Nytt fiber i päronens hus - finns det något tunnare Cat6 kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Men om man inte är noggrann och vill göra ett bra jobb? Varför då inte slakta kabeln och bara dra det grön/vita paret tillsammans med det orange/vita? Det är ju trots allt bara orange/vit samt grön/vit som används för nätverk? (skämt).
Mvh,

Funkar väl om man nöjer sig med 100 Mbit/s, men då kan man lika väl splitta en 4 pars kabel och då få 2x100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

oj då blev visst många inlägg sen senast. Så vad jag förstår det så rekommenderar de felsta av er en oskärmad cat6 kabel? För övrigt behöver jag dra iaf 30-50m igenom hela huset.

Min plan var att dra en sladd till övervåningen och koppla in en switch där och dra vidare 2-3 sladdar igenom två olika rör därifrån. Borde väl fungera?

Ang kabel..

hade en sådan här fungerat fin fint? eller är min förståelse över vad en oskärmad cat6 kabel är för något?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

@kaptengrek verkar vara ett jädra ståhej att bläddra igenom den där katalogen
är det typ en sådan här jag behöver?
https://www.ledshopen.se/actassi-kabel-kat6-uutp?ref_lp=prisj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

oj då blev visst många inlägg sen senast. Så vad jag förstår det så rekommenderar de felsta av er en oskärmad cat6 kabel? För övrigt behöver jag dra iaf 30-50m igenom hela huset.

Min plan var att dra en sladd till övervåningen och koppla in en switch där och dra vidare 2-3 sladdar igenom två olika rör därifrån. Borde väl fungera?

Ang kabel..

hade en sådan här fungerat fin fint? eller är min förståelse över vad en oskärmad cat6 kabel är för något?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Ser OK ut!

Skrivet av polo2005:

@kaptengrek verkar vara ett jädra ståhej att bläddra igenom den där katalogen
är det typ en sådan här jag behöver?
https://www.ledshopen.se/actassi-kabel-kat6-uutp?ref_lp=prisj...

Ok, står att den är oskärmad men bilden är på skärmad.

Talkpuder brukar funka bra som smörjmedel när man drar.

Permalänk
Medlem

graveyard bump

blev försenat då grävfirman strula med dokument och annat krams, äntligen blivit dags och är färdigt på torsdags så tänkte fråga en gång till för att vara säker.

Min nuvarande plan är att dra en installationskabel igenom vägen ifrån huvudingången till köket, igenom röret till övervåningen och fästa ett 3jack utag med en switch på övervåningen med 2 utav jacken som går vidare till andra rum. se ms.paint master skills:

röda stjärnan är routern/ingång till huset med fibern

gröna stjärnan är köket där vägledningen ifrån röda stjärnan leder och börjar gå upp till övervåningen(behöver inget uttag där)

rosa stjärnan är där röret ifrån köket kommer upp och där jag tänkte placera ett 3-jack (en sladd till switchen och 2 vidare till nästa rum)

blå/lila stjärnan är rum 1 och 2 som jag vill ha trådar till, samt ytligare en ifrån switchen till tvn i samma rum.

hade tänkt mig en sådan här sladd:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

3jack:
https://www.conrad.se/p/naetverksuttag-utanpaliggande-metz-co...

3stk 1jack:
https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksuttag-Elko/Pr36330...

Nått jag bör ändra/tänka på innan jag beställer?

öppen för bättre förslag på vägguttag och nätverk sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

graveyard bump

blev försenat då grävfirman strula med dokument och annat krams, äntligen blivit dags och är färdigt på torsdags så tänkte fråga en gång till för att vara säker.

Min nuvarande plan är att dra en installationskabel igenom vägen ifrån huvudingången till köket, igenom röret till övervåningen och fästa ett 3jack utag med en switch på övervåningen med 2 utav jacken som går vidare till andra rum. se ms.paint master skills:

https://puu.sh/C7rK1/90f608baa5.png
röda stjärnan är routern/ingång till huset med fibern

gröna stjärnan är köket där vägledningen ifrån röda stjärnan leder och börjar gå upp till övervåningen(behöver inget uttag där)

rosa stjärnan är där röret ifrån köket kommer upp och där jag tänkte placera ett 3-jack (en sladd till switchen och 2 vidare till nästa rum)

blå/lila stjärnan är rum 1 och 2 som jag vill ha trådar till, samt ytligare en ifrån switchen till tvn i samma rum.

hade tänkt mig en sådan här sladd:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

3jack:
https://www.conrad.se/p/naetverksuttag-utanpaliggande-metz-co...

3stk 1jack:
https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksuttag-Elko/Pr36330...

Nått jag bör ändra/tänka på innan jag beställer?

öppen för bättre förslag på vägguttag och nätverk sladd

Om du behöver IP-tv är det en fördel att köra med en hel kabel från mediaomvandlaren till tv.

Elko gör bra grejor men de är inte verktygsfria och kräver därför kroneverktyg. Det tre-uttaget vet jag inte så mycket om och databladet var på tyska men det kan vara verktygsfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du behöver IP-tv är det en fördel att köra med en hel kabel från mediaomvandlaren till tv.

Elko gör bra grejor men de är inte verktygsfria och kräver därför kroneverktyg. Det tre-uttaget vet jag inte så mycket om och databladet var på tyska men det kan vara verktygsfritt

Skickades från m.sweclockers.com

>Om du behöver IP-tv är det en fördel att köra med en hel kabel från mediaomvandlaren till tv.

kan jag inte koppla mediaomvandlaren ifrån switchen? eller måste den vara direkt kopplas ifrån routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

>Om du behöver IP-tv är det en fördel att köra med en hel kabel från mediaomvandlaren till tv.

kan jag inte koppla mediaomvandlaren ifrån switchen? eller måste den vara direkt kopplas ifrån routern?

Det beror på vilket fibernät det är och vilken leverantör av TV. I vårt fibernät här måste det vara en hel kabel från mediaomvandlaren (CPE) till TV-boxen vid TV:n. Men vi har ingen IP-tv men har samlat alla nätverkskablar, switchar, routrar och inkommande fiber i samma skåp för att inte måla in mig i ett hörn.

Permalänk
Skrivet av aragon:

tex kjell säljer sin cat6 som 1gig nu, just för det är fel på kabeln. (jag vet för dom har fått byta ut den i två byggnader åt mig innan dom ändrade texten)

Vad hade dom specat kabeln med förut då?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: 10gig, Det som är lite underhållande är att, jäkligt många av dom kablarna som säljs som cat6 inte klarar ens 1gig konstant när det blir lite längd på kablarna, Dom hade ett helsike att få fram en kabel som klarar att hålla 10gig på avstånd mer än 10-15meter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Andreas Epradius: 10gig, Det som är lite underhållande är att, jäkligt många av dom kablarna som säljs som cat6 inte klarar ens 1gig konstant när det blir lite längd på kablarna, Dom hade ett helsike att få fram en kabel som klarar att hålla 10gig på avstånd mer än 10-15meter.

Ok inte så bra om kablarna inte ens klarar 1 gig. Och märkligt att dom skrivit 10gig i spec för en cat6-kabel. Visst, det går ju köra 10 gig under rätt förutsättningar, men det finns inga garantier. Det som ska uppfyllas är att det blir en klass E-länk. Och det beror på kabelns egenskaper, längd och vilka kontaktdon man använder. Så att skriva ut 10gig på cat6 är ju inte så smart.

Frågan är om kabeln klarar 1 gig eller om det är fel kontaktdon. Mäter man inte länken, så blir det svårt att veta om det beror på kabeln eller donen. Eller om det är en kombo.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: enligt killarna som utförde mätningen ligger felet i själv kablarna, dvs kontaktdon höll vad dom skulle.
kan ju nämna att deras cat6a har samma problem, Dom skulle bytt till den men den klarade inte heller 10gig konstant, där var det även problem med poe, blev överslag mellan trådarna. (därav valet att ta kabel från en tredje part)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant tråd men jag tycker ni resonerar lite fel när man hävdar att en kabel som inte uppfyller kraven för en viss standard men anges följa den inte fungerar enligt standarden, då är det inget argument för att en viss standard inte "duger" utan problemet är ju en felaktig kabel som inte uppfyller de krav som den enligt standarden ska för att en oseriös tillverkar hävdar att den ska göra det fastän det egentligen är en annan kabel.

Man skulle ju kunna märka en RDOE kabel med cat6 också, använda den och konstatera att den funkar riktigt dåligt i nätverkssammanhang och sedan säga att problemet är "cat6" i stället för att ifrågasätta om kabeln verkligen uppfyller kraven för cat6 eller inte.

Skärmat är jättebra om det görs rätt, chansen att nån hempulare skulle göra det rätt är minimal, undvik därför skärmat för det är svårt nog att få det rätt i professionellt installerade system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Intressant tråd men jag tycker ni resonerar lite fel när man hävdar att en kabel som inte uppfyller kraven för en viss standard men anges följa den inte fungerar enligt standarden, då är det inget argument för att en viss standard inte "duger" utan problemet är ju en felaktig kabel som inte uppfyller de krav som den enligt standarden ska för att en oseriös tillverkar hävdar att den ska göra det fastän det egentligen är en annan kabel.

Man skulle ju kunna märka en RDOE kabel med cat6 också, använda den och konstatera att den funkar riktigt dåligt i nätverkssammanhang och sedan säga att problemet är "cat6" i stället för att ifrågasätta om kabeln verkligen uppfyller kraven för cat6 eller inte.

Skärmat är jättebra om det görs rätt, chansen att nån hempulare skulle göra det rätt är minimal, undvik därför skärmat för det är svårt nog att få det rätt i professionellt installerade system.

Vet inte var det var riktat mot egentligen. Om det stått något tidigare i tråden, eller om det var något med det sistnämnda. Fick inte ihop det riktigt. Ingen som sagt att det är fel på standarden?

Om en kabel är typad kategori 6, så är det 1 gigabit som gäller. Vill man köra 10 gig så är det kategori 6A som gäller. Förbehållet finns, att 10 gbase-T KAN fungera upp till en viss sträcka om det är en BRA kabel med BRA termineringar. Och är det en parskärmad kabel så kan man ha tur att komma några meter till, då parskärmningen löser problemen (bättre) med Alien CrossTalk.

Så jag var intresserad av vad Kjell specade sin kabel med. För om dom specat 10gig på en cat6 så är det ju helt felaktigt. SS-EN50173-1 anger vad det är för krav på kablar inom olika kategorier. 10gig på Cat6 är en chansning.

Om man ska VETA att en länk bestående av kontaktdon-kabel-kontaktdon, klarar hastigheterna så gör man en mätning. Med t.ex. Fluke DSP-1800 så ställer man instrumentet på att mäta en kabel för kategori 6, men att man vill mäta för länkklass Ea. Då kommer man få veta om den specifika installationen klarar 10 gig. Man får inte veta om samma kabel funkar i alla längder eller installationer.

Därav undrade jag vad dom specat kabeln för. Samt vilka kontakter som använts. En viss kabel ihop med ett visst kontaktdon, kan ge andra värden/resultat än samma kabel, men med andra kontaktdon.

När man mäter/verifierar en länk för 1gig på cat 6, så mäter instrumenten upp till 250MHz. Cat6A som klarar 10gig i 100 meter, mäter högre i frekvens. Så Cat6 = 1 gig ska klaras. Resten är tur. Cat6A = 10Gig ska klaras hela vägen = krav.

Exempel på mätning cat6, länkklass E:

Exempel på mätning cat6A, länkklass Ea:

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: skärmat är nästan alltid bättre även om du inte kopplar in skärmen alls.
https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Gui...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Vad innebär bättre? Om en oskärmad kabel fungerar för mig - varför ska jag då köpa en dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Finns ju platta CAT6 kablar.

Har en 15 meters Deltaco liggandes jag köpte för 20 kr, tror det ligger på typ 29-39 om du känner någon med återförsäljarkonto.

Aldrig platt kabel!!
Jag vet inte hur mycket problem vi har med kunder som använder platt kabel.
Det finns lite slimmade kablar, typ denna:
https://alcadon.se/produkter/kopparkabel/02-kabel-c6/osk%C3%A...

Men du borde få igenom en vanlig cat6 (utan kontakt) i de gamla telerören.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: betyder att du troligen kommer få mindre strul och stabilare anslutning, sedan lär det snarare vara krav på skärm ju längre fram i tiden vi kommer. (betyder att du troligen inte behöver byta kabeln igen, eller åtminstone inte förens alla kör fiber i det lokala nätet i stället)

Sedan tänker jag såhär, vad vet vi om 5-10 år vad vi ansluter i hemmet? jag har hellre en shield för ett par kronor extra som skyddar mot både nutida och framtida störkällor än att dra om en kabel och betala dubbelt en gång till.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

@Hubertus: betyder att du troligen kommer få mindre strul och stabilare anslutning, sedan lär det snarare vara krav på skärm ju längre fram i tiden vi kommer. (betyder att du troligen inte behöver byta kabeln igen, eller åtminstone inte förens alla kör fiber i det lokala nätet i stället)

Sedan tänker jag såhär, vad vet vi om 5-10 år vad vi ansluter i hemmet? jag har hellre en shield för ett par kronor extra som skyddar mot både nutida och framtida störkällor än att dra om en kabel och betala dubbelt en gång till.

Det är partvinningen som är det huvudsakliga skyddet mot störningar och för framtiden när du räknar upp "cat" så är det krav på skärm, eftersom det är krav så kommer alla att använda skärmade kablar och all prylar anpassas för det och då blir det inte nått större problem, problemen uppstår främst när man blandar eller kopplar fel och det är det vanliga idag eftersom skärmat inte är att krav på cat 5-6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: va? får inte ihop vad det är du säger.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

@mrqaffe: va? får inte ihop vad det är du säger.

Partvinningen är i dagsläget det främsta skyddet mot störningar och cat 7 är per definition skärmad så det finns ingen möjlighet att blanda skärmat och oskärmat utan allt kommer att bli skärmat i den framtid där cat 7 är normen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det är ju det jag syftar på, väljer han en sftp kabel nu behöver han inte uppgradera på grund av avsaknad av shilde?
personligen föredrar jag dock cat6a framför cat:7 då dom cat:7 jag monterat varit jäkligt jobbiga att hantera, det kommer troligen förändras när tillverkningsprocessen blir bättre dock, eller förhoppningsvis kommer det någon form av lösning som gör att gemene man kan använda fiber utan en stor konverter vid varje uttag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Du är allvarligt drabbad av teknikromantik. Det går inte att bygga installationer med så många troligen och kanske. Jag tycker man ska bygga efter vad siom behövs inom en överskådlig framtid. Att dimensionera efter vad som kanske behövs längre fram inebär en ökad kostnad. Den kostnaden får inte bli alltför stor. Vi har hela tiden möjligheten att utvecklingen tar en annan väg än vi trott och då står vi där med våra kablar.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: eller så kanske du saknar erfarenhet av hur det brukar bli?, anledningen till min "teknikromantik" är av rätt lång erfarenhet och alldeles för mycket "lär pengar" sysslat med det i sådär en 30år, Förr sa man dumsnål till personer som valde det billigaste sättet, då dom i det långa loppet vanligen åkte på att betala 1 gång till alldeles för snabbt.
Jag personligen är dock trött på att göra om jobb alldeles för tidigt därav valet att alltid köra på den teknik jag tror kommer hålla längst. det betyder dock inte att jag kör på det absolut dyraste, tex cat7/cat7a kör jag inte av anledningen att det är för bökigt och vad jag vet finns det inte några rj45 kontakter än, dom som finns är cat6a eller rättare dom blir cat6a om man ansluter med rj45 i stället för cat7 kontakt. (cat7 är inte ens godkänt som standard om jag minns rätt, utan man hoppar över den och går nu till cat8 istället som inte är en klar standard än)
sedan tror jag att när cat6a blir för slött kommer man gått över till fiber för gemene man. (hoppas på det åtminstone)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erci84:

Orkade inte läsa alla svar emot slutet, men läste kaptengrek och håller med om vad han säger.
Jag har pluggat "nätverk" (bred term men min examen var Cisco Networking) och jobbat med det sen 2007 med några års glapp.
Saker som har vart nämnda tidigare. Om du är nöjd med farterna som är idag och du inte ska dra mer än en 30m så kan du nöja dej med en bra cat5e kabel.
Om du är nöjd med dagens farterna som är idag, ska dra lite längre (kanske 50m-75m) så skulle jag rekommendera en solid cat6 kabel. Solid innebär att den har en delare i mitten som separerar de fyra par kablar för att förhindra cross talk och där med kan du dra den längre utan att tappa fart. Även fast teoretisk max längd på bägge dessa är 100m så kommer du tappa bra mycket fart vid den längden.
Ska du dra ännu längre och/eller tänker framåt så att du är förbered för att kunna använda 10gbps så ska du använda cat6a. Du ska inte dra den här längre än en 90m heller, men det är fortfarande en kabel som är mycker mer stabil. Tänk bara på att kontakterna för cat6a är bra dyra jämfört med cat6.
När det kommer till skärmad kabel så behöver du inte dra det så länge du inte har något i närheten som stör kabeln, men om du använder skärmad kabel måste du använda kontakter för sådan kabel så att du kan terminera tråden som man använder för skärmen. Om du inte gör detta på en skärmad kabel kan du få störningar och börja tappa paket och därmed få en långsammare anslutning.
Jag tror det var allt jag hade att säga=)
Jag vet att jag repeterade en del saker men tänkte om du får samma svar från fler än en person så kanske det hjälper=)

fortfarande en myt..... det är större chans att utp fungerar som antenn.
https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Gui...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Hubertus: eller så kanske du saknar erfarenhet av hur det brukar bli?, anledningen till min "teknikromantik" är av rätt lång erfarenhet och alldeles för mycket "lär pengar" sysslat med det i sådär en 30år, Förr sa man dumsnål till personer som valde det billigaste sättet, då dom i det långa loppet vanligen åkte på att betala 1 gång till alldeles för snabbt.
Jag personligen är dock trött på att göra om jobb alldeles för tidigt därav valet att alltid köra på den teknik jag tror kommer hålla längst. det betyder dock inte att jag kör på det absolut dyraste, tex cat7/cat7a kör jag inte av anledningen att det är för bökigt och vad jag vet finns det inte några rj45 kontakter än, dom som finns är cat6a eller rättare dom blir cat6a om man ansluter med rj45 i stället för cat7 kontakt. (cat7 är inte ens godkänt som standard om jag minns rätt, utan man hoppar över den och går nu till cat8 istället som inte är en klar standard än)
sedan tror jag att när cat6a blir för slött kommer man gått över till fiber för gemene man. (hoppas på det åtminstone)

Ha ha, eller så orkar man inte uppgradera. Sitter fortfarande på 10 Mbit/s koax-nät till garaget. Gick inte dra fram UTP-kabel eller RG58 koax då de var för tjocka, så blev RG174 3 mm koax. Slött men funkar så har inte orkat göra om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ha ha, eller så orkar man inte uppgradera. Sitter fortfarande på 10 Mbit/s koax-nät till garaget. Gick inte dra fram UTP-kabel eller RG58 koax då de var för tjocka, så blev RG174 3 mm koax. Slött men funkar så har inte orkat göra om det.

hahaha tja alla sätt är bra utom dom dåliga, du har inte funderat på en trådlös brygga med tex airmax? även m modellerna kommer ju kännas som raket fart jämfört med det du kör idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

graveyard bump

blev försenat då grävfirman strula med dokument och annat krams, äntligen blivit dags och är färdigt på torsdags så tänkte fråga en gång till för att vara säker.

Min nuvarande plan är att dra en installationskabel igenom vägen ifrån huvudingången till köket, igenom röret till övervåningen och fästa ett 3jack utag med en switch på övervåningen med 2 utav jacken som går vidare till andra rum. se ms.paint master skills:

https://puu.sh/C7rK1/90f608baa5.png
röda stjärnan är routern/ingång till huset med fibern

gröna stjärnan är köket där vägledningen ifrån röda stjärnan leder och börjar gå upp till övervåningen(behöver inget uttag där)

rosa stjärnan är där röret ifrån köket kommer upp och där jag tänkte placera ett 3-jack (en sladd till switchen och 2 vidare till nästa rum)

blå/lila stjärnan är rum 1 och 2 som jag vill ha trådar till, samt ytligare en ifrån switchen till tvn i samma rum.

hade tänkt mig en sådan här sladd:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

3jack:
https://www.conrad.se/p/naetverksuttag-utanpaliggande-metz-co...

3stk 1jack:
https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksuttag-Elko/Pr36330...

Nått jag bör ändra/tänka på innan jag beställer?

öppen för bättre förslag på vägguttag och nätverk sladd

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte har läst alla inlägg som har kommit efter det inlägg som jag citerar.
Men om du vill garantera 1gbps på ca 50m köp cat6a kabel (vilket är vad du länkat till) nu har jag inte jobbat så mycket med kjells kabel men jag har använt deltacos installations kabel och den har fungerat bra för mej. Som tidigare post sa så kommer du att få bättre prestanda med en skärmad kabel och det behöver inte vara en sftp utan uftp ger dej skärm på alla par men ingen "folie" innanför yttersta höljet. Det där 3 uttaget du vet jag absolut ingenting om så kan inte kommentera om det fungerar bra eller inte. Den som är singel är bara cat6 så om du vill ha Klass Ea hela vägen behöver du tänka om där.
När det kommer till uttagen så skulle jag köpa tomma dosor som du sedan trycker i ett keystone jack och går därifrån.
Men istället för att vara osäker på vad du ska göra så tycker jag att du imorgon går till www.direktronik.se och kontaktar de för de är kanonbra att ha att göra med. De kommer att hjälpa dej att plocka fram allt du behöver om du förklarar vad du ska göra och sen kan du skapa ett konto och beställa det.
När det kommer till www.direktronik.se så har de en stor KB oxå som du kan läsa.
Men min rekommendation är iaf Cat6A utav något slag (använder du skärmad är det lite mer jobb men du får lite mer ut av det), sen två tomma väggpaneler om du ska ha de på två ställen (dosa eller plint beroende på vart det ska vara) och keystone uttag av något slag då du inte behöver något verktyg för att kontaktera den. Ska du göra en patchkabel av något slag så ska deltacos MD-21 (UTP) eller MD-21S (skärmad av något slag) vara bra för cat6a men jag har personligen inte använt dem. Sen finns det självklart dyrare verktygsfria kontakter där oxå.
Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Jo nu vet jag inte hur den här debatten hjälper TS?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: han lär sig att folk har olika åsikter om allt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

@aragon: Tjau, jag åker gärna på Biltema och slipper allt jidder... plus att man kan få en korv med bröd.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...

Done!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y