Värt att köpa P20 via Comviq?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa P20 via Comviq?

Jag behöver en ny mobil, samt abonnemang.

Jag missade P20 Pro för 380kr i månaden via Comviq.
Jag beställde därefter nu P20 för 100+195kr. Dvs 2.400kr för telefonen.

Problemet eller ja, det finns ju Hallon för 49kr i månaden i tre månader, sedan 99kr.

Det bästa Comviq kunde göra var att ge mig två gratismånader när jag ringde idag för att makuleras min P20 beställning. Det vill säga ca 400kr i rabatt.

Alltså kan man i princip säga att jag får mobilen för 2.000kr vilket är bra men då förbinder jag mig till ett abonnemang som är 100kr dyrare än Hallon.

Sen att Comviq verkar ha extremt påflugen personal gör mig lite skeptisk. Ringer för att boka av en beställning och skickas runt mellan tre personer som alla i princip ber mig att stanna kvar.

Vad ska man föredra. Hallon eller Comviq?
Väljer jag Hallon blir det ju billigare i månaden men en större utgift direkt. Binder jag mig till Comviq är jag låst i 24 månader.

Totalpris Comviq:
100*24
195*22
= 6.690kr inkl mobil.

Totalpris Hallon:
49*3
99*21
Inköp telefon, t.ex blocket: 4.500kr
= 6.726kr inkl mobil.

Tele2 ger lite mer surf men behöver ändå inte 10GB så Hallon borde vara den bästa vägen att gå då man ej förbinder sig i två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag behöver en ny mobil, samt abonnemang.

Jag missade P20 Pro för 380kr i månaden via Comviq.
Jag beställde därefter nu P20 för 100+195kr. Dvs 2.400kr för telefonen.

Problemet eller ja, det finns ju Hallon för 49kr i månaden i tre månader, sedan 99kr.

Det bästa Comviq kunde göra var att ge mig två gratismånader när jag ringde idag för att makuleras min P20 beställning. Det vill säga ca 400kr i rabatt.

Alltså kan man i princip säga att jag får mobilen för 2.000kr vilket är bra men då förbinder jag mig till ett abonnemang som är 100kr dyrare än Hallon.

Sen att Comviq verkar ha extremt påflugen personal gör mig lite skeptisk. Ringer för att boka av en beställning och skickas runt mellan tre personer som alla i princip ber mig att stanna kvar.

Vad ska man föredra. Hallon eller Comviq?
Väljer jag Hallon blir det ju billigare i månaden men en större utgift direkt. Binder jag mig till Comviq är jag låst i 24 månader.

Totalpris Comviq:
100*24
195*22
= 6.690kr inkl mobil.

Totalpris Hallon:
49*3
99*21
Inköp telefon, t.ex blocket: 4.500kr
= 6.726kr inkl mobil.

Tele2 ger lite mer surf men behöver ändå inte 10GB så Hallon borde vara den bästa vägen att gå då man ej förbinder sig i två år.

Jag tycker du räknar lite underligt. Nypris på Huawei P20 är ca 6500kr.

Så Hos Comviq blir det 295*24 = 7080kr. Sedan kan man räkna lite hur man vill, men antingen så får du mobilen för 2400kr och räknar att abonnemanget kostar 195kr/mån. Alternativt räknar du att mobilen kostar 6500kr som den gör kontant, då kostar abonnemanget ca 24kr/mån för 10 GB, fria samtal/sms.

Hos Hallon blir kalkylen 6500+49*3+99*21 = 8726kr. En diff på 1646kr till Comviqs fördel. Dessutom får du ju även 6 GB surf mindre hos Hallon med abonnemanget du valt, dvs 4 GB/mån. Visst kan du köpa en begagnad mobil och kanske en P20 för runt 4500kr men då missar du garanti och reklamationsrätt då denna endast gäller första köparen. Så det är väl inte helt rätt att göra jämförelsen så tycker jag.

Sedan anser jag att Comviq har bättre täckning än Hallon rent generellt så även plus där enligt mig. Visserligen blir du bunden även vilket är ganska segt, men jag hade i detta fallet faktiskt kört på Comviq. Speciellt även om du faktiskt lyckats få ytterligare 400kr rabatt.