Sämre erbjudanden på Black Friday (även andra reor) år efter år?

Permalänk
Medlem

Sämre erbjudanden på Black Friday (även andra reor) år efter år?

Jag upplever att dagens dealar är avsevärt mycket sämre jämfört med förra året, tyckte även likadant förra året.

T ex, Xbox one S med ett relativt nytt spel kostade runt 1700 kr på Black Friday 2016, en prishöjning på ca 200 kr till 2017 och i år ytterligare 200 kr. Samma trend har följt ratten Logitech G920, 1600 kr år 2016, 2000 kr år 2017 och 2222 kr i år. Det är ju lååångt större prisökning mot inflationen som ligger på ca 2%.

Samma gäller Steams reor, vad jag vill minnas så köpte jag Far Cry 3 på julrean 2013 ett år efter release för knappa 65 kr.
Idag kan man ju glömma de priserna på nya titlar även efter flera år.

What gives?

Permalänk
Sötast

Gissar på att det är samma koncept som dollarstore.

Öppna affär, sälj allt för 10kr styck, gå i bombförlust i 6 månader, när en tillräckligt stor kundbas finns så öka priserna successivt och ett par år senare så har man massvis med kunder som betalar i princip samma pris som i alla andra affärer men som tror att de kommer billigt undan.

Black friday är fortfarande ett ganska nytt koncept i Sverige och det är inget som kommer att försvinna, detta året lär de sälja precis lika mycket som tidigare år, men vinsterna blir större och större

"OOH RABATT! NU SKA JAG KÖPA ALLT DET SOM JAG VÄNTAT ETT HELT ÅR PÅ"
"OMG 33% BILLIGARE KÖP KÖP" i verkligheten så tjänade företaget bara 10% istället för 12% på produkten men 10x fler köp under samma period.

Permalänk
Medlem

CDON... Vilket skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Evolved: Instämmer, satt och kikade runt lite grann här under dagen men kunde bara konstatera att det är ju inget speciellt alls med BF... Priserna är de samma som vid vilken annan rea som helst under året enda skillnaden är väl möjligtvis att fler artiklar har nedsatt pris samtidigt. Åtminstone när det gäller "leksaker" till en själv.
Handlade däremot lite julklappar till min grabb och leksaker för en treåring hade ändå rätt så förmånliga priser under dagen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det är en fråga om marginaler, för att ge de priserna du hoppas på måste företagen ofta gå back på produkten och om du tittar på t.ex. prisjakt ser du att många företag aktivt har reor stora delar av året.
Januarirea, sportlovsrea, "alla hjärtansdag"-rea, vårrea, "back to school"-rea, valborgsrea osv osv etc etc till mellandagsrea och nyårsrea, sedan börjar det om.
Utöver det är priserna idag, speciellt på elektroniksidan ofta ganska pressade redan, folk kör prisjakt och liknande, kundlojalitet är ganska svag då många har ett par eller flera butiker de gillar/litar på och många helt enkelt kör helt vilda västern och tar billigaste då folk är ganska skyddade med online köp.

Detta gör att de inte finns så mycket marginaler att ta av alla gånger och även om de ger ett bra pris så var det troligen ett liknande pris bara ett par veckor tidigare så det blir inte så imponerande. På det har elektronik blivit dyrare pga olika ökningar på produktionskostnader, brist på chip, minnen etc även om de är små bygger de på.

Säger inte att inte det finns en viss gnidenhet ibland men tror inte det är bara det, sedan kan man inte jämföra med USA t.ex. de stora butikerna där spelar ju i en helt annan liga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker det varit en bra rea, som varje år. Finns det efterfrågan behövs inte lägre priser. Reor är inte välgörenhet för folk på internetforum

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag upplever att dagens dealar är avsevärt mycket sämre jämfört med förra året, tyckte även likadant förra året.

T ex, Xbox one S med ett relativt nytt spel kostade runt 1700 kr på Black Friday 2016, en prishöjning på ca 200 kr till 2017 och i år ytterligare 200 kr. Samma trend har följt ratten Logitech G920, 1600 kr år 2016, 2000 kr år 2017 och 2222 kr i år. Det är ju lååångt större prisökning mot inflationen som ligger på ca 2%.

Samma gäller Steams reor, vad jag vill minnas så köpte jag Far Cry 3 på julrean 2013 ett år efter release för knappa 65 kr.
Idag kan man ju glömma de priserna på nya titlar även efter flera år.

What gives?

Nja, det var xbox one, tjocka lådan som såldes för 1700 med tomb raider för två år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag upplever att dagens dealar är avsevärt mycket sämre jämfört med förra året, tyckte även likadant förra året.

T ex, Xbox one S med ett relativt nytt spel kostade runt 1700 kr på Black Friday 2016, en prishöjning på ca 200 kr till 2017 och i år ytterligare 200 kr. Samma trend har följt ratten Logitech G920, 1600 kr år 2016, 2000 kr år 2017 och 2222 kr i år. Det är ju lååångt större prisökning mot inflationen som ligger på ca 2%.

Samma gäller Steams reor, vad jag vill minnas så köpte jag Far Cry 3 på julrean 2013 ett år efter release för knappa 65 kr.
Idag kan man ju glömma de priserna på nya titlar även efter flera år.

What gives?

Det är väl för att dom har lagt till en extra skatt på konsolerna(komponenterna, kemin som ska förhindra komponenterna att brinna)? Kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

@Evolved: Instämmer, satt och kikade runt lite grann här under dagen men kunde bara konstatera att det är ju inget speciellt alls med BF... Priserna är de samma som vid vilken annan rea som helst under året enda skillnaden är väl möjligtvis att fler artiklar har nedsatt pris samtidigt. Åtminstone när det gäller "leksaker" till en själv.
Handlade däremot lite julklappar till min grabb och leksaker för en treåring hade ändå rätt så förmånliga priser under dagen.

Precis så är det. Det finns inte längre några russin att plocka ur kakan utan det har istället blivit en stor grå sörja med normalpriser och fejkade nedsättningar. För mig får gärna svenska butiker dö ut och ersättas av amazon sverige, alternativ att amazon.de ger samma förutsättningar för leverans hit oavsett storlek, eller typ av vara. Jag har då ingen lust att betala nån j*vla kemikalie-hokuspokus-skatt. Man inför en skatt för att vi ska konsumera mindre säger man? Bra idé... Vi slutar konsumera och kör ekonomin i botten istället?!

TV apparater blir allt större och materialet som visas i rutan anpassas därefter. På min 40" TV som en gång klassades som storbilds-TV har allt blivit så litet att jag knappt ser något längre om jag inte kisar som en halvblind gammal gubbe eller typ gaffar fast TVn runt huvudet som ett VR-headset. Samtidigt börjar man beskatta hela befolkningen för public service med motivering att det tillhör någon slags allmännytta som förmedlar objektiv samhällsinformation som man nästintill är skyldig att se. Men hur ska jag kunna nyttja det dom vill att jag ska se om jag har en TV där jag knappt ens kan läsa texten längre eftersom att allt är anpassat efter 55" som är den nya standarden? Då behöver jag alltså en större TV, och för det tvingas jag betala kemikalieskatt eftersom jag inte borde konsumera elektronik? Alternativet blir att jag kommer börja belasta sjukvårdssystemet för synnedsättning efter allt kisande.
Vi bor typ i sovjet samtidigt som vi tycker att vi är så jävla bra. Usch! Borde skippat Black Friday och köpt pronhub premium istället... syntolkat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...