft slutat sälja mediafjärren, jag har en sådan och dess belysta knappar är bra vid tv/filmtittande.

Det finns visserligen pirat alternativ, men tror de enklare piratvarianterna saknar knappbelysningen(åtminstone de jag tittat på) och det är ju halva grejen med en mediafjärr att man ska slippa tända lyset för att se knapparna om man vill pausa/spola.

Permalänk
Medlem

Jag har appen såklart. Men problemet är nu löst. Jag var tvungen att använda HDMI-ingång 1 på TVen, har dock inte lyckats lista ut varför, alla ingångar har 4K och allt på xboxen körs i 4K på valfri ingång, men just 4K blue-ray ändras upplösningen till 1080p om jag inte använder hdmi1, kanske är hz/bit som inte stöds på övriga portar. Oklart!
Men det funkar nu iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Morte: Skönt att det löste sig!

Har du lust att uppdatera rubriken med [löst] så det blir lättare att hitta för andra med samma problem?

Permalänk
Medlem

@Karma_3750: vet inte om jag är trög, men jag kan inte hitta hur man redigerar första inlägget? Ser bara en redigeraknapp på mina svar.