Väldigt stark permanent el-stöt från HDMI-sladd.

Permalänk
Medlem

Väldigt stark permanent el-stöt från HDMI-sladd.

Tjenare!

Tänkte bara höra lite med er innan jag fortsätter, har dragit en 13m lång HDMI kabel från TVn till datorn, men märker att när jag håller i HDMI-kabeln och sedan håller i min dator så får jag extremt mycket ström i mig, varje gång, det är liksom inte någon statisk elektricitet utan det pågår förevigt och gör väldigt ont , trycker jag HDMI-kabeln mot chassit så ser man stötar osv.

Är det bara för att min dator och TV är o-jordad? Min lägenhet har bara två jordade uttag i badrummet typ

Är det någon större risk o klämma in kabeln i mitt 1080 ti?

Har tyvärr ingen voltmätare osv hemma

Permalänk
Medlem

Spännande

Förlåt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Sitter datorn och tv'n i olika el-uttag? Isåfall testa att sätta dem i samma och se om det löser problemet.

Har haft ett liknande problem och "löste" det med en förlängningssladd. Kan säga att min gpu inte riktigt gillade när hdmi sladden satt i innan jag drog förlängningssladden, dock inga permanenta skador vad jag märkt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter datorn och tv'n i olika el-uttag? Isåfall testa att sätta dem i samma och se om det löser problemet.

Har haft ett liknande problem och "löste" det med en förlängningssladd. Kan säga att min gpu inte riktigt gillade när hdmi sladden satt i innan jag drog förlängningssladden, dock inga permanenta skador vad jag märkt.

TVn sitter 13 meter bort i ett helt annat uttag... jag ska testa koppla in allt på samma uttag och återkommer :X

Permalänk
Medlem

Nästan 100% säkert att datorn och tv'n sitter på olika faser. DVS. vägguttagen går till olika ledare i elcentralen. Tror inte det brukar vara ett problem men inte omöjligt att det kan skada utrusning. Har du ingen jord heller så är det en nackdel.
Men om du som sagt drar en skarvsladd så får du bort problemet. En mer permanent lösning är att be en elektriker koppla om i elcentralen, eller om det finns ett sk. "mantelströms filer" som finns till TV'antennen för liknande problem. DVS man sätter ett filter/isolator på HDMI kabeln. Inte säker på att det finns.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Kan vara att du inte har jordat uttag, kan vara kabeln som är oskärmad eller nåt, 13m kabel låter udda, brukar vara 10m sen är nästa hopp 15m, är den hemma gjord? Så fall kan den vara felaktigt tillverkad, har du köpt den i butik så be dom testa den för tror inte den borde utge någon elektricitet runtom sig. Kan även vara som Daz skriver att det kan vara för det är i olika el-uttag men inget jag känner till.

Testa sätta en av dom i badrums uttagen och se om det är för dom är ojordade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneZ87:

Kan vara att du inte har jordat uttag, kan vara kabeln som är oskärmad eller nåt, 13m kabel låter udda, brukar vara 10m sen är nästa hopp 15m, är den hemma gjord? Så fall kan den vara felaktigt tillverkad, har du köpt den i butik så be dom testa den för tror inte den borde utge någon elektricitet runtom sig. Kan även vara som Daz skriver att det kan vara för det är i olika el-uttag men inget jag känner till.

Testa sätta en av dom i badrums uttagen och se om det är för dom är ojordade.

Tack för tipsen!

Det är en 5 meters kabel och en 7.5 meters kabel som är ihopsatta med en HDMI-förlängare från Sony som jag använder, alla kablarna skall enligt spec vara skärmade men dom är inte precis dom dyraste. Dom är utav High speed versionen.

Tyvärr lyckas jag inte hitta några förlängningskablar i lägenheten just nu men jag hoppas att det bara går att koppla in TVn via datorns elutag eller något och att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tjenare!

Tänkte bara höra lite med er innan jag fortsätter, har dragit en 13m lång HDMI kabel från TVn till datorn, men märker att när jag håller i HDMI-kabeln och sedan håller i min dator så får jag extremt mycket ström i mig, varje gång, det är liksom inte någon statisk elektricitet utan det pågår förevigt och gör väldigt ont , trycker jag HDMI-kabeln mot chassit så ser man stötar osv.

Är det bara för att min dator och TV är o-jordad? Min lägenhet har bara två jordade uttag i badrummet typ

Är det någon större risk o klämma in kabeln i mitt 1080 ti?

Har tyvärr ingen voltmätare osv hemma

Stopp!!

Koppla inte in hdmi sladden i din tv. Stor risk att något går sönder..

Jag har själv varit i precis likadan sits och gjorde även tråd om det här.

Det är precis som nån nämnde innan. Du har väldigt troligen inte jordade uttag hemma och då ska man inte koppla ihop prylar från olika run/faser. Gör du det skapar du ett slags ormbo (som nån elektriker kallade det. Eller nåt liknande )

Bästa sättet att lösa det är att Jordan uttagen hemma. Men det kostar en slant beroende på layouten i ditt hem.
Andra lösningen är förlängningssladd för datorn så de är kopplade på samma fas.
Tredje lösningen är nog bäst. Använd nån form av strömning via nätverket istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Stopp!
Bästa sättet att lösa det är att Jordan uttagen hemma. Men det kostar en slant beroende på layouten i ditt hem.
Andra lösningen är förlängningssladd för datorn så de är kopplade på samma fas.
Tredje lösningen är nog bäst. Använd nån form av strömning via nätverket istället

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar!

Jag kör nog på en rejäl förlängingssladd, det står möbler över allt så den lär inte synas ändå.

Jag har ju redan en dator inkopplad i TVn, men planen är att köra lite Super Smash via emulator, och det orkar inte min lilla dator-sticka med, så får köra från huvud datorn.

Mycket billigare än att köpa en dator för 7-8 papp tänkte jag... räcker ju med en HDMI sladd.
Det viktigaste är låg latens när man spelar, efter som TVn redan bjuder på ganska mycket latens även i gaming läget... så trådlöst är nog inte optimalt i mitt fall :/

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det beror på olika jordpotential och kan man inte koppala om elen så man får en gemensam jordpunkt behöver man skilja enheterna galvansiskt, det kan räcka med att skilja av antennen men det kn också behövas en hdmiavskiljare i detta fallet
antennavskiljare finns överallt där det finns "tvtillbehör >
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
HDMI är mer ovanligt men tex Kramer gör såna och en hifi eller hembiohandlare/installatör borde kunna beställa hem dem.
https://www.kramerav.com/product/PT-1Ci
Den här är nog bättre för ändamålet
http://muxlab.com/pro-digital/hdmi-optical-isolator-kit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju även kika på kvm extender över ip för att lösa problemet. Då får du dra en nätverkskabel istället.

Permalänk
Medlem

@Chromatic: kika på t. Ex. Steam link eller Nvidia shield. De hanterar strömmande spel väldigt bra faktiskt. Kolla runt lite olika reviews om det. Du får lite smart tv funktioner Google cast och plex film på köpet med Nvidia shield dessutom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Antagligen för att du inte har ett jordat uttag - tror jag. Håller jag med ena handen på chassit och andra på elementet händer samma sak (har inte jordat).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beejac:

Du kan ju även kika på kvm extender över ip för att lösa problemet. Då får du dra en nätverkskabel istället.

Då blir det även en kraftig minskning i bandbredd från 18 till 1 Gbit, en som kör över ett par nätverkskablar kan ge bandbredden men en som kör optiskt ger även total galvanisk separation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@envelope91: kika på t. Ex. Steam link eller Nvidia shield. De hanterar strömmande spel väldigt bra faktiskt. Kolla runt lite olika reviews om det. Du får lite smart tv funktioner Google cast och plex film på köpet med Nvidia shield dessutom.

Har för mig att steam link nästan bara hanterar spel som finns via steam sist jag läste om det, känns ändå som en HDMI-kabel är bästa vägen att gå.

Kontrollerna är trådlösa och LG tvn bjuder på minst 15ms delay (vilket är rätt så lågt för en TV; men ändå högt) :X

Hur som helst, införskaffar en förlängningssladd imorgon så löser sig problemet med att det är ojämnheter mellan faserna eller vad det nu är

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Link kan streama hela skärmen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

@envelope91: Link kan streama hela skärmen.

Ah okay, visste inte det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Stopp!!

Koppla inte in hdmi sladden i din tv. Stor risk att något går sönder..

Jag har själv varit i precis likadan sits och gjorde även tråd om det här.

Det är precis som nån nämnde innan. Du har väldigt troligen inte jordade uttag hemma och då ska man inte koppla ihop prylar från olika run/faser. Gör du det skapar du ett slags ormbo (som nån elektriker kallade det. Eller nåt liknande )

Bästa sättet att lösa det är att Jordan uttagen hemma. Men det kostar en slant beroende på layouten i ditt hem.
Andra lösningen är förlängningssladd för datorn så de är kopplade på samma fas.
Tredje lösningen är nog bäst. Använd nån form av strömning via nätverket istället

Skickades från m.sweclockers.com

Njaa
För det första är det väldigt sällan det är 3 fas i lägenheter speciellt äldre där det inte är jordat överallt så det är samma fas i hela lägenheten. Sedan spelar inte jordningen någon roll för huruvida du kan koppla ihop apparater som ligger under olika faser.

Låter som du har en coax inkopplad i tv som hämtar sin "jord" från en plats långt från din lägenhet och då får en potential skillnad där.
egentligen ofarligt men otrevligt givetvis. HDMI kabel skall du nog prova att byta ut om du får pirr mitt på höljet.

Edit
Du kan dra ur anntenkablen och prova om du fortfarande har kvar felet, om det försvinner då så köp en galvanisk avskiljare för anntenkabeln som @mrqaffe föreslog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Njaa
För det första är det väldigt sällan det är 3 fas i lägenheter speciellt äldre där det inte är jordat överallt så det är samma fas i hela lägenheten. Sedan spelar inte jordningen någon roll för huruvida du kan koppla ihop apparater som ligger under olika faser.

Låter som du har en coax inkopplad i tv som hämtar sin "jord" från en plats långt från din lägenhet och då får en potential skillnad där.
egentligen ofarligt men otrevligt givetvis. HDMI kabel skall du nog prova att byta ut om du får pirr mitt på höljet.

Edit
Du kan dra ur anntenkablen och prova om du fortfarande har kvar felet, om det försvinner då så köp en galvanisk avskiljare för anntenkabeln som @mrqaffe föreslog

Ditt jävla geni!

Drog ut antennkabeln och vipps försvann alla stötar och blixtar från HDMI-sladden!
Borde väl bara vara att tuta och köra nu va? Kollar aldrig på TV ändå, det är ju bara netflix och datorn.

Tack som fan!

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Jupp det är bara att köra på som vanligt och om du som sagt skulle vilja koppla in den igen så borde en https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant... eller liknande funka

Permalänk
Medlem

@Myhybris: I mitt fall fanns ingen antennkabel av något slag.
Att det är olika faser i lägenheter känns itne som något ovanligt av min efterforskning. I mitt fall var det så varjefall.

"HDMI kabel skall du nog prova att byta ut om du får pirr mitt på höljet."
Detta är inte fallet om man drabbas av detta. Har inget med HDMI kabeln att göra och har inget med "pirr" att göra heller. Det handlar om rena brutala stötar och det är precis på kontakten.

Det lät precis som det TS beskrev men vi kanske inte hade samma problem ändå. Mit problem kommer om jag
1: kopplar samman HDMI sladden med min TV ( inget problem innan de kopplas samman ).
2: drar ur sladden
3: känner på sladden

Om de inte kopplas ihop först så ger det inga stötar. Det är när de kopplats samman som problemen börjar. Detta är extremt dåligt för elektroniken och gör enkelt sönder saker (min tv fick ett streck mitt i bilden kort därefter t.ex.. Splitter ny TV )

EDIT:

Citerar här från annat forum jag fick svar från när jag hade mitt problem:

"
Dator och ojordat uttag kan inte bara ge stötar, det ger garanterat riktigt obehagliga stötar. Testa att hålla en hand på datorchassit och en annan på en radiator, eller antennuttag. Förresten, gör inte det...

Att koppla in en dator i ett ojordat uttag är livsfarligt. Koppla sedan in datorn via en HDMI-kabel till en receiver och du har fått ett riktigt ormbo. Om apparaterna dessutom är i olika rum är ju inte precis en fördel då de kan ha olika faser...

Om en apparat har jordat uttag eller nätbrunn, koppla till ett jordat uttag.
"

Här är ett bra beskrivande inlägg.

Andra beskriver att de fått receivrar förstörda och i mitt fall min TV .. Så det är långt ifrån ofarligt för elektroniken detta..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Läs mitt senaste inlägg här och se om samma problem sker även för dig. Alltså om du låter HDMI uttag från datorn nudda HDMI uttag i TVn. Sen känner på HDMI sladden från datorn, ger den stötar då så har du problem. Om inte så är det lungt och det var då bara antennkabeln som spökade. Om inte så bör du absolut inte koppla samman dom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lyckan är komplett!!
smash på 65" och HD texturer + 4k = love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tjenare!

Tänkte bara höra lite med er innan jag fortsätter, har dragit en 13m lång HDMI kabel från TVn till datorn, men märker att när jag håller i HDMI-kabeln och sedan håller i min dator så får jag extremt mycket ström i mig, varje gång, det är liksom inte någon statisk elektricitet utan det pågår förevigt och gör väldigt ont , trycker jag HDMI-kabeln mot chassit så ser man stötar osv.

Är det bara för att min dator och TV är o-jordad? Min lägenhet har bara två jordade uttag i badrummet typ

Är det någon större risk o klämma in kabeln i mitt 1080 ti?

Har tyvärr ingen voltmätare osv hemma

När du säger "extremt mycket ström i mig", vad jämför du då med? Är lite personligt beroende på vad man varit med om tidigare, typ har man fått några 220V kyssar så kanske man ser annorlunda på en stöt från typ 12V. Och nej, uppmanar absolut inte att folk ska testa för att själva bilda sig en uppfattning, så kul är det inte med 220Vs stötar, speciellt inte ståendes på en stege med viss fallhöjd

Kan tillägga att även min 15m HDMI kabel ger mig en del kyssar lite då och då men så här långt har inget pajat

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

När du säger "extremt mycket ström i mig", vad jämför du då med? Är lite personligt beroende på vad man varit med om tidigare, typ har man fått några 220V kyssar så kanske man ser annorlunda på en stöt från typ 12V. Och nej, uppmanar absolut inte att folk ska testa för att själva bilda sig en uppfattning, så kul är det inte med 220Vs stötar, speciellt inte ståendes på en stege med viss fallhöjd

Well, som unge så fick jag regelbundet 220 i mig... och detta kändes ta mig fan nästan lika illa men självklart inte samma smärta dock, men ont gör det, speciellt om man drar genom överkroppen, riktigt mysigt hjärtflimmer xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Well, som unge så fick jag regelbundet 220 i mig... och detta kändes ta mig fan nästan lika illa men självklart inte samma smärta dock, men ont gör det, speciellt om man drar genom överkroppen, riktigt mysigt hjärtflimmer xD

OK. Något säger mig att jag inte borde ställa den uppenbara följdfrågan på det även om jag är nyfiken

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Jag jobbar som elektriker och det är väldigt ovanligt med 3fas i orenoverade lägenheter pga av att det helt enkelt inte behövdes innan man började köra lösa hällar och ugnar, 20 ampere enfas räckte då.

På ts lät det som han "höll i kabeln" inte pillade på kontakten där av min kommentar om det

Sedan håller jag med om att just datorn är lurig eftersom den har ett sådan stort metallhöje då man kan få ett fel liknade bänkbelysning och diskbänk(samma anledning till att just köksuttag var alltid jordade)

Något man kan prova att göra om man får dom felen du upplevde(och har 3fas) är att vända på stickproppen och då få neutralledare på samma plats och iallafall eliminera risken för potentialskillnad mellan apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

När du säger "extremt mycket ström i mig", vad jämför du då med? Är lite personligt beroende på vad man varit med om tidigare, typ har man fått några 220V kyssar så kanske man ser annorlunda på en stöt från typ 12V. Och nej, uppmanar absolut inte att folk ska testa för att själva bilda sig en uppfattning, så kul är det inte med 220Vs stötar, speciellt inte ståendes på en stege med viss fallhöjd

Kan tillägga att även min 15m HDMI kabel ger mig en del kyssar lite då och då men så här långt har inget pajat

volten spelar mindre roll då det är växelströmmen och Amperen som är skadlig
"extremt mycket ström" börjar vid 30milliampere som varar mer 200-300ms vid växelström

men 230v + stege gör ont oavsett hur snabb Jordfelsbrytaren är =)1

Permalänk
Medlem

@Myhybris: jag förstod att du vet elektriker på ditt första svar. Flera som jag pratat med hade inte en susning om detta problemet medan andra hade hört talas om hembiosystem som förstörts av samma anledning och avrekommenderade mig från att koppla så..
drog hit en elektriker en dag med som menade på att de olika rummen var kopplade på olika faser. Exakt vad det betyder vet jag inte.. Men att problemet enbart avhjälptes med jordade uttag..
som sagt så jag redan pajat en fin tv pga det så vill ja inte försöka nåt mer.. Och det är för segt och dyrt att dra jord. Cirka 6.5 tusen här hos mig.. Och flytta på min soffa och annat.. Så släppte jag det..

Men önska verkligen att jag kunde koppla datorn till tv med hdmi =(..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Njaa
För det första är det väldigt sällan det är 3 fas i lägenheter speciellt äldre där det inte är jordat överallt så det är samma fas i hela lägenheten. Sedan spelar inte jordningen någon roll för huruvida du kan koppla ihop apparater som ligger under olika faser.

Låter som du har en coax inkopplad i tv som hämtar sin "jord" från en plats långt från din lägenhet och då får en potential skillnad där.
egentligen ofarligt men otrevligt givetvis. HDMI kabel skall du nog prova att byta ut om du får pirr mitt på höljet.

Edit
Du kan dra ur anntenkablen och prova om du fortfarande har kvar felet, om det försvinner då så köp en galvanisk avskiljare för anntenkabeln som @mrqaffe föreslog

Är det inte tvärtom?

Eller det hänger väl ihop med storleken på lägenheten också såklart. 3:an vi bodde i var av den gamla modellen utan jordade uttag förutom i köket.

Men där var det 3-fas in till elcentralen i hallen. Sedan så är ju ugnar med 3-fas de vanligaste också, speciellt i äldre lägenheter.

Även föräldrarnas lägenhet ifrån 60-talet hade 3-fas. Men även det en trerummare.