Permalänk

Ta ut USD i Sverige

Jag ska i vinter till ett land där de främst tar emot USD eftersom den lokala valutan inte är helt stabil och inte går att få tag på om man inte är på plats och tar ut pengar i landet. Jag undrar därför hur man på billigast och bäst sätt får tag på USD i Sverige. Är mitt bästa alternativ växlingskontor?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att de inte har bankautomater i landet som du ska besöka?
Själv skulle jag aldrig växla i sverige och ta med en större bunt sedlar till ett uland. (Skulle undvika att ha en större mängd sedlar även i sverige iofs).

När jag var i cambodia tidigare i vintras användes USD istället för landets egen valuta till största del. Det fanns då bankautomater väldigt frekvent och dessa var väldigt fina (typ som en telefonkiosk) så de kändes säkra att använda och ta ut USD.

Om du måste växla i sverige så bör du kunna göra uttag hos forex?

Om det promt måste vara en ”vanlig” bankomat i sverige så kolla denna sida. https://bankomat.se/karta/
I sockholm verkar det enda stället man kan ta ut USD vara på arlanda.

Om du det är en längre resa du ska göra så rekommenderar jag att skaffa Coop kreditkort. Då är det inte valutapåslag och ingen avgift att ta ut pengar i automat (förutom automatens ev egen avgift, men coop tar iaf ingen avgift för sin del).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket land?
I Kambodja så tar du ut USD ur bankomater

Om det är USD som används i landet så kan du nog räkna med att det är USD som tas ut.
Om du nu prompt måste ha ut USD i Sverige så får du nog uppsöka en bank eller helt enkelt gå till Forex men det känns ju helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Att växla till USD i sverige är det sämsta du kan göra , Du förlorar oerhört mycket , Om du dessutom sedan skall växla dina dollar till lokal valuta så förlorar du ännu mera. Räkna med att 10-20% av värdet på dina kronor försvinner

En dollar kostar just nu 8.72 , Med växlingspåslag med mitt swedbank kort så skulle det kosta mig cirka 8.85 att ta ut USD ur en bankomat i utlandet. Forex tar idag 9.33 för en dollar + 50kr i växlingsavgift. Det är rena rånet.

Jag bor i central-asien , här finns banker och bankomater överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoloth:

Att växla till USD i sverige är det sämsta du kan göra , Du förlorar oerhört mycket , Om du dessutom sedan skall växla dina dollar till lokal valuta så förlorar du ännu mera. Räkna med att 10-20% av värdet på dina kronor försvinner

En dollar kostar just nu 8.72 , Med växlingspåslag med mitt swedbank kort så skulle det kosta mig cirka 8.85 att ta ut USD ur en bankomat i utlandet. Forex tar idag 9.33 för en dollar + 50kr i växlingsavgift. Det är rena rånet.

Jag bor i central-asien , här finns banker och bankomater överallt.

Jag förstår verkligen inte hur växlingskontor fortfarande finns. Jag förstår ännu mindre varför folk går dit och betalar premium-avgifter för att göra något som går 10x smidigare att göra vid en bankomat när man klivit av planet.

Ni som går till växlingskontor innan resan, kan ni förklara varför? Har aldrig fått en vettig förklaring IRL när jag frågat bekanta jag sett med Forex-påsar hemma.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ni som går till växlingskontor innan resan, kan ni förklara varför? Har aldrig fått en vettig förklaring IRL när jag frågat bekanta jag sett med Forex-påsar hemma.

Jag brukar se till att ha en liten slant så det räcker till taxi från flygplatsen och kanske ett par måltider, sen är det ATM som gäller. Det har funkat utmärkt i sydosasien sedan första gången jag var där för över 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

@frong: Tänker man logiskt kanske det beror på att folk är rädda för att stå utan pengar i ett främmande land.
Jag skulle inte tycka det är så kul att komma till ett land där jag av någon anledning inte kan ta ut pengar.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoloth:

Att växla till USD i sverige är det sämsta du kan göra , Du förlorar oerhört mycket , Om du dessutom sedan skall växla dina dollar till lokal valuta så förlorar du ännu mera. Räkna med att 10-20% av värdet på dina kronor försvinner

En dollar kostar just nu 8.72 , Med växlingspåslag med mitt swedbank kort så skulle det kosta mig cirka 8.85 att ta ut USD ur en bankomat i utlandet. Forex tar idag 9.33 för en dollar + 50kr i växlingsavgift. Det är rena rånet.

Jag bor i central-asien , här finns banker och bankomater överallt.

FOREX tar endast 50 kr när du växlar till svenska, inte till utländska.

Har man dessutom kvittot kvar från första växlingen och visar upp dem så stryker de dessa 50 kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Min taktik brukar vara att hämta ut på växlingskontor så att det räcker de första dagarna, sen att plocka ut "en veckas" ranson några gånger under resan (flyttar över pengar till kortet och tar sedan ut dem, svårare att bli skimmad om du har 0 på kortet..). Då slipper man släpa så mycket kontanter och det första man behöver göra är iaf inte att leta efter en ATM. (Slutade med att jag plockade ut åt hela kompisgänget, de förde över)

ICA's kort hade väldigt fördelaktiga växlingspåslag för några år sen iaf, vet inte nu. Kika så att kortet du tänker ta ut med inte lägger på massvis, var en markant skillnad mellan "våra" kort så att säga.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Kolla bankomat.se och filtrera för utländsk valuta. Det är bättre än växlingskontor, och man slipper spydiga frågor.

Hur lätt det är att få ut pengar beror på vilket land man åker till. Är fullt normalt att ha med sig kontanter.

En del länder tar ut en extra avgift när man växlar USD. EUR är bättre.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag förstår verkligen inte hur växlingskontor fortfarande finns. Jag förstår ännu mindre varför folk går dit och betalar premium-avgifter för att göra något som går 10x smidigare att göra vid en bankomat när man klivit av planet.

Ni som går till växlingskontor innan resan, kan ni förklara varför? Har aldrig fått en vettig förklaring IRL när jag frågat bekanta jag sett med Forex-påsar hemma.

Ptja. Om man använder ex ett swedbankkort så lägger de dels valutapåslag och sedan en bankomatavgift (35 kr?) för att sedan bankomaten tar ut cirka 30-50 kr i avgift. Totalt blir det runt 65-85 kronor i uttagavgift samt den sämre växelkursen.

Det kan vara bekvämt att ta ut motsvarande cirka 1000-2000 sek innan avresa för att täcka ev visa on arrival, taxiresa, en bit mat och ev oförutsägbara utgifter. Blir nog inte så mycket dyrare att växla 1000 eller 2000 kr i sverige än att ta ut samma summa i destinationslandet.

Skönt å slippa tänka på att rusa till en bankomat det första man gör vid ankomst, när man har jetlag och stel i kroppen efter suttit still i 1x antal timmar.

Men visst. Om man har ett coop kort som saknar bankomatavgift samt inte lägger växelpåslag, så blir det väl några tjugor billigare. Men ändå tror många kan gilla bekvämligheten med att ha pengar på fickan redan när man anländer.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Växlar alltid på plats i landet dit jag ska, alltid bättre kurs (lokala kontor, ej på flygplatsen).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Brukar alltid växla några tusen i förväg just för att det är bekvämt att ha lokal valuta på sig direkt på flygplatsen. Samt att man vet aldrig när kort kan få för sig att strula och man står där utan möjlighet att betala för någonting.
Bank/forex eller växlingsautomat, mest vad som råkar vara bekvämast just då.
Känns inte lönt att bry sig om nån hundralapp hit eller dit på avgifter när man ändå slösar på en resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag brukar se till att ha en liten slant så det räcker till taxi från flygplatsen och kanske ett par måltider, sen är det ATM som gäller. Det har funkat utmärkt i sydosasien sedan första gången jag var där för över 20 år sedan.

Okej. Brukar det inte finnas ATM när man landar? Tror jag t om jag sett på de mindre flygplatser jag landat.

Skrivet av DaNii:

@frong: Tänker man logiskt kanske det beror på att folk är rädda för att stå utan pengar i ett främmande land.
Jag skulle inte tycka det är så kul att komma till ett land där jag av någon anledning inte kan ta ut pengar.

Reser man till något obskyrt land som knappt har en flygplats, visst. Nu pratar jag dock om "vanliga" resor där det finns infrastruktur och ATM på flygplatserna. Eller, vart brukar man resa där man inte kan ta ut pengar?

Skrivet av PlogarN97:

Ptja. Om man använder ex ett swedbankkort så lägger de dels valutapåslag och sedan en bankomatavgift (35 kr?) för att sedan bankomaten tar ut cirka 30-50 kr i avgift. Totalt blir det runt 65-85 kronor i uttagavgift samt den sämre växelkursen.

Det kan vara bekvämt att ta ut motsvarande cirka 1000-2000 sek innan avresa för att täcka ev visa on arrival, taxiresa, en bit mat och ev oförutsägbara utgifter. Blir nog inte så mycket dyrare att växla 1000 eller 2000 kr i sverige än att ta ut samma summa i destinationslandet.

Skönt å slippa tänka på att rusa till en bankomat det första man gör vid ankomst, när man har jetlag och stel i kroppen efter suttit still i 1x antal timmar.

Men visst. Om man har ett coop kort som saknar bankomatavgift samt inte lägger växelpåslag, så blir det väl några tjugor billigare. Men ändå tror många kan gilla bekvämligheten med att ha pengar på fickan redan när man anländer.
Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det bekvämare att åka till Forex jmf. med att stå i en ATM-kö medans du väntar på bagaget?

Har man kort som gör att det blir lika dyrt med ATM som Forex, visst. Rimligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Okej. Brukar det inte finnas ATM när man landar? Tror jag t om jag sett på de mindre flygplatser jag landat.

Reser man till något obskyrt land som knappt har en flygplats, visst. Nu pratar jag dock om "vanliga" resor där det finns infrastruktur och ATM på flygplatserna. Eller, vart brukar man resa där man inte kan ta ut pengar?

Hur är det bekvämare att åka till Forex jmf. med att stå i en ATM-kö medans du väntar på bagaget?

Har man kort som gör att det blir lika dyrt med ATM som Forex, visst. Rimligt.

Jag tror det är en av de mer stressande situationerna under en resa är när man precis har landat. Då kan det vara skönt att ha pengar så man slipper tänka på det iaf.

Men visst, alla är vi olika. Själv växlade jag aldrig pengar utan tog alltid ut från ATM när jag nyligen var i asien i ett halvår. Jag fick å andra sidan bita i det sura äpplet när boarder controll i cambodia där det var billigare att köpa visa on arrival med USD än de Baht som jag hade på fickan (typ 20% dyrare). Hade ingen ATM i närheten.

Du nämner att man tar ut pengar i samband emd uthämtning av bagage. Men passkontrollen är vanligtvis (alltid?) innan bagageuthämtningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av frong:

Reser man till något obskyrt land som knappt har en flygplats, visst. Nu pratar jag dock om "vanliga" resor där det finns infrastruktur och ATM på flygplatserna. Eller, vart brukar man resa där man inte kan ta ut pengar?

Det du inte tänker på är att det lika gärna kan vara fel på ditt fysiska kort, eller kommunikationen till den svenska banken som ska tillåta uttaget. Shit happens, och stå helt utan cash för att ditt kort/bank strular kommer inte vara roligt för nån inblandad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det du inte tänker på är att det lika gärna kan vara fel på ditt fysiska kort, eller kommunikationen till den svenska banken som ska tillåta uttaget. Shit happens, och stå helt utan cash för att ditt kort/bank strular kommer inte vara roligt för nån inblandad.

Ja. Särskilt USD uppdelat i mindre valörer är bra att ha oavsett vilket land man åker till. Kan man nog i nödfall handla på ex 7-11 klockan 4 på natten även om landets valuta är Yen. Eller kunna växla med någon på gatan. Som sagt vid, nödfall. Att ha ett antal 5 USD och några 10 USD gör att man kan klara sig i en nödsituation i vilken stad som helst i världen.

Man får dock vara beredd att betala en riktigt ocker växelkurs. Men om man får välja mellan det eller stå utan mat i 24 timmar ex...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Okej. Brukar det inte finnas ATM när man landar? Tror jag t om jag sett på de mindre flygplatser jag landat.

Reser man till något obskyrt land som knappt har en flygplats, visst. Nu pratar jag dock om "vanliga" resor där det finns infrastruktur och ATM på flygplatserna. Eller, vart brukar man resa där man inte kan ta ut pengar?

Hur är det bekvämare att åka till Forex jmf. med att stå i en ATM-kö medans du väntar på bagaget?

Har man kort som gör att det blir lika dyrt med ATM som Forex, visst. Rimligt.

Hänt mig flera gånger att det har varit tekniska problem mellan banker i Sverige och ATM i landet så det inte gått att ta ut pengar.
Skulle själv aldrig lita helt på att man helt enkelt kan valsa av flygplanet och förvänta sig ta ut pengarna på plats med 100% garanti.
Själv reser jag med minst 2 kort utfärdade av olika banker. Lite svenska kontanter, går att växla på plats som backup. Euro eller dollar och om nödvändigt lite lokal valuta, ofta sånt man fått över från tidigare resor, så sällan man behöver gå till ett Forex kontor innan.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

En annan sak att tänka på är att kika på vilken typ av kort de föredrar på plats. Mastercard och Afrika är ingen höjdare vet jag av erfarenhet men Visa gick bra.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag förstår verkligen inte hur växlingskontor fortfarande finns. Jag förstår ännu mindre varför folk går dit och betalar premium-avgifter för att göra något som går 10x smidigare att göra vid en bankomat när man klivit av planet.

Ni som går till växlingskontor innan resan, kan ni förklara varför? Har aldrig fått en vettig förklaring IRL när jag frågat bekanta jag sett med Forex-påsar hemma.

Bekvämt när man skall till en plats där ingen kan engelska, inte alla åker till turistmål är man på mindre ställen så kanske det inte är så lätt att hitta en bankomat.
När jag rest i jobbet så har det hänt att jag är enda utlänningen i området. Men vi hade lite rabatt hos Forex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Okej. Brukar det inte finnas ATM när man landar? Tror jag t om jag sett på de mindre flygplatser jag landat.

Absolut men ibland strular det och då är det skönt att ha lite cash. Har du rest mycket och aldrig råkat ut för något sånt här strul så har du haft tur.

Har man lagt kanske 20k på en resa så är inte utgiften för att ha lite lämpliga kontanter i fickan speciellt stor i sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

FOREX tar endast 50 kr när du växlar till svenska, inte till utländska.

Har man dessutom kvittot kvar från första växlingen och visar upp dem så stryker de dessa 50 kr.

Forex tar betalt genom att ge dig mycket sämre växlingskurs än ditt bankkort, även om du räknar med växlingspåslaget en del kort har. 50kr är småpotatis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är du säker på att de inte har bankautomater i landet som du ska besöka?
Själv skulle jag aldrig växla i sverige och ta med en större bunt sedlar till ett uland. (Skulle undvika att ha en större mängd sedlar även i sverige iofs).

När jag var i cambodia tidigare i vintras användes USD istället för landets egen valuta till största del. Det fanns då bankautomater väldigt frekvent och dessa var väldigt fina (typ som en telefonkiosk) så de kändes säkra att använda och ta ut USD.

Om du måste växla i sverige så bör du kunna göra uttag hos forex?

Om det promt måste vara en ”vanlig” bankomat i sverige så kolla denna sida. https://bankomat.se/karta/
I sockholm verkar det enda stället man kan ta ut USD vara på arlanda.

Om du det är en längre resa du ska göra så rekommenderar jag att skaffa Coop kreditkort. Då är det inte valutapåslag och ingen avgift att ta ut pengar i automat (förutom automatens ev egen avgift, men coop tar iaf ingen avgift för sin del).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan tänka mig att om ha ska till tex zimbave så behöver han ha med sig usd dit. Sjukt svårt att få tag på cash där.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Absolut men ibland strular det och då är det skönt att ha lite cash. Har du rest mycket och aldrig råkat ut för något sånt här strul så har du haft tur.

Har man lagt kanske 20k på en resa så är inte utgiften för att ha lite lämpliga kontanter i fickan speciellt stor i sammanhanget.

Så är det nog

Jag har iofs inte rest till många små/obskyra flygplatser.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Tack för alla svar. Jag kunde ha förtydligat för att slippa onödiga svar. Jag ska till Zanzibar (Tanzania). De har bara uttagsautomater på flygplatsen och i Stone town (huvudstaden på ön). Uttagsgränsen ligger på max 600k- 1 miljon tsh per dag (2500-3800 kr) per kort. Har ett visa och ett mastercard. Ett Norwegian utan uttagsavgifter men 1,75% valutapåslag och ett vanligt swedbank (1,5% valutapåslag och 25 kr avgift).

3800 kr räcker inte länge eftersom jag kommer leva på delar av ön som INTE har uttagsautomat under 3 veckors tid. Därav frågan. Att ta ut pengar på plats är inte direkt ett alternativ. betalar dock så många hotell som möjligt med bankkort i förväg. Annars är det 5-10% påslag på kort-köp på Zanzibar.

Permalänk
Medlem

Vill hastigt nämna att vissa länder har begränsningar på hur mycket cash man får ta in i landet. Ex till thailand man ta in max 50 000 baht, dvs cirka 13 000 kr.

Jag har ingen aning vad som gäller för Zanzibar. Men det kan vara värt att kolla upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Jag ska i vinter till ett land där de främst tar emot USD eftersom den lokala valutan inte är helt stabil och inte går att få tag på om man inte är på plats och tar ut pengar i landet. Jag undrar därför hur man på billigast och bäst sätt får tag på USD i Sverige. Är mitt bästa alternativ växlingskontor?

Om du reser från Arlanda så ska det finnas en bankomat med bland annat USD tillgängligt. Tror det är den enda bankomaten(från Bankomat) i Sverige som har USD-uttag.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur är det bekvämare att åka till Forex jmf. med att stå i en ATM-kö medans du väntar på bagaget?

Har man kort som gör att det blir lika dyrt med ATM som Forex, visst. Rimligt.

Rätt gött och ha lite kontanter på fickan som många andra har sagt, för att täcka taxi/mat/what ever och slippa bry sig om det när man kommer fram. Inte direkt så att det gör någon skillnad för resekassan om du plockar ut $200 innan du åker till USA kontra att ta ut det på flygplatsen när du kommer fram.

Permalänk
Medlem

Alltid gött ha lite kontanter på sig när man landar. 50kr växlingsavgift som någon pratade om ser jag som en billig försäkring. Jag har faktiskt fått erfara bankomater utomlands som har vägrat mitt kort av någon anledning och då är det inte dumt och ha lite trygghet med hemifrån. Oftast är det nog sällan något problem att ta ut på plats. Men det kan också vara så att du har kort tid mellan flyg och transfer och hinner ej ta ut på flygplats och då istället för att leta upp bankomat mitt i natten så har du iaf möjlighet att shoppa något drickbart eller ätbart och spara bekymret till nästkommande dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Skall snart till USA och vill gärna ha en mindre summa i fickpengar.
Bankomaten på Arlanda låter lockande, men hur är det med växlingskurs? Tar den ut en egen (högre) kurs eller går den på kortets kurs?