Permalänk
Avstängd

öppna portar...

Alltså en ganska nybörjarfråga:

Om min desktop visar öppna/lyssnande portar när jag kör t.ex. nmap, och dessa portar samtidigt är default-stängda i routern vilket bekräftas av att de visar grönt/stealth när jag kollar dem+min externa IP-adress i ShieldsUp@grc.com, hur kan nåt komma fram till den lyssnande porten i desktopen?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan det inte. I alla fall inte inkommande anslutningar från internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Det kan det inte. I alla fall inte inkommande anslutningar från internet.

Så varför heter det att de lyssnar, då?
Lyssnar de efter utgående trafik? (Jag har alltid trott att "lyssna" indikerar inkommande).

Permalänk
Medlem

Du går nog inte ut på faktiska internet och in igen när du testar utan det sker innanför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Du går nog inte ut på faktiska internet och in igen när du testar utan det sker innanför?

Visst är det så, när jag testar med nmap, så får jag ju hur desktopen ser ut på insidan av mitt LAN (öppna/lyssnar) och när jag testar med ShieldsUp så får jag routerns stealth-resultat från utsidan. Det jag hänger upp mig på lite är det man brukar höra om: "kör inte datorn med öppna portar det är en säkerhetsrisk" men om datorn är bakom en router så kan man ju öppna hur mycket man vill utan att vara exponerad (så länge ens router inte forceras, då)

Permalänk
Hedersmedlem

Porten är öppen och lyssnar efter anslutningar från datorer på samma nätverk. Den är inte öppen för en dator utanför ditt nätverk. Om det är en säkerhetsrisk eller inte beror på vilka som finns i ditt lokala nätverk. Om det bara är du är det ingen säkerhetsrisk, om det är du plus en massa okända människor är det en säkerhetsrisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion