Vad ska jag använda för att rengöra min datorskärm?

Permalänk
Inaktiv

Vad ska jag använda för att rengöra min datorskärm?

Hej. Innan när jag har gjort rent min skärm då har jag bara använt en våt trasa, men har märkt därefter att den inte tar allt och att det blir märken efter vattnet. Har ni tips på något bättre som inte kostar flera tusenlappar?

Permalänk
Medlem

@anon292978: Vatten med en droppe Yes fungerar för mej. Torka tort med trasa efter så slipper du märken efter vattendroppar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Våtservett sedan vatten + microfiber duk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Innan när jag har gjort rent min skärm då har jag bara använt en våt trasa, men har märkt därefter att den inte tar allt och att det blir märken efter vattnet. Har ni tips på något bättre som inte kostar flera tusenlappar?

Fuktig microfiber trasa om det är annat än damm.
Och välj en av bra kvalitet som inte dammar

Permalänk
Inaktiv

@Sinery: Var köper man bra microfiber duk?

Permalänk
Medlem

I regel ska du väl inte använda mer än en (lätt) fuktad mikrofibertrasa. Är den våt kommer du lämna kvar massor vatten eller t.o.m. riskerar att det tränger in i produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Sinery: Var köper man bra microfiber duk?

Finns i matvaruaffären och alla andra ställen som har rengöringsprodukter. Alla ställen som säljer datorprodukter kommer också sälja mikrofiberdukar som är lite finare och marknadsförs för skärmrengöring.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Till exempel. Finns billigare också https://m.clasohlson.com/se/Mikrofiberduk-för-skärmrengöring/...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Glyph: Zebraduk, ja varför inte.

Permalänk
Medlem

Men gå in på ICA, Coop, Willys, Netto, Hemköp, ÖoB, Jula, Rusta eller vad som helst, eller Teknikmagasinet, Kjell & Company, Clas Ohlson, Webhallen, Elgiganten, Inet, Audio Video, Media Markt, eller butiker som Biltema, Mekonomen, eller valfri bygghandel.

Vad de marknadsförs som är inte det viktiga, och du kommer hitta mikrofiberdukar som marknadsförs för skärmrengöring hos i princip alla butiker som säljer någon form av rengöringsprodukter. De som marknadsförs för skärmar brukar vara lite finare/slätare, men det är ju bara att använda det som finns lokalt och pröva. Du ska inte ha de som säljs i kitt med rengöringsvätska, finns ingen vits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Glyph: Zebraduk, ja varför inte.

Ska den vara snygg också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men gå in på ICA, Coop, Willys, Netto, Hemköp, ÖoB, Jula, Rusta eller vad som helst, eller Teknikmagasinet, Kjell & Company, Clas Ohlson, Webhallen, Elgiganten, Inet, Audio Video, Media Markt, eller butiker som Biltema, Mekonomen, eller valfri bygghandel.

Vad de marknadsförs som är inte det viktiga, och du kommer hitta mikrofiberdukar som marknadsförs för skärmrengöring hos i princip alla butiker som säljer någon form av rengöringsprodukter. De som marknadsförs för skärmar brukar vara lite finare/slätare, men det är ju bara att använda det som finns lokalt och pröva. Du ska inte ha de som säljs i kitt med rengöringsvätska, finns ingen vits.

Personligen har jag detta kitet hemma https://m.clasohlson.com/se/Mikrofiberdukar-4-pack/34-9479 funkar till lite allt möjligt. Både skrivbord och bildskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Personligen har jag detta kitet hemma https://m.clasohlson.com/se/Mikrofiberdukar-4-pack/34-9479 funkar till lite allt möjligt. Både skrivbord och bildskärm.

Det är ju precis som en disktrasa, en rengöringsprodukt som man måste köpa återkommande och kastar när det blir skitiga. Alla mikrofiberdukar bör funka, gillar du några sämre för skärmen är de bara att använda till annat och införskaffa nya till skärmen. Köp vilka du vill och var du vill. Kostar max några tior på lokala affären inom gångavstånd. Har använt samma från Classe, de funkar och andra funkar också.

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@anon292978: Vatten med en droppe Yes fungerar för mej. Torka tort med trasa efter så slipper du märken efter vattendroppar.

Gammal tråd men fyller sitt syfte.
Jag har hört att man inte skall använda t.ex yes diskmedel. Men jag kan ha fel.
Men det jag vet är att man definetivt inte skall använda rengöringsmedel.

Hittade en artikel på PC För Alla där dom nämner att man skall helst använda destillerat vatten/batterivatten/avjoniserat vatten. Det är lite skillnad på dom olika men det selar ingen roll av vilken av dess man använder.
Men hur e det med destillerat vatten, batterivatten och avjoniserat vatten. Leder dom någon ström som vanligt kranvatten gör?
Är det mycket smutsig och/eller kladdig yta så kan man visst blanda hälften vitvinsvinäger och destillerat vatten.
Låter rätt skumt. Nån som har erfarenhet av det?

Jag ser ingen fördel att köpa "rengörings spray" med mikrofiberduk.
Jag kommer att satsa på Destillerat vatten, mikrofiberdukar och en sprayflaska. Jag vill inte ta en gammal sprayflaska där det har varit rengöringsmedel i då det kan finnas rester av rengöringsmedelet.
Tänkte införskaffa detta i dagarna som kommer.
Vatten
Mikrofiberdukar
Sprayflaska
När mikrofiberduken är smutsig så slänger man in den i tvättmaskinen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz