Vilken typ av pensionärs-TV till mamma och must-carry kanalerna?

Permalänk
Avstängd

Vilken typ av pensionärs-TV till mamma och must-carry kanalerna?

Hej!
Mammas TV har pajjat och jag har inte haft TV sen tjock-TV-tiden så jag är inte hemma i TV-djungeln. Kan nån tipsa om vilka specs som jag ska titta efter när jag letar så billig TV som möjligt åt henne? 4K lär ju gå fetbort, är det nåt annat jag ska undvika?

Den som pajjade är en sån här. Vi köpte först (fyra år sen kanske) en med lite högre upplösning, men den tyckte hon var lite suddig. Jag vill minnas att gratiskanalerna faktiskt inte såg så bra ut, kanske på grund av den högre upplösningen.

Hon tittar bara på must-carry SVT/TV4 men har SVT HD i väggen av någon anledning. TV4 vet jag inte om det är en HD kanal.

Hon behöver ingen smart-TV, men hon använder Chromecast.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pigge_85:

Vi köpte först (fyra år sen kanske) en med lite högre upplösning, men den tyckte hon var lite suddig. Jag vill minnas att gratiskanalerna faktiskt inte såg så bra ut, kanske på grund av den högre upplösningen.

Problemet var knappast TV:ns höga upplösning utan att gratiskanaler faktiskt inte ser bra ut och är precis lite suddiga. Väldigt suddiga med dagens mått. Det är teknik optimerad för en situation där du sitter på ett avstånd till en TV som är stor nog att skymmas av din utsträckta knytnäve. En 25-tummare på fyra meter eller så.

Så problemet ligger där att bilden är usel redan innan signalen blir bild i TV:n. Och det blir inte bättre av att köra upp en usel bild på en större yta. Men visst, ett OEM-märke som Toshiba brukar heller inte hjälpa för att göra situation mindre problematisk.

4K och smart-TV är standard idag. Eller rättare sagt en parameter du inte egentligen behöver bry dig om. Det är där oavsett om det behövs eller inte. Det finns inget i specarna som säger något huruvuda det bli bättre eller sämre för din mot.

Men om du är ute efter storlekar under 43 tum idag är utbudet begränsat till bugdetklassen och där är mitt generella råd att undvika sådant som OEM-märken. För du vet aldrig vad du får och kunskap om hur man åtgärdar problem är begränsad.

Går igenom budgetmodellerna i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/26529