Ljudkort för musikproduktion, haft problem länge nu.

Permalänk

Ljudkort för musikproduktion, haft problem länge nu.

Tjena, det är som så att jag försökt hitta ett vettigt ljudkort som inte har bekymmer med asio drivare, eller allmänt buggigt.

Har haft en del ljudkort genom åren men varje ljudkort jag haft har alltid dragits med bekymmer av något slag.

Det bästa ljudkortet jag haft som fungerat bäst var ett creative soundblaster audigy 2zs med några himpa vimpa drivare. Det dog och mitt nya moderkort efter det hade ingen pci port så det fick bli både usb och pcie kort efter de(de var många åren jag hade det kortet)

Idag har jag ett xonar u7 jag köpte här på marknaden, den var trasig men fick igång den och nu sitter jag utan utan ljudkort igen, när jag fick igång u7an så var den buggig och hade latens problem (tydligen vanligt på dom) men när det gick sönder så beslöts det att den får åka och nytt ska letas upp.

Var ska man leta? Vilken budget? Microfonen är av xlr typ men jag har en mixer som grejar det till 6,5 alt 3,5 plugg, men det känns som xlr ska va med. Mina lurar när dom väl kommer tillbaka från rep är ett par 600ohm lurar så lite krut behöver där va.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tips är ju att kolla på ett interface som faktiskt är för musikproduktion och inte ett "vanligt" ljudkort för datorn.

https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_2nd_gen.htm

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Focusrite 2i2, om du inte behöver mer än 2in och 2ut. Lätt bästa kortet under 1500kr, alternativt Audient ID4.

Permalänk

2i2an verkade ju trevlig, får kolla upp mer om det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

2i2an verkade ju trevlig, får kolla upp mer om det

Dock rekommenderas 2i2 bara till hörlurar på 250 ohm enligt deras sida. Det funkar såklart ändå, men det är omöjligt att säga hur mycket lägre ljudvolymen blir i lurarna.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom ljudkort behöver du en hörlursförstärkare nånstans i kedjan, det kan finnas integrerat i en del mixrar och ljudkort men finn inte det behöver du en separat enhet.
Jag tycker du bör kolla på externa ljudkort i källarstudioklassen i stället för spelljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

2i2an verkar ha rätt stora problem med drivare så den skippar jag, många som varit väldigt missnöjd vid inspelning pga latenser. det är just det jag skall använda det till :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

2i2an verkar ha rätt stora problem med drivare så den skippar jag, många som varit väldigt missnöjd vid inspelning pga latenser. det är just det jag skall använda det till :/

Om det är just låg latens du är ute efter ska du kika på ett ljudkort med usb 3.0/Usb C/Thunderbolt. Det finns en uppsjö med kort, men bra märken att kika på är Universal Audio (https://www.emusic.se/product/33979/Universal-Audio-Apollo-Tw...).

Universal Audio Arrow är annars ett billigare alternativ, dock måste du ha ett pci kort med Thunderbolt 3 (USB C, med extra kräm) för att kunna använda det.

Om du vill ha ett ännu billigare kort kan du kika på Zoom Tac-2r, men då måste du köpa till ett pci-kort med Thunderbolt 1/2 om du inte redan har det.

Permalänk

Oj de där var mycket pengar, men jag antar det är den vägen man får gå. det kommer ta ett tag innan man kan köpa det men så får det va.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Motu har trevliga kort för 4-5 000 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har en 2i2 MK2 och vill inte påstå att den är något större problem har inte märkt av någon fördröjning iaf och drivrutinerna är bara generic drivare har aldrig behövt installera några specifika drivare iaf för den utan den installerades automagiskt så fort jag pluggade in den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kolla efter ett rme kort. Har själv ett fireface 800 och det har jag anvnt i över 10 år. Aldrig strul. rme är kända för grymt bra drivers. Du kan hitta begagnade för mycket billigare än apollos men lika bra kort. googla och läs. Tror inte du hittar nånstans man skriver ner ett rme kort

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk