Permalänk

Köpa MBP

Skulle behöva köpa en macbook pro, men visst är det ett tag sedan dom släppte en ny? Någon som vet något, eller kan säga om jag bör vänta?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack, jag kollade där innan och det ser ju inte ut som att jag borde köpa nu. Vad kan nästa lansering innebära? Är ju egentligen bara prestanda jag är ute efter, skiter i andra funktioner egentligen.

Nuvarande kostar 30.000, kan jag anta att en ny motsvarande modell landar på ungefär samma pris och att den gamla bara försvinner ur sortimentet? Eller brukar dom kosta mer vid lanseringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryktas om en ny i juni så det är nog absolut fel tillfälle att köpa om du inte får den till väldigt bra pris, men Apple är ju inte direkt kända för att sjunka i pris.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma funderingar. Det som oroar mig med att köpa begagnat idag är problemen som varit med tangentborden som slutat fungera när det kommit lite smuts under, någon som vet när det åtgärdades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baath:

Sitter i samma funderingar. Det som oroar mig med att köpa begagnat idag är problemen som varit med tangentborden som slutat fungera när det kommit lite smuts under, någon som vet när det åtgärdades?

Vad jag sett så har det inte åtgärdats än, De säger att de fixade det med 2017 modellen men statistiken säger att de fortfarande är kassa. Om de inte omarbetar tangentbordet för 2018 modellen så är det troligtvis samma visa i år igen... lite apples signatur att göra så

Om man ska köpa begagnat så kan man lika gärna köpa en 2015 och slippa det i huvud taget. 3 ganska trista generationer av CPUer ändå tills 8de

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad jag sett så har det inte åtgärdats än, De säger att de fixade det med 2017 modellen men statistiken säger att de fortfarande är kassa. Om de inte omarbetar tangentbordet för 2018 modellen så är det troligtvis samma visa i år igen... lite apples signatur att göra så

Om man ska köpa begagnat så kan man lika gärna köpa en 2015 och slippa det i huvud taget. 3 ganska trista generationer av CPUer ändå tills 8de

Har en MBP 2016 och känner flera med 2017. Ingen av oss har problem med tangentborden. Min är snart 1 år gammal och används nästan varje dag. Så kassa skulle jag då banne mig inte kalla dem, hade mer problem med smuts under knapparna på min modell från 2015.

Med det sagt skulle jag vänta på 2018-modellen som kommer ha 4 kärnor och 8 trådar (13-tummaren).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

@RobinJacobsson: Skall du ha prestanda skall du INTE köpa Mac.

Permalänk
Medlem

@anon284015: Nä, då ska man köpa en stationär såklart, men det finns anledningar att köpa en Macbook också. Touch paden och operativsystemet är riktigt bra (enligt mig). Men låt oss inte göra detta till en "PC vs. Mac", finns nog många såna trådar redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@RobinJacobsson: Skall du ha prestanda skall du INTE köpa Mac.

Sitter ju samma proppar och minne som i andra bärbara på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Sitter ju samma proppar och minne som i andra bärbara på marknaden?

Nja, oftast en generation bakåt när det kommer till processorn.

Permalänk
Medlem

Har en 2017 13 tum med tuchbar. Sämsta skiten någonsin. Över 30 000 men minsta lilla smuts fastnar och hänger tangentbordet. Batteritiden är dessutom mycket sämre än min tidigare 13 tummare.

Gör dig själv en tjänst och vänta på 2018 års modell

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Nja, oftast en generation bakåt när det kommer till processorn.

Dvs inte många procents skillnad i prestanda, visst priserna på en Mac är högre men tar deras skärmar och byggkvalité över alla plastiga Lenovo och HP datorer i Business segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Dvs inte många procents skillnad i prestanda, visst priserna på en Mac är högre men tar deras skärmar och byggkvalité över alla plastiga Lenovo och HP datorer i Business segmentet.

Beror lite på, hoppet mellan gen 7 och gen 8 av Intels är ganska markant. Men tidigare var det ingen större skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@wRRM: Njae, jo såklart, men du får mer prestanda för mindre pengar om du väljer icke Mac. Du får bättre CPU plus dedikerad grafik för typ 7000 - 10000 spänn kontra 15000 - 23000 för en Mac.
Sen finns det inte riktigt feta mac laptopar. Du får inte GTX 1060/1070/1080 i en Mac tex.

Man köper inte Mac för prestanda, man köper dem för OS och byggkvalite samt för märket och som en statussymbol. OS och byggkvalité är gravt överskattade dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@wRRM: Njae, jo såklart, men du får mer prestanda för mindre pengar om du väljer icke Mac. Du får bättre CPU plus dedikerad grafik för typ 7000 - 10000 spänn kontra 15000 - 23000 för en Mac.
Sen finns det inte riktigt feta mac laptopar. Du får inte GTX 1060/1070/1080 i en Mac tex.

Man köper inte Mac för prestanda, man köper dem för OS och byggkvalite samt för märket och som en statussymbol. OS och byggkvalité är gravt överskattade dock.

Din logik fungerar om man ska köpa en dator för att spela spel.

En bärbar dator för 7-10k kommer inte ge någon grafik att hurra för, och byggkvalitén kommer kännas som om den va tillverkad i Polen på någon bakgata.

Nej Mac har inga nya bärbara med Nvidia så det blir svårt att bräcka. Dom har dock AMD grafik som räcker och blir över till det man främst använder just en mac till.

Jag förstår att du tycker det är kul att hata på Apple bara för att det är trendigt men försök att se runt det.

Du kan få en Macbook pro med i7, 16GB ram, en sjukt snabb NVMe disk samt en skärm med upplösning 2880x1800 för 20. Då är dessutom hela datorn i ett material som både ser bra ut och är funktionellt.

Jag hade tidigare en Lenovo P50 som var maxad med i7a, 32GB ram, dubbla SSDer och ett quadro kort från nvidia men jag använder macen alla dagar i veckan. Windows har blivit så bloatat att det inte är kul att använda till vardags längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Din logik fungerar om man ska köpa en dator för att spela spel.

En bärbar dator för 7-10k kommer inte ge någon grafik att hurra för, och byggkvalitén kommer kännas som om den va tillverkad i Polen på någon bakgata.

Nej Mac har inga nya bärbara med Nvidia så det blir svårt att bräcka. Dom har dock AMD grafik som räcker och blir över till det man främst använder just en mac till.

Jag förstår att du tycker det är kul att hata på Apple bara för att det är trendigt men försök att se runt det.

Du kan få en Macbook pro med i7, 16GB ram, en sjukt snabb NVMe disk samt en skärm med upplösning 2880x1800 för 20. Då är dessutom hela datorn i ett material som både ser bra ut och är funktionellt.

Jag hade tidigare en Lenovo P50 som var maxad med i7a, 32GB ram, dubbla SSDer och ett quadro kort från nvidia men jag använder macen alla dagar i veckan. Windows har blivit så bloatat att det inte är kul att använda till vardags längre.

Vart kan man hitta en MBP med de specifikationerna för 20k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Dvs inte många procents skillnad i prestanda, visst priserna på en Mac är högre men tar deras skärmar och byggkvalité över alla plastiga Lenovo och HP datorer i Business segmentet.

HP Elitebook, DELL XPS, Lenovo X/T Serier är långt ifrån plastiga, men är i samma prisklass.

Skrivet av anon284015:

@wRRM: Njae, jo såklart, men du får mer prestanda för mindre pengar om du väljer icke Mac. Du får bättre CPU plus dedikerad grafik för typ 7000 - 10000 spänn kontra 15000 - 23000 för en Mac.
Sen finns det inte riktigt feta mac laptopar. Du får inte GTX 1060/1070/1080 i en Mac tex.

Man köper inte Mac för prestanda, man köper dem för OS och byggkvalite samt för märket och som en statussymbol. OS och byggkvalité är gravt överskattade dock.

Apples enheter är arbetsstationer/kontorsdatorer, inte byggda för gaming. Du anpassar ditt verktyg efter dina behov.

Skrivet av wRRM:

Din logik fungerar om man ska köpa en dator för att spela spel.

En bärbar dator för 7-10k kommer inte ge någon grafik att hurra för, och byggkvalitén kommer kännas som om den va tillverkad i Polen på någon bakgata.

Nej Mac har inga nya bärbara med Nvidia så det blir svårt att bräcka. Dom har dock AMD grafik som räcker och blir över till det man främst använder just en mac till.

Jag förstår att du tycker det är kul att hata på Apple bara för att det är trendigt men försök att se runt det.

Du kan få en Macbook pro med i7, 16GB ram, en sjukt snabb NVMe disk samt en skärm med upplösning 2880x1800 för 20. Då är dessutom hela datorn i ett material som både ser bra ut och är funktionellt.

Jag hade tidigare en Lenovo P50 som var maxad med i7a, 32GB ram, dubbla SSDer och ett quadro kort från nvidia men jag använder macen alla dagar i veckan. Windows har blivit så bloatat att det inte är kul att använda till vardags längre.

Jag föreslår att även du applicerar den logik du lär ut.

Apples maskiner är grymma till de användningsområde dom är byggda för.

Jag är säker på att du hade valt din Lenovo P50 alla dagar i veckan om det var CAD rendering du var ute efter att köra.

Ska vi lämna Apple som företag och deras lustigheter utanför diskussionen helt så är en dator aldrig mer en ett verktyg och du köper det verktyg du är ute efter. Ska du spika så köper du inte en skruvmejsel.

Till TS
Ska du köpa en MBP så är en ny generation förmodligen i närheten, bara rykten än så länge dock. Behöver du datorn nu så köper du den nu, kan du vänta i ett par månader är det kanske värt att vänta på en nyare generation då tangentborden på nuvarande generation är "sådär".
http://www.businessinsider.com/apple-macbook-butterfly-keyboa...

MBP är en solid dator.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

@RobinJacobsson Köp en begagnad modell sålänge, och sälj för i princip samma pengar när den nya kommer ut. Då får du magsafe, slipper köpa donglar och får ett bra tangentbord. Enligt mig så är de macbooks från sent 2013 fram till 2015 innan dem gjorde om allt de bästa bärbara datorerna Apple har skapat. Själv kör jag en 15" mid 2014 och är nöjd med allting förutom prestandan när man gör riktigt tunga saker, då önskar jag att den hade lite mer kraft.