Köpte en ny dator, är den värd priset?

Permalänk
Medlem

Ring istället för att maila, prata med någon. Eller använd åtminstone chatten.

För övrigt tycker jag att beskrivningen av den här datorn är ganska ful, just för att det är komplett som ändå förväntas vara en vettig återförsäljare av datorer.

"Detta är Gaming-datorn för dig som inte vill kompromissa på prestanda!" och så kombinerar man en 1900 med ett 1060? Hade det varit elgiganten eller liknande hade jag förväntat mig det, men inte riktigt Komplett.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

RING funkar nästan alltid bäst. kolla upp innan köp. ska du spela är det där helt fel dator för det. ska du göra tunga "arbets saker" så passar den bättre.
att dom lanserar den som gaming dator är konstigt, borde stått "kraftfull arbetsdator som även klarar lite spel mellan arbetsessionerna". sen skulle dom tryckt i 32gb ram istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

@Asyvan: Måste däremot betala det här fortfarande va
c) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Skrivet av EagiZ:

Troligen, men om du erbjuder dig att att köpa en annan modell från Komplett istället så kan det ju hända att de bjuder på det där. Skulle höra av mig till Komplett och lägga fram det förslaget om du hittar något som passar. Säg att du annars avbeställer och beställer en annan dator från konkurrent istället, vore dumdristigt av Komplett att neka den dealen tycker jag.

Skrivet av Asyvan:

Vart läser du det?

I Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns undantag från ångerrätten listade i 2 kap 11§. Det finns inget undantag för "beställningsvaror".

Det som ligger närmast är nog punkt 3 ("avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel") då datorbutiker tidigare har argumenterat för att en dator de bygger ihop av komponenter kunden valt är "enligt konsumentens anvisningar". Jag är tveksam till om den tolkningen skulle hålla för en prövning, då den paragrafen snarare avser måttbeställda saker, gravyr och liknande. I det aktuella fallet har dock inte ens kunden valt enskilda komponenter utan gått på ett förslag som Komplett presenterat som ett paket, så datorn är inte tillnärmelsevis byggd enligt konsumentens anvisningar.

Jag skulle dock bli mycket förvånad om Komplett bråkade, jag tror de löser det smidigt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Är inte ångerrätt på tjänster.
Att Komplett monterar datorn bör klassas som en tjänst och omfattas därför inte av ångerrätten.

Då skall tjänsten vara specificerad på faktura, eller att det står i annons vad den kostar. Så är de iaf i motorbranschen

Permalänk
Medlem

Jag kan ändå förstå att Komplett skulle kunna ha rätt att ta ut en viss kostnad, om dom har hunnit bygga ihop datorn.
Tänk på att dom har då öppnat förpackningar, processorn är nerkletad med kylpasta från fläkten dom satt dit etc. Dom kan således inte längre sälja delarna som "nytt", och det innebär då en förlust av inkomst för deras del.

Det går ju försöka att argumentera att dom kan låta datorn stå ihopbyggd tills någon annan beställer det paketet, men förhoppningsvis så säljer dom absolut inga av det paketet.. Det är riktigt dåligt balanserat för priset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom... Är den här värd att köpa då? Vill ha en färdigbyggd för 22000~ och har inte kunskapen att lägga ihop en kundvagn själv med alla delar som behövs osv
Spelar förövrigt mestadels pubg och cs:go. Önskar att ligga på minst 140 fps på pubg med high settings, om det är rimligt för den pengen. Kan som sagt ingenting så svårt att veta vad jag ska förvänta mig

Ett alternativ från Inet för runt 22000 kr fast med RTX 2080 istället för GTX 1080Ti ungefär samma pris som komplett dator ifall man lägger till Optane+HDD i Inet paket.

https://www.inet.se/produkt/b1030181/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Då skall tjänsten vara specificerad på faktura, eller att det står i annons vad den kostar. Så är de iaf i motorbranschen

Eller i villkoren

https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...

Som det står där

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det är skillnad på att avbeställa och att utnyttja ångerrätten. Vid avbeställning har säljaren rätt att få viss ersättning för sina kostnader (enligt KKöpL 41§).

Vid utnyttjande av ångerrätten säger dock Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap 14§ att säljaren skall återbetala vad köparen har betalat.

Den enda ersättning säljaren kan kräva är, enligt samma lag 2 kap 15§:
"1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket...".

De undantag som finns från ångerrätten och som nämns i 2 kap 11§ gör att ångerrätten inte gäller, det handlar inte om någon rätt för säljaren att få ersättning. Dock kan ju säljaren, i de fall ångerrätten inte gäller, erbjuda återköp till ett lägre pris, vilket motsvarar att de tar ut en viss ersättning. (Som jag skrev i mitt förra inlägg ser jag dock ingen anledning till att ångerrätten inte skulle gälla i detta fall.)

Då avbeställning ger Komplett rätt att ta ut en ersättning som de med största sannolikhet inte har rätt att ta ut vid utnyttjande av ångerrätten kan det alltså vara mer förmånligt att ta emot datorn och skicka tillbaks den än att avbeställa den. Men prata med Komplett, det är ju enklare för dem att slopa sitt ersättningskrav och slippa montera och skicka datorn.

Angående Kompletts villkor:

Att Komplett uppger "c) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader." under rubriken ångerrätt är knappast förenligt med det som lagen säger, nämligen att de skall återbetala vad kunden betalat (ersättning kan bara tas ut i de ovan nämnda fallen) då denne utnyttjar ångerrätten.

Även villkoret "d) Saknas tillhörande originalemballage och/eller tillbehör (kablage, produktmanual etc) vid ångerköp kan komplett göra ett avdrag på 10% av varans värde upp till 500kr." är tveksamt då ARN tidigare uttalat att införskaffandet av nytt originalemballage, om så krävs, är en kostnad säljaren skall stå för när en vara returneras under ångerrätten (i.o.m. senaste ändringen av lagen finns en liten öppning för att få ersättning för emballaget, nämligen om det kan tolkas in under 2 kap 15§ punkt 2 som citeras längre upp i texten...det har dock mig veterligen inte prövats). Att avdraget skall vara just 10% (max 500kr) av varans värde är också tveksamt; lagen talar om de får kräva ersättning för en varas värdeminskning om köparen hanterat varan utöver vad som krävs för att testa den, och att ta ut 10% (max 500kr) av varans värde låter mer som en schablonersättning än som en ersättning grundad på värdeminskningen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Hur gick det? Nyfiken! @idautropstecken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna
Vet inte om det är såhär man svarar på kommentarer, men allt gick skitbra och de struntar i avgiften! Tack för all hjälp allesammans ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

@4official
Vet inte om det är såhär man svarar på kommentarer, men allt gick skitbra och de struntar i avgiften! Tack för all hjälp allesammans ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Kanon! Det var goda nyheter, lycka till nu med att hitta en ny dator. Lägg ut en tråd om du behöver råd och/eller låt oss veta vad det blev i slutändan.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

@Asyvan: blev den här tillslut https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom... med tanke på 5000 rabatt, och kollat lite noggrannare på komponenterna den här gången, men den lilla kunskap jag besitter hahah.
Visade sig förresten att avgiften på att återkalla komplett-pc endast gäller efter 14 dagars ångerrätt, så nu slipper ni grubbla mer över det haha. Tack så hemskt mycket för all hjälp, hade antagligen suttit här imorgon med en rätt pissig dator+ångest utan er <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

@Asyvan: blev den här tillslut https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom... med tanke på 5000 rabatt, och kollat lite noggrannare på komponenterna den här gången, men den lilla kunskap jag besitter hahah.
Visade sig förresten att avgiften på att återkalla komplett-pc endast gäller efter 14 dagars ångerrätt, så nu slipper ni grubbla mer över det haha. Tack så hemskt mycket för all hjälp, hade antagligen suttit här imorgon med en rätt pissig dator+ångest utan er <3

Hej
Riktigt nice maskin, där blir man lite avis.

Angående avgiften så var det som jag trodde då, och beskrev. Kan ju vara bra för andra i framtiden att veta att det faktiskt stämde också. Vi som konsumenter har mycket att vinna på att lära oss grunderna i konsumentköplagen och lagen om distansavtal.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Idautropstecken:

@Asyvan: blev den här tillslut https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom... med tanke på 5000 rabatt, och kollat lite noggrannare på komponenterna den här gången, men den lilla kunskap jag besitter hahah.
Visade sig förresten att avgiften på att återkalla komplett-pc endast gäller efter 14 dagars ångerrätt, så nu slipper ni grubbla mer över det haha. Tack så hemskt mycket för all hjälp, hade antagligen suttit här imorgon med en rätt pissig dator+ångest utan er <3

Håller med att det är en riktig nice spelburk och så mycket kraftigare än din förra! Du lär bli riktig nöjd med denna, själv väntat man tills mitten av oktober för inköp:)

Som han ovanför nämner blir man lite avis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna: Skönt att ni skriver så, kompletterade med en bättre processorkylare då det rekommenderades av någon på inet, och böt också case mot ett snyggare, hoppas på att allt fungerar som det ska bara. Lite nervös över vattenkylning men det kommer nog lösa sig haha.
Om det är något jag lärt mig av detta är det att: Fråga först, köp sen hahaha

Permalänk
Skrivet av Idautropstecken:

@4official: Skönt att ni skriver så, kompletterade med en bättre processorkylare då det rekommenderades av någon på inet, och böt också case mot ett snyggare, hoppas på att allt fungerar som det ska bara. Lite nervös över vattenkylning men det kommer nog lösa sig haha.
Om det är något jag lärt mig av detta är det att: Fråga först, köp sen hahaha

Bra val att du bytte processorkylare! Den som kommer med i den paketen är något för klen till den varma processorn, dessutom har du möjlighet att överklocka om du någonsin bestämmer dig för att göra det någon dag. Haha precis det är ganska lätt att falla i sånna här situationer i gamingmarknaden med fräcka namn på spelburkar och deras höga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna: Tyckte själv att det såg fjuttigt ut med den lilla, så googlade runt lite och såg en tråd om i7 8700k och just den kylaren och de rekommenderade att uppgradera till en 240mm. Nästan lite stolt över mig själv som kollade runt innan jag beställde, hade lätt kunnat bli problem med det här också om jag inte kollat och det hade jag inte pallat haha

Permalänk
Skrivet av Idautropstecken:

@4official: Tyckte själv att det såg fjuttigt ut med den lilla, så googlade runt lite och såg en tråd om i7 8700k och just den kylaren och de rekommenderade att uppgradera till en 240mm. Nästan lite stolt över mig själv som kollade runt innan jag beställde, hade lätt kunnat bli problem med det här också om jag inte kollat och det hade jag inte pallat haha

Haha grymt ju, du kommer att tacka dig själv för det:) var det pubg och csgo du spelade? Du lär få väldigt bra fps med bägge spelen speciellt csgo som mest är cpu intensiv. Antar att du redan har din skärm och är good to go?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna: Beställde skärmen samtidigt och har spelat på den i några dagar nu, sjukt ovant att lira på 144hz, aimet sitter inte alls som det brukade i cs, men är påväg tillbaks iallafall.

Glad att jag gick hit och frågade, visste inte riktigt vad jag förväntad mig, men responsen jag fått har varit guld värd. galet hur hjälpsamma alla är, inte en enda hatkommentar eller nånting.
Var nästan beredd på att få massa skit för att vara helt okunnig och efterbliven haha