Valve: "Vi har inte övergett satsningen på Linux"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Vi har inte övergett satsningen på Linux"

Valve berättar nu att de fortfarande tror på Linux som spelplattform, och att de kommer fortsätta sin satsning på detta även framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sedan Windows 10 släpptes tog jag rycket och gjorde övergången till linux på heltid och har varit himla nöjd overall, det ända man kan sakna är vissa spel som inte blivit portade.
Men det är kul att se att utvecklingen fortsätter mot mer opensource.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Att det ens är en nyhet att de inte gett upp ännu säger väl lite om hur bra det går. :/
Brukar ju knappast höra sådana uttalanden om satsningar som går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att det ens är en nyhet att de inte gett upp ännu säger väl lite om hur bra det går. :/
Brukar ju knappast höra sådana uttalanden om satsningar som går bra.

Säger samtidigt en hel del om hur nyhetsrapporteringen kring Linux ser ut i allmänhet, de senaste två åren har utvecklingen på grafikfroten i princip exploderat, mycket tack vare Valves insatser.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

valve gjorde en rätt stor satsning på linux där problemet var att typ ingen annan hoppade på.

nog för att saker blivit bättre men det är fortfarand inget som en svensson svensson vill plugga in och köra med, även om det är enklare än windows.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Priserna på de dära Steam Machinerna hjälpte väl inte försäljningen direkt...

Permalänk
Medlem

Om Valve samarbetade med andra utvecklare och lade till stöd för andra butiker/ launchers i SteamOS skulle det kanske bli mer populärt. Bnet, Gog, Uplay, Origin, LoL, Epic, Bethesda, osv. Det är väl kanske lite för optimistiskt men Valve har satsat på andra öppna lösningar för t.ex. VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Förstår ju fullständigt varför Steam Machines inte sålde, det var hutlösa priser.
Målgruppen kändes mot de som redan vet hur man bygger en dator och är inbiten i det området av kunskap, då kunde man göra en själv för billigare slant.

Däremot tycker jag det är mycket trevligt att höra att de fortsätter med SteamOS, jag har varit nyfiken att testa det på en av mina burkar enda sen informationen om det kom från första början.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror de kommer ta över marknaden precis som Microsoft gjorde med Windows Phone, köper de bara upp ett spelföretag som Microsoft gjorde med Nokia så är saken biff.

Även om iden kan verka väldigt bra ska man ej underskatta kostnader, en spelkonsol med Linux känns som det enda vettiga men det kräver sina miljarder i invertering för att få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Sedan Windows 10 släpptes tog jag rycket och gjorde övergången till linux på heltid och har varit himla nöjd overall, det ända man kan sakna är vissa spel som inte blivit portade.
Men det är kul att se att utvecklingen fortsätter mot mer opensource.

Säger detsamma, även om det bara var någon månad sedan jag tog klivet. Maken till polerad Linux-distro som Solus har jag inte sett förut. https://github.com/solus-project/linux-steam-integration ex. Enda jag saknar är vissa lir som inte finns för Linux.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att det ens är en nyhet att de inte gett upp ännu säger väl lite om hur bra det går. :/
Brukar ju knappast höra sådana uttalanden om satsningar som går bra.

Fast det här är en respons till att det blev en nyhetsstorm runt att en länk till steam machines försvann på hemsidan.

Skrivet av BaZZe:

Sedan Windows 10 släpptes tog jag rycket och gjorde övergången till linux på heltid och har varit himla nöjd overall, det ända man kan sakna är vissa spel som inte blivit portade.
Men det är kul att se att utvecklingen fortsätter mot mer opensource.

Gjorde precis samma. Windows 10 blev för mycket till slut.
Meeen, jag skulle inte säga att utvecklingen går mot mer open source, däremot bättre linuxstöd. Både steamklienten och spelen du kör är closed source.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Problemet är ju att det troligen inte finns någon eldsjäl som är intresserad utav Linux/UNIX/BSD-världen inom redaktionen så nyheterna inom de områderna blir ju lidande.

För nyheter "om" Linux/UNIX/BSD är det verkligen ingen brist på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@krigelkorren: Problemet är ju att det troligen inte finns någon eldsjäl som är intresserad utav Linux/UNIX/BSD-världen inom redaktionen så nyheterna inom de områderna blir ju lidande.

För nyheter "om" Linux/UNIX/BSD är det verkligen ingen brist på.

Det är ungefär lika många som inom Windows server världen, har nyheterna inom Windows server 2016 nämnt ännu?

Helt klart är det att majoriteten av användarna är intresserade av vanliga windows, men visst håller jag med att lite mer Linuxnyheter vore ej fel.

Permalänk
Inaktiv

Det började med att Valve tog bort länken till sidan med Steam Machines, vilket https://www.gamingonlinux.com/ råkade notera. Inget konstigt med det, men av någon anledning började sedan mer mainstream media som PC Gamer, Eurogamer, Arstechnica och många fler snappa upp detta och släppa massa clickbait-artiklar och det hela spårade ur totalt så Valve fick gå ut och förklara situationen.

Förövrigt har jag kört GNU/Linux nästan helt exklusivt i över ett år nu, och jag skiter egentligen totalt i Steam Machines och SteamOS, men tack vare Valves enorma bidrag kan man på allvar använda desktop GNU/Linux som en utmärkt gamingplatform.

Det sistnämnda är enormt viktigt som en hållhake på M$, för om det inte hade funnits några vettiga alternativ så tror jag redan vi hade haft ett mycket mer restriktivt Windows som försökt ännu hårdare med att låsa in konsumenten i M$'s ekosystem med UWP, Windows Store etc. och de skulle aldrig tillåta "third party storefronts" som exempelvis Steam att existera inuti deras egen butik.

Med andra ord, detta har gynnat både oss som gått ifrån Windows, och det gynnar även er som sitter kvar på Windows.

Permalänk
Medlem

Dom kanske ska börja göra spel så deras steam boxar skulle ta fart ??? uppföljare till half life o left 4 dead hade varit kul o se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fast det här är en respons till att det blev en nyhetsstorm runt att en länk till steam machines försvann på hemsidan.

Gjorde precis samma. Windows 10 blev för mycket till slut.
Meeen, jag skulle inte säga att utvecklingen går mot mer open source, däremot bättre linuxstöd. Både steamklienten och spelen du kör är closed source.

Hej, är fullt med på vad/hur du menar, syftade mer allmänt inte specifikt på steam,spel eller t.ex. drivrutiner, menade mer att det finns fler alternativ för dom som vill välja gratis operativsystem/program osv jämfört med för kanske 10 år sedan när mycket var piratkopierat istället för det inte fanns samma alternativ, men som du säger Linux stödet ökar även för closed source vilket också är positivt.

När jag ändå skapat ett nytt inlägg vill jag passa på tipsa om en sida jag tittar på mycket som är spel & Linux inriktad, där läggs då upp nyheter om uppdateringar som löser Linux specifika buggar i spel, förbättringar av portar och även nya spel som ska släppas med linux stöd:
https://www.gamingonlinux.com/

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@krigelkorren: Problemet är ju att det troligen inte finns någon eldsjäl som är intresserad utav Linux/UNIX/BSD-världen inom redaktionen så nyheterna inom de områderna blir ju lidande.

För nyheter "om" Linux/UNIX/BSD är det verkligen ingen brist på.

Helt riktigt, generellt för Linux/UNIX/BSD-nyheter är att bevakningsområdet är ganska smalt.
Handlar allt som oftast om något av nedanstående fem ämnen:

  • Chromebooks/Android

  • Något går dåligt

  • Richard Stallman har uttalat sig om något

  • Routrar som är vidöppna för intrång p.g.a. uteblivna firmware uppdateringar

  • Linus Torvalds är arg.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Gör HL3 Linux exclusive! xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon273280:

Gör HL3 Linux exclusive! xD

Tycker inte den sortens vidriga business practices hör hemma på PC, och speciellt inte på ett operativsystem vars största styrka är öppenhet, transparens och frihet.

Skrev ett längre inlägg om ämnet på GOL igår: https://www.gamingonlinux.com/articles/valve-confirms-their-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Om Valve samarbetade med andra utvecklare och lade till stöd för andra butiker/ launchers i SteamOS skulle det kanske bli mer populärt. Bnet, Gog, Uplay, Origin, LoL, Epic, Bethesda, osv. Det är väl kanske lite för optimistiskt men Valve har satsat på andra öppna lösningar för t.ex. VR.

Skickades från m.sweclockers.com

GoG/itch skulle möjligtvis funka, men nästan alla andra platformar (speciellt från större spelutvecklare) är nästan till 100% bara windows (speciellt för stora spel). Så om steam inte lyckas framhäva linux för större utvecklare (och inte bara indies) kommer situationen se likadan ut som den gör idag.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

(och inte bara indies)

Detta är dock bara en myt. Finns en hel del så kallade "trippel AAA" tack vare exempelvis Valve, Square Enix, Feral Interactive, Aspyr med flera...

Permalänk
Medlem

Varför envisas spelutvecklare med att fortfarande använda DirectX? Har inte Vulkan fler fördelar?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Säger samtidigt en hel del om hur nyhetsrapporteringen kring Linux ser ut i allmänhet, de senaste två åren har utvecklingen på grafikfroten i princip exploderat, mycket tack vare Valves insatser.

Dom anställde nytt folk alldeles nyligen för att jobba med drivrutiner@linux, spännande tider! https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Daniel-Jo...

Kommit långt sista åren med Mesa och Amd's drivrutiner!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Varför envisas spelutvecklare med att fortfarande använda DirectX? Har inte Vulkan fler fördelar?

Som spelutvecklare kan det vara en ganska dramatisk omställning att gå från det ena till det andra, så många sitter fast i gamla vanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför envisas spelutvecklare med att fortfarande använda DirectX? Har inte Vulkan fler fördelar?

DirectX är inte jämförbart med Vulkan, det är Direct3D vs. Vulkan du får jämföra i så fall. DirectX inkluderar allt möjligt som grafik, ljud, video, typsnitt, etc., medan Vulkan endast är för grafik.

Men en av orsakerna är att många spelstudios har mycket expertis och färdig kod för DirectX, så att gå över till Vulkan skulle betyda att de måste lära sig ett nytt gränssnitt och skriva om en massa kod. Oftast bryr de sig inte om att stödja andra OS än Windows ändå, så om koden är mer portabel spelar ingen roll för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför envisas spelutvecklare med att fortfarande använda DirectX? Har inte Vulkan fler fördelar?

Genom att köra med Dx11 läggs ansvaret på GPU-leverantören.
Känner du kanske till någon GPU-tillverkare som har en arme av kodare?

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är bra nyheter.
Jag kommer att köra flera OS på min HTPC snart, Win10, WinXp och SteamOS

Permalänk
Medlem

Jag har kollat speltester på Linux sporadiskt sedan SteamOS släpptes, och tyvärr verkar Linux-versionerna i bästa fall få 80% av prestandan på Windows.
Även om Linux finge stöd för allt som finns på Windows så skulle jag inte överväga det som spel-OS när man tappar så mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter, man vill slippa windows..

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

@dunis90: de kronor man lagt på windows kan man ju lägga på ett bättre grafikkort i stället evens out.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.